- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 2 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (112 opinii)
- 3 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
- 4 Paraliż drogowy na północy Gdyni (196 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (28 opinii)
- 6 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (310 opinii)
Czytelnicy przeciwni zmianom na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Radni zaskoczeni i podzieleni
Czytelnicy Trojmiasto.pl skrytykowali pomysł radnych i gdańskich drogowców o ograniczeniu prędkości na głównej arterii Gdańska. Zgadza się z nim zaledwie 15 proc. osób głosujących w naszej ankiecie. Łącznie zagłosowało ponad 5 tys. czytelników. Krytyczne głosy przeważały też w opiniach pod artykułem. Tymczasem decyzja miasta zaskoczyła samych wnioskodawców, a radnych miasta - podzieliła.
Ponad 60 proc. czytelników uważa, że po głównej arterii Gdańska można poruszać się z prędkością 70 km/h. Co czwarty głosujący sądzi z kolei, że na obu alejach powinna zostać zachowana obecna - mieszana - organizacja ruchu dopuszczająca jazdę z prędkością zarówno 50- jak i 70 km/h. Rację radnym przyznało tylko 15 proc. ankietowanych.
Fala krytyki przetoczyła się też w komentarzach. Pod artykułem zamieszczono ponad 1 tys. opinii, z czego większość była polemiczna.
- Niech radni zapytają inżynierów z PG o ile wzrośnie emisja CO2, cząstek stałych i ciepła zakumulowanego skutkiem tej decyzji. Diet im zabraknie na pokrywanie skutków oddziaływania na środowisko tak durnej decyzji - napisał Suzie Quattro.
- Mamy problem z nocnymi wyścigami. Co robimy? Pilnujemy zwykłych obywateli w dzień! Bareja wiecznie żywy - dodał ktoś inny.
- 70 km/h na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to było mądre rozwiązanie w komunikacji Gdańska. Rowerzyści mają swoje trasy. Jak taka prędkość może przeszkadzać rowerzystom?
Skala zmian zaskoczyła radnych
Co ciekawe, skalą zmian, jakie od marca mają zajść na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa zaskoczeni są... sami wnioskodawcy. Oskar Kruszyński z Rady Dzielnicy Oliwa, która jako pierwsza zawnioskowała do miasta o ograniczenie prędkości na al. Grunwaldzkiej przyznaje, że zarówno on, jak i jego koledzy z rady dzielnicy są w szoku, że tak szybko i na taką skalę udało się przeprowadzić zmiany.
- Wnioskowaliśmy tylko o ujednolicenie znaków w Oliwie. Nie ukrywam, jesteśmy w szoku, ale raczej pozytywnym - mówi Kruszyński. - Mieliśmy pewną niespójność w oznakowaniu al. Grunwaldzkiej. W jednym miejscu można było jechać 50 km/h, za chwilę - 70, a potem znów 50. Ludzie sami się w tym gubili, więc postanowiliśmy to usystematyzować. Nikt z nas nie zakładał jednak scenariusza, że ograniczenie obejmie także al. Zwycięstwa.
Radny Oliwy przyznaje, że pomysł może wydawać się kontrowersyjny. Ale tylko pozornie.
- Proszę się zastanowić jak często na tym odcinku można rzeczywiście poruszać się z wyższą prędkością. Przecież każdy z nas zna sytuację, gdy jadąc z przepisową prędkością ktoś nas wyprzedza tylko po to, by spotkać się z nami na kolejnym skrzyżowaniu. Różnica polega na tym, że on na tych światłach czeka chwilę dłużej, bo jest tam kilka sekund przed nami. 20 km/h przy takim natężeniu ruchu i liczbie skrzyżowań ze światłami to naprawdę niewielka i ledwie zauważalna różnica. Oszczędność czasu jest tylko pozorna.
To tylko pierwszy krok
Po uchwale Rady Dzielnicy Oliwy do sprawy włączyli się także radni miasta. Emilia Lodzińska, jedna radnych KO podpisanych pod interpelacją o ograniczeniu prędkości na al. Grunwaldzkiej mówi, że zmiany na obu alejach to pierwszy krok do uspokajania ruchu na głównej arterii Gdańska.
- Zależy nam, by ulice w mieście stały się bardziej przyjazne mieszkańcom - mówi radna Lodzińska. - Żeby tak się stało musimy niwelować bariery jakim jest brak naziemnych przejść dla pieszych czy nadmierna prędkość pojazdów. Stąd decyzja o zniwelowaniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości na obu alejach. Ale to dopiero pierwszy krok - zastrzega radna.
Jak słyszymy, radni z klubu KO w radzie miasta chcą wywrzeć presję na urzędnikach i prezydent miasta Aleksandrze Dulkiewicz, by następnym etapem w uspokajaniu ruchu było wytyczenie przejścia dla pieszych przy Uniwersyteckim Centrum Klinicznym, Teatrze Miniatura czy skwerze im. Anny Walentynowicz.
- Jedno z drugim jest ściśle powiązane. Zdajemy sobie sprawę, że np. przywrócenie przejścia przy Teatrze Miniatura nastąpi dopiero na etapie budowy Nowej Politechnicznej, ale nie możemy odpuścić tego tematu.
Radna przekonuje też, że ograniczenie prędkości jest dobrym pomysłem, bo da czas kierowcom do przyzwyczajenia się do nowej organizacji ruchu i uświadomi im, że w tych miejscach wkrótce pojawią się piesi. Dodaje też, że ograniczenie prędkości ma ułatwić poruszanie się po mieście mniej uprzywilejowanym pieszym i rowerzystom i poprawić ich bezpieczeństwo.
Jak ocenia wyniki ankiety pod naszym artykułem, w której czytelnicy skrytykowali pomysł radnych?
- Być może zabrakło lepszej komunikacji i wytłumaczenia mieszkańcom, dlaczego tak się stało - zastanawia się radna. - To dopiero początek dyskusji w tej sprawie.
Radni opozycji podzieleni
Ze zrozumieniem pomysł koalicji rządzącej przyjął Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu PiS w radzie miasta. Jak mówi, w wielu miastach w ostatnich latach na znaczeniu zyskuje polityka uspokajania ruchu i dobrze się dzieje, że taki trend realizowany jest także w Gdańsku.
- Sam jestem kierowcą i wolałbym jeździć szybciej, ale jako radny w poczuciu odpowiedzialności za podejmowane decyzje mające wpływ na życie mieszkańców uważam, że to słuszna idea - mówi Koralewski. - Skoro w Europie kierowcy mogą po pięciopasmowych drogach dostojnie sunąć z przepisową prędkością 50 km/h to czemu nie u nas? Ograniczenie prędkości jest o tyle sensowne i uzasadnione, że rząd pracuje nad przepisami, które dadzą pieszym pierwszeństwo już w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych.
Nieco bardziej krytyczny jest z kolei Karol Rabenda z PiS. Uważa, że karanie normalnych kierowców za incydentalne przypadki łamania przepisów przez piratów drogowych mija się z celem.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa są szerokie, dobrze oświetlone, a przejścia dla pieszych posiadają sygnalizację świetlną. Tam jest bezpiecznie. Można utrzymać tam obecną prędkość. Karać trzeba łamiących prawo piratów często przekraczających zdecydowanie wyższą prędkość niż 50 km/h. Już bardziej zasadne byłoby uspokojenie ruchu na al. Niepodległości w Sopocie, gdzie blisko jezdni są chodniki, a droga nie jest - jak Grunwaldzka czy Zwycięstwa - oddzielona od siebie pasem zieleni.
Według zapowiedzi urzędników z nową - niższą prędkością pojedziemy al. Grunwaldzką i Zwycięstwa już w przyszłym miesiącu.
Opinie wybrane
-
2021-02-22 12:48
To nie tylko decyzja łubu - dobu (7)
Uwazam ze:
1. Jak ktos wspomnial przede mna tp "skoro sie nie ma pomyslu ani sprawnych odpowiednich sluzb abyukrocic organizowanie nielegalnie periodycznie wyscigi bardzo szybkich aut, ktore jak sie mowi osiagaja 200 i ponad 200 km/h to wtedy najłatwiej uderzyc w zwyklego Kowalskiego ktoremu daja przedluzenie dojazdu do i z pracy na przykladUwazam ze:
1. Jak ktos wspomnial przede mna tp "skoro sie nie ma pomyslu ani sprawnych odpowiednich sluzb abyukrocic organizowanie nielegalnie periodycznie wyscigi bardzo szybkich aut, ktore jak sie mowi osiagaja 200 i ponad 200 km/h to wtedy najłatwiej uderzyc w zwyklego Kowalskiego ktoremu daja przedluzenie dojazdu do i z pracy na przyklad miedzy gdynia a gdanskiem zajmie odpowiednio sporo wiecej czasu w obydwie strony .Zmiejszy tez przepustowosc i zwiekszy korki.To w ukladzie braky braku alternatywnych tras wzdluznych w Trojmiescie ( oprocz obwiodnicy tejze trasy moze przyniesc w awariachi totalna blokade Trojm.
2. Tylko obwodnica i i ta trasa moga spelniac alternatywe przejazdu przez Trojmiasto i w przypadku awarii ktorejs z nich. Na waskiej obwodnicy wystepuja po kilka dziennie nie mowiac o sezonie turystycznym gdzie potocznie sie mowi ze wiecej stoi przez wypadki niz jest przejezdna.
3 .Wystarczy opanowac non stop jazdy slalomami miedzy pasami jezdni bez wlaczania kierunkowskazow i robienia z tego powodu totalny zamet .Jezdze sporo z racji mojej pracy i nigdy jeszcze nie zauwazylem zeby jakis nieoznakowany patrol przykladnie kodos z tego powodu zatrzymal i ukaral.
4 .Egzekwowac na wiele znanych mi sposobow jazde jaka wskazuja obecne znaki drogowe. Ofiara takiej szybkiej jazdy i uszkodzenia siebie i pojazdu musialem pokryc to ze swojego Auto Casco bo sluzby spisujace ta kolizje stwierdzily ze nie sposob jest okreslic z jaka szybkoscia jechal soprawca a byl to wlasnie odcinek w Oliwie z 50 h/godz.
5 Moglbym przytaczac wiecej argumentow ,ale wiem ze moj glos bedzie jak wykle "psu na bude " bezzastanowienia sie nad nim ludzi merytorycznie odpowiedzialnych .Ktos chce "zablysnac " z pomyslem robic rewolucje a to wszystko mozna opanowac przy obowiazujacych obecnie przepisach pod warunkiem ich egzekwowania i braku poczucia wsrod jezdzacych "slalomistow i innych ze ktos moze ich skontrolowac,zatrzymac ukarac ITP.- 72 6
-
2021-02-23 09:31
Dyrektor ZDiZ do natychmiastowej dymisji
W głowie lęgną się co raz głupsze pomysły. Dramat.
- 1 2
-
2021-02-22 23:02
Policzyłeś ten czas? (3)
Mi wyszło minuta dwadzieścia dłużej od Oliwy do Gdańska
Chyba warto dla bezpieczeństwa.
Na pewno warto- 5 2
-
2021-02-23 07:40
biorąc pod uwagę stanie na światłach
to średnia prędkość wyjdzie podobna
- 3 1
-
2021-02-23 07:31
wziąłeś pod uwagę, że przy niższej prędkości ruch jest bardziej płynny?
- 3 2
-
2021-02-22 23:59
A jak by było 15 minut dłużej to już nie warto dla bezpieczeństwa?
A pół godziny? 10km/h to fajna bezpieczna prędkość, może jednak? No pomyśl, rozważ, ale by było fajnie bezpiecznie.
- 3 5
-
2021-02-22 21:07
Tylko 10 i paliwa po 100
- 2 0
-
2021-02-22 20:44
a teraz tak na serio - w ruchu miejskim większość czasu i tak tracisz stojąc
więc o ile wydłuży tobie czas podróży ograniczenie z 70 km/h do 50 km/h? O minutę? I o to ten cały płacz od dwóch dni w komentarzach?
- 9 7
-
2021-02-22 10:54
Kazdy posel ,ktory chcial by miec poparcie-mogl by je teraz bardzo latwo znalezsc/ (10)
Wystarczy by zrobil przy Grunwaldzkiej protest przeciwko i**ota regolujacym nam zycie i bedzie mial glosy setek tysiecy Gdanszczanek i Gdanszczan.Jest jeszcze jakis posel z jajami z obojetnie jakiej partii? Tu sa naprawde proste punkty do wyciagniecia. Przy okazji mozna zaglosowac podpisujac apel o zwolnienie decydentow -tego od zmian na
Wystarczy by zrobil przy Grunwaldzkiej protest przeciwko i**ota regolujacym nam zycie i bedzie mial glosy setek tysiecy Gdanszczanek i Gdanszczan.Jest jeszcze jakis posel z jajami z obojetnie jakiej partii? Tu sa naprawde proste punkty do wyciagniecia. Przy okazji mozna zaglosowac podpisujac apel o zwolnienie decydentow -tego od zmian na Piramowicza i tego czy tej od zmiany predkosci na Grunwaldzkiej. To nie ich miasto a oni tu tylko dla nas pracuja.Skoro-zle pracuja-mozemy im juz podziekowac niech przyjda tacy ,ktorych pomysly nam sie spodobaja. Tym mowimy-zegnajcie.
- 78 9
-
2021-02-23 08:48
Prawda 1
Przecież to nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem. Jak zwykle chodzi o to że będzie łatwiej karać kierowców którzy się zapomną i wlepiać mandaty po to by łatać dziurę w budżecie. Bo jak zwykle argumentacja kupy się nie trzyma. Brak jakich koliwek podstaw i badań w tym kierunku. Jeśli dalej będziemy zmieniać przepisy tak by piesi mogli wchodzić pod jadący pojazd bo mają pierwszeństwo pod każdym względem to czy będzie 50 czy 70 to zmiany będą tylko w ilości polanachych kości.
- 1 1
-
2021-02-22 23:12
jest na fb (1)
Protest kierowców przeciwko ograniczeniu prędkości na Alei Grunwaldzkiej!
- 1 2
-
2021-02-23 07:35
ojej, to nieźle
ktoś jeszcze wie o tym poza samymi protestującymi? :)
- 4 0
-
2021-02-22 22:52
zgoda
ale Gdańszczanki to też Gdańszczanie, nie ma potrzeby tego rozdzielać, bo potem staniesz się niewolnikiem tej arcy-nadmiarowej maniery, a wówczas każde ominięcie takiej klauzuli będzie budziło w Tobie i innych podejrzenie o seksizm...
- 0 0
-
2021-02-22 22:51
zmiany na drogahch,,,,do poprawki ....!!!
tyle nonsensownych decyzji naszych niby dobrych wybrańców .! do zmiany .wooon z nimi.!!!
- 1 0
-
2021-02-22 21:57
Jakich decydentów odpowiedzialny za piramowicza jest urzednik Kitliński chwalił sie ze to jego zasługa.
Wiec już dawno jest do wywalenia bo to nie jedyne jego szkodliwe działanie w mieście!!Żaden urzędnik nie jest anonimowy i maja obowiązek podawać kto za to jest odpowiedzialny.
- 4 0
-
2021-02-22 20:50
tak, był już taki śp. na L co blokował ulice
motłoch aż do wicepremiera go wypromował, ale s*x afery go zgubiły
- 1 3
-
2021-02-22 11:45
to dziwne, bo większośc mieszkających blisko Grunwaldzkiej, jest za (2)
a najbardziej przeciw są mieszkancy gmin osciennych
- 6 9
-
2021-02-22 22:53
to nie jest ulica osiedlowa (1)
sorry
- 5 6
-
2021-02-23 07:34
dlatego nie będzie tam ograniczenia do 30
- 3 1
-
2021-02-22 18:43
Po co? (6)
Ale to przecież totalnie bez sensu. Pieszych na alei zwycięstwa praktycznie nie ma. Jeśli już to tylko na światłach, żeby dojść do przystanku tramwajowego.Rowerzysci mają ścieżkę rowerowo, też nie mają czego szukać na ulicy. Jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa, to lepiej byłoby zadbać o odpowiednią synchronizację świateł, a nie bezsensowne ograniczenia w miejscu, gdzie nic nie wniosą a co najwyżej utrudnią życie. Mówię to z całym przekonaniem z perspektywy pieszego.
- 165 12
-
2021-02-23 02:01
Zadbać o bezpieczeństwo
Karać za jazdę z telefonem w łapie i przejeździe na wczesnym czerwonym najlepiej aj jest w Szwecji kilka tysięcy za takie wykroczenia to będą jeździć tak jak trzeba
- 0 0
-
2021-02-22 20:35
redakcja 3miasto jak zwykle promuje samochodozę (1)
- 3 15
-
2021-02-23 10:24
Natomiast motofobię promują tacy jak Ty.
- 1 1
-
2021-02-22 20:16
Agenda 2030 (2)
Z tej perspektywy wszelkie ograniczenia praw jednostki nabierają sensu. Mniej zamożni mają sami zrezygnować z posiadania samochodów i tyle. Jakiś czas temu miasto rozsyłało ankiety: "Co by Cię skłoniło do rezygnacji z używania samochodu?" Garby, szykany i "tempo 30" to (tfu) przyszłość aglomeracji. Ogranicza się swobodę przemieszczania się,
Z tej perspektywy wszelkie ograniczenia praw jednostki nabierają sensu. Mniej zamożni mają sami zrezygnować z posiadania samochodów i tyle. Jakiś czas temu miasto rozsyłało ankiety: "Co by Cię skłoniło do rezygnacji z używania samochodu?" Garby, szykany i "tempo 30" to (tfu) przyszłość aglomeracji. Ogranicza się swobodę przemieszczania się, celem promocji rekreacji (..bo rowerem to będzie można wszędzie dojechać...) Ludzie mają być przewidywalni i policzalni, a nie śmigać bez kontroli jak karaluchy po kuchni. Docelowo jak Pani Prezydent uzna, że czas zgasić światło, to wszyscy mają odp "dobranoc" i koniec dyskusji
- 10 2
-
2021-02-23 07:13
uj Wolny Człowiek w swym nastoletnim germanskim rumaku
zawssze mie bawi, ze im prostszy czlowiek, tym bardziej mu sie wydaje, ze rzad i miliarderzy chce poznac jego myśli i kontrolować jego życie
- 1 3
-
2021-02-22 21:02
Mnie by skłoniła świetna komunikacja miejska. A tymczasem oferta z roku na rok gorsza.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.