• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "osłupkować" całe ścisłe centrum Gdańska

24 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat Zakończono montaż słupków na Głównym Mieście
Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania. Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania.

W tym roku w centrum Gdańska mają się w końcu pojawić słupki pneumatyczne, które skuteczniej niż dotychczasowe rozwiązania zablokują kierowcom wjazd. Zdaniem naszego czytelnika to jednak wciąż za mało, by problem rozwiązać. - Od lat powinien być w Gdańsku sukcesywnie wdrażany plan inteligentnego osłupkowania całego ścisłego centrum - od PodwalaMapka do PodwalaMapka, od Wyspy SpichrzówMapka po Forum GdańskMapka - uważa.



W ścisłym centrum miasta powinno pojawić się więcej słupków blokujących kierowcom wjazd?

Władze Gdańska zapowiedziały, że w tym roku wezmą się za docelowe rozwiązanie problemu z wjeżdżaniem samochodami na Długą, Długi Targ Mapka i okoliczne uliczki będące w Strefie Ograniczonej Dostępności.

Receptą ma być 40 pneumatycznych słupków (tzw. pilomaty). Mają one zastąpić sfatygowane już i regularnie niszczone przez niesfornych kierowców słupki żeliwne. Urządzenia mają pojawić się na drogach prowadzących do Długiej i Długiego Targu. M.in. na PiwnejMapka, KołodziejskiejMapkaOgarnejMapka. Aktualnie w tym rejonie jest tylko pięć podobnych słupków.

"Rajd" po Długiej. Zarzut usiłowania zabójstwa dla kierowcy

Poniżej opinia naszego czytelnika, który uważa, że miasto w temacie słupków powinno pójść jeszcze dalej. I to dosłownie:

"Strefa ograniczonej dostępności w Gdańsku to fikcja. Straż Miejska jest niedofinansowana od lat. A jej absolutne niedopasowanie do dzisiejszych realiów jest wręcz legendarne.

Usunąć samochody z przejść, chodników, trawników



Szansa, by dostać blokadę w Gdańsku, parkując źle gdziekolwiek indziej niż na trzech najpopularniejszych wśród strażników ulicach Śródmieścia, jest niewiele większa niż wygrana w totka. Zapewne z przyczyn politycznych miasto Gdańsk nawet nie rozważa częściowej prywatyzacji egzekwowania przepisów parkingowych (co jest prawem dopuszczalne!), bo głosy osób uzależnionych od swoich samochodów są ważniejsze niż bezpieczne chodniki.

Sam jestem kierowcą, nie mówię o tym, by sypać mandatami na miliony, tylko usunąć samochody z przejść dla pieszych, wąskich chodników, trawników.

Osłupkować całe ścisłe centrum miasta



Ale wracając do tematu. Od lat powinien być w Gdańsku sukcesywnie wdrażany plan inteligentnego osłupkowania całego ścisłego centrum miasta - od Podwala do Podwala, od Wyspy Spichrzów po Forum.

Pijany wjechał autem na Długi Targ. Zatrzymali go świadkowie Pijany wjechał autem na Długi Targ. Zatrzymali go świadkowie

Na zachodzie istnieją liczne inteligentne systemy dostępowe na podstawie kamer sczytujących rejestracje samochodu. Wtedy, na tak wygrodzonych terenach centrów miast, swobodnie kursują autobusy, śmieciarki, a dostawcy i taksówkarze wykupują online (w systemie czynnym całodobowo) za symboliczne kwoty dostęp dla swoich pojazdów. Goście hoteli i apartamentów wykupują dostęp na konkretny samochód i czas albo pozostawiają pojazd dalej i spacerują. Takie Śródmieście jest potem strefowane lub wręcz wyznaczane są bramki "wjazdowe" i "wyjazdowe" dla konkretnych ulic i podwórek, a mieszkańcy otrzymują dostęp na odpowiedni kawałek - by dojechać i zaparkować pod domem i z niego wyjechać - a nie, tak jak teraz, na całe Śródmieście.

Taki system praktycznie:

  • wykluczyłby udział Straży Miejskiej w weryfikowaniu prawa do wjazdu do strefy (szczególnie w sezonie, gdy praktycznie codziennie strażnicy na wjazdach na Główne Miasto sprawdzają przepustki), ograniczyłby liczbę niesłusznie wpuszczanych pojazdów,
  • uregulował i uprościł wydawanie przepustek (po co naklejki, gdy jest baza numerów rejestracyjnych), zwiększył dochody z tego tytułu,
  • z czasem umożliwił łatwe wprowadzenie strefy zielonego transportu, bo samochody niespełniające wymogów ustawy byłyby w systemie "odrzucane" od wydawania przepustki.

  • Latem ubiegłego roku wjazd na Długą i Długi Targ został zastawiony takimi barierkami. Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe.
  • Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania.
Mamy wyjątkowo piękne Śródmieście, czas zacząć dialog technologiczny nad docelowym rozwiązaniem i walczyć o to, by było to miejsce bezpieczne dla pieszych, wolne od zbędnych samochodów i wirujących pseudotaksówek, estetyczne (bez barierek metalowych, wiecznie przesuwanych betonowych przegród).

Taki kierunek nas czeka prędzej czy później. Tylko że my za 10 lat będziemy zrywać teraz montowane barierki - a bo to nie przewidziano pociągnięcia światłowodu, nie ma miejsca na kamerę albo w sumie to lepiej było zamontować ulicę wcześniej, zamiast tutaj, bo strefa urosła. Czyli typowo - po polsku!".

Od Redakcji: W ubiegłym roku operatorzy monitoringu miejskiego przekazali policji 20 zgłoszeń oraz sporządzili 40 notatek dot. łamania przez kierowców przepisów w rejonie ul. Długiej i Długi Targ. Dodatkowo przekazali też 25 zgłoszeń w tej samej sprawie do patroli straży miejskiej. W sumie zgłoszenia te dotyczyły 85 ujawnionych przypadków wjazdu, a więc złamania obowiązujących przepisów.


Film z czerwca ubiegłego roku:


Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (245) ponad 10 zablokowanych

  • Tak jest ! I wprowadzic godzine policyjna o 15:30!!! (1)

    • 7 10

    • O 14!

      • 2 4

  • Pomysł (8)

    Nie montować tych słupków zamiast tego ruszyć straż miejską w teren i sprawnie odholowywać kierowców naruszających przepisy. Takie rozwiązania są w cywilizowanych miastach.

    • 120 25

    • Straż miejską? Dobreeee (5)

      widziałeś kiedyś strażnika miejskiego na patrolu? Albo widziałeś kiedyś strażnika miejskiego, który cokolwiek odholowuje?

      • 17 16

      • tak (3)

        Strażników (a chyba częściej strażniczki) widziałem wielokrotnie (ale nie holujących). Często na Ogarnej i na wjeżdzie na Św. Ducha. Tylko że musieliby tam stać non stop, bo tak wielu jest wjeźdżających tam ignorujących zakazy. Mieszkam niedaleko i jeżdżące samochody z rejestracjami z innych rejonów Polski lub nawet zagranicy to codzienność.

        • 23 0

        • Miasto się promuje

          To się zjeżdżają niestety. :)

          • 5 2

        • Slupki, oznakowanie (1)

          A moze oznakowanie jest zbyt slabe? I dlaczego google prowadzi bezczelnie uliczkami objetymi strefa a nie w ulice Szeroka, ktora jest juz poza strefa? Rondo przy Targu Drzewnym wymaga w godzinach szczytu skupienia, ja ostatnio kompletnie przez przypadek skrecilem za wczesnie w te ulice za teatrem (choc targ weglowy obok jest wielkim parkingiem), i juz ciezko bylo sie wycofac, widzieli ze wiem.
          , ze sie polapalem, ze probuje sie wycofac i zamiast poradzic osobie co przez przypadek popelnila blad, to od razu mandat i 8 pkt karnych, pierwszych w 25 letniej karierze kierowcy. W tym czasie dziesiatki aut kolo nich przejechalo, czesc pewnie celowo, czesc zapewne tez bardziej skupialo sie syt na rondzie. Owszem, mialem pecha, moja wina. Ale z takimi intencjami to taka straz miejska miasta nie uporzadkuje. A co dopiero ludzie z zewnatrz. Dlatego lepiej niech postawia te slupki albo jednoznacznie oznakuja, zeby nikt na ruchliwym wielopasmowym rondzie ewidentnie przypadkowo nie wjezdzal w strefe. Celem istnienia SM w Gdansku jest kasowanie a nie prewencja, zapobieganie, pouczanie. Moze zwykla firme windykacyjna zatrudnic zamiast sluzby mundurowej? Efektywnosc dzialania tej sluzby widac chocby w innych dzielnicach, jak malo skuteczny jest monitoring.

          • 1 4

          • Brak tez powtarzaczy wewnatrz strefy dla kogos kto wjechal nieswiadomie

            • 2 2

      • codziennie

        na sw. ducha i kołodziejskiej codziennie ludzi zgarniaja, ale to najwidoczniej za malo.

        • 10 1

    • Dokładnie

      Wszystko byście betonowali. To służby są nieefektywne. Za granicą wystarczy znak przy strefie i jakoś wiadomo że można spodziewać się mandatu (wysokiego).

      • 5 3

    • Pewnie, że tak.

      Niech SM weźmie aparaty do ręki. Na mandatach zarobią krocie. Ale w tym chorym mieście nie można karać turystów, bo się obrażą. Niestety takie mamy władze Gdańska. SM wlepiają mandaty tylko, gdy kogoś złapią w jadącym aucie. Wystarczy zaparkować, uciec i nic nie zrobią.

      • 3 1

  • Paru kolesi z ckm

    Plus 200zl za godzinę parkowania.

    • 5 4

  • osłupkować cały gdańsk!

    • 6 3

  • Lepiej klomby z roślinami - przynajmniej lepiej wyglądają niż słupki.

    • 5 5

  • (5)

    Naturalną konsekwencją wzrostu popularności Gdańska i Starego Miasta jest zwiększony ruch samochodowy - turyści szukający miejsca, krążący po zamkniętych uliczkach, w końcu zostawiający samochody na trawnikach, zakazach itp. Miejsc w ścisłym centrum nie przybędzie, chyba że zaczniemy burzyć kamienice. Najprościej zakazać i napychać miejską kasę pieniędzmi z mandatów, ku uciesze urzędników i na pohybel mieszkańcom i turystom. Jestem za zamknięciem Starego Miasta dla samochodów, ale do problemu trzeba podejść pragmatycznie i zaproponować przyjezdnym alternatywne miejsca parkingowe, budując możliwie najbliżej duże, piętrowe parkingi. Najprościej się obrazić i zakazać, ale tak szczerze: co ma zrobić turysta spoza Trójmiasta, nawet z najlepszymi intencjami parkingowymi, który od godziny krąży autem między Ogarną a Chmielną ( tak mu pokazuje nawigacja ) w poszukiwaniu miejsca parkingowego?

    • 8 13

    • (3)

      Zdajesz sobie sprawe, że w Gdansku takie parkingi istnieja i stoja puste? W weekend: Madison, parking na Podwalu Grodzkim, szkieletor przy stoczni, setki miejsc, ale trzeba potem przejsc w stone glownego miasta, a tego to panowie samochodziki juz nie ogarniaja.

      • 11 0

      • (2)

        Zdaję i racja, że nie ogarniają, albo udają, że nie ogarniają. Być może trzeba bardziej informować, np. ustawić tablice w kluczowych punktach, gdzie kierowcy podejmują decyzję o miejscu parkowania. Ja wiem, że zakazać i karać, ale jest nieskończony przypływ aut vs skończona przestrzeń i zasoby Straży Miejskiej, więc albo magicznie wyedukujemy cały świat, gdzie w Gdańsku są parkingi, albo wymyślimy coś innego

        • 2 2

        • Na polactwo dziala tylko jedno. Wysoka sankcja

          Zadne informacje prosby grozby na polactwo nie dziala. Tylko 1000 ziko mandat i wywozka karocy warszafiaka na lizingu lawetą za smietnisko. To zalatwi temat w maks 2 weekendy

          • 6 1

        • Ja bym bardzo chcial zeby bylo tak jak mowisz, ale przyklady innych miast pokazuja, ze samochodem ludzie wjechaliby nawet na trojzab neptuna gdyby mogli.

          • 3 0

    • Myslisz się! Nie trzeba im nic zapewniać!

      Mają blisko dworca a jak dużo bagażu to jest taksówka!!

      • 0 2

  • Paranoiczny pomysł. (1)

    Czy widział pan aby w państwach praworządnych powtarzam praworządnych odgradzano miasto słupkami czy barierami.Tam stoją znaki informujące i tyle.A tak jest w Polsce bo prawa nie ma.I nie obchodzi mnie czy celebryta czy kopacz piłki czy KG Policji złamał prawo kara.Straż Miejska ma wszystko gdzieś a obecnie rola policji to ochrona kawałka Żoliborza i pilnowanie babci Kasi aby nie pobiła policjantów.

    • 10 5

    • Tak, widziałem, np. w Lizbonie i Londynie. Po prostu zawsze znajdzie się kierowca w Naprawdę Wyjątkowej Sytuacji, łamiący zakaz wjazdu Tylko Na Chwilkę. Zablokować wjazd, zaproponować alternatywne miejsce i oznaczyć je tak, żebyś wsiadając do auta w Krakowie mw wiedział, gdzie możesz legalnie, pewnie zaparkować.

      • 4 0

  • zamknąć

    zamknąć całkiem całą czerwoną strefę .
    dla wszystkich z psami włącznie.
    i wtedy dędzie spokój - problem zniknie.

    • 7 5

  • Polecam zrobić parking obok

    I darmowy transport z parkingu. Ruchu będzie X2 ....

    • 2 6

  • Tak przy okazji, dwa zadania o słupkach chodnikowych (4)

    Zakończył się remont ulicy Węglarskiej, na chodnikach tej krótkiej uliczki pojawiło się ponad 20 słupków.
    Czy jeden znak zakazu, by nie załatwił tematu?

    ad

    • 5 5

    • oczywiście zdania, a nie "zadania"

      sorry
      ad

      • 0 2

    • Oczywiście, że nie. Kierowcy traktują takie znaki umownie, albo udają, że ich nie widzą, bo nawigacja... (1)

      • 4 1

      • ale mamy SM...

        • 1 1

    • Gdzie tam, mało Ci zdjęć jak baran jeden z drugim stoi na zakazie? U mnie (Śródmieście) dopiero blokady i mandaty nauczyły, że te znaki nie stoją jako 'ozdoba'. Owszem, raz dziennie znajdzie się jeden czy dwóch młotków co postawią swoje szroty na strefie objętej zakazem, ale nie cały ciąg jak kiedyś.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane