- 1 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (311 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (125 opinii)
- 4 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (30 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (322 opinie)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
Czytelniczka: piesi, noście odblaski, bo was nie widać
- Większość kierowców chce poruszać się po drogach bezpiecznie. Jednak nawet jadąc 20 km/h, przy pełnym skupieniu na drodze, naprawdę nie widzimy pieszych, gdy jest ciemno, a oni są ubrani w ciemne kolory i nie noszą odblasków - pisze pani Joanna.
Noszenie odblasków po zmroku nie jest obowiązkowe, ale o ich stosowanie coraz częściej apelują kierowcy. Jak piszą, w dobrej wierze, bez złośliwości, by wszyscy uczestnicy ruchu drogowego czuli się na drodze bezpiecznie.
Poniżej apel, który dotarł do naszej redakcji od pani Joanny.
Piszę zarówno jako kierowca, jak i pieszy, bez złośliwości. I apeluję: korzystajmy z odblasków na drodze! We wtorek rano miałam taką sytuację: godzina 6, na drodze sznur samochodów w obie strony.
Piesi byli niewidoczni
Samochody z naprzeciwka zatrzymują się przed przejściem, aby przepuścić pieszych, natomiast samochód przede mną nie zdążył zareagować i przejechał przez przejście tuż przed przechodzącymi pieszymi.
Jednak słowo daję, że ci piesi byli absolutnie niewidoczni! Było ciemno, mżawka, światła samochodów z przeciwka oślepiały, a piesi byli ubrani od stóp do głów w ciemne kolory. Podkreślam: jechaliśmy z prędkością ok. 50 km/h.
Test odblasków na drodze. Film z 2017 roku
Piesi na jezdni nie rozglądają się
Ale naprawdę zauważenie takiego pieszego w tych warunkach graniczyło z cudem. Przez całą dalszą podróż było jeszcze kilka takich sytuacji, gdy ubrani w ciemne kolory piesi wchodzili na przejścia nawet bez rozglądania się.
Przy okazji powstaje pytanie, dlaczego kierowcy dostają mandaty za brak włączonych świateł nawet w środku słonecznego dnia, a piesi mogą być całkowicie nieoznakowanymi uczestnikami ruchu drogowego?
W mediach jesteśmy bombardowani materiałami, w których widzimy patologiczne zachowania kierowców pędzących przez przejścia dla pieszych i przejeżdżających ludziom po stopach. To są jednak zachowania skrajne. Większość kierowców chce poruszać się po drogach bezpiecznie.
Nawet pełne skupienie może nie wystarczyć
Jednak nawet jadąc 20 km/h, przy pełnym skupieniu na drodze, naprawdę nie widzimy pieszych, gdy jest ciemno, a oni są ubrani w ciemne kolory i nie noszą odblasków. A do tego przejścia dla pieszych są często nieoświetlone albo piesi poruszają się poboczami.
Słabo widoczny pieszy na przejściu
Powtórzę raz jeszcze: piesi, noście odblaski i rozglądajcie się na przejściach, pomimo że macie pierwszeństwo, bo czasem kierowca nie chce wjechać na przejście celowo, tylko po prostu was nie zauważa.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (505) ponad 50 zablokowanych
-
2022-01-25 22:22
Opinia wyróżniona
Ja też podpisuję się pod listem czytelniczki! (24)
Są do kupienia fajne odblaski, które pasują do codziennego ubioru - odblaskowe zawieszki na torebki, odblaskowe siatki na zakupy. Problem w tym, że można je zamówić przez internet i trzeba chcieć je znaleźć- ale nie są do dostania w zwykłych sklepach. Do tego brakuje mi choćby minimum odblasków w kurtkach czy na butach, byłoby z nimi bezpieczniej. A tak trzeba włożyć trochę własnej wyobraźni i wysiłku, żeby być widocznym po zmroku....
- 262 62
-
2022-01-27 02:12
Jak chcesz to załóż sobie nawet latarnię na głowę ja nie mam zamiaru wyglądać jak choinka. Kultura obowiązuje wszystkich : pieszych i jeżdżących a z tym jest problem. Tych na rowerach to bym chętnie usunął z chodników. Za szybko jeżdżą a jak dojdzie do kolizji to płacz i lament. Na miejscu "Milicji " to bym też dawał rowerzystom wysokie mandaty. Co
Jak chcesz to załóż sobie nawet latarnię na głowę ja nie mam zamiaru wyglądać jak choinka. Kultura obowiązuje wszystkich : pieszych i jeżdżących a z tym jest problem. Tych na rowerach to bym chętnie usunął z chodników. Za szybko jeżdżą a jak dojdzie do kolizji to płacz i lament. Na miejscu "Milicji " to bym też dawał rowerzystom wysokie mandaty. Co do pieszych bo sam nim jestem to sam mam ochotę kogoś w du*ę kopnąć bo chodzą jak ćmy , nie rozglądają się , wchodzą na jezdnię bez zastanowienia albo patrzą na komórkę zamiast patrzeć na drogę.
ps pisałem specjalnie Milicja bo jako takiej u nas nie ma Policji. Rzecznik KG Policji powiedział w telewizji , że konstytucja ich nie obowiązuje. Nie ma co się dziwić , bo palować kobiety to umie i aresztować babcie.- 1 0
-
2022-01-26 21:08
Badzcie przeklęci i niech jeden głupek zderzy się z drugim. (1)
Dzisiaj drogi w deszczu, a ci korzystając, że mniej ludzi chodzi, zapie.. ają jak głupi. podwyzszajac prędkośc o 20 procent.
Obys sama nosiła cokolwiek ... hipokryci za kierownicami.- 2 2
-
2022-01-26 23:06
Ten watek swiadczy o palacej potrzebie regularnych badan polskich kierowcow pod katem nyktalopii. Pod rygorem zatrzymania prawa jazdy.
- 0 1
-
2022-01-26 10:15
(5)
Komentarze tutaj są kwintesencją polskości - chamstwa, wszechwiedzy i narodowego "nie bo nie". Przerażające.
- 14 10
-
2022-01-26 11:01
(4)
Tak, kwintesencja polskosci: pieszy najlepiej niech nie przechodzi na przejsciu, a jak musi to w dzien, na bialo i w kasku, bo pan zycia i smierci jedzie! Wiele osob w tym watku wyraznie napisalo - obowiazek dostosowania predkosci do warunkow lezy po stronie kierowcy, a pieszy nie ma obowiazku dostosowywania odziezy do oczekiwan kierowcow. Prrzejscie dla pieszych jest swiete. Przy egzaminie na prawko powinna byc badana inteligencja. To by drastycznie rozwiazalo problem polskiej samochodozy.
- 14 7
-
2022-01-26 12:03
(3)
Człowieniu, ok, masz rację i autorka artykułu wyraznie napisala, ze dostswoala predkosc i sie zatrzymala. Ale jesli trafisz na jakiegos patola ktory w rzyci ma zatrzymywanie sie i respektowanie twojego swietego prawa to odblask moze uratowac ci zycie. i o to w tym chodzi, a nie o gwałt na prawach pieszych.
- 7 9
-
2022-01-26 22:47
Nie distosowala predkosci do warunkow, tylko do przepisu. 50 km/h to o wiele, o wiele za duzo w opisywanej sutuacji!
- 1 0
-
2022-01-26 13:14
(1)
Nie, chodzi o to, ze obwieszanie odblaskami pieszych promuje patologiczne zachowania kierowcow. Skoro pieszego bedzie widac ze 150 m, nie bedzie w ogole zwalniania przed przejsciem. Przechodzac przez jezdnie w Polsce, w bialy dzien, biore na siebie ryzyko smierci niestety, poniewaz nadal jest mnostwo mordercow na drogach, ktorym na przelotowych trasach nawet czerwone nie straszne w poludnie. Wiec nie pierniczmy o odblaskach, ktorych jedynym celem jest mozliwosc szybszej jazdy w miescie.
- 8 6
-
2022-01-26 13:37
Hahaha, mistrz logicznego myślenia :D
- 4 6
-
2022-01-26 10:15
wina i kierowcy i pieszego (2)
1. po wprowadzeniu przepisów o pierwszeństwie pieszych widać że część pieszych wchodzi na przejście jak baran ze wzrokiem w telefonie ( jak go trafie autem to i tak nie udowodnię tego )
2. kierowca może nie zauważyć w pewnych warunkach pogodowych pieszego bo: mżawka, oślepienie innych kierowców, skupianie się aby komuś w D nie wjechać,1. po wprowadzeniu przepisów o pierwszeństwie pieszych widać że część pieszych wchodzi na przejście jak baran ze wzrokiem w telefonie ( jak go trafie autem to i tak nie udowodnię tego )
2. kierowca może nie zauważyć w pewnych warunkach pogodowych pieszego bo: mżawka, oślepienie innych kierowców, skupianie się aby komuś w D nie wjechać, powodów jest wiele
ważne aby pieszy zawsze upewnił się że kierowca go widzi... chodzi o czyjeś zdrowie i życie.... żadne odszkodowanie nie zwróci komuś życia- 10 12
-
2022-01-26 11:08
Jeśli prowadząc samochód chwilami robisz to na pałę "a może nic się nie stanie" to robisz to źle
Jak jest mżawka, jedź wolniej. Jak cię oślepiają, jedź wolniej. Jak się skupiasz aby w D nie wjechać, trzymaj większy odstęp. Prawo jazdy to dokument potwierdzający, że jesteś tych wszystkich rzeczy świadomy i umiesz im zaradzić.
- 14 2
-
2022-01-26 10:31
dziwne że w szwecji holandii ... kierowcy nie mają tych problemów i takiej chorej rozkminy
tam reagują zawsze gdy pieszy zbliża się lub stoi przy krawężniku
w Polsce nie mogą ... i ciągle maja jakieś z tym wąty - WHY?- 10 6
-
2022-01-26 09:39
(4)
Ja nie nosze ani torebki, ani siatek - co mi doradzisz? Tylko nie te odcianajace krazenie "uderzane" opaski na ramie. Nie nasze ich nawet na wiejskiej drodze, kiedy ide z plecakiem - mam wtedy kamizelke. Co mi doradzasz w miescie? Jakis gustowny kask moze?
- 7 11
-
2022-01-26 21:18
(1)
Ja mam odblaski na plecaku - po bokach.
- 1 0
-
2022-01-26 22:45
Ale ja nie mam plecaka sportowego, tylko taki mały, skorzany, elegancki. Po bokach to chyba moglabym tylko o szelki. Czy wy nie czujecie absurdu tego postulatu usilujacego przerzucic na pieszych winy kierowcow, ktorzy nagminnie jezdza w Polsce zle, agresywnie i o wiele za szybko, zabijajac na drogach najwiecej ludzi w Europie?! Jesli ktos ma kurza
Ale ja nie mam plecaka sportowego, tylko taki mały, skorzany, elegancki. Po bokach to chyba moglabym tylko o szelki. Czy wy nie czujecie absurdu tego postulatu usilujacego przerzucic na pieszych winy kierowcow, ktorzy nagminnie jezdza w Polsce zle, agresywnie i o wiele za szybko, zabijajac na drogach najwiecej ludzi w Europie?! Jesli ktos ma kurza slepote, nie moze jezdzic po zmroku. Jesli gdzies jest ciemno, trzeba zadac lepszego oswietlenia. Oczekiwanie, ze w centrach miast przejscie na pasach bedzie wymagalo odblaskow jest... ze wschodu rodem!
- 1 0
-
2022-01-26 10:04
(1)
Nic Ci nie doradzi bo mu nie chodzi o Twoje bezpieczeństwo, a o własną wygodę...
- 10 9
-
2022-01-27 21:24
samochodziarze ostro minusują
- 0 0
-
2022-01-26 07:24
kierowcy
kupcie sobie ograniczniki prędkości i zainwestujcie w okulistę, jeśli to nie pomoże to może warto rozważyć porzucenie prowadzenia auta. Zasada jest prosta, w terenie zabudowanym odblaski nie są potrzebne :)
- 20 22
-
2022-01-26 01:32
Kazdy pieszy powinien chodzic w kamizelce fluoresencyjnej i kasku jak pracownicy na budowie lub w stoczni.
taki bedzie nastepny tekst nawiedzonego czytelnika.
- 31 20
-
2022-01-26 00:40
To ja zaapeluje o co inne jesli sa takie joanny. (1)
Moze potrzebne sa progi zwalniajace przed kazdym przejsciem jak przy wjezdzie przed CH Morena Carrefour..
zabierzcie tej czytelnicce i przedmówcy samochód
zanim zrobia krzywde komus i sobie.- 21 30
-
2022-01-26 09:32
Popieram! Zaden argument tak nie uczy rozumu kierowcow jak zawieszenie.
- 12 5
-
2022-01-25 23:12
Lubisz świecidełka, chcesz wyglądać jak choinka, kup lampki baterie i śmigaj (2)
Taka propozycja, również propozycja dla czytelniczki Joanny, JoAdam mówię, nie wsiadaj za kółko i idź zrób prawdziwe prawo jazdy, a nie posługujesz się tym z chipsów. Zapoznaj się z przepisami, po drugie zbadaj wzrok.
- 29 65
-
2022-01-26 00:42
(1)
Popieram. Oglądając filmy takie jak STOP-CHAM, w którym pokazują też filmy jak ludzie unikają (bądź nie) zwierząt jadąc w nocy prędkościami poza-miastowymi są wstanie zareagować na zwierzęta i w nie nie wjechać, a tutaj mamy opowieść osoby, która w mieście (zazwyczaj oświetlonym) z ograniczeniem prędkości 50kmh ma problemy z dostrzeżeniem pieszych.
Albo polecam iść do lekarza zbadać, czy cierpi się na kurzą ślepotę, albo polecam kupić żarówki do samochodu z tego tysiąclecia.- 25 37
-
2022-01-26 10:33
a wprowadzić w mieście prastare przepisy
- niech przed każdym jadącym samochodem ... biegnie człowiek z czerwoną chorągiewką
- 11 2
-
2022-01-25 20:16
Opinia wyróżniona
Jeśli nie widać pieszego to za szybko jedziesz! (83)
Zwolnij do 20 km/h albo jeszcze bardziej i dostosuj prędkość do warunków na drodze. W mieście każdy jest pieszym, nawet kierowca, który wysiada z samochodu jest pieszym.
- 246 535
-
2022-01-26 11:32
jesteś chyba ekspertem z tvp
- 0 3
-
2022-01-26 11:21
A jak piesza leży sobie na jezdni poza jakimkolwiek przejściem
bo za dużo wypiła i nie może wstać? Tak właśnie było.
- 1 4
-
2022-01-26 10:40
A co powiesz na pieszych przechodzących w miejscach niedozwolonych? (2)
Ciemno na drodze, i wyskakuje ci taki jeden z drugim, bo na skróty, bo przecież on tu zawsze przechodzi co wtedy?
- 4 1
-
2022-01-26 11:18
(1)
Ano gdzie zyja ludzie, tam zawsze jest ryzyko, ze ktos chce przejsc, o ile przejscie dalej niz 50 m. Musisz sie dostosowac. Chyba ze teskno ci do odsiadki.
- 5 3
-
2022-01-26 23:30
Mam prawo zakładać, że inni stosują się przepisów
Nie będę odsiadki.
- 1 1
-
2022-01-26 06:24
Ślepy powinien tracić prawo jazdy (2)
Doś puszczania ślepych za kółko, jak nie przejdzie testu widzenia zmierzchowego zabierać prawo jazdy, bo to potencjalny zabójca drogowy
- 10 9
-
2022-01-26 23:27
Drodzy Stiwie,
Wiemy, że jesteś ślepym muzykiem.
Błagam Ci, nie wsiadaj za kółko- 0 1
-
2022-01-26 09:32
dowód trzeba wymieniać co 10lat OBOWiązkowo
a prawko ma się dożywotnio ... i to pomimo, że przez 50lat przepisy zmieniają się diametralnie
... czemu co 10lat nie ma obowiązku zdawania z przepisów od nowa?
... czemu co 10lat nie ma obowiązku wykonania nowych badań lekarskich?- 0 9
-
2022-01-26 06:21
Co za bezmyslnosc!!! (1)
Nie chcij być potrąconym przy prędkości 20km/h nawet z powodu twojego braku wyobraźni!!!
Obowiązkowe odblaski dla pieszych. Za ich brak mandat.
Przy takim myśleniu skoro w mieście kierowcy mają zwalniać a miasta są oświetlone to dlaczego mamy jeździć jeździć włączonymi światłami?- 6 8
-
2022-01-26 09:29
OK odblaski i kary dla pieszych bez...
ale wtedy jeśli kierowca mnie choćby draśnie, choćby tylko ochlapie to po 10000zł kary i bez prawa do odwołania i nie ma zmiłuj
- 8 3
-
2022-01-25 21:58
(8)
Czyli wolisz trafić do szpitala, połamany/a z obrażeniami wewnętrznymi, ryzykując śmierć? Swoje bezpieczeństwo stawiasz niżej niż jakieś pomylone poczucie racji "że to inni powinni uważać, a nie ja"?
Nominacja do nagrody Darwina.- 40 13
-
2022-01-25 23:08
Wszyscy powinni uważać, ale czemu w Polsce zwalnie się z tego kierowców? (7)
Czy kierowcy są upośledzeni?
- 15 26
-
2022-01-26 10:17
(1)
Kiedy nie ma sygnalizacji świetlnej, przejście jest słabo oświetlone, pada deszcz i pieszy, który ubrany jest cały na czarno - na 100% ciężko go zauważyć.
No, ale zamiast pieszy zatrzymać się przed przejściem i się rozejrzeć to wchodzi na ulicę bo mu wolno, ok, tylko to pieszy traci życie/zdrowie.
Tu chodzi o zdrowie i życie pieszegoKiedy nie ma sygnalizacji świetlnej, przejście jest słabo oświetlone, pada deszcz i pieszy, który ubrany jest cały na czarno - na 100% ciężko go zauważyć.
No, ale zamiast pieszy zatrzymać się przed przejściem i się rozejrzeć to wchodzi na ulicę bo mu wolno, ok, tylko to pieszy traci życie/zdrowie.
Tu chodzi o zdrowie i życie pieszego oraz traumę kierowcy, a nie o to kto ma racje.
Jestem i pieszym i kierowcą i apeluję nie wchodźcie na przejścia jeśli nie macie pewności, ze kierowca Was widzi i hamuje tu chodzi o nasze życie!- 4 5
-
2022-01-26 11:17
Traume kierowcy postaw na pierwszym miejscu, wolaku! Co za dziki kraj... Masz obowiazek widziec pieszego. Nie widzisz? To podjezdzaj 5 km/h!!!
- 6 3
-
2022-01-26 09:39
Trochę zalatuje argumentem w stylu, wszyscy powinni uważać, ale oni bardziej, a my mniej. Jeśli wszyscy, to bez ale. Bo, jak wiemy, wszystko przed "ale" jest nieważne.
- 2 1
-
2022-01-26 06:37
Mentalność pana (3)
W Polsce pokutuje mentalność lat 70. Samochód miała elita i władza , plebs chodził pieszo, i ta komusza mentalność pozostaje w butach, uważają że są ważniejsi, byłem za granicą , pracowałem i żyłem tam i tam jakoś piesi nie byli problemem wystarczy że zbliżałem się do drogi nawet jak nie było przejścia samochód się zatrzymał, miałem zamiar przejść
W Polsce pokutuje mentalność lat 70. Samochód miała elita i władza , plebs chodził pieszo, i ta komusza mentalność pozostaje w butach, uważają że są ważniejsi, byłem za granicą , pracowałem i żyłem tam i tam jakoś piesi nie byli problemem wystarczy że zbliżałem się do drogi nawet jak nie było przejścia samochód się zatrzymał, miałem zamiar przejść jak przejedzie, jechał tylko jeden, to wynika z poszanowania innego człowieka , i nie mieli wysokich mandatów , za wiele wykroczeń dniówka około 100 do 150 EUR. To też jeszczpozaborcza mentalność, zaborca jechał karać i gotów był rozjechać każdego kto mu utrudnił drogę, chłop dostał baty, a tu gotowi rozjechać dziecko, bo jest rozstrzelane , nauczyciel go rozwałkować a ślepy cyborg chce rozjechać dlatego tyle osób ginie
- 13 4
-
2022-01-26 09:38
(2)
Ale grubo zryta psycha
- 3 6
-
2022-01-26 09:47
123lata zaborów i 40 lat KOMUny (1)
zryta psycha całego narodu ... i jeszcze w Katyniu i Oświęcimiu wymordowano całą polską inteligencję - na ich miejsce przyszły pato-ochłapy z awansu społecznego
- 6 4
-
2022-01-26 11:16
Mowisz o sobie?
- 3 4
-
2022-01-25 21:49
(6)
Nie praw kazań. Jestem kierowcą od ponad czterdziestu lat. Bez wypadków, stluczek, bez "obcierki". Ostatnio mialem dwa razy sytuację, w ktorej w ostatniej chwili zauważylem dziarsko wchodzacego pieszego na przejście. Jechalem ostrożnie, bo tak jeżdżę, ale On wyszedł z cienia, ubrany jak cień wlasnie i ja, lekko oslepiony swiatlami z naprzeciwka w
Nie praw kazań. Jestem kierowcą od ponad czterdziestu lat. Bez wypadków, stluczek, bez "obcierki". Ostatnio mialem dwa razy sytuację, w ktorej w ostatniej chwili zauważylem dziarsko wchodzacego pieszego na przejście. Jechalem ostrożnie, bo tak jeżdżę, ale On wyszedł z cienia, ubrany jak cień wlasnie i ja, lekko oslepiony swiatlami z naprzeciwka w ostatniej chwili zauważylem gościa. Nie stało by sie nis strasznego, jechałem swoim zwyczajem powoli( ok. 30-40 km?h) , ale .... Wszyscy wiedzą. Noście odblaski!!!!!!!! I nie wchdzcie na przejscia "z biegu". Najpierw na tym przejsciu zatrzymajcie się i dajcie szansę zatrzymać się pojazdowi. Dziekuję
- 49 11
-
2022-01-26 00:45
"Jestem kierowcą od ponad czterdziestu lat."
plus
" w ostatniej chwili zauważylem dziarsko wchodzacego pieszego na przejście"
właśnie przez takich ludzi wprowadzono obowiązkowe badanie lekarskie co 15 lat. Z wiekiem wzrok i refleks się pogarszają. Może pora na odstawienie samochodu?- 11 29
-
2022-01-25 21:55
(4)
A nie pomyslales, ze to ty masz obowiazek zatrzymac sie przed przejsciem, jesli nie widzisz, czy ktos na nie za sekunde wejdzie?! Nie do uwierzenia jest ta buta niektorych polskich kierowcow...
- 18 56
-
2022-01-25 22:26
Nie do uwierzenia to jest twoja buta (3)
Tylko co ci ona da na cmentarzu, jeśli cię ktoś potrąci?
- 38 16
-
2022-01-26 07:52
(2)
Nie do uwierzenia jest twoja, a nie moja buta dziki czlowieku ze wschodu. Nie zdajesz sobie sprawy, ze postulujesz rozwiazanie problemu gwaltu przez zmiane ubioru kobiet?!
- 8 5
-
2022-01-26 10:25
(1)
tak, to jest porównywalne...
- 2 7
-
2022-01-26 11:15
Chyba masz problem z pojeciem analogii.
- 5 2
-
2022-01-25 21:27
Bzdura. (1)
- 3 6
-
2022-01-26 23:19
Chyba znanym filozofem jesteś.
- 1 0
-
2022-01-25 20:48
To może trochę pomyślunku, czym jest to, co widzi oko? (40)
W przypadku pieszego, który nie ma aktywnego źródła światła, zostaje jedynie odbicia światła od materiału, lub kontrast tła. Jeżeli materiał ma niskie albedo, pochłania światło i go nie odbija. Jak materiał oklejony jest wodą, to odbite światło jest w dodatku rozproszone. Kolejnym problem tworzą źrenice - jeżeli pojazd z naprzeciwka świeci, to
W przypadku pieszego, który nie ma aktywnego źródła światła, zostaje jedynie odbicia światła od materiału, lub kontrast tła. Jeżeli materiał ma niskie albedo, pochłania światło i go nie odbija. Jak materiał oklejony jest wodą, to odbite światło jest w dodatku rozproszone. Kolejnym problem tworzą źrenice - jeżeli pojazd z naprzeciwka świeci, to źrenice się zawężają i dopuszczają niej światła. W konsekwencji, twoje 20 km/h nic nie da, oprócz zwiększenia czasu przewozu. Osób i produktów. Tylko dlatego, że masz gdzieś innych i myślisz o swoich przywilejach pieszego, zamiast poznać choć trochę podstaw fizyki.
Pieszy ma szerokie pole widzenia, a pojazd jest oświetlony. W dodatku jeżeli pojazd nie jest hybrydą/elektrykiem, to słyszy też z daleka jego silnik. Tymczasem kierowca pojazdu ma szyby, które nie są idealnie przezroczyste, mogą być pokryte parą wodną lub kroplami, ma tez elementy pojazdu/pasażerów blokujących widoczność, potrzebę skupienia na obsłudze pojazdu i wskaźników. A pieszego dopiero usłyszy, jak w niego walnie lub po nim przejedzie. Stąd łatwiej jest pieszemu kontrolować sytuację, niż kierowcy pojazdu. Pieszy może tez stanąć praktycznie w miejscu, cofnąć się, przyśpieszyć. Ponad tona pojazdu tak nie zareaguje, nie mówiąc o kilkudziesięciu tonach.- 57 13
-
2022-01-26 09:32
(1)
Czyli podsumowując, zdrowy rozsądek, trochę kultury i wzajemnego szacunku oraz ograniczone zaufanie. Po obu stronach, czyli u pieszego i u kierowcy. I żadne dyskusje tego nie zmienią.
- 3 0
-
2022-01-26 23:17
Dokładnie
Ale to chyba za bardzo skomplikowane jest dla wielu ludzi.
Niezależnie, czy na drodze, czy w innych sytuacjach.
Smutne.- 2 0
-
2022-01-25 23:06
Czy mi się wydaje czy tu jest mowa o przejściach dla pieszych? (29)
O czym mu tu w ogóle mówimy? Pieszy ma być odpowiedzialny za wszystko i wszystkich? Coś tu nie gra.
Jakim cudem polscy jeźdźcy są w stanie jeździć zgodnie z prawem w Austrii, Szwecji i Norwegii, a w Polsce każdy przepis jest problemem, i winę za wszystko ponosi pieszy? Nic dziwnego, że w Polsce tyle osób ginie w wypadkach. Mamy jakiś feler.- 26 31
-
2022-01-26 10:34
Pieszy (4)
Widać, że prawa o ruchu drogowym nie znasz. Za wypadek z udziałem pieszego, który przechodzi w dozwolonym miejscu lub terenie osiedlowym odpowiada zawsze kierowca, a nawet też kierowca odpowiada często i gęsto za to, że potrącił pieszego w miejscu nieoznakowanym ew. jest, że pieszy wtargnął nieoczekiwanie na drogę przed jadący pojazd. Jeżdżę
Widać, że prawa o ruchu drogowym nie znasz. Za wypadek z udziałem pieszego, który przechodzi w dozwolonym miejscu lub terenie osiedlowym odpowiada zawsze kierowca, a nawet też kierowca odpowiada często i gęsto za to, że potrącił pieszego w miejscu nieoznakowanym ew. jest, że pieszy wtargnął nieoczekiwanie na drogę przed jadący pojazd. Jeżdżę przepisowo 50 to 50, 30 to 30, 20 to 20. Ustępuje na przejściach, wielokrotnie się zastanawiam czy ktoś chce przejść czy nie i ludzie potrafią to robić w nieoczekiwany sposób. Dlatego mam kamerkę samochodową aby nagrywać takie sytuacje. Jest wielu piratów drogowych i trzeba ich karać ale są ludzie, którzy przestrzegają przepisów i też chcą aby inni to robili. Kultura kierowca, pieszy i rowerzysta musi być. Jeśli widzicie drodzy piesi lub rowerzyści, że ktoś nadjeżdża i jest bardzo blisko przejścia to zastanówcie się czy zdąży się zatrzymać czy nie. Z samochodem nie wygracie, to WY będziecie połamani, a nie ja. Co najwyżej będą miał wyższe OC do opłacenia ale to WY będziecie mieli rehabilitacje i problemy zdrowotne. Każdy jest odpowiedzialny za siebie i wszyscy musimy dbać o wspólne bezpieczeństwo na drodze.
- 6 1
-
2022-01-26 13:31
I jeszcze być może trafisz do więsienia na parę miesięcy (2)
Albo lat, w zależności jak bardzo twój samochód wygra z pieszym.
Miło mieć później odsiadkę w papierach prawda?- 3 2
-
2022-01-26 23:15
No tak, jeden ma więzienie
Do wspomnienia na całe życie, drugi leży na cmentarzu. Ale głównie, że blachsmroda nauczono.
Kierowcy, pamiętajmy, że inni czasem są głupi i hamujmy.
Piesi, pamiętajmy, że inni czasem są głupi i patrzymy czy niema deb*la.
Ale głównie dla z obu stron: dajmy innemu możliwość ustąpić drogę.
Żeglarze wiedzą o czym sąDo wspomnienia na całe życie, drugi leży na cmentarzu. Ale głównie, że blachsmroda nauczono.
Kierowcy, pamiętajmy, że inni czasem są głupi i hamujmy.
Piesi, pamiętajmy, że inni czasem są głupi i patrzymy czy niema deb*la.
Ale głównie dla z obu stron: dajmy innemu możliwość ustąpić drogę.
Żeglarze wiedzą o czym są przepisy 14 Avoidong contact oraz 15 Acquiring right of way przepisów regatowych.
I z tym jest problem w przepisach drogowych. Co najmniej, słabo to opisane, że obie strony mają działać wspólnie oby uniknąć nikomu nie potrzebnych problemów.
Przyjmujemy odpowiedzialność za swoje życie na siebie, wspólnie zapobiegamy problemom, rezygnujemy z obu podejść mam prawo, niech fizyka milczy oraz jadę szybko, ale biezpiecznie dam rady wskoczyć przed czerwonym- 2 0
-
2022-01-26 22:28
Odsiadka lepsza niż śmierć
- 1 1
-
2022-01-26 11:13
Ogolnie brawo za wpis, nawolywan do kultury na drodze w dzikiej Polsce nigdy dosc, ale zapomniales chyba, ze pieszemu niebedacemu kierowca trudno jest okreslic droge hamowania jadacego samochodu. Ja jestem kierowca, wiec jest mi latwiej, ale musze powiedziec, ze od zmiany przepisow po prostu dosc czesto wchodze na przejscie i wymuszam hamowanie.
Ogolnie brawo za wpis, nawolywan do kultury na drodze w dzikiej Polsce nigdy dosc, ale zapomniales chyba, ze pieszemu niebedacemu kierowca trudno jest okreslic droge hamowania jadacego samochodu. Ja jestem kierowca, wiec jest mi latwiej, ale musze powiedziec, ze od zmiany przepisow po prostu dosc czesto wchodze na przejscie i wymuszam hamowanie. Juz mi sie paru z piskiem zatrzymalo. Gdyby nie taka postawa pieszych, wielu piratow nadal nie stosowaloby sie do obowiazku zatrzymywania sie przed przejsciem, przy ktorym stoi czlowiek.
- 2 3
-
2022-01-26 09:33
Kodeks ruchu drogowego dotyczy także tego, jak należy zachowywać się przy przejściu będąc pieszym. To obie strony muszą ogarniać.
- 4 3
-
2022-01-26 06:44
(20)
wystarczy ze zanim wejdziesz na przejście to się rozejrzysz, czego prawie nikt nie robi. Bule karku i głowy to nie wytłumaczenie.
- 7 13
-
2022-01-26 07:48
(19)
Interesujacy postulat wobec faktu, ze w praktyce masz obowiazek sie zatrzymac, kiedy ja jestem na chodniku obok przejscia.
- 17 10
-
2022-01-26 10:36
Prawda (5)
To prawda mam obowiązek się zatrzymać przed przejściem ale też pieszy ma obowiązek rozejrzeć się na przejściu nim na nie wejdzie i nie ma prawa tego zrobić nieoczekiwanie.
- 4 8
-
2022-01-26 11:08
(4)
Nie ma czegos takiego jak nieoczekiwane wejscie na przejscie, poniewaz pieszy nie bolid, zeby wszedl, musi sekunde wczesniej byc fizycznie kolo przejscia, a ty masz wowczas obowiazek sie zatrzymac!
- 8 3
-
2022-01-26 12:31
(3)
jest taki test w necie - zdjecie dziecka przy przejściu dla pieszych- na jednym zdjeciu jest w żółtym płaszczyku, na drugim - ciemna kurtka. Proty przykład tego o czym pisze czytelniczka. Fajnie sie teoretyzuje siedząc przy kompie...
- 5 5
-
2022-01-26 13:19
(2)
Czy ty nie rozumiesz prostej rzeczy, ze jezeli warunki swietlne pozwalaja zauwazyc pieszego 20 m przed maska, to masz obowiazek dostosowac do tego faktu predkosc pojazdu, a nie inni swoje ubranie??? jakos we mgle czy na lodzie potraficie w obawie o woz jechac wolniutko...
- 6 3
-
2022-01-26 13:31
(1)
zrób prawko to pogadamy, na razie widac żeś teoretyk
- 3 6
-
2022-01-26 14:43
Jezdze od 20 lat i w zyciu bym nie napisala takiego listu, jak roszczeniowa Joanna. Prawdopodobnie dlatego, ze jezdze rowniez w bardziej cywlizowanych krajach. Tak, sa ciemne zaulki w miastach. Niestety. I nie jest nasza-kierowcow rola obarczac wina za nie pieszych! Tak, milo jak ktos idzie w albie, tez lubie. Tyle ze nie ma takiego obowiazku, a ja mam obowiazek dostosowac moja predkosc do warunkow na drodze. Zarowno z pkt widzenia przepisow jak i elementarnej etyki.
- 4 4
-
2022-01-26 09:35
(2)
Absolutnie prawdziwy. Co ma obowiązek zatrzymania się przez kierowcę pojazdu do rozglądania się pieszego przed wejściem na przejście? Standardowe podejście, wszyscy coś muszą, tylko nie ja.
- 3 2
-
2022-01-26 11:06
Chyba nie rozumiesz tresci przepisow. Pieszy ma prawo wejsc na ulice na przejsciu zawsze, a ty masz obowiazek zatrzymac sie nawet kiedy ten dopiero tam zmierza. Wciaz wielu palantow przejezdza nawet kiedy pieszy stoi tuz przy przejsciu, patrzac na ruch, czyli ewidentnie sygnalizujac chec przejscia. Ogarnijcie sie polscy mordercy drogowi!
- 6 4
-
2022-01-26 10:47
Jedź gdziekolwiek do Europy,
to zobaczysz, że piesi wszędzie chodzą bez rozglądania się, kierowcy zatrzymują się zanim pieszy dojdzie do ulicy i zdecyduje czy w ogóle przejść przez ulicę. To wszystko to wynik nie tylko tego, że pieszy ma pierwszeństwo, ale też kultury jazdy kierowców.
- 8 3
-
2022-01-26 08:56
(9)
taaa...w czarnej kurtce, spodniach i butach, najlepiej z nosem w telefonie ( choć to paradoksalnie potrafi pomóc bo telefony dają trochę światła). I cóż ci po tym ze kierowca dostanie mandat jak wylądujesz w szpitalu?
- 12 12
-
2022-01-26 09:06
(8)
Tak minus telefon. Przejscie widzisz? No to wystarczy. Jezeli wzrok za slaby na dojrzenie ludzi, widocznie faktycznie przydalyby ci sie progi.
- 11 7
-
2022-01-26 10:25
(7)
widać ze jedyne co w życiu prowadziłaś/eś to wózek sklepowy...
- 6 7
-
2022-01-26 11:03
(6)
Widac, ze jedyne, gdzie w zyciu prowadziles, to Bolanda. Zachod by cie szybko nauczyl rozumu. tam pieszy jest swiety, a agresywnego kierowce inni kierowcy zdejmuja z drogi.
- 5 3
-
2022-01-26 12:27
(3)
nikt tu nie pisze o agresywnych kierowcach tylko o tym że piesi nie mają wyobraźni
- 4 8
-
2022-01-26 13:17
(2)
Dokladnie odwrotnie - piszemy o agresywnych kierowcach, ktorzy zadaja specjalnego ubioru pieszych, bo w ciemnosci chca szybciej jechac.
- 6 4
-
2022-01-26 13:28
(1)
przeczytaj może raz jeszcze artykuł...
- 2 5
-
2022-01-26 14:39
Moze ty przeczytaj - pani zada odblaskow, bo po ciemku widzi przechodnia dopiero z bliskiej odleglosci. Nie przychodzi jej do lebka, ze to ona nie dostosowuje predkosci do warunkow.
- 4 4
-
2022-01-26 11:56
chyba nie byłeś we Włoszech (1)
i mam na myśli duże miasta a nie wioski
- 4 5
-
2022-01-26 13:16
Wlochy jak cale poludnie to patola na drodze. Mowie o cywilizowanych krajach.
- 3 3
-
2022-01-26 00:14
Ta, feler myśleniowy (1)
Ja nic nie muszę. Inni muszą...
- 22 3
-
2022-01-26 10:27
Pieszy ma pierwszeństwo na przejściu - więc o co chodzi
- 8 7
-
2022-01-25 21:26
(7)
Ciekawe, ze zagranica nie maja takich problemow. Jakas mutacja genow odpowiedzialnych za wzrok polskich piratow drogowych widicznie?
- 27 44
-
2022-01-25 22:25
Nie, za granicą noszą odblaski (6)
- 35 20
-
2022-01-25 23:07
Gdzie są obowiązkowe odblaski w środku miasta? (5)
Odblaski nie załatwią tego problemu, potrzebna jest kultura jazdy i przestrzeganie przepisów, przez pieszych i przez kierowców.
- 23 22
-
2022-01-26 07:37
Ale co ty możesz wiedzieć skoro dla ciebie wyjazd za granicę to przejazd z Żukowa do Gdańska.. (1)
- 10 0
-
2022-01-26 07:46
Najwyrazniej mowa o zagranicy typu Zukowo, tam faktycznie nosza odblaski. Na Zachodzie w miastach pekliby ze smiechu wobecc takiego postulatu.
- 9 6
-
2022-01-26 07:35
Mają często gęsto na ubraniach (2)
- 8 12
-
2022-01-26 09:44
tak tak ... za granicą to byłeś na widokówce
najdalej w pruszczu z wycieczką szkolną
- 5 5
-
2022-01-26 08:22
"Często gęsto" oto rzeczowa i poparta danymi wypowiedź...
- 10 7
-
2022-01-25 20:38
To nic nowego ze roszczeniowy pirat drogowy chce ze wszystkich chonke zrobic takich problemów niemaj normalni kierowcy (9)
na całym swiecie tylko w Gdańsku pirat drogwy.Ona niech odda prawko jak niepotrafi bezpiecznie autem jechac.
- 34 87
-
2022-01-26 13:31
Z jakiego jesteś kraju? Idź do szkoły dzieciaku, j. polski się kłania.
- 1 1
-
2022-01-26 08:14
otóż to - jeśli nie czujesz się sprawnie za kierownicą, to nie wsiadaj. jak masz słaby refleks, nie widzisz - to samo.
- 16 12
-
2022-01-25 21:28
Normalni piesi za to mają pojęcie o tym, że można ich nie zauważyć. (6)
- 51 13
-
2022-01-26 06:28
A dziecko 9 letnie (2)
Co można potrącić , bo ślepy za kółkiem, kotamozna rozjechać bo nie widać, to samo jeża, tyle martwych zwierząt na drogach, co jeż wtargnął - ano nie to ślepota zmierzchowa i mordują te zwierzątka , na Przymorzu w Gdańsku po ulicy biegają czasami dziki z parku Regana i nie mają odblasków, a może dzik i kot ma też mieć odblask , zwolnij nie pieatuj
- 14 24
-
2022-01-26 10:23
Co to za brednie?
Dużo jeżdżę po drogach w mieście i przedmieściach samochodem po nocach i miałem wiele przypadków, że w miejscach nieoświetlonych wyskakuje mi pies, dzik, jeż, sarna, łoś, człowiek z krzaków przed samą maskę. Dzięki Bogu nigdy niczego nie potrąciłem. Jeśli wyskakuje mi lis lub jeż, kot na drodze szybkiego ruchu to jak mam zahamować? Mam stworzyć
Dużo jeżdżę po drogach w mieście i przedmieściach samochodem po nocach i miałem wiele przypadków, że w miejscach nieoświetlonych wyskakuje mi pies, dzik, jeż, sarna, łoś, człowiek z krzaków przed samą maskę. Dzięki Bogu nigdy niczego nie potrąciłem. Jeśli wyskakuje mi lis lub jeż, kot na drodze szybkiego ruchu to jak mam zahamować? Mam stworzyć karambol aby kilka osób zginęło lub zostało rannych czy małe zwierzątko? Wybór jest prosty. A dzieciaki to proszę pilnować aby nie wbiegały na ulicę lub trzymać je na smyczy, dzieci są odpowiedzialnością rodziców, którzy mają obowiązek ich pilnować oraz dbać o ich bezpieczeństwo, a nie puszczać samopas, bo dwie lochy chcą sobie poplotkować. Wiele razy widziałem jak g*wniak leci przez ulicę, a rodzice nawet nie reagują.
- 8 8
-
2022-01-26 06:42
gabinet psychiatryczny dostępny tylko na wcześniejsze zapisy
- 17 6
-
2022-01-25 23:03
Tak, dlatego szukają bezpiecznych przejść, np takich ze światłami. (2)
Kierowco masz czerwone, stoisz i czekasz, nie jedziesz.
Jeśli pieszy poza przejściem rzuci ci się na maskę, jego wina. Jeśli przechodzi na czerwonym, sam sobie winien kłopotów. Jeśli kierowca przyspiesza przed przejściem dla pieszych, wyprzedza na przejściu lub jeździ po chodniku, to nie da się tego obronić.
Jest kodeks drogowy, obieKierowco masz czerwone, stoisz i czekasz, nie jedziesz.
Jeśli pieszy poza przejściem rzuci ci się na maskę, jego wina. Jeśli przechodzi na czerwonym, sam sobie winien kłopotów. Jeśli kierowca przyspiesza przed przejściem dla pieszych, wyprzedza na przejściu lub jeździ po chodniku, to nie da się tego obronić.
Jest kodeks drogowy, obie strony muszą go przestrzegać.
A te odblaski, to taka mantra powtarzana przy każdej okazji, do znudzenia. Tylko, że brak odblasku nie wyjaśnia tego co się dzieje na drogach. Jeśli ktoś się rzuca pod samochód, odblask nic nie da. Jeśli kierowca w terenie zabudowanym gdzie jest dozwolone 50 mknie 90, to potem może mieć kłopot z zatrzymaniem się.- 14 13
-
2022-01-26 06:41
(1)
a sędzina stwierdzi ze nie wie z jaka zawrotną prędkością 75 letnia babcia przechodziła przez przejście dla pieszych w chwili kiedy prowadzący auto bez prawa jazdy ja rozjedzie.
- 10 2
-
2022-01-26 11:22
Najsztub ci wszystko
Wytlumaczy
- 6 4
-
2022-01-25 20:26
Tylko że kierowca jak jest pieszym rozejrzy się przed wejściem na pasy, a ktoś kto nie użytkuje często samochodu idzie jak te (1)
- 70 20
-
2022-01-26 10:26
Większość pieszych to też kierowcy, więc ta teoria słabo się trzyma
- 9 12
-
2022-01-25 20:25
(1)
możesz teraz ubrać swoje dziecko na czarno i niech śmiga w ciemność..tak dla potwierdzenia swoich racji
- 106 25
-
2022-01-25 20:44
W mojej części miasta przejścia są dobrze oświetlone, a problem jest nawet w ciągu dnia.
Jeśli jest to przejście ze światłami, dobrze oświetlone, do tego pieszy przechodzi na zielonym, to jak można go nie zauważyć? Niestety, niektórzy kierowcy są ślepi, nie widzą pieszych nawet jak jest jasny dzień, to nie jest kwestia odblasków a spaczona mentalność.
Odblaski są dobre tam gdzie są nieoświetlone ulice, przejścia, ale takich miejsc nie ma w centrach miast.- 25 52
-
2022-01-25 20:11
Opinia wyróżniona
Bez przesady! (53)
Nie widziałam jeszcze przejścia które nie jest oświetlone przez latarnie. Po drugie Pan na filmie jest bardzo widoczny, trzeba czasem się rozejrzeć na prawo i lewo. Ja rozumiem przyczepianie odblasków na wsi, gdzie nie ma chodnika i latarni, ale w mieście? Pisze jako kierowca i nie mam problemu z zauważaniem pieszego.
- 159 409
-
2022-01-26 11:55
Zapraszam na ul. Budowlanych
tam znajdziesz jedno z nieoświetlonych przejść dla pieszych w Gdańsku (na wysokości przystanku autobusowego Sąsiedzka), przejście w godzinach porannego ruchu porą zimową graniczy z cudem, gdyby nie odblaski i latarki w które są piesi zaopatrzeni w ogóle nie byłoby ich widać - przystanek autobusowy jest usytuowany zaraz za przejściem i też nie jest w żaden sposób oświetlony
- 4 0
-
2022-01-26 11:26
Widocznoe masz bardzo ograniczony teren to przemieszczania sie
!
- 0 0
-
2022-01-26 09:40
Zapraszam na Żabiankę, na ulicę Gospody na przeciwko restauracji Żabusia. Latarnię są, ale zasłonięte przez korony drzew. Przejścia nie oświetlają wcale.
- 3 0
-
2022-01-26 09:05
No właśnie. (1)
Nie widziałeś bo nie było oświetlone ;)
A tak poważnie to sam miałem kilka sytuacji po zmroku kiedy jakiś ubrany na czarno człowiek "objawił się" w ostatniej chwili. A jechałem przepisowo.
Druga sprawa to, że to oświetlenie gdzieniegdzie jest dość słabe, szczególnie w miejscach gdzie zwyciężono walkę z zanieczyszczeniemNie widziałeś bo nie było oświetlone ;)
A tak poważnie to sam miałem kilka sytuacji po zmroku kiedy jakiś ubrany na czarno człowiek "objawił się" w ostatniej chwili. A jechałem przepisowo.
Druga sprawa to, że to oświetlenie gdzieniegdzie jest dość słabe, szczególnie w miejscach gdzie zwyciężono walkę z zanieczyszczeniem światłem.
No i na koniec - po ostatnich zmianach w przepisach dot. pierwszeństwa, piesi wchodzą na przejścia jakby chwilę wcześniej zrobili save'a...- 5 2
-
2022-01-27 07:24
Wolałbyś żeby się was bali, jak do tej pory?
- 0 0
-
2022-01-26 08:28
Bardzo mało Pani jeździ, skoro nie widziała Pani nie oświetlonych przejść dla pieszych,
jest ich dużo choćby w Gdańsku.
- 8 0
-
2022-01-26 08:11
(2)
Proszę się przejechać drogą z Dąbrowy do Chwaszczyna, za firmą Peugeot dwa przejścia dla pieszych bez żadnego oświetlenia:((( Pieszego ciężko tam zobaczyć....
- 7 1
-
2022-01-26 14:48
Zastrzezenia do zarzadcy drogi a nie do pieszych! Jezeli jest takie przejscie, masz obowiazek ostro zwolnic.
- 0 0
-
2022-01-26 09:31
Gdynia.
- 1 0
-
2022-01-26 06:20
Buahahahahahahaha.....
- 0 4
-
2022-01-26 00:48
(1)
Ten film jest strasznie przekłamany. Nie widać pieszego bo jest poza kadrem...
- 4 2
-
2022-01-26 13:19
w samochodach osobowych kierowca tez nie ma widoczności jak w traktorze
- 3 0
-
2022-01-26 00:55
Odblask (1)
Nie masz racji. Ostatnio jadąc po zmroku w mieście, przepisowo zbliżając się do przejścia jeszcze zwolniłam i w ostatnim momencie zauważyłam Panie przechodzące przez przejście z kijkami na czarno ubrane
- 11 8
-
2022-01-26 08:02
To przestan jezdzic po zmroku. Ewidentnie z tego wynika, ze sie nie nadajesz do prowadzenia pojazdu.
- 7 8
-
2022-01-25 22:11
Mało widziałeś
- 3 0
-
2022-01-25 21:42
Zapraszam na Małomiejską w stronę Traktu po 16.30 :)
- 8 0
-
2022-01-25 20:52
Kolo mnie jest takie przejscie, ciemno mimo latarni, prawdopodobnie dlatego, ze latarnia jest tam niemal jedynym zrodlem swiatla. Kierowcy zwalniaja tam do megamalej predkosci, znacznie ponizej roweru i wlasnie tak byc powinno.
- 7 5
-
2022-01-25 20:46
mało widziałaś
- 8 1
-
2022-01-25 20:46
Wszystkie przejścia oświetlone ? (3)
Widać, że jesteś trolem internetowym.
- 21 7
-
2022-01-26 09:31
W Rumi tak, w Gdyni nie.
- 1 1
-
2022-01-25 23:11
Większość jest. A czy wypadki są tylko w nocy? Nie, w dzień jest ich sporo. (1)
- 4 1
-
2022-01-26 08:01
Polscy kierowcy zabijaja najwiecej w Europie. Zaraz uslyszymy, ze to przez brak odblaskow.
- 7 5
-
2022-01-25 20:41
A co jak pieszy idzie w cieniu za przejściem? (1)
Dobrze że wolno jechałem bo barana widać nie było. Szedł jak na zeź
- 20 11
-
2022-01-25 22:14
Samobójcą , który chciał zafundować ci traumę na całe życie
- 7 5
-
2022-01-25 20:41
Dzbany ci dziennie jade busem i robie przeszło 100 km dziennie po miescie rozworzac ludzi w róznych godzinach (3)
I nigdy niemiałem problemu zobaczyc pieszych!!Mozna rózne sytuacje opisywac ale trzeba sie do nich dostosowac ona po prostu nie potrafi jeździć i powinna oddac prawo jazdy do urzedu bo jest zagrozeniem na drodze!
- 19 39
-
2022-01-25 22:13
Do czasu nie chwal dnia przed zachodem, bo przyjdzie taka chwila
- 8 3
-
2022-01-25 22:01
Minus za brak kultury (1)
Dzbanem nie powinieneś nikogo nazywać, to niestety świadczy o twojej kulturze i podejściu do innych
- 17 5
-
2022-01-26 07:12
A jak inaczej nazwiesz dzbana?
- 2 5
-
2022-01-25 20:37
gdzie ty mieszkasz i gdzie się poruszasz, że nie widziałeś nieoświetlonego przejścia ? (5)
takich przejść jest mnóstwo, a jeszcze więcej jest przejść niedoświetlonych, czyli że w pobliżu jest lampa na ulicy ale za słabo świeci i nie na przejście
- 51 2
-
2022-01-26 18:51
Gospody
Gospody Gdańsk przy Żabusi - ciemno jak cholera.
- 2 0
-
2022-01-25 21:45
Głównie kierowca , ale do biedry chodzę pieszo
nie każdy mieszka w centrum miasta są takie dzielnice w mieście Gdańsku i mieście Gdynia o których włodarze miast pamiętają tylko gdy są wybory i w tych dzielnicach są odcinki ulic które nie mają chodników więc piesi chodzą poboczem (ja też , ale nie wtedy gdy jest ciemno) więc rozumiem apel pani Joanny , APEL a nie wymuszanie noszenia odblasków
nie każdy mieszka w centrum miasta są takie dzielnice w mieście Gdańsku i mieście Gdynia o których włodarze miast pamiętają tylko gdy są wybory i w tych dzielnicach są odcinki ulic które nie mają chodników więc piesi chodzą poboczem (ja też , ale nie wtedy gdy jest ciemno) więc rozumiem apel pani Joanny , APEL a nie wymuszanie noszenia odblasków czy piętnowanie pieszych, ponadto wielu pieszych nie przechodzi przez przejścia tylko "grzeją" przez jezdnię w miejscach gdzie ich nie ma - bo nie będą nadkładali drogi do sklepu czy przystanku. Pozdrawiam wszystkich "mistrzów kierownicy z sokolim wzrokiem" by się kiedyś nie zdziwili jak na czas nie zobaczą pieszego
- 10 6
-
2022-01-25 21:15
w Śródmieściu - tam jest strefa 30 i oświetlone przejścia i nie ma problemu
- 12 1
-
2022-01-25 20:50
Może mieszka gdzieś w centrum miasta, ja tak mam. (1)
U mnie przejścia są bardzo dobrze oświetlone, chodniki też, tylko niektórzy kierowcy są chyba ślepi, lub rozmarzeni. Takim odblaski nie pomogą. Chciałbym też przypomnieć, że w Polsce ludzie giną też na chodnikach i przystankach autobusowych, a spora część wypadków dzieje się w samo południe lub w tych okolicach.
Zdarzają się w miastachU mnie przejścia są bardzo dobrze oświetlone, chodniki też, tylko niektórzy kierowcy są chyba ślepi, lub rozmarzeni. Takim odblaski nie pomogą. Chciałbym też przypomnieć, że w Polsce ludzie giną też na chodnikach i przystankach autobusowych, a spora część wypadków dzieje się w samo południe lub w tych okolicach.
Zdarzają się w miastach miejsca gdzie są meliny lub sklepy sprzedające na zeszyt, tam menele przechodzą przez ulicę poza przejściami. Oni potrafią wtargnąć na drogę, wtedy kierowca nie ma szans, ale to są sytuacje skrajne, ci ludzie nie noszą odblasków.- 9 22
-
2022-01-26 08:32
Im więcej prewencji, tym lepiej, odblask może uratować życie
Wiem, gdy przed 6-tą i po 17-tej przechodzę przez kilka dwa przejść dla pieszych, kierowcy zwalniają z daleka, noszę odblaski (opaski) na przedramionach i torebce.
- 11 1
-
2022-01-25 20:26
Mialbys problem (2)
z zauwazeniem gdyby mial odblaski?
- 13 2
-
2022-01-26 11:25
Wszystkie znaki drogowe są odblaskowe.
Skoro ktoś nie widzi wielkiego odblaskowego znaku przejście dla pieszych to myślisz, że zobaczy malutki odblaskowy breloczek u pieszego?- 3 2
-
2022-01-25 20:45
A może czas kupić okulary lub zoperować wzrok.
- 9 27
-
2022-01-25 20:25
Czasem oświetlenie nie pomoże jak pieszy kolorem ubrań zlewa się z otoczeniem... (13)
- 57 16
-
2022-01-26 07:56
Jak ci sie zlewa, to trudno, hamuj az do zatrzymania sie przed przejsciem.
- 8 4
-
2022-01-25 21:23
(5)
LOL, czyli piesi dla twojej wygody powinni jednak ubierac sie od stop do glow na bialo? :D
- 15 22
-
2022-01-26 00:17
Dla swojego bezpieczeństwa d**ilu... (4)
- 17 10
-
2022-01-26 07:58
d**il typu konfackiego jestes???? Moze dla bezpieczenstwa niech w domach siedza? :D
- 8 4
-
2022-01-26 07:11
NIe. Tu się sprawa nie rozbija o bezpieczeństwo, ale właśnie o wygodę kierowcy (2)
Przystroimy pieszych w odblaski, dużo odblasków, i dzięki temu możemy dalej rozmawiać przez telefon, poprawiać makijaż, oglądać bilbordy itp
- 9 12
-
2022-01-26 23:36
Zły kierowca rozjedzie pieszego niezależnie
Od odblasków.
Daj dobremu kierowcy trochę więcej szans Ciebie zobaczyć, będziecie obaj mieli mniej kłopotów.
A od tego złego żadne prawo Ci nie uchroni. Tylko i wyłącznie Ty sam.- 1 1
-
2022-01-26 10:14
Właśnie rozbija się o bezpieczeństwo, żeby samochód nie rozbił pieszego
To nie jest kwestia mody czy wygody tylko bezpieczeństwa
- 5 3
-
2022-01-25 20:45
Jak to? To kierowcy są ślepi, nie widzą nic przed przednią szybą? Bez przesady. (2)
- 20 42
-
2022-01-26 07:40
Jak to nie masz muzgu?! Czy w głowie jest tylko sznurek który trzyma uszy żeby nie opadły? (1)
- 6 5
-
2022-01-26 10:02
Ja tam muzgu nie mam, nie wiem nawet co to. Mam za to mózg.
- 6 4
-
2022-01-25 20:41
jak ci sie cos zlewa to sie zgłos do okulisty. (2)
- 23 48
-
2022-01-25 22:11
(1)
Pyskujesz
- 12 9
-
2022-01-26 10:03
Powtarzasz.
- 3 0
-
2022-01-25 20:17
jezdzisz raz na tydzien do mamy i spowrotem to kiedy niby masz widziec tych pieszych? (1)
- 42 38
-
2022-01-25 21:07
aha czyli rutyna problemem
- 13 6
Wszystkie opinie
-
2022-01-25 20:01
+1 (1)
Odblaski
- 33 14
-
2022-01-25 22:01
niech sie czytelniczka joanna douczy.
odblaski sa wymagane tylko tam gdzie ludzie musza chodzic poboczem
- 7 1
-
2022-01-25 20:03
To nie piesi. (1)
To ninja na patrolu.
- 28 11
-
2022-01-26 00:49
Nie tędy droga
'Piesi noście odblaski' to coś w stylu 'dziewczyny nie zakładajcie mini, bo zostaniecie zgwałcone'.
O ile zamiastem pieszy, która porusza się poboczem obowiązkowo powinien mieć odblaski, to w mieście jest to przesada. Jak kierowca ma wątpliwości, to niech odpowiednio zwolni i się dokładnie rozejrzy po okolicy przejścia. Ja tak robię i nie mam problemu, bo jestem i pieszym i kierowcą, jak pani Joanna nie ogarnia, to lepiej niech nie prowadzi już samochodu, bo kogoś zabije.- 4 3
-
2022-01-25 20:04
Jestem pieszym, mogę wszystko i nic nie muszę. (2)
Społecznik
- 26 61
-
2022-01-26 07:04
A zwłaszcza używać muzgu (1)
Tylko lezie jak ten baran... Ani się rozejzy, ani zatrzyma przed pasami żeby zasygnalizować wejście na jezdnię... Ilu to baranów stoi koło przejścia i gada z drugim baranem?! Albo idzie wzdłuż drogi chodnikiem, i nagle myk! Bez rozejzenia na pasy.. bo przecież ma pierwszeństwo.. tak, ale chyba do św. Piotra.... Myślcie ludzie, to nie boli
- 1 6
-
2022-01-26 07:14
W biały dzień potraficie wbić się między pieszych na środku przejścia, bo tak jesteście zapatrzeni w zieloną strzałkę.
A odblask w nocy będziecie widzieć? Śmieszne.
- 5 1
-
2022-01-25 20:04
Nie widać to znaczy za szybko (25)
50 km/h przed przejściem dla pieszych, w warunkach słabej widoczności, to zwyczajnie za dużo. Po to przejścia są oznakowane, żeby kierowcy widzieli, że mają zachować szczególną ostrożność. Proszę swojej nieodpowiedzialności nie przerzucać na pieszych.
- 81 109
-
2022-01-25 20:05
(2)
Jeżeli kierowca, jadący 20 km/h, samochodem ze sprawnymi światłami, nie widzi pieszych na przejściu, to powinien zdecydowanie się wybrać na badanie wzroku.
- 29 44
-
2022-01-25 20:41
Osoby z wadą wzroku też mają prawo jeździć samochodami. Mają prawo też jeździć ludzie starsi ze słabym refleksem. (1)
- 4 17
-
2022-01-26 00:50
Ale odpowiednio wolno do swoich mozliwosci i percepcji
Niech pani joanna dostosuje swoj jazde rowniez.
- 10 2
-
2022-01-25 20:11
(8)
to jest odpowiedzialność wspólna, dlaczego tak trudno ci to pojąć ?
- 8 14
-
2022-01-25 20:15
(7)
Nie. Pieszy ma pierwszenstwo na przejsciu i do kierowcy nalezy dostosowanie predkosci do warunkow! Jak 20km/h za duzo, to moze trzeba jechac 10 km/h?! Nie jest obowiazkiem pieszego obwieszac sie jak choinka, zeby kierowcy mogli szybciej jechac!
- 28 30
-
2022-01-25 20:23
do takiego chyba nic już nie dotrze, szkoda strzępić ryja /...
- 10 3
-
2022-01-25 20:30
Tak to jest jak ciemniakowi dadzą prawo pierwszeństwa... (1)
Szkoda że na przejazdach kolejowych nie jesteście tacy odważni, Darwin zrobił by wtedy swoje
- 14 11
-
2022-01-25 20:41
Rozmowa w taksowce miedzy lolalnym taksiarzem a wlascicielem zachodniego paszportu (realna, z tym drugim jestem zwiazana - na szczescie z drugim, a nie pierwszym...):
- Panie, piesi w Polsce to mysla, ze sa swietymi krowami.
- U nas tez. Z tym ze my sie z nimi zgadzamy.
Z dedykacja dla roszczeniowych polskich kierowcow, ktorym wiele sie myli :)- 19 11
-
2022-01-25 23:55
(3)
Możesz mieć pierwszeństwo, a jednocześnie połamane nogi czy ręce. Twój wybór.
- 2 6
-
2022-01-26 15:53
Czyli dopuszczamy łamanie przepisów przez kierowców, bo pieszy nie miał odblasków? (2)
- 2 0
-
2022-01-26 23:56
Zawsze ktoś prawo łamie (1)
Ty nigdy nie wiesz kto i gdzie.
Jesteś gotowy pobawić siè rosyjską ruletką?
Zasada prosta: moje życie - ja im opiekuję się. Nie ufam innym w tym pytaniu.
Przestrzegam się przepisów by inni nie mieli ze mną kłopotu.
Proste i praktyczne.- 0 3
-
2022-01-27 06:52
Czyli ja robię wszystko, żeby ktoś inny nie musiał robić nic...
- 2 0
-
2022-01-25 20:13
a piesi to są co? umysłowo upośledzeni i zwolnieni z myślenia?
Codziennie widze baranów co przechodzą kiedy i gdzie im się podoba i wielce zdziwieni jak się na nich trąbi.
- 24 16
-
2022-01-25 20:17
(11)
Nawet najbystrzejszy kierowca czasami moze nie zauwazyc jakiegos znaku, kazdy z nas jest tylko czlowiekiem. Autorka pisze, że pieszy będzie lepiej widoczny = bezpieczniejszy na drodze. Jeśli taki odblaski może sprawić że moje dziecko będzie zauważone nawet w przypadku gdy ktoś przeoczy znak drogowy, to sprawa dla mnie jest oczywista. Bezpieczeństwo jest najważniejsze.
- 22 9
-
2022-01-25 20:38
(1)
jeśli kierowca się zagapi i nie zauważy znaku, to odblasku też nie zauważy.. i znowu będzie lament na pieszych, że latarki na czole nie nosi, a najlepiej niech po zmroku nie wychodzi z domu.
- 17 8
-
2022-01-27 00:01
Na tego co zagapi pomoże tylko niewchodzenie na jeźdnie
Daj dodatkową szanse normalnym kierowcom Ciebie zauważyć 3 metry wcześniej i dać Ci więcej biezpieczeństwa
- 0 2
-
2022-01-25 20:47
(4)
Dziecko nie ma tu nic do rzeczy - dzieci sa nieprzewidywalne, potrafia wbiec na droge, gorzej przewiduja, w grupie maja rozproszona uwage. Odblask na dziecku jest ok, tak samo jak na kazdym na wsi, ale oczekiwanie od doroslych w miescie odblaskow i przerzucanie na pieszych na pasach swojej odpowiedzialnosci oznacza, ze komus ostro sie pomieszalo pod sufitem. Tym samym panom szos nie podoba sie, ze musza przepuszczac kazdego, kto jeszcze nie jest na jezdni...
- 9 9
-
2022-01-25 23:17
To się nazywa roszczeniowość, straszne.
Jak jestem pieszym wybieram bezpieczne przejścia, zwłaszcza w nocy. Jak ognia unikam łażeniu po poboczach, zwłaszcza przy słabej widoczności. Jak jestem kierowcą staram się nie stwarzać zagrożenia na drogach, trzymam się przepisów i nie szarżuję, zwłaszcza w terenie zabudowanym gdzie pełno przejść. I traktuję pieszych z szacunkiem, bo każdy kierowca jest pieszym. Takie są fakty.
- 7 1
-
2022-01-25 23:59
(2)
Wolisz mieć pierwszeństwo czy kompletne, sprawne ciało? Założenie odblasku lub posiadanie jaskrawego albo jasnego elementu w ubiorze nie boli.
- 5 6
-
2022-01-26 14:54
(1)
Niewiarygodne, ile niesprawnych umyslowo osob zabiera glos w tej sprawie. Mam nadzieje, ze nie prowadzisz, bo nie masz do tego kompetencji intelektualnych. Czy ty nie rozumiesz, ze nikt w miescie nie bedzie kupowal ubran pod katem roszczen agresywnych polskich kierowcow, ktorzy nie rozumieja, ze przed przejsciem sie zwalnia do predkosci, ktora pozwoli zahamowac, o ile na tym przejsciu ktos sie znajdzie???
- 4 3
-
2022-01-26 16:28
A ja poruszając się jako pieszy po mieście przy złej widoczności lub po zmroku dobieram ubrania pod względem widoczności. jasna torba, jasna czapka. Mam także opaski odblaskowe w torbie i czasem używam. Ostatnio chyba w połowie grudnia się zdarzyło.
Wolę być z daleka widoczna niż wierzyć w dobre intencje kierowców.
Teoria, że "nikt w mieście nie będzie" niniejszym obalona. ;)- 3 3
-
2022-01-25 21:30
(3)
Twoim obowiazkiem jest widziec wszystkie znaki! Jak nie ogarniasz takiej elementarnej odpowiedzialnosci, nie jezdzij. Proste. A odpowiedzialnosci za swoje uchybienia nie zwalaj na innych!
- 8 5
-
2022-01-25 23:57
(2)
"jezdzij" - i wszystko jasne ;)
- 3 5
-
2022-01-26 14:55
(1)
Obie formy są poprawne, ignorancie. Poza tym wypada stosować się do polskiej interpunkcji, jak się robi uwagi językowe.
- 4 0
-
2022-01-26 16:24
Obie są aprobowane, przy czym ta druga jest uważana za staranniejszą.
- 1 1
-
2022-01-25 20:05
Bo po wprowadzeniu nowych przepisów (4)
do przejścia dla pieszych należy podjeżdżać jak do skrzyżowania z drogą główną. Wtedy przy 50km/h i nogą nad hamulcem zawsze zdąży się wypatrzyć pieszego i go puścić.... Choć przyznam że niektórzy piesi wchodzą na pewniaka niczym samobójcy.
- 62 27
-
2022-01-25 20:11
Mam nadzieje, ze jak bedziesz szedl do sklepu (1)
To cie ziomal w blachosmrodzie trafi. Inaczej będziesz śpiewać
- 6 16
-
2022-01-27 00:12
Nie potrafi
Nie ufam blachosmrodom i zajmuję się swoim bezpieczeństwem sam.
I dziękuję kierowcom, które nie łamią przepisów. Oni odpowiadają ręką.
Jestem żywy, normalnym kierowcom jest przyjemnie, humor na dobrym poziomie cały dzień.
Tak, nie jestem Polakiem, nie umiem narzekać.- 1 0
-
2022-01-25 20:17
A co maja robić? Uklęknąć bo blacha jedzie?
Tak samo maszyniści jadą 120 przez przejazd a i tak kierowcy się wpakują- 12 9
-
2022-01-25 21:25
Nieprawda. Piesi na potegę chowaja sie za slupkami aut.
Najgorsze kiedy zgraja się prędkości auta na jezdni i pieszego idącego z lewej w prawa stronę na przejściu
- 2 4
-
2022-01-25 20:06
Opinia wyróżniona
+1 (4)
Też się z tym zgadzam. Sama jako piesza staram się pamiętać o odblaskach, bo widzę, jeżdżąc samochodem, jak słabo widoczni są piesi.
Mam też wrażenie, że byli lepiej widoczni przed wymianą lamp na ledowe - w tym upiornym, chłodnym świetle widać tylko to, co bezpośrednio pod lampą.- 120 24
-
2022-01-26 00:53
Niech pani joanna dostosuje swoją jazdę do swoich mozliwosci i percepcji i nie będzie problemu
gdy bedzie jezdzic odpowiednio wolno.
- 5 3
-
2022-01-26 00:54
z oswietleniem w nowych autach jesli chodzi o przedni panel jest to samo
Ale tez ma znaczenie czy i ile gapisz sie w smartfony bo ma to wplyw na wzrok oraz czasy reakcji i roztargnienie jakie powoduje dlugie uzywanie telefonu.
- 1 0
-
2022-01-26 00:55
Ale przeciez producenci wmowili ludziom, ze to takie ekologicznei w ogole (1)
a ue zaczela zakazywac swiatla żarowego.
- 1 2
-
2022-01-26 11:57
widmo światła
żarówka ma widmo ciągle
halogen ma kilka prążków
dioda ma tylko jeden prążek - a biała dioda ma tylko trzy ... z tym, że dominuje zielono-niebieski- 1 0
-
2022-01-25 20:09
Kierowcy (5)
Co roku badajcie wzrok. Kto musi niech nosi okulary.
- 53 58
-
2022-01-25 20:18
(1)
I po zmroku lepiej nie jeździcie samochodem bo wtedy słabo widać
- 13 1
-
2022-01-25 20:48
No jak ktos ma kurza slepote, nie powinien faktycznie.
- 11 0
-
2022-01-25 20:24
(2)
ubierz swoje dziecko na czarno po ciemku, dla udowodnienia swoich racji
- 5 11
-
2022-01-25 20:43
Dzbanie kazdy ubiera sie jak chce i wiele dzieciaków ubiera sie na czarno
- 10 7
-
2022-01-25 23:21
To kolor jest powodem wypadku? W mieście na przejściu dla pieszych? Chyba nie.
Parę lat temu jakiś osioł potrącił osobę na chodniku i też było gadanie o odblaskach, nie można przesadzać. Są miejsca gdzie odblaski są niezbędne, ale nie środek miasta. Porządni kierowcy wiedzą, że odblaski nic nie dadzą jeśli ktoś postanowi wtargnąć na jezdnię, dlatego w terenie zabudowanym lepiej trzymać się ograniczeń.
- 7 0
-
2022-01-25 20:10
(3)
"Przy okazji powstaje pytanie, dlaczego kierowcy dostają mandaty za brak włączonych świateł nawet w środku słonecznego dnia, a piesi mogą być całkowicie nieoznakowanymi uczestnikami ruchu drogowego?" - niech odezwą się ci którzy dostali w ciągu ostatniego roku mandat za brak włączonych świateł za dnia lub miał światła do jazdy dziennej podczas opadów lub wieczorem. W to akurat nie wierzę, że jest egzekwowane. Dzisiaj jadąc w deszczu Kołobrzeską z 20 samochodów miało światła to jazdy dziennej.
Po za tym jeżeli ktoś nie widzi pieszego na przejściu to jedzie za szybko. Według prawa należy zwolnić przed odejściem dla pieszych, a nie grzać dozwolone 50.- 38 51
-
2022-01-25 22:09
Bardzo dobre pytanie!!!!
- 0 3
-
2022-01-26 06:52
te włączanie świateł jest po to, by odróżnić poruszający się pojazd albo mający się ruszyć za chwilę od tego, który stoi i się nie ruszy. Łatwiej jest wtedy ocenić, czy można go ominąć, czy nie.
- 3 0
-
2022-01-26 11:19
Jazda na światłach w dzień doprowadziła właśnie do rozjeżdżania pieszych.
Za kierownicą siadają ludzie którzy są na wpół ślepi - rozumują na zasadzie może mam krótkowzroczność i ostre widzenia tylko na pół metra przed nosem ale nawet jak nie widzę wyraźnie to światła innego samochodu przecież zobaczę...
Trzeba jechać za tymi czerwonymi (to jest tył innego samochodu, jak on jedzie to ja tez mogę za nim) a jak są białe to ktoś z przeciwka czyli jadę pod prąd i trzeba odbić w prawo.
Pieszymi i rowerzystami nie trzeba się przejmować bo mniejsi uciekną przed większym...
można jechać.
Gdyby nie jazda na światłach to tacy ludzie bali by się prowadzić aby się nie wpakować pod jakiegoś tira jadącego bez świateł.- 1 1
-
2022-01-25 20:10
A piesi proszą, żebyście jeździli w mieście (3)
50 km A nie 80. To będziecie widzieć. W zachodniej Europie takich dzbanow szybko leczą mandatami. W Niemczech jest tyle kamer na drogach, że w Polsce tyle to nie ma Nawet W monitoringu. A jak jest stłuczka na mieście to ludzie zdjęcia robią, bo taka sensacja.
- 57 76
-
2022-01-25 20:43
Przeczytaj artykuł jeszcze raz. (1)
Tym razem postaraj się zrozumieć co czytasz.
- 7 20
-
2022-01-26 00:32
a ty wywalaj z trawnika bo cie odholuje.
- 9 2
-
2022-01-26 11:35
tak tak, bajki o niemczech
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.