• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hamowanie: osobówka kontra ciężarówka

Michał Jelionek
6 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Czynników wpływających na długość drogi hamowania samochodu jest przynajmniej kilka. To m.in. czas reakcji kierowcy, rodzaj nawierzchni czy masa pojazdu. Jednak tym kluczowym wyznacznikiem jest... prędkość. Sprawdziliśmy, ile miejsca potrzebują pojazdy osobowe i ciężarowe do całkowitego zatrzymania na mokrej drodze.



Przewidywanie sytuacji drogowych to nadrzędna cecha wyróżniająca dobrego kierowcę. Osoby prowadzące samochód muszą przewidywać wiele ewentualności podczas codziennej jazdy, a jedną z nich jest długość drogi hamowania auta. Zdecydowana większość kierowców nie potrafi oszacować dystansu, który jest niezbędny do całkowitego zatrzymania pojazdu. Co gorsze, z reguły rzeczywista długość drogi hamowania wielokrotnie przewyższa wszelkie wyobrażenia zmotoryzowanych.

Pamiętajmy, że wydłużona o zaledwie kilka metrów droga awaryjnego hamowania stanowi często różnicę między bardzo groźnym wypadkiem a delikatną kolizją. Niestety, zmotoryzowani nie zdają sobie sprawy, jak wiele czynników ma wpływ na długość drogi hamowania. Te najważniejsze to prędkość, czas reakcji kierowcy, rodzaj nawierzchni, masa pojazdu, stan techniczny auta czy doświadczenie i umiejętności osoby prowadzącej samochód.

Czytaj także: Jak hamować samochodem z ABS?

Ciężarówka kontra osobówka Ciężarówka kontra osobówka
W sieci można znaleźć wiele wzorów, które pozwalają obliczyć długość drogi hamowania. Jednak to, co wyliczymy w internetowym szablonie nijak ma się do sytuacji, którą zastaniemy na drodze. Dlatego też ponownie odwiedziliśmy Autodrom Pomorze. Na mokrej nawierzchni sprawdziliśmy, a także porównaliśmy długość drogi hamowania samochodu osobowego i pojazdu ciężarowego. Praktyka zdecydowanie najlepiej obrazuje różnicę między dystansami niezbędnymi do zatrzymania aut o tak bardzo różnych masach. Działa również na wyobraźnię.

W naszym teście porównaliśmy długości dróg hamowania tonowej toyoty yaris oraz ważącej ponad pięć razy więcej ciężarówki. Auta wjeżdżały na płytę poślizgową trzykrotnie, za każdym razem coraz szybciej. Sprawdziliśmy w sumie trzy prędkości: 30, 50 i 70 km/h.

Rozpoczęliśmy od najniżej prędkości. Samochód osobowy poruszając się z prędkością 30 km/h potrzebował na wyhamowanie 6,5 m. Ciężarówka zatrzymała się prawie dwa razy dalej, na 12. metrze. Różnica wyniosła 5,5 m.

W drugiej próbie pojazdy rozpędziły się do 50 km/h. Toyota zatrzymała się na 15. metrze, natomiast auto ciężarowe przy tej samej prędkości potrzebowało o 8,5 m dłuższego dystansu do całkowitego wyhamowania swojej masy.

I o ile w przypadku dwóch pierwszych prób różnice nie były duże, to w ostatnim przejeździe widać, jak gigantyczny wpływ na długość drogi hamowania ma prędkość połączona z masą. Osobówka poruszając się 70 km/h zatrzymała się na 29,7 m. Ciężarówce niestety zabrakło... płyty poślizgowej. 5-tonowy pojazd zatrzymał się dopiero na 60,8 m. To o ponad 31 m dalej od auta osobowego. Przy 100 km/h ta różnica byłaby jeszcze wyraźniejsza.

- Pamiętajmy o tym, że długość drogi hamowania samochodu ciężarowego jest znacznie dłuższa od długości drogi hamowania auta osobowego. Weźmy to pod uwagę zanim wejdziemy na przejście dla pieszych, zanim wjedziemy rowerem na przejazd dla rowerzystów, ale również weźmy to pod uwagę, gdy zmieniamy pas ruchu naszym samochodem, chociażby na trójmiejskiej obwodnicy, a w lusterku widzimy rozpędzoną ciężarówkę - przestrzega Roman Nowak z ODTJ Autodrom Pomorze.

Miejsca

Opinie (59)

  • rowerzysta jedzie z predkoscią 20-30km na godzine a ludzie chodza po drodze rowerowej (1)

    droga hamowania to tez kilka metrów.Jesli idzie to widac go z daleka ,ale często wchodzą nagle na drogę w miejscach niedozwolonych tuz przed rower bez oglądania się czy coś jedzie.Uderzenie przy takiej prędkości rowerem można spowodować ze zostanie kaleką .Dlatego te drogi przy chodniku rowerowe wcale nie są takie bezpieczne.

    • 24 4

    • tzw. ścieżki, to kompletny absurd.

      A DDRy, tj drogi dla rowerów powinny być wydzielone, puszczone na poziomie jezdni itd.

      • 3 0

  • Taka jazda powinna być obowiązkowa na kursie prawa jazdy (5)

    Każdy musiałby to przejść i zobaczyć jak wygląda hamowanie osobówką na suchej czy mokrej nawierzchni. Myślę, że to wpłynęłoby na wyobraźnię kierowców i bezpieczeństwo na jezdni. Wiem, że to podraża koszty kursu ale czy dodatkowe 100-200 zł to aż taki koszt?

    • 62 1

    • ja bym zaprosił przechodniów i rowerzystów aby zobaczyli drogę hamowania (1)

      pojazdu osobowego i ciężarówki, niech sobie porównają z ich drogą hamowania

      • 14 2

      • jeżdżąc w mieście masz uważać, a nie wyłgiwać się bredniami

        • 1 2

    • Ale przecież wiadomo od dawna że na obwodnicy działa specjalna siła wiaryktóra pozwala kaszubom na drafting w każdych warunkach i przy każdej prędkości!

      • 1 0

    • osówkia kontra ciężarówka

      Przypadków, w których to osobówką "zajeżdża" drogę rozpędzonej ciężarówce na obwodnicy lub autostradzie, wydaje mi się że nie ma zbyt wielu. Niestety zachowanie niektórych kierowców tirów, pozostawia wiele do życzenia, gdy jedziesz 120km/h i nagle masz przed sobą tira, który postanawia wyprzedzić swojego kolegę, to naprawdę.... . Rozumiem wszystkie uwarunkowania, które powodują te manewry: jeden jedzie " na pusto", ograniczenia czasu, przymusowe pauzy, ale Panowie z ciężarówek- róbcie to z głową i trochę więcej wyobraźni, pomimo tego, że osobówka ma krótszą drogę hamowania to często wasze manewry są dramatyczne!!! Nie wspominając już o tym, że na obwodnicy mamy zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych :) pozdrawiam

      • 12 1

    • + obowiązkowy trening poślizgu

      + obowiązkowy kurs pierwszej pomocy (z prawdziwego zdarzenia, a nie że przyjdzie pan ratownik i poopowiada jak się robi resuscytację...)

      tylko co na to wolny rynegg? przecież Janusz nie będzie płacił 2000 zł za kurs jak może zapłacić 1100, skoro i tak wszystko wie najlepiej...

      • 24 0

  • Nawet różnica tych paru metrów przy 30 km na godzine jest bardzo istotna. Delikwent pakujący sie przed ciezarowke albo pieszych wymuszajacy pierwszeństwo moze skonczyc wlasnie w tych paru metrach "bo przeciez co to za problem tak wyhamowac, ja nie wiem co ten kierowca robil ze nie wy hamowanie, chyba smsa pisal.."

    • 4 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma JD Kulej to przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane