- 1 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (88 opinii)
- 2 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (84 opinie)
- 3 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (38 opinii)
- 4 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (80 opinii)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 W trakcie jazdy odpadło mu koło (82 opinie)
Dłuższe kontrakty na obsługę linii SKM i PKM
Nie jak dotąd na rok, lecz na trzy i cztery lata mają zostać podpisane najbliższe umowy na obsługę linii kolejowych SKM i PKM. Samorząd Pomorza, który jest organizatorem przewozów, chce w ten sposób zachęcić PKP do dalszych rozmów o oddaniu kontroli nad SKM. Z drugiej strony dłuższy kontrakt może przyspieszyć kupno nowych pociągów.
Czytaj też: 51 mln zł dla SKM za przewóz pasażerów
Od dawna kolejni prezesi Szybkiej Kolei Miejskiej domagają się się, by kontrakt był dłuższy, np. 5- lub 10-letni. Dlaczego? Bo taki kontrakt dawałby gwarancję stałych przychodów, co z kolei pozwoliłoby SKM zaciągać kredyt, np. na kupno nowych pociągów. Władze województwa odpowiadają, że dopóki nie będą mieli większościowego udziału w spółce SKM, nie zaryzykują tak długiej umowy. A na przejęcie udziałów nie chce zgodzić się PKP - większościowy właściciel Szybkiej Kolei Miejskiej.
Wiele wskazuje na to, że najbliższe umowy przewozowe w końcu będą zawierane na dłuższy okres. W biuletynie Unii Europejskiej pojawiło się ogłoszenie, w którym zapowiedziano udzielenie zamówienia na liniach:
- Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
- Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
- Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
- Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
- Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
Dłuższy kontrakt dla kolejarzy to decyzja władz Pomorza
Skąd taka zmiana w podejściu?
- To jest nasza odpowiedź na postulaty Szybkiej Kolei Miejskiej. Przy okazji chcemy pokazać właścicielowi spółki - Polskim Kolejom Państwowym - że poważnie traktujemy sprawę usamorządowienia SKM-ki. Wydłużenie czasu kontraktu było jednym z warunków przystąpienia do dalszych rozmów - wyjaśnia Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. - Od razu zaznaczę, że to nie jest ultimatum z naszej strony. Jeśli rozmowy znów utkną w martwym punkcie, to my się z tego i tak nie wycofamy.
Zobacz też: Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce
Ale jest też druga strona medalu. Dłuższy kontrakt oznacza, że może się na niego połasić także inny przewoźnik, nie tylko SKM. Czas pokaże, czy tak się stanie.
Szansa na dłuższy kontrakt cieszy SKM
- To jest dobra wiadomość zarówno dla pasażerów, jak i naszych pracowników - przyznaje Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Dłuższy kontrakt pozwala wynegocjować lepsze warunki cen paliw i energii, łatwiej też utrzymać zatrudnienie, gdy los pracowników jest pewniejszy.
Dłuższy kontrakt może przyspieszyć również zakup nowego taboru. W lutym SKM-ka otrzymała zapewnienie o 160 mln zł dotacji unijnej na kupno 10 nowych pociągów. Drugie tyle musi jednak znaleźć zaciągając kredyt lub emitując obligacje.
- Harmonogram, jaki złożyliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakłada, że przetarg ruszy za dwa lata. Jeśli szybciej uda się zawrzeć dłuższe umowy przewozowe, to będzie można przyspieszyć ten proces - przyznaje Lignowski.
Opinie (136) 2 zablokowane
-
2018-08-14 16:33
Skm (3)
Czemu w umowie jest zapis ze SKM nie będzie jeździe do Pruszcza przez kolejne 3 lata!!!
- 6 0
-
2018-08-14 22:14
(1)
Bo sam woli budować tory do Wejherowa niż przez południe Gdańska do Pruszcza..
- 3 0
-
2018-08-14 22:15
SKM
- 0 0
-
2018-08-14 16:39
Po co tam?
- 1 6
-
2018-08-14 17:11
skm do nowego portu! (1)
nowe trasy skm do nowego portu i południa gdańska!!
- 8 4
-
2018-08-14 22:13
Do nowego portu były ale prawie nikt nimi nie jeździł
Na południe Gdańska by się przydało- 4 1
-
2018-08-14 17:19
Tyle gadania o przejęciu SKM od lat (4)
A co im szkodzi założyć swoją spółkę? Niech jeżdżą po torach SKM dwie spółki. Jedna ta co jest, druga wojewódzka, która z roku na rok by sobie kupowała więcej pociągów i ostatecznie wygryzła PKP.
- 2 3
-
2018-08-14 17:25
(3)
wagony już mają, własne tory też, to PKM
wystarczyło by na początek- 3 2
-
2018-08-14 22:12
Tory skm należą do PKP Skm i to jest główny problem
- 3 1
-
2018-08-14 19:05
Nie mają ani wagonów ani torów, ani zaplecza, ani ludzi do pracy
- 1 1
-
2018-08-14 17:40
Taa... A całe zaplecze?
Gdzie przeglądy i naprawy by robili? Do tego trzeba mieć ludzi i sprzęt
- 0 3
-
2018-08-14 18:58
boja się, że nie wygrają wyborów?
- 3 2
-
2018-08-14 17:12
Kiedy wspólna komunikacja w Trójmieście??? Jadąc z Gdańska do Gdyni musze nieźle kombinować z biletami, dopiero co turyści, kiedy w końcu władza trzech miast pójdzie po rozum do głowy??? Każdy chyba na to czeka od długa już
- 9 2
-
2018-08-14 14:50
Lębork i Tczew będzie w puli regionalnej, (1)
także skm najdalej do Wejherowa będzie jeździć
- 6 4
-
2018-08-14 16:37
I tak za daleko..max do Rumi powinna..
- 5 4
-
2018-08-14 16:13
Kto naprawi cieknacy caly dach na skm Zaspa????
- 5 8
-
2018-08-14 16:09
Mam nadzieje że nie wygra SKM
Monopolista robi co chce, jeździmy pociągami z lat 50 po pseudo modernizacji, nie dostosowane do ruchu miejskiego.
- 9 10
-
2018-08-14 12:58
(1)
Wiedzą, że przegrają najbliższe wybory, więc sobie szykują posadki na najbliższe lata.
- 50 15
-
2018-08-14 16:06
PiS nie zatrudnia ludzi z PO
Jak przegrają wybory to nie zostaną zatrudnieni w spółkach należących do PISu !!!!! Ludzie zacznijcie myśleć!!!
- 3 5
-
2018-08-14 12:49
To są dopiero wały skm pkm renoma zkm (3)
W biały dzień Renoma wygrała przetarg na 22 mln zł 3 lata głupiej kontroli biletów co jest warty max 6 mln zł przy zarobkach kontrolerów ok 4 tys zł już wiemy dlaczego nie ma w ZKM podwyżek dla kierowców autobusów media ciszszszaaa.... .... gdzie reszta milionów ? PKM wc nie czynne ciągle spóżnienia astronomiczne ceny budowy i zakupu składów spalinowych które ciągle się psują.... skm ciągłe podwyzki 10 dyrektorów .... wspólny mianownik brak wspólnego biletu metropolitalnego ale ale dlaczego nie da się ? Nie !!! trzebaby wywalić 20 dyrektorów stanowisko straciłby taki lisicki nierób dlatego nikt nie chce ruszyć tematu tak bardziej się opłaca okradać każde przedsiębiorstwo komunikacji jak więckej zamieszania więcej stołków a mieszkańcy potem płaca za bilety nienormalne ceny
- 66 20
-
2018-08-14 13:40
(1)
To czemu nie startowałeś w tym przetargu?
Jakby to był taki biznes to by kontrolerzy z Koszalina dojechali.- 7 5
-
2018-08-14 15:23
I dojezdzaja
- 2 1
-
2018-08-14 12:53
odczep sie od moich kolego, durniu!!
- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.