• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Darmowe przejazdy dla dzieci, czyli jak kupić głosy wyborców

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Nowe rozwiązanie taryfowe wejdzie w życie już 1 lipca tego roku. Nowe rozwiązanie taryfowe wejdzie w życie już 1 lipca tego roku.

Darmowe przejazdy dla uczniów to polityczne zagranie, które ma przyczynić się do lepszego wyniku w jesiennych wyborach samorządowych. Sposób, w jaki uchwała jest procedowana, pokazuje, że nadal brakuje kompleksowego podejścia do tematu poprawy transportu w Gdańsku. Populizm nie powinien dominować tak ważnych tematów - uważa Krzysztof Koprowski.



Na co najlepiej wydać dodatkowe 9 mln zł rocznie na komunikację miejską?

Uchwała o wprowadzeniu darmowych (czytaj: finansowanych przez wszystkich mieszkańców) przejazdów jest pisana na kolanie w ekspresowym tempie. W poniedziałek lokalne struktury Platformy Obywatelskiej podejmują decyzję o poparciu tego rozwiązania, zaskakując tym nawet włodarzy miasta.

W czwartek, czyli na tydzień przez sesją Rady Miasta Gdańska, w porządku obrad publikowany jest projekt uchwały przygotowany przez Lepszy Gdańsk - inicjatorów akcji, który zebrali pod swoim postulatem 3 tys. podpisów.

Choć pomysł Lepszego Gdańska jeszcze niedawno był krytykowany przez władze miasta za zbytni drenaż budżetu, następnego dnia (w piątek) okazuje się niewystarczający. Paweł Adamowicz zapowiada - nim jeszcze uchwała trafi na sesję rady - szerszy pakiet uprawnień do darmowych przejazdów.

Projekt, na którego realizację jeszcze niedawno nie było pieniędzy w miejskim budżecie, stał się nie tylko możliwy do wdrożenia w zaledwie kilka miesięcy, ale zarazem zdrożał w pięć dni z ok. 3-3,5 mln zł (szacunki Lepszego Gdańska) lub 6 mln zł (ubiegłoroczne wyliczenia władz miasta) do kwoty rzędu 9 mln zł rocznie.

Tak nagła zmiana podejścia w sprawie, która w ostatnich miesiącach była całkowicie lekceważona przez włodarzy, dobitnie pokazuje, że wciąż brakuje wieloletniej polityki transportowej, a działania są podejmowane doraźnie, często na zasadzie przypadku.

Prosty zapis zamiast komplikacji



Najnowsza wersja uchwały, przedstawiona przez prezydenta, na szczęście nieco porządkuje propozycję Lepszego Gdańska. Wyższa kwota wynika z rozszerzenia uprawnień do darmowych przejazdów z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (do czasu ich "wygaszenia") na wszystkie dzieci i uczniów aż do ukończenia szkoły średniej. W tym przypadku zmianę należy ocenić pozytywnie pod kątem przejrzystości taryfowej - pojawił się prosty i jednoznaczny zapis o uprawnieniach do bezpłatnych podróży komunikacją.

Wprowadzenie propozycji Lepszego Gdańska (wersji przedstawianej w mediach) bez poprawek oznaczałoby bowiem niepotrzebne komplikacje w zasadach taryfowych: dzieci do lat 4 podróżowałyby za darmo, następnie ulga 50 proc. przysługiwałaby dzieciom do czasu rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, kiedy to zyskałyby darmowe przejazdy, by potem znów odebrać im ten przywilej na rzecz ulgi 50 proc.

Ostatecznie Lepszy Gdańsk do Rady Miasta Gdańska skierował projekt uchwały, w którym zawarł postulat objęcia bezpłatnym przejazdami, oprócz uczniów podstawówek, także dzieci do lat 7.

Inicjatorzy akcji o bezpłatne przejazdy apelowali już od kilku miesięcy, ale dopiero przed wyborami ich postulaty dostrzegli włodarze miast. Inicjatorzy akcji o bezpłatne przejazdy apelowali już od kilku miesięcy, ale dopiero przed wyborami ich postulaty dostrzegli włodarze miast.

Oferta przede wszystkim dla uczniów szkół średnich



Darmowymi przejazdami objęto zatem grupę uczniów, która z pewnością z nich skorzysta - mowa tutaj o uczniach szkół średnich. Bo o ile szkoły podstawowe są na ogół blisko miejsca zamieszkania, a dzieci z początkowych klas nie powinny poruszać się po mieście bez opieki dorosłego, to już nastolatkowie są wręcz zmuszeni odległościami między domem a szkołą do korzystania z transportu zbiorowego, samochodu czy roweru.

Wreszcie rozwiązanie z myślą o mieszkańcach



Włodarze wreszcie dostrzegli problem niekontrolowanego "rozlewania się" miasta. Darmowe przejazdy powiązano z Kartą Mieszkańca, a tym samym z odprowadzaniem podatków w Gdańsku. I za to należą się ogromne brawa.

Szkoda, że takiego samego podejścia nie stosuje się przy podejmowaniu decyzji o kolejnej rozbudowie układu drogowego z budżetu Gdańska, tylko po to, aby ułatwić dojazd mieszkańcom podgdańskich gmin i zachęcać do osiedlania się poza granicami miasta.

Czytaj też: Trzy głosy w sprawie karty mieszkańca

Materiał archiwalny


Darmowe przejazdy nie zmniejszą zatłoczenia w pojazdach



Czy jednak projekt wart 9 mln zł faktycznie zmieni przyzwyczajenia transportowe najmłodszych? Wydaje się to być wątpliwe.

W Poznaniu, podczas niedawnej dyskusji na ten sam temat, wypowiedziała się Młodzieżowa Rada Miasta. W opinii jej radnych ceny biletów są optymalne, a środki przeznaczone na bezpłatne przejazdy powinny być skierowane na poprawę jakości świadczonych usług: częstotliwości, zakup nowego taboru oraz modernizację i rozwój infrastruktury.

Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Nie lepiej wygląda sytuacja w Gdańsku - komunikacja miejska w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pęka w szwach. Darmowe przejazdy dla uczniów nie rozładują przecież tego tłoku. Do tego potrzebny jest większy tabor.

Kwota 9 mln zł mogłaby starczyć na zakup jednego tramwaju lub ok. siedmiu autobusów nieprzegubowych każdego roku, a wraz z nowymi pojazdami zwiększenia kursowania pojazdów na co najmniej kilku liniach.

Za 9 mln zł można również ustawić ponad 400 nowych wiat przystankowych, zbudować każdego roku dwa żłobki modułowe lub ok. 60 placów zabaw.

Czy nie lepiej zamiast darmowych biletów, co roku regularnie kupować kilka nowych pojazdów komunikacji miejskiej - także, gdy skończą się programy wsparcia unijnego? Czy nie lepiej zamiast darmowych biletów, co roku regularnie kupować kilka nowych pojazdów komunikacji miejskiej - także, gdy skończą się programy wsparcia unijnego?

Jeszcze trudniej o integrację taryfową w Trójmieście



Przypomnijmy, że w Gdańsku bilet semestralny pięciomiesięczny dla ucznia kosztuje 214 zł, czyli dokładnie 42,8 zł miesięcznie. Przy trojgu dzieci przejazdy są całkowicie bezpłatne w ramach Gdańskie Karty Dużej Rodziny. Z opłat zwolnieni są też uczniowie pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.

Wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranej grupy pasażerów nie ułatwi integracji taryfowej, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do dalszych różnic w systemach taryfowych. Władze Gdyni są wszak sceptycznie nastawione do tego rozwiązania. Niewykluczone, że integracja będzie też więcej kosztowała - w 2015 r. szacowano, że Gdańsk do integracji musiałby dopłacać ok. 15 mln w skali roku.

Czytaj też: Za wspólny bilet dla wielkiego Trójmiasta trzeba dopłacać do 67 mln rocznie



Twardy orzech do zgryzienia będą mieli też włodarze w kolejnej kadencji lokalnego samorządu w momencie potrzeby wprowadzenia podwyżek cen biletów. Tłumaczenie, że chodzi jedynie o poprawę taboru i budowę nowych tras tramwajowych tym razem może okazać się już niewystarczające.

Dlaczego darmowe przejazdy tylko dla uczniów?



Darmowe przejazdy dla uczniów otwierają debatę nad wprowadzeniem kolejnych ulg - w myśl zasady, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już teraz nasuwają się pytania:
  • dlaczego za przejazdy komunikacją miejską mają płacić wyłącznie mieszkańcy Gdańska w tzw. sile wieku, którzy odprowadzają największe podatki?
  • dlaczego studenci nie są zwolnieni z opłat?
  • dlaczego darmowe przejazdy dla seniorów są dopiero po ukończeniu 70. roku życia, choć (głodowe) emerytury przyznawane są kilka lat wcześniej?
  • dlaczego w tramwajach wodnych obowiązuje odmienny system taryfowy, mimo że ich funkcjonowanie finansuje miasto?

Darmowe przejazdy mogą poprawić wynik wyborczy Adamowicza - o ile będzie ponownie kandydował na prezydenta. Darmowe przejazdy mogą poprawić wynik wyborczy Adamowicza - o ile będzie ponownie kandydował na prezydenta.

Jeden głos w wyborach w cenie 43-86 zł miesięcznie



Propozycja, która wejdzie w życie już 1 lipca, wydaje się być zwykłym zagraniem przedwyborczym, a nie próbą kompleksowego rozwiązania problemów, które trapią komunikację miejską od lat.

Głos mieszkańca-rodzica w najbliższych wyborach został wyceniony na ok. 43-86 zł miesięcznie. Już jesienią przekonamy się, czy jest to wystarczająca kwota.

Czytaj też: Felieton z 2014.: Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?

Opinie (549) ponad 50 zablokowanych

  • Nie z nami te numery panie Adamowicz! (18)

    Czas zrobić przeciąg w Gdańsku bo atmosfera jest za bardzo skisła!

    • 148 48

    • wszystkim (17)

      powinien wystarczyc pis dzielski przeciag zrobiony w Polsce.....wywialo wszystko co Polska i Polacy osiagneli do 2015roku,pozostal pazerny i wiecznie nienasycony kler,sekta smolenska i ciemny lud

      • 19 25

      • Odmienimy Gdańsk na jesień! (13)

        I możecie kasować komentarze na nic to się zda bo do wyborów pójdzie wielu starszych którzy nie korzystają z internetu a tej siły nie powstrzymacie, czeka nas NOWE!

        • 16 13

        • nowe....sredniowiecze (12)

          pod butem kosciola torunskiego i nowogrodzkich siepaczy....dzieki za takie nowe,smierdzi zgnilizna na odleglosc

          • 10 16

          • lepsze to niż na unijnym "róbta co chceta" (11)

            rozpiernicz totalny i zero wartości ale ty tego nigdy nie zrozumiesz bo tak zostałeś wychowany

            • 12 7

            • wartosci...te chrzescijanskie :-) ? (2)

              nie rozsmieszaj mnie....chciwosc,zawisc,pazernosc,alkoholizm,tluczenie zony,donosicielstwo,klamstwo,obluda...to cechy prawdziwego katolika wylewajace sie z tlustych geb dostojnikow kk i pis dzielskich politykow

              • 5 9

              • bo panie kochany 7 grzechów głownych to kodeks postępowania przykładnego katolika ! te 7 grzechów to katolika ma .... tam gdzie księża też to mają

                • 0 0

              • Nie wszyscy mają tak w rodzinie jak TY.

                • 2 1

            • Gdyby (7)

              nie Unia to do kościółka w gumofilcach po szutrowej drodze zasuwal

              • 4 12

              • Słuchaj ateisto buty wynaleziono szybciej niż powstała UE i przy kościołach asfalt lali jeszcze za komuny (6)

                A tak w ogóle UE to fajna instytucja...

                • 9 3

              • wal (1)

                sie katolu razem ze swoimi zboczonymi biskupami

                • 2 6

              • nie wiem jak to jest ale jak ktoś ma rybkę na aucie to już wiem , e to największy ch.j drogowy - złośliwy jakich mało .... bo to Katolik z krwi i kości - zwistny , zakłamany , zakompleksiony ...

                • 0 0

              • (3)

                Módl się dalej do kawałka drewna zwanego krzyżem, może doczekasz się zbawienia. Też uważam, iż UE ma przyszłość. Tylko trzeba to umieć docenić

                • 3 12

              • Zanim dokonasz żywota smutny zakłamany człowieku (2)

                miej odwagę uprzedzić miejscowego księdza o twoich poglądach i wypowiedziach (chodź na pewno jesteś tchórzem), bo twoje miejsce po śmierci nie jest na cmentarzu tylko poza nim...pamiętaj o tym

                • 7 4

              • brawo....polski

                katolik....zastraszony,bogobojny,bojazliwy prxez cwaniakow w sutannach....co za ciemnogrod....

                • 1 7

              • pamiętaj świętojebliwcze

                że na cmentarzach komunalnych i jedynych cmentarzach w danej miejscowościach katabasy mogą ateistom skoczyć, a nie pochówku zakazywać.

                • 4 8

      • bredzisz

        • 0 0

      • Lata 2007-2015 to kompletny zastój

        W Polsce.System bolszewicki.

        • 12 11

      • O jakich to konkretnie osiągnięciach mówisz??? lol

        • 13 9

  • Panie Krzysztofie Koprowski - wielkie brawa za artykul! (1)

    Czesto na trojmiasto.pl pojawialy sie artykuly rodem z Trybuny Ludu wedlug ktorych obywatel byl obsypywany "darmowymi" swiadczeniami przez rzadzacych. Szczegolnie w tej retoryce przoduje Pani Katarzyna Moritz, ktorej artykuly podkreslaja role takiego swiadczenia przemilczajac czesto koszt w przeliczeniu na podatnika czy brak mozliwosci egzekwowania jakosci tak skolektywizowanych uslug (nie ma umowy miedzy pasazerem i przewoznikiem jak w przypadku kupna zwyklego biletu).

    A tu taka niespodzianka pietnujaca komune i populizm.

    Jeszcze tylko niech Pan odroznia rzeczy "darmowe" (np. oddychanie) od "bezplatnych" (dzieci nie placa za bilety ale nie znaczy to, ze tych kosztow podatnik nie pokrywa, bilety nie sa darmowe) i bedzie super.

    • 2 0

    • A i nie pisac artykulow w 3 osobie.

      Dziwnie sie to czyta. Jak to Pana opinia to moze Pan wyrazic ja wprost w pierwszej osobie.

      • 1 0

  • 500+ to też kupowanie głosów. (1)

    Skoro można rozdawać nasze podatki na lewo i prawo to taka darmowa komunikacja to tylko kropla w morzu.

    • 4 2

    • "Logika urzednika" psia jego mac.

      Wlasnie z takich kropelek sklada sie potworne opodatkowanie zarobkow w Polsce na poziomie 65%.

      • 0 0

  • Hej Po jeszcze dorzućcie papier toaletowy (5)

    • 155 31

    • (1)

      Adamowicz pozazdrościł Kaczyńskiemu, że PiS przedstawił konkretny program, korzystny dla Polaków, więc wygrał wybory. Adamowicz sądzi, że obietnicą wyborczą i taką namiastką programu przekona do siebie ludzi. Zapomniał, że bezpłatna komunikacja miejska (jakkolwiek słuszna i potrzebna) to tylko wisienka na torcie, szczyt góry lodowej, a koncepcję trzeba mieć całościową.

      • 9 2

      • poczekaj jak ja ci przedstawie program - tyle ci naobiecuje że ci własy spadną z głowy .... oczywiście pomoc frankowiczom !!!! 500+ dla emerytów !!!! 500+ dla przedsiębiorców !!!!! 500+ dla księzy , lekarzy , nauczycieli , urzędników.... oj przesadziłęm w to to już chyba nikt nie uwierzy, ej atm a może się uda , głupi lud to wueirzy we wszystko , ... no to auto dla każdej rodziny !...

        • 0 0

    • (2)

      Do pisu się zapisz tam dostaniesz papier z wizerunkiem swojego idola

      • 9 9

      • ostatnio kot miał rudy kark ... chyba papieru zabrakło :)

        • 0 0

      • no wiem, że ty używasz z wizerunkiem swego idola, Pawełka.

        • 0 0

  • (15)

    Nie ma NIC za darmo, drodzy Państwo.

    • 371 20

    • Transport zbiorowy darmowy (bez biletów), jak chodniki, place zabaw, mosty.

      Przecież można na bieżąco kasować ludzi za chodzenie po chodnikach, przechodzenie przez mosty, czy zabawę w parku i za siedzenie na ławce nad morzem.
      Komunikacja publiczna w miastach, w każdym mieście, powinna być bez biletów.
      Finansowana, jak w.w. ławki, mosty z podatków gminnych.

      • 0 0

    • (1)

      oczywiście, że nie ma. jako mieszkaniec miasta zostawiam tutaj kilkadziesiąt tys rocznie w postaci różnych podatków. teraz przynajmniej dziecko będzie miało coś z tego.

      • 9 5

      • Będziesz zostawiać więcej.

        • 1 0

    • (4)

      W Warszawie wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci spowodowało WZROST wpływów z biletów. Miasto na tym zarobiło.

      • 9 18

      • W jaki sposób?

        • 0 0

      • Bzdura (2)

        I przy okazji, jeździsz codziennie komunikacją miejską?

        • 10 8

        • (1)

          Zanim napiszesz, że to bzdura zapoznaj się z faktami.

          • 9 5

          • Czlowieku, ważny jest bilans

            Ile więcej zarobiła ta komunikacja? Choćby tyle samo co dopłaty z budżetu miasta na cel darmiwych przejazdów dzieci?

            • 1 1

    • Dokładnie...a i tak banda oszołomów cieszy się z rządów pis

      • 1 2

    • Na co najlepiej wydać dodatkowe 9 mln zł ??? Kupic bitkomy :) i poczekac na zyski:)

      • 0 9

    • 500+ (2)

      przy tym to pikuś

      • 19 13

      • 500+ to pikuś!? (1)

        Chyba odwrotnie, darmowa komunikacja to przy 500+ pikuś. Tutaj masz tylko trójmiasto, jeśli nie w sumie tylko Gdańsk. 500+ to potężne koszta, które idą w miliardach, tutaj 9mln zł rocznie xD co to jest

        • 18 4

        • nie zrozumiales ale tak chodzilo, ze bilety przy 500+ to pikus

          • 10 2

    • Za transport publiczny chętnie zapłacę

      O ile będzie dobrze zorganizowany i realizowany przez prywatne firmy a nie partyjnych bonzów.
      3miasto jest poniżej średniej jeśli chodzi o dostęp do komunikacji miejskiej, Ponad połowa mieszkańców aglomeracji mieszka poza jej umownym zasięgiem a do dyspozycji jest średnio 7 kursów dziennie na 1000 mieszkańców.
      Do tego jakość tejże nie powala, skomplikowane i zakręcone trasy, awarie, biletomaty i wysokie ceny. Aglomeracyjny kosztuje 230, to dla rodziny wydatek 4x230 = 920 PLN. Dlatego dla większości rodzin samochód to po prostu konieczność. Dzisiejsze miasta są zbyt rozległe i większość ludzi nie pracuje/uczy się tam gdzie mieszka.

      • 10 7

    • Nie ma nic za darmo - mam na myśli 500+!

      • 20 4

  • PIS kupił głosy za 500+

    Żadna nowość. Kiełbasa wyborcza.

    • 2 0

  • O autorze (13)

    Atak na tych co mają dzieci ?
    autor jest kawalerem ? lewakiem ? lgb-towcem ?
    Przeszkadzają ci dzieci na podwórku ?

    • 21 84

    • Nie, wręcz przeciwnie. (6)

      Tylko dlaczego mam finansować Twoje dzieci?

      • 20 3

      • (4)

        bo nie masz wlasnych?

        • 1 10

        • I mnie to dotyczy (3)

          Dokładnie czemu ma sponsorować cudze dzieci ?mam własne nie mam 500+ i mam na tyle godności że nie żebrzę, wezmę dodatkową fuchę a nie będę żebrał mądralo nie nauczyli w domu o godności i honorze ?tylko krzyczeć ,, Polska Biało......”bo to nie kosztuje co?połowa tych co krzyczą że 500+ pobiera je co miesiąc bez drgnienia powieki i wtedy im nie przeszkadza co za hipokryzja bo pieniądze nie śmirdzą prawda

          • 10 1

          • (1)

            Tylko dlaczego mamy placic na emerytow?
            Mogli odkladac za mlodu na swoja starosc.
            Tego nikt nie widzi?
            A co jak na moja emeryture nikt nie zarobi?
            Skoro pracowali cale zycie to z ich skladek powinna byc emerytura....

            • 3 8

            • Głupolisz pierdoty, poczytaj o tym, jak był wprowadzany system emerytalny i jaki był plan na zasypanie "dziury pokoleniowej", tam pod początku nie było żadnych pieniędzy. Tylko nikomu nie jest politycznie na rękę, żeby ten system porządnie zreformować

              • 0 0

          • Co za koles... ty zdajesz sobie sprawe ze te dzieci stworza swiat twojej starosci? Tak slepy, tak krotkowzroczny.... tylko wlasne 4 litery.

            • 1 4

      • Spytaj sie PiSowcow o 500+ i dotacje dla Rydzyka

        • 9 4

    • autor ma kompleksy (5)

      siedzi po nocach i zastanawia sie jak napisac kolejnego paszkwila. Skoro musi pisac brednie za 2 tys netto to uderza w tych ktorzy sobie radza. Jak nie wiadomo o co chodzi zawsze chodzi o pieniadze.

      • 5 13

      • Autor ma odwagę mówienia tego, co myśli większość (3)

        I tyle.

        • 11 6

        • Wiekszosc ? Te 6 mln glosujacych na PiS z ok 27 uprawnionych ? (2)

          • 6 3

          • (1)

            19 procent

            • 3 1

            • Tak licząc druga w wyborach Platforma

              Uzyskała 7%głosów.To kto ma rządzić,ten co zebrał 19%,czy ten co 7% ?

              • 2 2

      • Jeżeli wiadomo ze chodzi o pieniądze, to znaczy ze nie chodzi o nie właśnie.

        • 3 0

  • Nikt Wam tyle nie da co PO przed wyborami obieca:) (13)

    • 305 82

    • nikt ....

      PiS-iolki dadzą więcej - suweren będzie mlekiem i miodem opływający!!!

      • 0 0

    • wiecej tylko naobiecywali pis dzielcy (4)

      jedno mówią drugie robią

      • 38 37

      • Problem jest tylko w tym, że PIS wywiązuje się z tego co obiecał i większość obietnic (3)

        czasem w zmienionym co prawda zakresie, ale spełnił. Gdyby przez 8 lat rządów Platforma wywiązała się chociażby z połowy swoich obietnic z wyborów w 2007 i 2011 roku to w żadnym wypadku nie przegrałaby w 2015 roku....

        • 16 10

        • Tak jak 500 na kazde dziecko...

          • 3 2

        • tak, zwłaszcza te 500 zł na każde dziecko to spełniło się okrutnie

          podobnie jak przewalutowania kredytów frankowych

          • 10 4

        • Alez nie ma w tym problemu

          PO dzielnie maszeruje na smietnik historii. W czym problem?

          • 13 5

    • Pis i tak ich bije na głowę

      • 6 0

    • (1)

      To jest klasyczna kiełbasa wyborcza.
      PiS zaproponował kompletny program, nie pojedyńcze obietnice. I dlatego PiS wygrał wybory parlamentarne. Platforma nie ma szans zrobić tego samego, bo do wyborów pół roku, a taki program się przygotowuje kilka lat. PiS miał 8 lat czasu bycia w opozycji i dobrze ten czas wykorzystał. PO jak na razie marnuje swoje szanse. Ale to bardzo dobrze! Nigdy mi się PO nie podobała.

      • 13 13

      • PiS miał 8 lat czasu bycia w opozycji i dobrze ten czas wykorzystał.

        No, pier..**, napisz, co PiS proponuje w zakresie zarządzania Trójmiastem i integracji taryfowej, bo jak na razie to robią pod górkę z SKM

        • 9 4

    • To pewne!

      Tak szybko jak "dobra zmiana" podniosła Polskę z kolan to Emil Zatopek może się uczyć. A może rzuca w ekspresowym tempie rodaków na kolana, aby się nie zdążyli zbuntować gdy się ockną!

      • 8 1

    • Chyba pomyliłeś z PIS i obiecywanym 500+ na KAŻDE dziecko (2)

      • 33 21

      • Będzie na każde dziecko od 2019 r

        Inaczej jest z Platformą.Jak PO mówi,że nie da,to nie da.Jak PO mówi,że da,to mówi.

        • 11 6

      • Kiełbaska dolary i inne towary ...

        Obiecuje !

        • 8 4

  • codziennie do Gdanska pociagami i autobusami (3)

    przyjezdzaja ludzie z osciennych gmin,do pracy.Wolno im...ale ich podatki nie zasilaja gdanskiej kasy wiec tak jak w Warszawce powinni placic wievej za bilety na komunikacje...

    • 13 7

    • myśląc i patrząc w taki sposób nie dziwi że inni patrząc na Polaków nie mają dobrego zdania o Nas

      CI z ościennych gmin to też Polacy wielu pomaga w rozbudowie miasta i nie ich wina że tam mieszkają-idąc za Twoją wypowiedzią to mam rozumieć że co ? mają sprzedać swoją ziemię domy ,nie rzadko z dziada pradziada !!i przeprowadzić się do Gdańska tak ? żebyś znowu płakał jaka przepełniona jest komunikacja i korki -ich i nasze podatki też zasilają kasę miasta bez wyjątku może w mniejszym stopniu i nie bezpośrednio ale jednak .w życiu w kraju nie będzie jedności jeśli każdy dba o własny interes i jest w nim tyle zawiści -w niedzielę krzyżem w kościele a po mszy wieszać obcych bo to obcy przecież prawda? jak mogą wjeżdżać do TWOJEGO Gdańska .
      nie wystarczy że Twój Prezydent bo mój już nie- dyskryminuje nas i wprowadza segregację nie widzicie tego a podobno jesteśmy jedną Województwem ba Gminą !!! mimo iż urodziłem się i prawie 50 lat tu mieszkałem a teraz 200m od granicy miasta
      reasumując i idąc za Twoją wypowiedzią -- GDAŃSZCZANIE WJEŻDŻAJĄC DO OŚCIENNYCH GMIN POWINNI KUPOWAĆ BILETY było by sprawiedliwie co ?

      • 0 0

    • Idiota

      • 1 2

    • Są też tacy, którzy mieszkają w gminach ościennych

      a wciąż są zameldowani w Gdańsku i tu płacą podatki.
      Ja tak mam. I znam sporo osób, które wciąż nie wymeldowują się z Gdańska
      chociaż od wielu lat mieszkają poza nim.

      • 2 5

  • 500+ ...to też zagrywka polityczna..

    a składamy się na to MY wszyscy.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Audi?

 

Najczęściej czytane