• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe kontrakty na obsługę linii SKM i PKM

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od grudnia umowy przewozowe na obsługę linii SKM i PKM będą wydłużone do 3 i 4 lat. Od grudnia umowy przewozowe na obsługę linii SKM i PKM będą wydłużone do 3 i 4 lat.

Nie jak dotąd na rok, lecz na trzy i cztery lata mają zostać podpisane najbliższe umowy na obsługę linii kolejowych SKM i PKM. Samorząd Pomorza, który jest organizatorem przewozów, chce w ten sposób zachęcić PKP do dalszych rozmów o oddaniu kontroli nad SKM. Z drugiej strony dłuższy kontrakt może przyspieszyć kupno nowych pociągów.



Czy wydłużenie umów przewozowych to dobry krok?

Od momentu uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jesienią 2015 roku, województwo pomorskie ogłasza co roku przetarg na obsługę połączeń na swoich liniach kolejowych, w tym na trasach SKM i PKM. Za każdym razem kontrakt podpisywany był na 12 miesięcy.

Czytaj też: 51 mln zł dla SKM za przewóz pasażerów

Od dawna kolejni prezesi Szybkiej Kolei Miejskiej domagają się się, by kontrakt był dłuższy, np. 5- lub 10-letni. Dlaczego? Bo taki kontrakt dawałby gwarancję stałych przychodów, co z kolei pozwoliłoby SKM zaciągać kredyt, np. na kupno nowych pociągów. Władze województwa odpowiadają, że dopóki nie będą mieli większościowego udziału w spółce SKM, nie zaryzykują tak długiej umowy. A na przejęcie udziałów nie chce zgodzić się PKP - większościowy właściciel Szybkiej Kolei Miejskiej.

Wiele wskazuje na to, że najbliższe umowy przewozowe w końcu będą zawierane na dłuższy okres. W biuletynie Unii Europejskiej pojawiło się ogłoszenie, w którym zapowiedziano udzielenie zamówienia na liniach:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


Dłuższy kontrakt dla kolejarzy to decyzja władz Pomorza



Skąd taka zmiana w podejściu?

- To jest nasza odpowiedź na postulaty Szybkiej Kolei Miejskiej. Przy okazji chcemy pokazać właścicielowi spółki - Polskim Kolejom Państwowym - że poważnie traktujemy sprawę usamorządowienia SKM-ki. Wydłużenie czasu kontraktu było jednym z warunków przystąpienia do dalszych rozmów - wyjaśnia Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. - Od razu zaznaczę, że to nie jest ultimatum z naszej strony. Jeśli rozmowy znów utkną w martwym punkcie, to my się z tego i tak nie wycofamy.
Zobacz też: Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce

Ale jest też druga strona medalu. Dłuższy kontrakt oznacza, że może się na niego połasić także inny przewoźnik, nie tylko SKM. Czas pokaże, czy tak się stanie.

Szansa na dłuższy kontrakt cieszy SKM



- To jest dobra wiadomość zarówno dla pasażerów, jak i naszych pracowników - przyznaje Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Dłuższy kontrakt pozwala wynegocjować lepsze warunki cen paliw i energii, łatwiej też utrzymać zatrudnienie, gdy los pracowników jest pewniejszy.
Dłuższy kontrakt może przyspieszyć również zakup nowego taboru. W lutym SKM-ka otrzymała zapewnienie o 160 mln zł dotacji unijnej na kupno 10 nowych pociągów. Drugie tyle musi jednak znaleźć zaciągając kredyt lub emitując obligacje.

- Harmonogram, jaki złożyliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakłada, że przetarg ruszy za dwa lata. Jeśli szybciej uda się zawrzeć dłuższe umowy przewozowe, to będzie można przyspieszyć ten proces - przyznaje Lignowski.

Opinie (136) 2 zablokowane

  • \czy ktoś zrtozumiał???? (1)

    Tczew Gdańsk Wejherowo/Lębork bez Tczewa i Pruszcza ?????????

    • 3 0

    • (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)

      Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
      Zobaczymy czy ruszy po 09,12,2018 !!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • oto skutki 2 (7)

    Zgadzam się, w Polsce przyjęto model komercjalizacji PKP podobny do tego jak w Wielkiej Brytanii. Dzisiaj mamy wiele spółek kolejowych przewoźników jak pkp skm, przewozy Regionalne (Polregio), pkp interCity, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, skm warszawa, Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, Łodzka Kolej Aglomeracyjna, Arriva. Powstało kilka odrębnych taryf przewozowych, brak wspólnego biletu, brak możliwości zakupu biletu np na gloryfikowaną Arrive w kasie PKP Intercity. W komercyjnych pociągach Arrivy na Hel nie mną możliwości wstawienia roweru itd.
    Podział kolei w Polsce przyniósł wymierne straty np. powstanie wielu spółek kolejowych, to te same zwielokrotnione stanowiska prezesów, zastępców, dyrektorów, całego otoczenia biurowego oraz zaplecza technicznego itp. Poza tym przetarg wprowadza najniższą cenę, jako najważniejsze kryterium wyboru. Wtedy ŻADEN przewoźnik nie jest w stanie kupować taboru, inwestować w swoj rozwój. Zakup taboru to nie zakup samochodu. W grę wchodzą miliony złotych.

    Dzięki temu, mamy kilkanaście taryf, częściowe lub całkowity brak honorowania biletów innego przewoźnika. I tak dla przykładu kupując bilet z Gdyni do Bydgoszczy, jade na jednym bilecie pkp ic lub Przewozów Regionalnych (Polregio) (odcinek Gdynia Główna-Tczew-Bydgoszcz Główna) lub jade PKM (pkp skm) (Gdynia Główna-Kościerzyna) I gloryfikowaną Arriva (Kościerzyna-Bydgoszcz Główna), ale już na dwóch biletach i rozpoczęcie podróży oznacza kupno biletu od zera. Z ekonomicznego i praktycznego to nie ma sensu. Podział wprowadził haos na kolei i masowe odejście pasażera od usług kolei. Warto przypomnieć, że przed podziałem PKP i ogłaszaniem przetargów był pociąg z Bydgoszczy Głównej do Gdyni, skład z lokomotywą SU i wagonami piętrowymi. Był jeden TANI bilet na całą trasę, bez przesiadek, można było zabrać rower i większy bagaż.

    Ciekawostką jest to, że Wielka Brytania odchodzi od modelu prywatyzacji kolei, wprowadza upaństwawianie kolei...

    • 3 0

    • wprowadza upaństwawianie kolei... (6)

      chyba w Twoich mokrych snach.

      Jakoś w Szwajcarii czy Niemczech jest 300 spółek i jeden bilet, jak oni to robią???

      • 0 1

      • Jak to robią? (2)

        W Szwajcarii jest bilet na całą siec i cały rok na wszystkie środki transportu publicznego.
        W Niemczech każdy kraj związkowy (land) ma własne rozwiązanie.

        W Polsce warto zwrócić uwagę na „Celowy Związek Przedsiębiorstw Komunikacyjnych Górnych Łużyc i Dolnego Śląska (ZVON)” z wspólnym biletem „EURO-NYSA-Ticket” dla Koleji Dolnośląskich, Polregio, pks bolesławiec, PKS „Tour” Jelenia Góra, PKS „Voyager” Lubań i komunikacji miejskiej w Bogatyni, Jeleniej Górze, Lubaniu i Zgorzelcu po polskiej stronie. W republice Czeskiej są to przewoźnicy ČD, ČSAD Liberec, BusLine, ČSAD Česká Lípa i komunikacja miejska w Liberce a Jablonce nad Nisou i wszyscy przewoźnicy należący do związku komunikacyjnego ZVON w Niemczech.

        berlin – brandenburgia (NRF) i …
        … Szczecin
        … Gorzów Wielkopolski
        … Zielona Góra
        mają wspólny bilet, który jest akceptowany w tych miastach również w transporcie publicznym.

        niemcy

        akceptują bilety …
        … kolejowe dla pociągów pospiesznych (ic, ec, ice) z dodatkiem CityPlus, umożliwiającym dojazd do celu bez martwienia się o bilet na tramwaj albo autobus.

        … na całe województwo (np. NRW-Tarif)
        … na związek komunikacyjny (VRR - Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) sprawdź w Wikipedii

        Związki komunikacyjne w Niemczech:
        https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_deutscher_Tarif-_und_Verkehrsverb%C3%BCnde

        Spółki kolejowe w Niemczech (również cargo)
        https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_deutscher_Eisenbahngesellschaften

        Zagraniczni przewoźnicy obsługujący linie regionalne w Niemczech to np.:
        Abellio z Niderlandów
        National Express Group z Birmingham (UK)
        Keolis z Francji
        Trilex z Czech

        Jak to robią? Narzucają im to parlamenty krajów związkowych.

        • 0 0

        • czyli odpowiedniki urzędów marszałkowskich (1)

          • 0 0

          • Odpowiedz

            Raczej porównałbym z sejmikiem województwa. Urząd marszałkowski stoi pomiędzy administracją a polityką. W Niemczech nacisk jest na redukcję związków komunikacyjnych i stawiane są dokładne cele, np. pozostać ma ich w dużym kraju związkowych powiedzmy 3 a nie 5 albo 6. Jest to skutecznie przeprowadzane, w roku 2012 związki komunikacyjne VRR i NVN wprowadzili wspólną taryfę na obszarze 16 miast i 7 powiatów (5 stref). 5 Związków komunikacyjnych zamieniono rok temu Westfalentarif, gdzie wprowadzono aż 12 stref.

            W Niemczech nie ma wojewodów. Kontrola odbywa się w drugim kierunku, nie rząd centralny kontroluje kraje związkowe a na odwrót. Zamiast senatu RP jest rada federalna (Bundesrat), do której oddelegowywani są przedstawiciele krajów związkowych. W Polsce głosujemy na Sejm i Senat. W Niemczech głosują tylko na Bundestag a druga izba składa się z wybranych członków rządów regionalnych, czyli landów.

            Ministerstwa krajów związkowych mogą wygadać tak …
            … dzieci, rodzina, uchodźcy, integracja
            … finanse
            … spraw wewnętrznych
            … gospodarki, innowacje, cyfryzacja, energia
            … praca, zdrowie, sprawy socjalne
            … szkoła, wiedza, czyli edukacja
            ... sprawy komunalne, budowa, równouprawnienie
            … sprawiedliwości
            … komunikacja transport
            … ekologia, rolnictwo, ochrona natury i konsumentów
            … kultura i wiedza
            … ministerstwo spraw federalnych, europejskich i międzynarodowych

            w innym kraju związkowym ministerstwa wyglądają w ten sposób …
            … finanse
            … spraw socjalne, zdrowie, młodzież, rodzina i seniorzy
            … sprawiedliwość, Europa, ochrona konsumenta, równouprawnienie
            … wiedza, edukacja i kultura
            … spraw wewnętrznych, regionów wiejskich i integracji
            … przełomu w polityce energetycznej, rolnictwa, ekologii, natury i cyfryzacji
            … gospodarki, transportu, pracy, technologii i turystyki

            Są też kraje związkowe, które mają ministerstwa ds. opieki nad seniorami albo rolnictwa i lasów.

            W porównaniu do naszego sejmiku …

            Komisja Budżetu i Finansów
            Komisja Nauki, Edukacji, Kultury i Sportu
            Komisja Ochrony Środowiska
            Komisja Rewizyjna
            Komisja Rolnictwa, Gospodarki Żywnościowej i Rozwoju Obszarów Wiejskich
            Komisja Samorządu Terytorialnego
            Komisja Strategii Rozwoju i Polityki Przestrzennej
            Komisja Współpracy Międzyregionalnej i Zagranicznej
            Komisja Zdrowia, Polityki Społecznej i Rodziny

            Rzuca się oczy, że w Niemczech transport jest częścią jakiego ministerstwa a u nas należy do Rozwoju i Polityki Przestrzennej

            • 0 0

      • Odpowiedź nie na temat, gość pisze o GD, a nie o D i ch....

        • 0 0

      • Jestem ciekawy tych 300 spółek, proszę wymienić chociaż połowę.

        • 0 0

      • jak?

        W Niemczech jest DB i kilkanaście spółek zależnych od DB. Kolejne spółki np prywatne stosują się do taryf DB. Poza tym warunkiem umowy jest posiadanie taboru i rezerwy taborowej.

        • 0 0

  • Bezczelność (1)

    Bezczelność SKM sięgnęła zenitu. Powinni zmienić przewoźnika a nie nobilitować kontraktami. Codziennie cyrk z dojazdem..Nie wspominając o warunkach i stanie technicznym składów. Jeszcze wydają miliony na firmę kontrolerską.

    • 5 2

    • Dokształć się człowieku zanim siądziesz do klawiatury. SKM już od kilku lat nie zatrudnia firmy kontrolerskiej. Ma własnych kontrolerów.

      • 0 0

  • Powinni dopuścić kolejnego przewoźnika na linii PKM (2)

    W ten sposób będzie więcej szynobusów a tym samym lepszy dojazd. skm nie daje rady więc arriva z chęcią by pomogła.

    • 2 3

    • pomogła czym? (1)

      Arriva cierpi na brak taboru, to czym miałaby pomóc?

      • 2 0

      • Jakby cierpiała, to by Helu nie było

        • 0 0

  • może arriva? mają lepsze składy, potrafią poradzić sobie z rozkładem i rowerami. (21)

    Koniecznie kursy do Tczewa, Nowego Portu, północ Gdyni, Wejherowa.

    • 89 14

    • Rany-Litości!!!!

      Ludzie zacznijcie czytać uważnie!!! Udziałowcami SKM są samorządy-to na co wy liczycie?? Że kogoś innego dopuszczą??? (już nie ważne kogo) Wiecie ile kolesi samorządowców i ich d........ mogłoby wylecieć wówczas z roboty i stracić intratne stanowiska Prezesów, WivePrezesów, Dyrektorów, Sekretarek, Public Relations itp???? Litości-na co wy liczycie??? Poczytajcie sobie co się pisze o PKM od początku ( zwłaszcza o rowerach itd) I co??? Ile lat to już minęło??? Zmieniło się coś???? !!!!!( o rozkładzie co godzinę nawet nie wspominam-żenada) Zejdzie na ziemię-tu nikt nie ma interesu w tym by coś tu zmienić i poukładać!!!! Jedynie to co takie pitolenie o zmianach by wszyscy (zwłaszcza przed wyborami) myśleli jak to działają, jak to się starają, jak to nagle zaczęli o nas dbać!!!

      • 0 0

    • włącz myślenie (4)

      Człowieku, jak nie wiesz, jak Arriva obsługuje kujawsko-pomorskie (częste awarie, spóźnienia, stare, brudne pociagi), jak zabrania wstawiania roweru do komercyjnego pociągu na Hel, to nie pisz bzdur.

      • 4 3

      • No, SKM to awarii nie ma żadnych (3)

        tabor nowy i wypachniony, bez żuli.

        • 7 0

        • Porównania (2)

          Nikt nie pisze o innych liniach tylko o konkretnej. Akurat sporo wpisów było za Arrivą bo ... ludzie jej nie znają. Jeśli wiec ktoś przedstawia jak jest tam gdzie to działa to źle? W odpowiedzi atak na skm. nie ma zaś spięcia porównania. Jeśli bowiem SKM zła a ARiva gorsza to co w zamian? Nie zapominajmy także o serwisowaniu pojazdów i składów. Na nowym terenie dopiero muszą sie dogadywać. A z PKMka od razu było wiadomo że będą problemy. Elektryfikacja pomaga na szybsze ruszanie. Skład elektryczny zawsze wygra ze spalinowym w wożeniu pasażerów w mieście na krótkich dystansach. To wiadomo od dawna.

          • 4 0

          • sedno sprawy (1)

            Niestety w Polsce większość to fachowcy w każdej branży. Najczęściej swoja fachowość rozwijają dzięki "książce twarzy", informacji z telewizji, albo serwisów jak YT, Vimeo. Niestety nawet w tych mediach "fachowcy" wypowiadają się czerpiąc wiedzę m. in. od innych "fachowców" internetowych lub mediów. Mało kto zadaje sobie trud sprawdzenia jaki jest stan faktyczny. I tak powstają legendy o Arrivie jako panaceum na wszystko.

            • 2 1

            • No tak, legendy, PR

              A do łba głupiego nie dojdzie, że można nawet być pasażerem tej firmy. I to zadowolonym. Przynajmniej za ludzkie podejście do człowieka, a nie beton.

              • 1 1

    • lepsze? (1)

      Lepsze składy?
      Te od marszałka kujawsko-pomorskiego, tak, ale własne stare MRD? Szkoda, że nie widziałeś starych Ygrekow. Złom na torach. Właśnie, czemu Ygreki nie jeżdżą?

      • 3 2

      • Arriva ma przynajmniej własne SA, w tym nówki

        A ile pasożycie ma ich twój płatnik w SKM?

        • 2 3

    • zapraszam do kujawsko-pomorkiego (1)

      W kuj-pom Arriva nazywa się awaria. Domyśl się dlaczego?

      • 4 1

      • G. prawda, jakby powiedział Tischner

        Jeszcze nigdy pociąg Arrivy nie rozleciał mi się na trasie. a prów i IC owszem.

        • 2 0

    • Dokładnie (3)

      Mówcie co chcecie ale Arriva przede wszystkim posiada własny spalinowy tabor, jakikolwiek, którego SKM nie posiada z kolei wogóle i w razie awarii na PKM odwołują pociągi z informacją "niestety ale nie mamy taboru" i papa. No i Arrivie zależy na pasażerach, dogrywają rozkłady, nie robią cyrków z rowerami, a SKM ma to wszystko wiadomo gdzie.

      Pamiętajcie, że to co jeździ obecnie na liniach PKM jest oddawane do użytku dla wygrywającego przetarg, tak więc gdyby wygrała Arriva, to jeździłoby na PKM to co teraz + być może jeszcze dodatkowo coś albo chociaż by mieli rezerwę taborową i wagony rowerowe.

      • 20 8

      • co? (1)

        Arrivie zależy na pasażerach? Takiego żartu nie słyszałem, ani nie czytałem. Zapraszam na dworzec Bydgoszcz Główna. Tam stary MRD, dwuczłon, który ledwo rusza. Ludzie jak sardynki jadą. Po godzinach szczytu jadą puste, bo nie ma chętnych na pociąg. Lepiej samochodem jechać.

        • 4 2

        • Lepiej PKP dbało o pasażerów, co?

          Zwłaszcza robiąc przerwę w przyjazdach od Tucholi do Bydgoszczy od 6.54 do 8.30. W sam raz dla uczniów.

          • 4 0

      • W odwoływaniu pociągów to i Arriva jest dobra.

        Wcale tacy świeci nie są!

        • 1 3

    • Poza starymi, śmierdzącymi autobasami arriva nic nie ma (4)

      więc skąd te przypuszczenie, że będą lepsze składy?

      • 15 19

      • Arriva stara i śmierdząca? (3)

        Kiedy żeś ostatnio z nimi jechała?

        • 18 7

        • Te szynobusy, które jeżdżą na Hel są własnością województwa (2)

          arriva ma tylko stare Mr-y bez klimy

          • 13 4

          • niemiecki żebrak (1)

            Firma bez taboru, bez pomysłu, bez sensu. Jak chcą jeździć, to niech podstawia NOWE składy. Dla DB w Bydgoszczy budują spalinowe zespoły trakcyjne, to Niemiec o wszystko się przyczepi i słusznie. Niech tabor będzie bezawaryjny i trwały oraz estetyczny. Za to Arriva jako własność DB w Polsce może jeździć starymi składami. Niech uczciwie podejdą do tematu i niech Arriva podstawia nowe składy w Polsce.

            • 3 0

            • Firma bez taboru, bez pomysłu, bez sensu. Jak chcą jeździć, to niech podstawia NOWE składy

              Hm, a od skm, pr czy Intercity to już wystarczy tylko, aby pojechało cokolwiek?

              Patriota-idiota.

              • 4 1

    • Tak. Przewóz rowerów z Helu, rozwiązano tak że ich nie przewożą.

      • 11 2

    • lepiej olt express

      • 20 9

  • "Może się połasić inny przewoźnik niż skm..." (5)

    Czemu napisano to w sposób, wprost wskazujący pejoratywny wydźwięk takiej możliwości?

    • 84 5

    • Czytaj uważnie!!

      A kto ma udziału w SKM-Gminy!! To chyba nie sądzisz że kogokolwiek innego dopuszczą!!!

      • 0 0

    • jaki? że coś mi imputujesz

      • 1 0

    • I o to chodzi!

      Może wreszcie DB wejdzie na SKMke

      • 11 4

    • bo tak wygląda współczesne "dziennikarstwo"

      Mediaworkerzy (bo nie dziennikarze) często nie znają ortografii i gramatyki, nie wspominając nawet o takich niuansach języka jak podteksty czy nacechowanie emocjonalne.

      Piszesz zdanie, klikasz myszą, wybierasz jeden z propnowanych synonimów, bo to jedyne czego się w szkole nauczyłeś. Nikt tego nie sprawdza i mamy kwiatki tego typu.

      • 33 0

    • chyba polisić

      • 8 1

  • A dzisiaj znowu odwołany poranny kurs PKM z Wrzeszcza do Gdyni...

    • 0 0

  • szerszych odstępów (1)

    miedzy wagonem a peronem nie da rady juz zrobić?! jestem osobą młoda ale powiem to jest skandal żeby zmuszac pasażera do skoków !!!!!!!!!!!

    • 47 13

    • Podobno już się nie da. Ale będziemy próbować!

      • 0 0

  • 3-4 lata. Pomoże jak pokropek na pogrzebie.

    Tam potrzebne są wielomilionowe inwestycje. 15- 20 lat to mogłoby zadziałać. Na 3 lata to się warzywniak wynajmuje.

    • 1 0

  • Ktoś widział jakąś skmkę w Tczewie? (3)

    Bo ja nie

    • 58 10

    • skmka w Tczewie - bezsensowny pomysł. tam 90% ludzi ma bilety miesieczne

      • 1 1

    • Mam nadzieję że w końcu wróci (1)

      • 11 6

      • Po co?

        Regiony poprawią tabor I będzie ok

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane