• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

Michał Jelionek
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe. W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe.

W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?



W zasadzie każda publikacja artykułów na temat wymiany ogumienia na zimowe kończy się burzliwą dyskusją naszych czytelników. Analizując wyniki ankiet oraz komentarze, które pojawiły się pod wcześniejszymi tekstami o zimówkach - na całe szczęście zdecydowana większość kierowców wymienia opony na zimowe. Nie brakuje jednak osób, które bagatelizują dostosowywanie ogumienia do pory roku.

Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.

W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.


Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę. Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.

Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.

Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon

Jazda po śniegu i lodzie.

Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach - to główny argument zwolenników wprowadzenia obowiązku zmiany ogumienia na zimowe. Ale tych przesłanek jest więcej, to chociażby jasne zasady wypłacania odszkodowania za wypadki i kolizje w okresie zimowym. Zdarza się, że ubezpieczalnie zaniżają wysokość odszkodowania przez brak opon zimowych. W takich przypadkach towarzystwa ubezpieczeniowe powołują się na zapis o tzw. zaniedbaniu ubezpieczonego, które mogło doprowadzić do incydentu drogowego.

Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.

W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.

A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • Zdaje się , że najwięcej tych co są przeciw mijamy potem

    oglądając karambole na obwodnicy. Geniusz nie opanuje samochodu na łysych letnich , a potem przeciwnicy zmieniania opon lądują mu na d*pie. I wszyscy są winni , tylko nie oni. I jakoś nikt nie chce zwracać uwagi na jakich oponach się jechało, bo by trzeba było przyznać się do ignorancji i głupoty

    • 0 0

  • na skórke od banana nie ma lipy

    • 0 0

  • (1)

    Nie ma sensu i przestańcie o tym w kółko pierd..lić zróbcie barany obowiązek od 1 listopada takiego listopada jak obecnie gdzie w ciągu dnia jest 15-20 stopni i powodzenia w jeździe na zimówkach w takiej temperaturze. Poza tym kiedy widzieliście zimę ostatnio w trójmieście?Bo ja ostatnio w marcu na sam koniec. Święta Bożego Narodzenia były cieplejsze niż Wielkanoc. Tyle w temacie nachalnego wyciągania kasy od ludzi pod całkowicie zmyślonym pretekstem tzw bezpieczeństwa

    • 5 0

    • Bo w Trójmieście macie smog przyjedz do Kartuz od tygodnia rano 5 :00 szron na autach na letnich ciężko ruszyć a to raptem 30 km

      • 0 0

  • Dobre całoroczne (1)

    O zimowych powinna decydować pogoda a nie nazwa miesiąca, oraz region gdzie jeździmy,bądź mamy pojechać np.:na urlop.Wystarczy sprawdzić testy opon (są opinie fachowców ale i zwykłych użytkowników).Produkuje się coraz więcej wysokiej klasy opon całorocznych,są najnowsze konstrukcje i mieszanki komponentów,przez co opona zachowuje się prawidłowo w wielosezonowych warunkach.Warto kupić całoroczne dobrej firmy,droższe ale bezpieczne i żadna pogoda nie zaskoczy.Na koniec zasada nr 1 bez względu jakie mamy opony,należy dostosować prędkość do warunków pogodowych.

    • 5 0

    • Polska to naród buraków

      Czyli na letnich jak pada śnieg 5 km/h a na zimowkach 45km/h zatrzymanie przy tych prędkościach ok 15_ 20 m ale różnicy nie ma

      • 0 0

  • (2)

    Jeżdżę cały rok na zimowych i co mi zrobicie? Nie będę nabijał kasy wulkanizatorom, którzy z biednych usługowców zrobili się milionerami tylko dlatego ze wymyślono niby coś lepszego od UniRoyali. A co z wymianą lusterek, które zimą potrafią się oszronić. Przecież to kolejny biznes.

    • 2 1

    • unirolaye sa przecietne

      a na dodatek jestes mlotkiem

      • 1 2

    • Nic nie zrobimy

      sam sobie zrobisz kuku - bum,bum.

      • 1 1

  • Stać cię na auto, powinno cię być stać na bezpieczeństwo. (21)

    Wielu uważa, że jeśli komplet zimowych opon kosztuje tyle co jego pojazd, to z ekonomicznego punktu widzenia jest to nie uzasadnione. Coś w tym jest. Ale pominąwszy stan techniczny tego złomu , stanowi on zagrożenie dla innych użytkowników dróg.
    Samochód na zimówkach zatrzymuje się wtedy , kiedy drugi na letnich jedzie jeszcze z szybkością 30km/h. I koniec dyskusji na ten temat !! Obowiązek wymiany , a jak nie to kara i odebranie dowodu rejestracyjnego . Dosyć "mądrzenia się" "wszystkowiedzących ", sknerusów, ignorantów. Chcesz się zabić - zrób to sam. Nie narażaj innych !!!.

    • 79 61

    • Generalizujesz (5)

      Mało wiesz mało jeździsz!
      Przepis " niemiecki " jest w sam raz na nasze warunki.
      W Trójmieście zimy praktycznie nie ma , średnia temperatura wynosi + 5°.
      W dodatku śnieg pada i topnieje w parę godzin, praktycznie go niema.
      Ostatniego roku aby go zobaczyć musiał pojechać do Zakopanego..
      Wiec jaki ma sens , tak logicznie, kupowania zimowek kiedy nie ma śniegu?
      Bo wszystkie testy wyraźnie pokazują ze zimowa jest lepsza od letniej tylko i wyłącznie na śniegu !
      Wiec tutaj można śmiało przyjąć ze zależnie od tego gdzie mieszkamy/ jeździmy do tych ze warunków należałoby dopasować oponę. Sumując, Poruszasz się o kopania śniegu, kup zimowki , jezdziś po Trójmieście, wielosezonowa w zupełności wystarczy.Tym bardziej ze dziś
      markowe 4 sizons nie ustepuja znacznie ani zimowej ani letniej.

      • 12 3

      • (1)

        +5 jest temperaturą na zimowe opony... Letnie sztywnieją od +7 i droga hamowania się wydłuża również bez śniegu.

        • 6 2

        • +7

          To temp dla takich jak ty
          Wierz w kocoopoly dalej...
          Śniegu nie ma zimowa zbędna! !!

          • 2 6

      • (2)

        Tak, a jak zdarzy się że sypnie, to mamy zlot fanów letnich opon na obwodnicy i znów lament...
        EDIT: poza tym, to nie tylko śnieg ale i temperatura. Droga hamowania między letnimi a zimowymi w niskich temperaturach jest znacząca.

        • 2 3

        • Napisałem przeciez

          Są wielosezonowe które niczym praktycznie nie ustępują zimowym czy letnim.
          Oszczędzasz pieniądze .
          Ja jeżdżę na takich cały czas i ani u nas w górach ani na obwodowej w zimę nie miałem problemów. ..Warunek-kup markowe i wymieniaj max co 4 lata lub 80-90tkm max.

          • 1 1

        • pierd..lisz brednie patafianie mamy zlot super ostrożnych d**ili jadących na swoich zimóweczkach lewym pasem z super bezpieczną prędkością 30 km/h i jeszcze co chwila hamujących by nie dobić do magicznej 40-tki przez takich poj..bów tiry muszą się zatrzymać w połowie podjazdu i nie są w stanie ruszyć dalej robią się korki karambole zamykana jest obwodnica bo p..da drogowa jedna z drugą nie umie 60-70 na godzinę jechać kiedy są do tego warunki tylko musi 20 i jeszcze na lewy pas się wbija taki matoł.Takie są fakty wiele razy widziałem takich baranów których ciężarówki zganiały z lewego pasa by się rozpędzić i podjechać pod takie Karwiny np

          • 5 3

    • Tak ciolku (2)

      ale nie będę ich wymieniał pierwszego listopada gdy pada deszcz, to bez sensu.

      • 8 9

      • Tak ciołku , będziesz wymieniał. (1)

        • 10 10

        • Ograniczeń prędkości i podstawowych zasad ruchu nie są w stanie kierowcy przestrzegać a niebiescy egzekwować a wy tu o oponach prawicie...
          Polacy wiedza lepiej, wszędzie spiski i próby wyłudzenia ale to za małe móżdżki na potęgę Polaka! Polak zawsze wie lepiej...
          Powinni wprowadzić zakaz zakładania zimówek - 100% aut by je wtedy miało, w końcu z jakiegoś powodu rząd nie chce byśmy je mieli...

          • 5 0

    • Do przemądrzałych "mistrzów kierownicy" na letnich, łysych (5)

      Ubezpieczenie o 100% wyższe i rozliczenie szkody z uwględnieniem rodzaju opon w momencie kolizji.
      W Grudniu na letnich ?? Traktowac jak jazdę po pijaku.

      • 43 43

      • W Szwajcarii (2)

        Jest wolnosc, ale jak spowodujesz w zimie wypadek na letnich to placisz ze swojego AC/OC. Efekt - wszyscy zmieniaja

        • 15 1

        • OC/AC (1)

          A jest jakiś sposób żeby zapłacić z cudzego OC?

          • 3 1

          • W Polsce mozesz pozyczyc samochod kolegi

            • 0 0

      • A może by tak...

        A co Ty na to, żeby Twoje Ciong Pengi używane traktować jak jazdę po pijaku? Może jednak pozwolisz, że ja będę jeździł na dobrych oponach, bo większość zimy to kałuże, a na nich opony zimowe się nie sprawdzają. Strach później jechać przed takim orłem, który pruje niemiłosiernie w deszczowy dzień, bo ma zimówki...

        • 3 6

      • Glupis

        Polemika cinie sluzy

        • 0 2

    • (1)

      ja pod gore na calorocznych omijalem paru gosci na zimowkach bo nie dali rady pod gorke podjechac. wiec zimowki nie sa dobre, tak samo jak i letnie. moze zmusisz jeszcze ludzi aby 4x4 kupowali .... jak nie to mandat.

      • 11 16

      • tu nie chodzi o ruszanie na sniegu i lodzie... ale o hamowanie. a tu 2x4 czy 4x4 a nawet 6x6 hamuje tak samo na takich samych oponach...

        • 2 2

    • odewal sie ten co jezdzi SKM (1)

      • 6 20

      • Jeśli nic mądrzejszego nie masz do powiedzenia

        to lepiej się nie odzywaj.

        • 16 3

    • w stanach nikt nie używa opony zimowych.i jakas daja rade. (1)

      slyszalem ze sa juz dostepne opony wiosenne!!

      • 4 10

      • W Texasie pewnie nie.

        • 11 2

  • Pitolenie

    Zmienianie opon jest niemęskie. Ja na moich obecnych, zwyczajnych oponach przejechałem 400 tysięcy we wszystkich warunkach pogodowych i jest OK. Czasem w coś przywalę, ale zderzak po to jest.

    • 3 0

  • Polacy zawsze najmadrzejsi cwaniacy.. (3)

    Po co zimowe opony, po co ubezpieczenia, po co podatki,, 1000 pytań po co, dlaczego? Zawsze musi być kilku,, mądrali" mądrzejszych od radia. A może jeszcze,, po co poduszki, abs, esp... przecież kiedyś to na radialnych też się jechało... Ano po to gdyż ktoś mądrzejszy od Was wymyślił wiele systemów i rozwiązań aby życie, było lepiej chronione. Sprawa jest jasna, kiedy trzeba opony zimowe, zakładamy zimowe i tyle. Kolizja na letnich i zero odszkodowania.
    Przychodzi zima i dalej głąby w tenisowkach albo klapkach chodźcie?

    • 13 5

    • Wczoraj na ulicy widziałem w krótkich spodenkach i klapkach...

      • 1 0

    • głaby w tenisówkaw na szczyt Tatr wchodzą a potem płacza i helikopter wzywaja to co sie dziwisz

      • 1 0

    • Dokładnie. Wydasz kupę kasy na bezpieczne auto, kupisz nowe opony, a zabije cię jakiś Janusz na letnich gumach. I nic. Najwyżej mandat dostanie i dalej będzie gadać jakie to jego letnie 10 letnie opony są wspaniałe a zimówki to zmowa producentów....

      • 7 0

  • Nie (2)

    Opony zimowe to nic innego jak wyciaganie od ludzi pieniędzy zimowka na lodzie zachowuje sie jak opona letnia i zdaje egzamin tylko i wyłącznie na śniegu. A pytanie czy lezy u nas śnieg i jak długo

    • 13 4

    • glupi jestes

      • 0 0

    • To po co sie ubezpieczasz. Przeciesz jestes młody sprawny

      • 1 0

  • (2)

    Całoroczne albo lato/zima , śmiganie przy tem 0 stopni na letnich oponach to proszenie się o nieszczęście.

    • 2 1

    • (1)

      a śmiganie przy tem 30 na zimowych to co to jest?

      • 1 0

      • w te stronę raczej to nie działa - opona się szybciej zniszczy i ma większe opory toczenia to wszystko.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane