• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa benzyna E10 może być szkodliwa dla niektórych silników

mJ
21 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Prawdopodobnie benzyna E10 pojawi się na naszych stacjach w 2024 r. Pamiętajmy jednak, że to paliwo od lat jest oferowane na stacjach w wielu krajach Europy. Warto przed zagranicznym wyjazdem na urlop sprawdzić, czy tankując E10, przypadkiem nie zaszkodzimy silnikowi swojego samochodu. Prawdopodobnie benzyna E10 pojawi się na naszych stacjach w 2024 r. Pamiętajmy jednak, że to paliwo od lat jest oferowane na stacjach w wielu krajach Europy. Warto przed zagranicznym wyjazdem na urlop sprawdzić, czy tankując E10, przypadkiem nie zaszkodzimy silnikowi swojego samochodu.

Zgodnie z zapowiedziami w 2024 r. na stacjach paliw w Polsce ma się pojawić bardziej ekologiczna benzyna E10. Kierowcy zastanawiają się, czy nowe paliwo, które zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu, może być szkodliwe dla silników ich aut. Przedstawiamy listę modeli i jednostek napędowych, które są przystosowane do E10.




Dwa dni temu informowaliśmy o pomyśle wprowadzenia do oferty stacji paliw w Polsce nowej benzyny o oznaczeniu E10. Przypomnijmy, że to paliwo zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu (spirytus wyprodukowany z surowców roślinnych) i 90 proc. tradycyjnej benzyny bezołowiowej. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej zawartości paliw kopalnych, co ma wpłynąć na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Benzyna E10 dostępna jest w kilkunastu krajach Europy.

Okazuje się, że nie każdy silnik benzynowy jest przystosowany do nowego paliwa - alarmują producenci. W najczarniejszym scenariuszu może dojść do uszkodzenia układu zasilania, a także elementów gumowych i aluminiowych. Poza tym kierowca może odczuć kilkuprocentowy spadek wydajności jednostki.

W naszym kraju E10 pojawi się prawdopodobnie w 2024 roku, ale jako że paliwo jest dostępne na stacjach za granicą, warto wiedzieć, czy silnik waszego auta może bezproblemowo przyjąć E10.

Poniżej prezentujemy listę aut, do których można tankować benzyną E10. Zestawienie opracowało stowarzyszenie ACEA.

Alfa Romeo


  • wszystkie silniki wyprodukowane po 1 stycznia 2011 r.
  • wszystkie silniki benzynowe MiTo
  • wszystkie silniki benzynowe Giulietta
  • wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)

Audi


  • wszystkie silniki benzynowe, z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem pierwszej generacji w modelach: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan (2001-2008) i A3 avant (2002-2008) fabrycznie wyposażone w ogrzewanie postojowe

Bentley


  • wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r z wyjątkiem Mulsanne

BMW


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Chevrolet


  • E10 może być stosowana w modelach wyprodukowanych od 2006 roku, które spełniają normę Euro 4 (modele Aveo i Kalos już od rocznika 2005)

Chrysler


  • wszystkie silniki w modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)

Citroen


  • wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10

Dacia


  • wszystkie silniki benzynowe mogą pracować na E10.

Dodge


  • wszystkie silniki w modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)

DS


  • wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10

Fiat


  • wszystkie modele spełniające normę Euro 3, wyprodukowane po 2000 r. Wyjątki stanowią modele z silnikami: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)

Ford


  • E10 można tankować we wszystkich modelach sprzedawanych w Europie i produkowanych od 1992 r. Wyjątek stanowi tylko jeden model - Mondeo (2003-2007) z jednostką 1.8 SCI

Honda


  • wszystkie silniki benzynowe wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa

Hyundai


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Jaguar


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1992 r. są przystosowane do E10

Jeep


  • do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki następujących modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK) i Wrangler (TJ)

Kia


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Land Rover


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1996 r. są przystosowane do E10

Lancia


  • do tankowania E10 przystosowane są niemal wszystkie modele spełniające normę Euro 3, które zostały wyprodukowane po 2000 r. Wyjątkami są: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) i Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)

Lexus


  • do tankowania E10 przystosowane są wszystkie jednostki benzynowe w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 r., z wyjątkiem: IS 250 (08.2005 - 09.2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS 300 (01.2005 - 09.2007) z silnikiem 3.0 V6, LS 460 (08.2006 - 09.2007) z silnikiem 4.6 l V8

Mazda


  • do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 2002 roku

Maybach


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Mercedes-Benz


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, jak również modele wyposażone w gaźnik i pozbawione trójdrożnego katalizatora

Mini


  • wszystkie modele wyprodukowane od 2000 r. są przystosowane do E10

Mitsubishi


  • problemy mogą się pojawić w modelach wyprodukowanych przed 2007 roku z bezpośrednim wtryskiem

Nissan


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.

Opel


  • do korzystania z benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem aut z silnikiem o pojemności 2.2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)

Peugeot


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.

Porsche


  • benzynę E10 można tankować we wszystkich autach produkowanych od 1998 r. (w przypadku Boxstera od 1997 r). Jedyny wyjątek stanowi Carrera GT

Renault


  • wszystkie modele wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. Wyjątek stanowią: Renault 19, Avantime 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 760 i F4R 761), Espace 4 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 790 i F4R 794), Laguna II 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), Laguna II 2.0 Turbo z lat 2000-2001 (F4R 764 i F4R 765), Megane I 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740) i Velsatis 2.0 l z lat 2000-2001 (F4R 762 i F4R 763)

Rolls-Royce


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych od 2003 r

Saab


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1986 r

Seat


  • wszystkie modele są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Altea 2.0 FSI 110 kW (05.2004 - 11.2005), Leon 2.0 FSI 110 kW (07.2005 - 11.2006) i Toledo 2.0 FSI 110 kW (09.2004 - 11.2005)

Skoda


  • wszystkie silniki są przystosowane do E10, z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW, które montowane były w Felicii

Smart


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Ssangyong


  • wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r

Subaru


  • wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 1991 r

Suzuki


  • wszystkie modele aktualnie produkowane są przystosowane do E10, w przypadku starszych modeli producent odsyła do... instrukcji obsługi

Toyota


  • paliwo E10 można tankować do wszystkich benzynowych modeli wyprodukowanych od stycznia 1998 r. na rynek europejski. Jest jeden wyjątek - to model Avensis z silnikami 2.0 (1AZ-FSE) i 2.4 (2AZ-FSE), które wyprodukowane były między 07.2000 - 10.2008

Volkswagen


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Lupo 1.4 (08.2000 - 11.2003), Polo 1.4 FSI (01.2002 - 06.2006), Golf IV 1.6 FSI (11.2001 - 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI (10.2001 - 10.2006), Bora 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Golf V 1.4 FSI (11.2003 - 11.2004), Golf V 1.6 FSI (08.2003 - 05.2004), Golf V 2.0 FSI (01.2004 - 05.2004), Touran 1.6 FSI (11.2002 - 05.2004), Touran 2.0 FSI (10.2003 - 05.2004)

Volvo


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1976 roku z wyjątkiem S40/V40 z jednostką 1.8 GDI wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa
mJ

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli większość modeli pojedzie na E10 (1)

    a poza tym E5 dalej będzie oferowana więc problemu nie ma.

    • 13 7

    • Ale gwarancje stracisz.

      • 5 1

  • -No naprawde straszne 20letnie szroty sa nie przystosowane alarmuj a producenci? Bo akurat oni sie nimi przejmuja bardzo :) (3)

    • 3 8

    • (1)

      Akurat 20 letnie samochody lepiej poradzą sobie z takim paliwem niż te nowe po downsizingu.

      Pierścienie i uszczelnienia w starym silniku są 2 raz szersze niż w nowym bo wtedy liczyła się trwałość a nie oszczędzanie kilku gramów. Pojemności cylindrów były większe, inne były też prędkości obrotowe.

      • 7 1

      • Downsizing nie jest problemem. Reszta się zgadza, silniki co coraz mniej trwałe bo robione z waty.

        • 3 2

    • Według listy wszystkie po 2010 radza sobie doskonale no ale według was lista kłamie :)

      • 1 2

  • Volvo nie robi problemu z małym wyjątkiem

    • 1 1

  • Wszystkie w imię pseudo ekologii a w praktyce na opak. Paliwo z dodatkami ma niższy termin ważności, silniki są mniej trwałe.

    • 7 0

  • Lista skopowana z innych portali i paru marek, które albo nie były nigdy szczególnie popularne, albo od dłuższego czasu nie ma

    brakuje. Uzupełnię więc:


    Łada - żaden model nie jest dostosowany

    Ferrari - modele:

    599 GTB Fiorano
    599 GTO
    612 Scaglietti od 2005 roku
    612 Sessanta
    SA Aperta
    California
    458 Italia
    458 Spider
    458 Speciale
    FF
    F12
    LaFerrari

    Daewoo - żaden model oferowany w Europie nie był dostosowany do takiej benzyny.

    Auta sprowadzone z USA marek Buick, Cadillac, Chevrolet , Corvette, GMC, Hummer, Oldsmobile, Pontiac i Saturn - na E10 mogą jeździć wszystkie auta osobowe tych marek wyprodukowane w USA od 1980 roku, o ile są wyposażone w sondę Lambda i katalizator.

    Maserati - wszystkie auta od 2009 roku.

    Mazda - następujące modele mogą jeździć na E10:

    Mazda6 (GG/GY) 2002-
    Mazda3 (BK) 2003-
    Mazda2 (DY) 2003-
    RX-8 (SE) 2003-
    Mazda5 (CR) 2005-
    MX-5 (NC) 2006-
    Mazda2 (DE) 2007-
    CX-7 (ER) 2007-
    Mazda6 (GH) 2008-
    Mazda3 (BL) 2009-

    Saab - wszystkie auta od 1986 są dostosowane

    Subaru - wszystkie auta od 1991 roku

    Bentley - wszystkie modele od 1991 roku.

    Lotus - Auta produkowane od 2004 roku i Esprit V8 z lat 1998-2004

    Rover - żaden nie jest dostosowany.

    Ssangyong - wszystkie modele od 2010

    Daihatsu - z oferowanych w Europie modeli wyłącznie Cuore i Copen oferowane od kwietnia 2008.

    KTM - Model X - Bow z całego okresu produkcji i motocykle od 2000 roku.

    Aston Martin - Modele od 2010 roku

    • 8 0

  • polskie płaczki juz drza o swoje maszyny (1)

    jw

    • 2 6

    • kierofczyki martwią się o swoje złomy za 5-10 tys :D

      dobre

      • 2 6

  • Trochę ciekawe te zestawienie :) (8)

    Prawie każda marka pojazdu ma "wszystkie silniki są OK".
    Dziwne, że otwieram książeczkę instrukcji obsługi i widzę w niej "zastosowanie paliwa z więcej niż 5% procentowym dodatkiem biokomponentów jest niebezpieczne dla układu oczyszczania spalin i powoduje utratę gwarancji na jednostkę napedową".
    Mercedes W212...
    Co my tu zatem gadamy o paliwie z 10% biododatków skoro już 5% jest zabójcze dla filtrów cząstek stałych?
    No chyba, że dzisiaj w ramach ekoligii zakłada się, że auto ma zrobić 100-150 tys. i na złom...

    • 38 3

    • chyba nie zrozumiałes (1)

      Mowa o beznynie a nie dieslu... Skoro masz filtr cząstek stałych to chyba silnik z zaplonem samoczynnym czyli diesel zasilany olejem napędowym.

      • 6 7

      • W silnikach benzynowych też masz filtr cząstek stałych GPF - Gasoline Particle Filter.
        Tak gdybyś nie wiedział...

        • 9 2

    • (1)

      Teraz samochody miejskie mają silniki 3 cylindrowe 1.0 o mocy 100 koni, więc taki silnik chyba i tak po 100tys jeśli tyle dotrwa to na złom idzie.

      • 5 4

      • Bzdura, normalnie po 300 tysiecy przejezdzaja bez remontu.

        • 4 2

    • Janusz

      W212 i gwarancja chyba dobre słowo w komisie.

      • 2 2

    • Bo to jest skopiowane z innych polskich stron, które nawet dobrze nie podały wszystkiego. Zobacz, że brakuje z marek

      popularnych i obecnych na rynku takiej Mazdy (Całe szczęście niżej w komentarzu ktoś to uzupełnił)

      Tymczasem jak poszperasz na zagranicznych stronach są informacje, że zarówno w przypadku BMW jak i Mercedesa należy dodatkowo zwrócić uwagę na instrukcję obsługi, gdyż niektóre silniki mają zalecane używanie wyłącznie benzyny 98 oktanowej.

      • 3 0

    • Nie lej benzyny do diesla...

      bo szkodzi na mózg

      • 1 2

    • Jakie 120?

      80 000 i złomowane

      • 0 0

  • Paliwo z biokomponentami już kiedyś było (1)

    w sprzedaży i się nie sprawdziło.

    • 7 0

    • A ile uszkodzonych silników, które rzekomo miały działać na nowym paliwie było w serwisach... Już teraz mechanicy od 7 boleści zacierają swoje brudne łapska na samą myśl o tym!

      • 2 0

  • Panie Redaktorze (1)

    Obojętnie, co Pan spala w silniku - zawsze dochodzi do emisji CO2. Zmniejszenie ilości paliw kopalnych na rzecz etanolu w paliwie raczej nie zmniejszy emisji CO2 - wręcz przeciwnie, z obliczeń wynika, że ilość CO2 się zwiększy.
    Ale nie o to w tym tak do końca chodzi. Rafinacja biopaliw do czystości porównywalnej z np. benzyną 95 jest nieopłacalna ekonomicznie - bioetanol zawiera ok 4% tzw fuzli i innych paskudztw, które spalając się tworzą związki lepkie i trudnopalne, ale bez przesady.
    Główną zaletą biopaliw jest ich odnawialne pozyskiwanie - i to jest główny powód ich stosowania

    • 7 2

    • CO2

      Zapomniliście eksperci udowodnić, że CO2 szkodzi klimatowi. Na razie mamy religię klimatyczną opartą na dogmacie, że szkodzi. Może weźcie się za jej naukowe udowodnienie.

      • 2 0

  • Stary, sprawdzony pomysł (3)

    Już poprzednio Niemcy stymulowali rozwój swego przemysłu samochodowego co rusz wymyślając nowe nalepki. Dzięki temu co rusz trzeba było się pozbywać swojego auta i kupować nowe, takie które mogło wjeżdżać do centrum miasta. Potem okazało się to totalną ściemą, bo nikt nie był w stanie wyprodukować co kilka lat nowej generacji silnika, więc fałszowali dane.
    Teraz znowu trzeba będzie się jak najszybciej pozbywać aut, które zniszczy nowe paliwo już po 100K km.
    I tak interes się kręci

    • 22 5

    • Niech Niemcy już (1)

      Nic nie wymyślają z ekologia. Bo za ich pomysły każdy z nas płaci.

      • 12 0

      • A normy Niemcy dalej czipem omijają?

        • 8 0

    • Jedni wybrani fałszowali , drugie -jedyne z geszeftu zadowolone , a nie tak dawno się Fajczyły .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane