• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście

Rafał
22 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Nie milkną echa zamieszania dotyczącego pierwszeństwa rowerzystów. Nie milkną echa zamieszania dotyczącego pierwszeństwa rowerzystów.

Pierwszeństwo rowerzystów na przejazdach, które rzekomo miało zostać odebrane rowerzystom przez resort infrastruktury - to temat, który sprawił, że całkiem niedawno w sieci zawrzało. Okazuje się jednak, że nic nie zostało rowerzystom odebrane, bo nigdy tego pierwszeństwa nie mieli - w tej sprawie napisał do nas czytelnik.



Czy zachowujesz ostrożność, wjeżdżając rowerem na oznaczone przejazdy rowerowe?

Poniżej prezentujemy artykuł czytelnika - pana Rafała z Gdańska.

Kto ma pierwszeństwo na przejeździe rowerowym - samochód czy rower?



Przypomnijmy, że przed zmianą rozporządzenia w kwestii znaków i sygnałów drogowych kierowca pojazdu, zbliżając się do przejazdu rowerowego, był obowiązany zmniejszyć prędkość tak, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzysty czy grupy rowerzystów znajdujących się na przejeździe bądź na niego wjeżdżających.

W myśl przepisów ustawowych kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu rowerowego, obowiązany jest zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rower, hulajnogę elektryczną czy urządzenie transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.

Pierwszeństwo na przejeździe rowerowym - co mówią przepisy?



Pierwszeństwo rowerzystów. Spór o przepisy

Dziennik Ustaw z 11 maja 2022:

Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście (...) Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.

Dla porównania - Dziennik Ustaw z 12 marca 2021:

Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.


Zdaje się, że nawet rzecznik Ministerstwa Infrastruktury wyjaśnił, że zarówno obecnie, jak i przed zmianą przepisów, rowerzyści nie mieli pierwszeństwa podczas wjeżdżania na przejazd rowerowy. Zatem do żadnej zmiany w tej kwestii dojść nie mogło.

Samochód kontra rower na przejeździe rowerowym



Ja, jako kierowca samochodu, chciałbym tylko skierować pewną prośbę do rowerzystów. Pamiętajcie, że kierujący samochodem nie zawsze jest w stanie was zauważyć, ma pewne ograniczenia w postaci słupków karoserii. Dlatego zanim "na pewniaka" wjedziecie na przejazd rowerowy - zwolnijcie i zachowajcie ostrożność. W starciu z samochodem rower ma niewielkie szanse. Jazda w ciemno, bez patrzenia, bo w końcu "mam pierwszeństwo", to duży błąd.

Oczywiście zachowanie ostrożności przed przejazdem rowerowym tyczy się również kierowców. Nie jesteśmy świętymi krowami. Wszyscy uczestnicy ruchu powinni podchodzić do siebie z szacunkiem, a może wypadków byłoby mniej.
Rafał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (465) ponad 20 zablokowanych

  • I rowerzysta przede wszystkim (1)

    nie miał i nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych na drodze rowerowej. Zwalnia, zatrzymuje się i przepuszcza. Jeżeli rowerzyści mają prawa jak inni uczestnicy ruchu drogowego - powinni tez jak inni mieć obowiązek wykupu OC. I tyle. Koniec teroru wobec pieszych i innych uczestników ruchu.

    • 2 6

    • Co ma do znajomości przepisów OC? Ten skowyt jest już nudny w jakim kraju Europy jest OC specjalnie na rower słucham i co to by miało spowodować poza kolejna biurokracja i kolejnym podatkiem do zdzierania?

      • 4 0

  • Zrozumcie buraczki z blachomsrodów ze wasze wymuszanie pierwszenstwa spowoduje ograniczenie predkosci do 30km/h w calym mieście (2)

    To tylko wyłącznie wasza zasługa .Pracujecie na kolejne ograniczenia prędkości w mieście waszym zachowaniem!!

    • 7 8

    • (1)

      Niestety, jak powodują za dużo potrąceń, to wstawiają zakaz wjazdu dla tych potrącanych, nawet przy ograniczeniu 40 i niewielkim ruchu. Wystarczy długa prosta - jak w NDG.

      • 2 2

      • Kurde, pochodzę z NDG, a nie mam pojęcia, o jakim miejscu mówisz. Jakieś szczegóły?

        • 2 0

  • Pani, a rowerzyści to nie święci (7)

    Poruszam się samochodem i rowerem. Uważam, że każdy kto porusza się po drodze powinien mieć sprawny pojazd, a patrząc na "powiatowych" rowerzystów mam wątpliwości czy tak jest. Dlatego uważam, że powinny być obowiązkowe przeglądy stanu technicznego rowerów, tak jak samochodów i innych jednośladów (jeśli chcą jeździć po ulicy) Dodatkowo często się zdarza, że rowerzyści nie używają drogi rowerowej tylko jeżdżą chodnikami albo drogami. Nie daj Boziu zwrócić uwagę, zaraz awantura. Rowerzyści na ulicy nie mają odblasków, często nie mają kasków. Jako pieszy mam zastrzeżenie do kultury rowerzystów, którzy praktycznie nigdy nie ustępują pieszym na przejściach na ulicach i ścieżkach rowerowych (chociaż w zeszłym tygodniu raz doznałem szoku, bo rowerzysta się zatrzymał bo chciałem przejść przez zebrę na ścieżce). Uciekają z miejsca spowodowania wypadku z udziałem pieszego, prowadzących dosyć często do uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego. Dlatego uważam, że powinni mieć ubezpieczenie OC i "numerek" na rowerze. Rowerzysta jest uczestnikiem ruchu drogowego i nie widzę powodu, dla którego nie miał by być objęty regulacjami tego typu: ubezpieczenie, przeglądy stanu technicznego, rejestracja pojazdu.

    • 14 8

    • (2)

      Widzę, że cykliści się obruszyli. Kochani, z punktu widzenia pieszego, to mi ganc pomada czy mam złamaną rękę przez rower, samochód czy motor, z tą różnicą, że samochód i motor ma rejestrację i może ktoś ją zapamięta jak delikwent ucieknie. Przegląd techniczny - w samochodzie i rowerze nie robię dla prawa tylko własnego bezpieczeństwa, a OC - no jak się spowoduje szkodę, to można odpowiadać z wolnej ręki (samemu opłacać koszty leczenie i odszkodowanie). Kaski, odblaski i światełka i inne pierdoły - no pewnie że nie potrzebne, proponuję jeszcze pomalować rower na czarno, na czarno się ubrać i pedałować po 21.00 po ulicach, no kto zabroni. Najbardziej mnie bawi "kierowcy też nie ustępują na przejściach" - a kacapy strzelają do ludzi - to tobie też wolno?

      • 1 1

      • Kask cymbale to taki gadżet który besmozgowcy uważają za receptę na bezpieczeństwo to mit obrażenia głowy są bardzo rzadkie to samo ta kamizelka itp bzdury

        • 0 1

      • Powiedz mi biedny cymbale w którym kraju rejestruje się rowery w którym kraju robi się wymagane urzędowo przeglądy techniczne rowerów przestań się ośmieszać człowieku z własnego doświadczenia wiem że stan techniczny większości rowerów jest tysiąc razy lepszy niż większości samochodów mających kilkanaście czy ponad 20 lat z prostej cymbale przyczyny. Rower jest prostym pojazdem którego mechanizm bezpieczeństwa opiera się jedynie na hamulcach i może oponach. Cała reszta nie ma znaczenia. Nie ma tu sworzni tulei drążków łączników i masy elementów schowanych pod karoserią zatem tu nie ma czego przeglądać i jeszcze może płacić za to?

        • 0 0

    • Znowu te głupie pomysły, że rowerzyści mają mieć takie same ograniczenia jak samochody

      1. Przegląd techniczny dotyczy tylko pojazdów, które w razie awarii zwykle stwarzają duże zagrożenie
      2. OC dotyczy tylko pojazdów, które w razie spowodowania wypadku zwykle powodują duże szkody finansowe lub osobowe
      3. OC nie ma nic wspólnego z ucieczką z miejsca wypadku - dotyczy zarówno rowerzystów jak i kierowców
      4. Kask ma taki sam wpływ na zaistnienie wypadku, jak zapinanie pasów w samochodzie
      5. Odblaski nie mają znaczenia gdy rowerzysta ma sprawne światła - identycznie jak w przypadku samochodu
      6. Kierowcy też nie ustępują pieszym na przejściach

      • 3 0

    • Jak żądasz równości

      to proponuje również równość w obrażeniach.
      małe zdarzeniem w samochodzie niech kończy się połamaniem nóg jak by sie skończyło u pieszego czy rowerzysty

      • 2 0

    • Rower może jechać jezdnią, gdy DDR nie prowadzi w kierunku, w którym porusza się rowerzysta

      Wystarczy by DDR był po drugiej stronie i rower może legalnie jechać jezdnią. PS. Po co zwracasz uwagę? Szukasz awantury to ją znajdujesz. Nie jesteś żadnym szeryfem. Egzekwowanie prawa to nie twoja sprawa.

      • 5 0

    • nie widzę powodu, dla którego nie miał by być objęty regulacjami tego typu: ubezpieczenie, przeglądy stanu technicznego,

      Powodu nie ma, bo nie ma to sensu. No, ale tego tez nie widzisz.

      • 6 0

  • Rowerzysto, szanuj swoje życie i zdrowie (2)

    bo jakkolwiek mówią przepisy , życie masz jedno więc jako rowerzysta przepuszczam samochody. Nie wierzę , że kierowca zawsze się zatrzyma. Za dużo już widziałem.

    • 6 4

    • przecież dyskutowane tu przepisy są jasne jak słońce (1)

      tylko tradycyjnie paru pieniaczy usiłuje udowodnić, że czarne to białe

      • 0 0

      • Po odjęciu wyjątków wyjdzie, że na mniej więcej 5% przejazdów rowerowych kierujący samochodem rzeczywiście ma pierwszeństwo. Nie wystarczy przeczytać początku artykułu 27.

        • 0 0

  • "czytelnik" jest analfabetą przepisowym (10)

    nie rozumie podstawowych zasad ruchu drogowego.
    uczepił się jednego przepisu nie zważając na inne. są dziesiątki innych przepisów które to regulują.

    prawie zawsze rowerzysta wjeżdżając na przejazd będzie miał pierwszeństwo i tu wątpliwości osoba z prawkiem mieć nie powinna.

    • 30 31

    • Ech (1)

      Będąc na przejeździe ma pierwszeństwo, będąc przed przejazdem go nie ma. Cała filozofia. Jednak rowerzyści zachowują się tak jakby mieli pierwszeństwo nie będąc jeszcze na przejedzie.

      • 1 5

      • No tak, bo będąc 20 cm przed przejazdem jeszcze nie są na przejeździe. Kierowca jest pięć metrów przed przejazdem i jedzie 20 km/h. Przyspiesza. Co, ja nie zdążę?

        • 1 1

    • dlaczego ten foliarski wpis został wyróżniony? (1)

      jak to się ma do cytowanych przepisów

      czy portal promuje łamanie prawa?

      • 2 4

      • Jakie łamanie prawa

        W momencie, gdy na przejeździe nastąpi kolizja, kierowca efektywnie nie ustąpił pierwszeństwa zgodnie z art. 27. Więc każdy zmotoryzowany, który ma IQ choćby dwucyfrowe, jedzie tak, by w punkcie przecięcia toru poruszania się jego pojazdu i roweru nie nastąpiła kolizja. Jeśli wymaga to zwolnienia, zwalnia. To nie rocket science.

        • 6 1

    • Cytuję (2)

      Są dziesiątki przepisów, które to regulują. I w tym tkwi cały problem.

      • 5 0

      • Wcale nie.

        Traktuj drogi dla rowerów jako pas na jezdni (mimo że fizycznie jest na chodniku) i będzie Ci łatwiej to zrozumieć.

        W Praktyce to proste.
        Włączasz się do ruchu, skręcasz, wyjeżdżasz z podporządkowanej to ustępujesz tym nadjeżdżającym. Rowerom także. Nie ma znaczenia czy jadą po jezdni czy obok ddr.

        DDR to nie są chodniki (przynajmniej prawnie)! Rowerzysta zjeżdżając z nich na przejazd rowerowy nie włącza się do ruchu! Z punktu widzenia prawa jedzie po drodze publicznej dokładnie na tej samej zasadzie jak samochód na jezdni!

        • 2 0

      • w punkt

        przepisów jest dużo, powstają na kolanie, panuje chaos, jak w każdej innej dziedzinie prawa w tym naszym kaczym "terytorium na wschód od zachodu"

        dlatego albo:

        p.osły wyjmą kciuki z zadków i zaczeszą nimi grzywki, a potem utworzą spójny kodeks drogowy, w jednym miejscu w prosty sposób spisujący prawo drogowe, prosto i całościowo nowelizowane
        ( uważam to rozwiązanie za niemożliwe, patrząc na tępe gęby naszych wybrańców, kciuki zostaną tam, gdzie luubią być )

        albo zrezygnujemy także z tej części suwerenności narodowej, która nam i tak nie wyszła, i przyjmiemy obce prawo.
        najmniej prestiżowo stracili byśmy przyjmując prawo europejskie, unijne, ale go nie ma i nie będzie, bo nie. więc trzeba rzucić kostką, czy monetą i wybrać jakieś inne, wszystko jedno jakie, byle spójne i takie, o które ktoś dba. szwedzkie, czeskie, chorwackie wszystko jedno. zadbane i działające.

        do kompletu zmienił bym też drogówkę, ale tu dochodzimy powoli do sytuacji, gdzie zaczynamy żałować, że przodkowie byli powstańcami, żołnierzami, reemigrantami itd, że może lepiej by było nie odzyskiwać niepodległości wcale. ok, gliny zostają, ale wywalił bym z80% drętwych nieużytków, a z połowy pozostałych utworzył by organ kontrolujący resztę, czy coś robią

        czyli nic się nie da zrobić, bo tu jest

        bolanda

        • 0 1

    • pirat drogowy wyzywa od ruskich trolli :) Piracie drogowy powinni ci prawo jazdy odebrac za sam wpis

      • 6 2

    • dlaczego tego trolla nie kasujecie> to ruski dywersant

      • 0 10

    • dokładnie tak

      • 4 3

  • I przez takie artykuły i wpisy (8)

    zaraz będziemy mieć na drogach wysyp kolizji na przejazdach rowerowych, bo przecież rower nie miał pierwszeństwa. i**otyzm jak dla mnie. Czemu samochody jadąc na wprost przez skrzyżowanie mają pierwszeństwo? Też może powinni ustępować..... Nie wiem komu, ale powinni. Im więcej takich absurdów prawnych tworzymy, tym bardziej w tym kraju odechciewa się żyć.

    • 42 43

    • Przepisy sa dobre (6)

      Tylko słabo u nas z interpretacja przepisow. Ten artykul wprowadza poza tym w błąd twierdzac ze rowerzysta nie bedzie mial pierwszenstwa wjezdzajac na przejazd. Bez sensu jest sie powoływac na jeden przepis. Tych przepisow w ustawie prawa o ruchu drogowym jest sporo, a trasy rowerowe są czesciami dróg publicznych

      • 18 3

      • jesteś analfabetą obojętne czy tylko wtórnym (4)

        przepis jest jasny, tym bardziej że został sprecyzowany w stosunku do pieszego

        nie rozumiesz polskiego, nie potrafisz logicznie myśleć, to może powinieneś byc zaopiekowany przez pielęgniarki, a nie funkcjonować samodzielnie

        będziesz nadal szczekał, że rowerzysta ma pierwszeństwo wjeżdżając, to zweryfikuj to w najbliższym czasie z policją, którą wezwiesz po kolizji

        • 2 10

        • (2)

          Przecież wystarczy przeczytać kolejne punkty art. 27 i będzie jasne, że w znakomitej większości przypadków rowerzysta ma pierwszeństwo. Chociażby 1a: "Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić". Nie ma u nas aż tak wielu dróg dla rowerów, gdzie mamy przejazd nie spełniający tego warunku i bez sygnalizacji świetlnej.

          A co do weryfikacji - w sądzie znakomita większość kolizji na przejeździe zostanie oceniona na korzyść rowerzysty. Musiałby Ci się wbić w bok auta, żeby było inaczej. Jeśli miałeś go przed maską, to znaczy, że był na przejeździe, czyż nie?

          • 10 2

          • ewidentnie miałeś kolizję na swoim bicyklu i nie miałeś kasku na pustym łbie (1)

            • 1 6

            • Pudło bratku. Nie jeżdżę na bicyklu. A pustego łba szukaj w swojej rodzinie.

              • 3 1

        • a nie ma id..to jadąc prosto przed skręcajacym w prawo czy w lewo?Nie ma?

          • 1 0

      • kierowca skręcają w drogę poprzeczną musi ustapić roweryscie

        • 7 0

    • Jak rządzić ,,masą'' , jak podporządkować ,ogłupić ? żydzić i judzić , mącić skłócić > piS

      • 3 3

  • Ludzie, większość piszacych tutaj komentarze jest mentalnie daleko za rosją. Na ulicy, chodniku czy przejściu wystarczy zwykła empatia, ale... obawiam się, że tego nie zrozumiecie.

    • 3 1

  • Ci którzy tak piszą zawistnie o rowerzystach mają po prostu bój czterech liter (2)

    zżera ich zazdrość bo spaśli się na tyle że ze swoim odstającym brzuchem nie są wstanie wsiąść na rower
    a też by tak chcieli pojeździć bo to fajna sprawa to rada dla was, weźcie się za siebie zamiast pluć jadem na innych którzy o siebie dbali zamiast tak jak wy obżerać się i zapijać piwskiem

    • 5 5

    • Ale że so

      O so si chozi

      • 1 1

    • Prawda

      • 1 2

  • Proponuje natychmiast wprowadzic przepisy które obowiązuje w Skandynawii gdzie pieszy i rowerzysta jest traktowany jak swieta

    Ale nie tylko te takze przepisy który najbardziej ostre dla piratów drogowych są!
    A Gdańsk jest wylęgarnia piratów drogowych z 15letnich blachoszrotów

    • 4 1

  • Jak widac kary są za niskie i kontroli za mało skoro pirat drogowy z blachsmroda nadal uważa ze ma pierwszeństwo (1)

    • 8 6

    • Pieszy

      A jakie kary dla rowerzystów któż nie przepuszczaja pieszych na przejsciach

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku został założony Automobilklub Morski?

 

Najczęściej czytane