- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (274 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (245 opinii)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (148 opinii)
Nowa benzyna E10 może być szkodliwa dla niektórych silników
Zgodnie z zapowiedziami w 2024 r. na stacjach paliw w Polsce ma się pojawić bardziej ekologiczna benzyna E10. Kierowcy zastanawiają się, czy nowe paliwo, które zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu, może być szkodliwe dla silników ich aut. Przedstawiamy listę modeli i jednostek napędowych, które są przystosowane do E10.
Dwa dni temu informowaliśmy o pomyśle wprowadzenia do oferty stacji paliw w Polsce nowej benzyny o oznaczeniu E10. Przypomnijmy, że to paliwo zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu (spirytus wyprodukowany z surowców roślinnych) i 90 proc. tradycyjnej benzyny bezołowiowej. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej zawartości paliw kopalnych, co ma wpłynąć na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Benzyna E10 dostępna jest w kilkunastu krajach Europy.
Okazuje się, że nie każdy silnik benzynowy jest przystosowany do nowego paliwa - alarmują producenci. W najczarniejszym scenariuszu może dojść do uszkodzenia układu zasilania, a także elementów gumowych i aluminiowych. Poza tym kierowca może odczuć kilkuprocentowy spadek wydajności jednostki.
W naszym kraju E10 pojawi się prawdopodobnie w 2024 roku, ale jako że paliwo jest dostępne na stacjach za granicą, warto wiedzieć, czy silnik waszego auta może bezproblemowo przyjąć E10.
Poniżej prezentujemy listę aut, do których można tankować benzyną E10. Zestawienie opracowało stowarzyszenie ACEA.
Alfa Romeo
- wszystkie silniki wyprodukowane po 1 stycznia 2011 r.
- wszystkie silniki benzynowe MiTo
- wszystkie silniki benzynowe Giulietta
- wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)
Audi
- wszystkie silniki benzynowe, z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem pierwszej generacji w modelach: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan (2001-2008) i A3 avant (2002-2008) fabrycznie wyposażone w ogrzewanie postojowe
Bentley
- wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r z wyjątkiem Mulsanne
BMW
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Chevrolet
- E10 może być stosowana w modelach wyprodukowanych od 2006 roku, które spełniają normę Euro 4 (modele Aveo i Kalos już od rocznika 2005)
Chrysler
- wszystkie silniki w modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)
Citroen
- wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10
Dacia
- wszystkie silniki benzynowe mogą pracować na E10.
Dodge
- wszystkie silniki w modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)
DS
- wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10
Fiat
- wszystkie modele spełniające normę Euro 3, wyprodukowane po 2000 r. Wyjątki stanowią modele z silnikami: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)
Ford
- E10 można tankować we wszystkich modelach sprzedawanych w Europie i produkowanych od 1992 r. Wyjątek stanowi tylko jeden model - Mondeo (2003-2007) z jednostką 1.8 SCI
Honda
- wszystkie silniki benzynowe wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa
Hyundai
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Jaguar
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1992 r. są przystosowane do E10
Jeep
- do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki następujących modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK) i Wrangler (TJ)
Kia
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Land Rover
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1996 r. są przystosowane do E10
Lancia
- do tankowania E10 przystosowane są niemal wszystkie modele spełniające normę Euro 3, które zostały wyprodukowane po 2000 r. Wyjątkami są: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) i Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)
Lexus
- do tankowania E10 przystosowane są wszystkie jednostki benzynowe w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 r., z wyjątkiem: IS 250 (08.2005 - 09.2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS 300 (01.2005 - 09.2007) z silnikiem 3.0 V6, LS 460 (08.2006 - 09.2007) z silnikiem 4.6 l V8
Mazda
- do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 2002 roku
Maybach
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Mercedes-Benz
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, jak również modele wyposażone w gaźnik i pozbawione trójdrożnego katalizatora
Mini
- wszystkie modele wyprodukowane od 2000 r. są przystosowane do E10
Mitsubishi
- problemy mogą się pojawić w modelach wyprodukowanych przed 2007 roku z bezpośrednim wtryskiem
Nissan
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.
Opel
- do korzystania z benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem aut z silnikiem o pojemności 2.2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)
Peugeot
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.
Porsche
- benzynę E10 można tankować we wszystkich autach produkowanych od 1998 r. (w przypadku Boxstera od 1997 r). Jedyny wyjątek stanowi Carrera GT
Renault
- wszystkie modele wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. Wyjątek stanowią: Renault 19, Avantime 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 760 i F4R 761), Espace 4 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 790 i F4R 794), Laguna II 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), Laguna II 2.0 Turbo z lat 2000-2001 (F4R 764 i F4R 765), Megane I 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740) i Velsatis 2.0 l z lat 2000-2001 (F4R 762 i F4R 763)
Rolls-Royce
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych od 2003 r
Saab
- E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1986 r
Seat
- wszystkie modele są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Altea 2.0 FSI 110 kW (05.2004 - 11.2005), Leon 2.0 FSI 110 kW (07.2005 - 11.2006) i Toledo 2.0 FSI 110 kW (09.2004 - 11.2005)
Skoda
- wszystkie silniki są przystosowane do E10, z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW, które montowane były w Felicii
Smart
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10
Ssangyong
- wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r
Subaru
- wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 1991 r
Suzuki
- wszystkie modele aktualnie produkowane są przystosowane do E10, w przypadku starszych modeli producent odsyła do... instrukcji obsługi
Toyota
- paliwo E10 można tankować do wszystkich benzynowych modeli wyprodukowanych od stycznia 1998 r. na rynek europejski. Jest jeden wyjątek - to model Avensis z silnikami 2.0 (1AZ-FSE) i 2.4 (2AZ-FSE), które wyprodukowane były między 07.2000 - 10.2008
Volkswagen
- wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Lupo 1.4 (08.2000 - 11.2003), Polo 1.4 FSI (01.2002 - 06.2006), Golf IV 1.6 FSI (11.2001 - 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI (10.2001 - 10.2006), Bora 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Golf V 1.4 FSI (11.2003 - 11.2004), Golf V 1.6 FSI (08.2003 - 05.2004), Golf V 2.0 FSI (01.2004 - 05.2004), Touran 1.6 FSI (11.2002 - 05.2004), Touran 2.0 FSI (10.2003 - 05.2004)
Volvo
- wszystkie samochody wyprodukowane po 1976 roku z wyjątkiem S40/V40 z jednostką 1.8 GDI wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa
Opinie (92) ponad 10 zablokowanych
-
2022-07-22 09:03
Najbardziej ekologiczny to był Polonez (4)
Już po kilku latach ulegał samobiodegradacji
- 1 4
-
2022-07-22 10:01
(2)
Ale bzdety opowiadasz. Widac, ze Polska wiedziales any na obrazku.
- 3 1
-
2022-07-22 10:09
To był żart!
- 1 1
-
2022-07-22 14:22
Zgadza się
Dobrze znany żart z lat '90.
Widać ten krytyk w owych latach w Polsce zbyt czesto nie przebywał. Widać to też po pisowni- 2 0
-
2024-01-15 11:51
Chyba ty
Bzdury opowiadasz
- 0 0
-
2022-07-22 09:11
Ekologia jak diabli
Ponownie rolnicy na całym świecie rzucą się do karczowania lasów by ten teren obsiać rzepakiem czy czymś podobnym. Nie dość że łatwe i tanie w uprawie, to jeszcze zbyt murowany, bo państwa będą zmuszone kupić wszystko na pniu do wyrobu paliw.
Jeśli rolnicy zarzucą dla tych samych powodów również uprawę zbóż, to mamy kolejny kryzys żywnościowy na bank. Albo jeszcze mocniejszą zależność od zbiorów na polach rosyjskich i ukraińskich
Gratuluję wizjonerstwa!- 8 0
-
2022-07-22 10:35
Lepiej nie ryzykować, bo konsekwencje mogą być katastrofalne dla silnika (1)
Na temat stosowania paliwa E10 warto poczytać opinie pochodzące z różnych źródeł. Od wielu miesięcy śledzę ten temat i czytam informacje ukazujące się na różnych stronach internetowych . Niestety znaczna większość tych opinii jest negatywna. Paliwo E10 bez wątpliwości jest szkodliwe dla większości silników i skraca ich żywotność . Dlatego producenci samochodów nie chcą wykonywać napraw gwarancyjnych silników, jeżeli przyczyną usterki jest paliwo E10. W wielu instrukcjach obsługi samochodów napisane jest , że maksymalna zawartość dodatków w paliwie nie może przekraczać 5 procent . Nie zamierzam ryzykować i z pewnością nigdy nie zatankuję paliwa E10 nawet, jeżeli będzie ono tańsze niż E5.
- 6 0
-
2022-07-30 23:11
zatankujesz.
Od 2024 będzie w Unii tylko taka waha no chyba że będziesz jeździł an Białoruś albo do Rosji.
- 0 0
-
2022-07-22 17:38
A polonez? (1)
- 1 1
-
2022-07-22 20:49
Pojedzie nawet na wodzie z kałuży.
- 0 2
-
2022-07-22 21:20
Czy te paliwa pasują do Ferrari mojej żony i Veyrona mojego syna? Nie wspomnę tutaj o moim Koenigsegg.
- 4 0
-
2022-07-22 22:32
Pilot
Posiadam Saab z silnikiem Biopower ,który przystosowany jest do paliwa Etanol w 85%(spirytus) i 15 % benzyny i oto ta mieszana dodatkowo pobudza motor o 30 KM.Silnik ma wzmocnioną głowicę przy zaworach,przewody paliwowe ze stali kwaśnej i parę rzeczy o których nie chcę zanudzać.W Szwecji jeździł przez 10 lat bez uszczerbku na silniku a obecnie w Polsce dobija do 200 tyś .km .Pojazd powinien być przystosowany do spalania biopaliw ,na bank pojawią się problemy z korozją w układzie paliwowym ,wypalone gniazda zaworów także wydech szybciej koroduje ze względu na zawartość spirytusu,pary wodnej wytrącającej się z biopaliwa.Jeśli producent zezwolił być może masz przystosowany pojazd na E10 ..ale tak naprawdę ryzykujesz .
- 4 0
-
2022-07-23 08:43
A Trabant 601?
Nie widzę na liście, podobnie jak 126p
- 0 1
-
2022-07-23 10:48
W artykule nie ma nic o Daewoo
Co z Daewoo? Czy mogę to lac do mojego matiza ?
- 1 0
-
2022-07-23 13:15
(1)
Dojechałem do bzdury że bioetanol zmniejsza emisję co2. Dalej nie czytałem. Wyjaśnię niedouczonemu autorowi że etanol, jak każdy węglowodór, w wyniku reakcji spalania daje co2 i h20. Nie jest żadną tajemnicą że dodawanie fame i bioetanolu do paliw niszczy silniki. Ale o to w tym chodzi. Kiedyś samochód jeździł 20-30 lat. Obecnie 10letno to złom.
- 0 0
-
2022-07-26 05:37
etanol, jak każdy węglowodór,
Piłeś etanol, nie pisz.
Są 15 latki jeżdżące na E85....- 0 0
-
2022-07-23 15:56
Dojdzie do rozszczelnienia i będzie większe zużycie "eko" paliwa. Tyle warte są lewackie wynalazki.
Pani Urszula rozbija się prywatnymi samolotami na krótkich trasach, a w zamian produkuje stos dyrektyw i rozporządzeń. "Eko" śmieci krążą w statkach zanim trafią na wybrzeże Afryki lub są spalane w PL i innych bieda-krajach.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.