- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (80 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (81 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 16-latek miał 1,5 promila i jechał rowerem... obwodnicą (38 opinii)
Darmowe przejazdy dla dzieci, czyli jak kupić głosy wyborców
Darmowe przejazdy dla uczniów to polityczne zagranie, które ma przyczynić się do lepszego wyniku w jesiennych wyborach samorządowych. Sposób, w jaki uchwała jest procedowana, pokazuje, że nadal brakuje kompleksowego podejścia do tematu poprawy transportu w Gdańsku. Populizm nie powinien dominować tak ważnych tematów - uważa Krzysztof Koprowski.
W czwartek, czyli na tydzień przez sesją Rady Miasta Gdańska, w porządku obrad publikowany jest projekt uchwały przygotowany przez Lepszy Gdańsk - inicjatorów akcji, który zebrali pod swoim postulatem 3 tys. podpisów.
Choć pomysł Lepszego Gdańska jeszcze niedawno był krytykowany przez władze miasta za zbytni drenaż budżetu, następnego dnia (w piątek) okazuje się niewystarczający. Paweł Adamowicz zapowiada - nim jeszcze uchwała trafi na sesję rady - szerszy pakiet uprawnień do darmowych przejazdów.
Projekt, na którego realizację jeszcze niedawno nie było pieniędzy w miejskim budżecie, stał się nie tylko możliwy do wdrożenia w zaledwie kilka miesięcy, ale zarazem zdrożał w pięć dni z ok. 3-3,5 mln zł (szacunki Lepszego Gdańska) lub 6 mln zł (ubiegłoroczne wyliczenia władz miasta) do kwoty rzędu 9 mln zł rocznie.
Tak nagła zmiana podejścia w sprawie, która w ostatnich miesiącach była całkowicie lekceważona przez włodarzy, dobitnie pokazuje, że wciąż brakuje wieloletniej polityki transportowej, a działania są podejmowane doraźnie, często na zasadzie przypadku.
Prosty zapis zamiast komplikacji
Najnowsza wersja uchwały, przedstawiona przez prezydenta, na szczęście nieco porządkuje propozycję Lepszego Gdańska. Wyższa kwota wynika z rozszerzenia uprawnień do darmowych przejazdów z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (do czasu ich "wygaszenia") na wszystkie dzieci i uczniów aż do ukończenia szkoły średniej. W tym przypadku zmianę należy ocenić pozytywnie pod kątem przejrzystości taryfowej - pojawił się prosty i jednoznaczny zapis o uprawnieniach do bezpłatnych podróży komunikacją.
Wprowadzenie propozycji Lepszego Gdańska (wersji przedstawianej w mediach) bez poprawek oznaczałoby bowiem niepotrzebne komplikacje w zasadach taryfowych: dzieci do lat 4 podróżowałyby za darmo, następnie ulga 50 proc. przysługiwałaby dzieciom do czasu rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, kiedy to zyskałyby darmowe przejazdy, by potem znów odebrać im ten przywilej na rzecz ulgi 50 proc.
Ostatecznie Lepszy Gdańsk do Rady Miasta Gdańska skierował projekt uchwały, w którym zawarł postulat objęcia bezpłatnym przejazdami, oprócz uczniów podstawówek, także dzieci do lat 7.
Oferta przede wszystkim dla uczniów szkół średnich
Darmowymi przejazdami objęto zatem grupę uczniów, która z pewnością z nich skorzysta - mowa tutaj o uczniach szkół średnich. Bo o ile szkoły podstawowe są na ogół blisko miejsca zamieszkania, a dzieci z początkowych klas nie powinny poruszać się po mieście bez opieki dorosłego, to już nastolatkowie są wręcz zmuszeni odległościami między domem a szkołą do korzystania z transportu zbiorowego, samochodu czy roweru.
Wreszcie rozwiązanie z myślą o mieszkańcach
Włodarze wreszcie dostrzegli problem niekontrolowanego "rozlewania się" miasta. Darmowe przejazdy powiązano z Kartą Mieszkańca, a tym samym z odprowadzaniem podatków w Gdańsku. I za to należą się ogromne brawa.
Szkoda, że takiego samego podejścia nie stosuje się przy podejmowaniu decyzji o kolejnej rozbudowie układu drogowego z budżetu Gdańska, tylko po to, aby ułatwić dojazd mieszkańcom podgdańskich gmin i zachęcać do osiedlania się poza granicami miasta.
Czytaj też: Trzy głosy w sprawie karty mieszkańca
Materiał archiwalny
Darmowe przejazdy nie zmniejszą zatłoczenia w pojazdach
Czy jednak projekt wart 9 mln zł faktycznie zmieni przyzwyczajenia transportowe najmłodszych? Wydaje się to być wątpliwe.
W Poznaniu, podczas niedawnej dyskusji na ten sam temat, wypowiedziała się Młodzieżowa Rada Miasta. W opinii jej radnych ceny biletów są optymalne, a środki przeznaczone na bezpłatne przejazdy powinny być skierowane na poprawę jakości świadczonych usług: częstotliwości, zakup nowego taboru oraz modernizację i rozwój infrastruktury.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Nie lepiej wygląda sytuacja w Gdańsku - komunikacja miejska w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pęka w szwach. Darmowe przejazdy dla uczniów nie rozładują przecież tego tłoku. Do tego potrzebny jest większy tabor.
Kwota 9 mln zł mogłaby starczyć na zakup jednego tramwaju lub ok. siedmiu autobusów nieprzegubowych każdego roku, a wraz z nowymi pojazdami zwiększenia kursowania pojazdów na co najmniej kilku liniach.
Za 9 mln zł można również ustawić ponad 400 nowych wiat przystankowych, zbudować każdego roku dwa żłobki modułowe lub ok. 60 placów zabaw.
Jeszcze trudniej o integrację taryfową w Trójmieście
Przypomnijmy, że w Gdańsku bilet semestralny pięciomiesięczny dla ucznia kosztuje 214 zł, czyli dokładnie 42,8 zł miesięcznie. Przy trojgu dzieci przejazdy są całkowicie bezpłatne w ramach Gdańskie Karty Dużej Rodziny. Z opłat zwolnieni są też uczniowie pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.
Wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranej grupy pasażerów nie ułatwi integracji taryfowej, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do dalszych różnic w systemach taryfowych. Władze Gdyni są wszak sceptycznie nastawione do tego rozwiązania. Niewykluczone, że integracja będzie też więcej kosztowała - w 2015 r. szacowano, że Gdańsk do integracji musiałby dopłacać ok. 15 mln w skali roku.
Czytaj też: Za wspólny bilet dla wielkiego Trójmiasta trzeba dopłacać do 67 mln rocznie
Twardy orzech do zgryzienia będą mieli też włodarze w kolejnej kadencji lokalnego samorządu w momencie potrzeby wprowadzenia podwyżek cen biletów. Tłumaczenie, że chodzi jedynie o poprawę taboru i budowę nowych tras tramwajowych tym razem może okazać się już niewystarczające.
Dlaczego darmowe przejazdy tylko dla uczniów?
Darmowe przejazdy dla uczniów otwierają debatę nad wprowadzeniem kolejnych ulg - w myśl zasady, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już teraz nasuwają się pytania:
- dlaczego za przejazdy komunikacją miejską mają płacić wyłącznie mieszkańcy Gdańska w tzw. sile wieku, którzy odprowadzają największe podatki?
- dlaczego studenci nie są zwolnieni z opłat?
- dlaczego darmowe przejazdy dla seniorów są dopiero po ukończeniu 70. roku życia, choć (głodowe) emerytury przyznawane są kilka lat wcześniej?
- dlaczego w tramwajach wodnych obowiązuje odmienny system taryfowy, mimo że ich funkcjonowanie finansuje miasto?
Jeden głos w wyborach w cenie 43-86 zł miesięcznie
Propozycja, która wejdzie w życie już 1 lipca, wydaje się być zwykłym zagraniem przedwyborczym, a nie próbą kompleksowego rozwiązania problemów, które trapią komunikację miejską od lat.
Głos mieszkańca-rodzica w najbliższych wyborach został wyceniony na ok. 43-86 zł miesięcznie. Już jesienią przekonamy się, czy jest to wystarczająca kwota.
Czytaj też: Felieton z 2014.: Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?
Opinie (549) ponad 50 zablokowanych
-
2018-02-17 12:07
Nie z nami te numery panie Adamowicz! (18)
Czas zrobić przeciąg w Gdańsku bo atmosfera jest za bardzo skisła!
- 148 48
-
2018-02-17 12:39
wszystkim (17)
powinien wystarczyc pis dzielski przeciag zrobiony w Polsce.....wywialo wszystko co Polska i Polacy osiagneli do 2015roku,pozostal pazerny i wiecznie nienasycony kler,sekta smolenska i ciemny lud
- 19 25
-
2018-02-17 14:16
Odmienimy Gdańsk na jesień! (13)
I możecie kasować komentarze na nic to się zda bo do wyborów pójdzie wielu starszych którzy nie korzystają z internetu a tej siły nie powstrzymacie, czeka nas NOWE!
- 16 13
-
2018-02-17 15:29
nowe....sredniowiecze (12)
pod butem kosciola torunskiego i nowogrodzkich siepaczy....dzieki za takie nowe,smierdzi zgnilizna na odleglosc
- 10 16
-
2018-02-17 15:40
lepsze to niż na unijnym "róbta co chceta" (11)
rozpiernicz totalny i zero wartości ale ty tego nigdy nie zrozumiesz bo tak zostałeś wychowany
- 12 7
-
2018-02-17 17:30
wartosci...te chrzescijanskie :-) ? (2)
nie rozsmieszaj mnie....chciwosc,zawisc,pazernosc,alkoholizm,tluczenie zony,donosicielstwo,klamstwo,obluda...to cechy prawdziwego katolika wylewajace sie z tlustych geb dostojnikow kk i pis dzielskich politykow
- 5 9
-
2018-02-19 13:43
bo panie kochany 7 grzechów głownych to kodeks postępowania przykładnego katolika ! te 7 grzechów to katolika ma .... tam gdzie księża też to mają
- 0 0
-
2018-02-18 14:29
Nie wszyscy mają tak w rodzinie jak TY.
- 2 1
-
2018-02-17 17:19
Gdyby (7)
nie Unia to do kościółka w gumofilcach po szutrowej drodze zasuwal
- 4 12
-
2018-02-17 17:35
Słuchaj ateisto buty wynaleziono szybciej niż powstała UE i przy kościołach asfalt lali jeszcze za komuny (6)
A tak w ogóle UE to fajna instytucja...
- 9 3
-
2018-02-18 00:51
wal (1)
sie katolu razem ze swoimi zboczonymi biskupami
- 2 6
-
2018-02-19 13:41
nie wiem jak to jest ale jak ktoś ma rybkę na aucie to już wiem , e to największy ch.j drogowy - złośliwy jakich mało .... bo to Katolik z krwi i kości - zwistny , zakłamany , zakompleksiony ...
- 0 0
-
2018-02-17 17:52
(3)
Módl się dalej do kawałka drewna zwanego krzyżem, może doczekasz się zbawienia. Też uważam, iż UE ma przyszłość. Tylko trzeba to umieć docenić
- 3 12
-
2018-02-17 18:06
Zanim dokonasz żywota smutny zakłamany człowieku (2)
miej odwagę uprzedzić miejscowego księdza o twoich poglądach i wypowiedziach (chodź na pewno jesteś tchórzem), bo twoje miejsce po śmierci nie jest na cmentarzu tylko poza nim...pamiętaj o tym
- 7 4
-
2018-02-18 00:56
brawo....polski
katolik....zastraszony,bogobojny,bojazliwy prxez cwaniakow w sutannach....co za ciemnogrod....
- 1 7
-
2018-02-18 00:33
pamiętaj świętojebliwcze
że na cmentarzach komunalnych i jedynych cmentarzach w danej miejscowościach katabasy mogą ateistom skoczyć, a nie pochówku zakazywać.
- 4 8
-
2018-02-19 09:22
bredzisz
- 0 0
-
2018-02-17 14:18
Lata 2007-2015 to kompletny zastój
W Polsce.System bolszewicki.
- 12 11
-
2018-02-17 13:38
O jakich to konkretnie osiągnięciach mówisz??? lol
- 13 9
-
2018-02-19 11:03
Panie Krzysztofie Koprowski - wielkie brawa za artykul! (1)
Czesto na trojmiasto.pl pojawialy sie artykuly rodem z Trybuny Ludu wedlug ktorych obywatel byl obsypywany "darmowymi" swiadczeniami przez rzadzacych. Szczegolnie w tej retoryce przoduje Pani Katarzyna Moritz, ktorej artykuly podkreslaja role takiego swiadczenia przemilczajac czesto koszt w przeliczeniu na podatnika czy brak mozliwosci egzekwowania jakosci tak skolektywizowanych uslug (nie ma umowy miedzy pasazerem i przewoznikiem jak w przypadku kupna zwyklego biletu).
A tu taka niespodzianka pietnujaca komune i populizm.
Jeszcze tylko niech Pan odroznia rzeczy "darmowe" (np. oddychanie) od "bezplatnych" (dzieci nie placa za bilety ale nie znaczy to, ze tych kosztow podatnik nie pokrywa, bilety nie sa darmowe) i bedzie super.- 2 0
-
2018-02-19 11:06
A i nie pisac artykulow w 3 osobie.
Dziwnie sie to czyta. Jak to Pana opinia to moze Pan wyrazic ja wprost w pierwszej osobie.
- 1 0
-
2018-02-18 20:21
500+ to też kupowanie głosów. (1)
Skoro można rozdawać nasze podatki na lewo i prawo to taka darmowa komunikacja to tylko kropla w morzu.
- 4 2
-
2018-02-19 11:05
"Logika urzednika" psia jego mac.
Wlasnie z takich kropelek sklada sie potworne opodatkowanie zarobkow w Polsce na poziomie 65%.
- 0 0
-
2018-02-17 12:07
Hej Po jeszcze dorzućcie papier toaletowy (5)
- 155 31
-
2018-02-17 21:26
(1)
Adamowicz pozazdrościł Kaczyńskiemu, że PiS przedstawił konkretny program, korzystny dla Polaków, więc wygrał wybory. Adamowicz sądzi, że obietnicą wyborczą i taką namiastką programu przekona do siebie ludzi. Zapomniał, że bezpłatna komunikacja miejska (jakkolwiek słuszna i potrzebna) to tylko wisienka na torcie, szczyt góry lodowej, a koncepcję trzeba mieć całościową.
- 9 2
-
2018-02-19 11:00
poczekaj jak ja ci przedstawie program - tyle ci naobiecuje że ci własy spadną z głowy .... oczywiście pomoc frankowiczom !!!! 500+ dla emerytów !!!! 500+ dla przedsiębiorców !!!!! 500+ dla księzy , lekarzy , nauczycieli , urzędników.... oj przesadziłęm w to to już chyba nikt nie uwierzy, ej atm a może się uda , głupi lud to wueirzy we wszystko , ... no to auto dla każdej rodziny !...
- 0 0
-
2018-02-17 20:09
(2)
Do pisu się zapisz tam dostaniesz papier z wizerunkiem swojego idola
- 9 9
-
2018-02-19 10:58
ostatnio kot miał rudy kark ... chyba papieru zabrakło :)
- 0 0
-
2018-02-19 09:21
no wiem, że ty używasz z wizerunkiem swego idola, Pawełka.
- 0 0
-
2018-02-17 12:02
(15)
Nie ma NIC za darmo, drodzy Państwo.
- 371 20
-
2018-02-19 10:49
Transport zbiorowy darmowy (bez biletów), jak chodniki, place zabaw, mosty.
Przecież można na bieżąco kasować ludzi za chodzenie po chodnikach, przechodzenie przez mosty, czy zabawę w parku i za siedzenie na ławce nad morzem.
Komunikacja publiczna w miastach, w każdym mieście, powinna być bez biletów.
Finansowana, jak w.w. ławki, mosty z podatków gminnych.- 0 0
-
2018-02-17 14:43
(1)
oczywiście, że nie ma. jako mieszkaniec miasta zostawiam tutaj kilkadziesiąt tys rocznie w postaci różnych podatków. teraz przynajmniej dziecko będzie miało coś z tego.
- 9 5
-
2018-02-19 07:55
Będziesz zostawiać więcej.
- 1 0
-
2018-02-17 12:50
(4)
W Warszawie wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci spowodowało WZROST wpływów z biletów. Miasto na tym zarobiło.
- 9 18
-
2018-02-19 07:54
W jaki sposób?
- 0 0
-
2018-02-17 13:23
Bzdura (2)
I przy okazji, jeździsz codziennie komunikacją miejską?
- 10 8
-
2018-02-17 15:39
(1)
Zanim napiszesz, że to bzdura zapoznaj się z faktami.
- 9 5
-
2018-02-18 12:13
Czlowieku, ważny jest bilans
Ile więcej zarobiła ta komunikacja? Choćby tyle samo co dopłaty z budżetu miasta na cel darmiwych przejazdów dzieci?
- 1 1
-
2018-02-18 08:30
Dokładnie...a i tak banda oszołomów cieszy się z rządów pis
- 1 2
-
2018-02-17 15:26
Na co najlepiej wydać dodatkowe 9 mln zł ??? Kupic bitkomy :) i poczekac na zyski:)
- 0 9
-
2018-02-17 12:24
500+ (2)
przy tym to pikuś
- 19 13
-
2018-02-17 15:02
500+ to pikuś!? (1)
Chyba odwrotnie, darmowa komunikacja to przy 500+ pikuś. Tutaj masz tylko trójmiasto, jeśli nie w sumie tylko Gdańsk. 500+ to potężne koszta, które idą w miliardach, tutaj 9mln zł rocznie xD co to jest
- 18 4
-
2018-02-17 15:05
nie zrozumiales ale tak chodzilo, ze bilety przy 500+ to pikus
- 10 2
-
2018-02-17 13:43
Za transport publiczny chętnie zapłacę
O ile będzie dobrze zorganizowany i realizowany przez prywatne firmy a nie partyjnych bonzów.
3miasto jest poniżej średniej jeśli chodzi o dostęp do komunikacji miejskiej, Ponad połowa mieszkańców aglomeracji mieszka poza jej umownym zasięgiem a do dyspozycji jest średnio 7 kursów dziennie na 1000 mieszkańców.
Do tego jakość tejże nie powala, skomplikowane i zakręcone trasy, awarie, biletomaty i wysokie ceny. Aglomeracyjny kosztuje 230, to dla rodziny wydatek 4x230 = 920 PLN. Dlatego dla większości rodzin samochód to po prostu konieczność. Dzisiejsze miasta są zbyt rozległe i większość ludzi nie pracuje/uczy się tam gdzie mieszka.- 10 7
-
2018-02-17 12:34
Nie ma nic za darmo - mam na myśli 500+!
- 20 4
-
2018-02-19 09:31
PIS kupił głosy za 500+
Żadna nowość. Kiełbasa wyborcza.
- 2 0
-
2018-02-17 12:13
O autorze (13)
Atak na tych co mają dzieci ?
autor jest kawalerem ? lewakiem ? lgb-towcem ?
Przeszkadzają ci dzieci na podwórku ?- 21 84
-
2018-02-17 14:57
Nie, wręcz przeciwnie. (6)
Tylko dlaczego mam finansować Twoje dzieci?
- 20 3
-
2018-02-17 16:59
(4)
bo nie masz wlasnych?
- 1 10
-
2018-02-17 20:32
I mnie to dotyczy (3)
Dokładnie czemu ma sponsorować cudze dzieci ?mam własne nie mam 500+ i mam na tyle godności że nie żebrzę, wezmę dodatkową fuchę a nie będę żebrał mądralo nie nauczyli w domu o godności i honorze ?tylko krzyczeć ,, Polska Biało......”bo to nie kosztuje co?połowa tych co krzyczą że 500+ pobiera je co miesiąc bez drgnienia powieki i wtedy im nie przeszkadza co za hipokryzja bo pieniądze nie śmirdzą prawda
- 10 1
-
2018-02-17 20:43
(1)
Tylko dlaczego mamy placic na emerytow?
Mogli odkladac za mlodu na swoja starosc.
Tego nikt nie widzi?
A co jak na moja emeryture nikt nie zarobi?
Skoro pracowali cale zycie to z ich skladek powinna byc emerytura....- 3 8
-
2018-02-19 09:25
Głupolisz pierdoty, poczytaj o tym, jak był wprowadzany system emerytalny i jaki był plan na zasypanie "dziury pokoleniowej", tam pod początku nie było żadnych pieniędzy. Tylko nikomu nie jest politycznie na rękę, żeby ten system porządnie zreformować
- 0 0
-
2018-02-18 16:07
Co za koles... ty zdajesz sobie sprawe ze te dzieci stworza swiat twojej starosci? Tak slepy, tak krotkowzroczny.... tylko wlasne 4 litery.
- 1 4
-
2018-02-17 14:59
Spytaj sie PiSowcow o 500+ i dotacje dla Rydzyka
- 9 4
-
2018-02-17 17:29
autor ma kompleksy (5)
siedzi po nocach i zastanawia sie jak napisac kolejnego paszkwila. Skoro musi pisac brednie za 2 tys netto to uderza w tych ktorzy sobie radza. Jak nie wiadomo o co chodzi zawsze chodzi o pieniadze.
- 5 13
-
2018-02-17 20:03
Autor ma odwagę mówienia tego, co myśli większość (3)
I tyle.
- 11 6
-
2018-02-17 20:04
Wiekszosc ? Te 6 mln glosujacych na PiS z ok 27 uprawnionych ? (2)
- 6 3
-
2018-02-17 21:56
(1)
19 procent
- 3 1
-
2018-02-17 22:01
Tak licząc druga w wyborach Platforma
Uzyskała 7%głosów.To kto ma rządzić,ten co zebrał 19%,czy ten co 7% ?
- 2 2
-
2018-02-17 20:52
Jeżeli wiadomo ze chodzi o pieniądze, to znaczy ze nie chodzi o nie właśnie.
- 3 0
-
2018-02-17 12:03
Nikt Wam tyle nie da co PO przed wyborami obieca:) (13)
- 305 82
-
2018-02-19 09:13
nikt ....
PiS-iolki dadzą więcej - suweren będzie mlekiem i miodem opływający!!!
- 0 0
-
2018-02-17 12:11
wiecej tylko naobiecywali pis dzielcy (4)
jedno mówią drugie robią
- 38 37
-
2018-02-17 22:21
Problem jest tylko w tym, że PIS wywiązuje się z tego co obiecał i większość obietnic (3)
czasem w zmienionym co prawda zakresie, ale spełnił. Gdyby przez 8 lat rządów Platforma wywiązała się chociażby z połowy swoich obietnic z wyborów w 2007 i 2011 roku to w żadnym wypadku nie przegrałaby w 2015 roku....
- 16 10
-
2018-02-18 08:33
Tak jak 500 na kazde dziecko...
- 3 2
-
2018-02-18 00:28
tak, zwłaszcza te 500 zł na każde dziecko to spełniło się okrutnie
podobnie jak przewalutowania kredytów frankowych
- 10 4
-
2018-02-17 22:28
Alez nie ma w tym problemu
PO dzielnie maszeruje na smietnik historii. W czym problem?
- 13 5
-
2018-02-18 08:32
Pis i tak ich bije na głowę
- 6 0
-
2018-02-17 21:29
(1)
To jest klasyczna kiełbasa wyborcza.
PiS zaproponował kompletny program, nie pojedyńcze obietnice. I dlatego PiS wygrał wybory parlamentarne. Platforma nie ma szans zrobić tego samego, bo do wyborów pół roku, a taki program się przygotowuje kilka lat. PiS miał 8 lat czasu bycia w opozycji i dobrze ten czas wykorzystał. PO jak na razie marnuje swoje szanse. Ale to bardzo dobrze! Nigdy mi się PO nie podobała.- 13 13
-
2018-02-18 00:29
PiS miał 8 lat czasu bycia w opozycji i dobrze ten czas wykorzystał.
No, pier..**, napisz, co PiS proponuje w zakresie zarządzania Trójmiastem i integracji taryfowej, bo jak na razie to robią pod górkę z SKM
- 9 4
-
2018-02-17 22:51
To pewne!
Tak szybko jak "dobra zmiana" podniosła Polskę z kolan to Emil Zatopek może się uczyć. A może rzuca w ekspresowym tempie rodaków na kolana, aby się nie zdążyli zbuntować gdy się ockną!
- 8 1
-
2018-02-17 12:21
Chyba pomyliłeś z PIS i obiecywanym 500+ na KAŻDE dziecko (2)
- 33 21
-
2018-02-17 22:10
Będzie na każde dziecko od 2019 r
Inaczej jest z Platformą.Jak PO mówi,że nie da,to nie da.Jak PO mówi,że da,to mówi.
- 11 6
-
2018-02-17 19:51
Kiełbaska dolary i inne towary ...
Obiecuje !
- 8 4
-
2018-02-17 12:49
codziennie do Gdanska pociagami i autobusami (3)
przyjezdzaja ludzie z osciennych gmin,do pracy.Wolno im...ale ich podatki nie zasilaja gdanskiej kasy wiec tak jak w Warszawce powinni placic wievej za bilety na komunikacje...
- 13 7
-
2018-02-19 09:05
myśląc i patrząc w taki sposób nie dziwi że inni patrząc na Polaków nie mają dobrego zdania o Nas
CI z ościennych gmin to też Polacy wielu pomaga w rozbudowie miasta i nie ich wina że tam mieszkają-idąc za Twoją wypowiedzią to mam rozumieć że co ? mają sprzedać swoją ziemię domy ,nie rzadko z dziada pradziada !!i przeprowadzić się do Gdańska tak ? żebyś znowu płakał jaka przepełniona jest komunikacja i korki -ich i nasze podatki też zasilają kasę miasta bez wyjątku może w mniejszym stopniu i nie bezpośrednio ale jednak .w życiu w kraju nie będzie jedności jeśli każdy dba o własny interes i jest w nim tyle zawiści -w niedzielę krzyżem w kościele a po mszy wieszać obcych bo to obcy przecież prawda? jak mogą wjeżdżać do TWOJEGO Gdańska .
nie wystarczy że Twój Prezydent bo mój już nie- dyskryminuje nas i wprowadza segregację nie widzicie tego a podobno jesteśmy jedną Województwem ba Gminą !!! mimo iż urodziłem się i prawie 50 lat tu mieszkałem a teraz 200m od granicy miasta
reasumując i idąc za Twoją wypowiedzią -- GDAŃSZCZANIE WJEŻDŻAJĄC DO OŚCIENNYCH GMIN POWINNI KUPOWAĆ BILETY było by sprawiedliwie co ?- 0 0
-
2018-02-18 10:56
Idiota
- 1 2
-
2018-02-17 18:06
Są też tacy, którzy mieszkają w gminach ościennych
a wciąż są zameldowani w Gdańsku i tu płacą podatki.
Ja tak mam. I znam sporo osób, które wciąż nie wymeldowują się z Gdańska
chociaż od wielu lat mieszkają poza nim.- 2 5
-
2018-02-19 07:59
500+ ...to też zagrywka polityczna..
a składamy się na to MY wszyscy.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.