• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do tych modeli aut nie warto "lać" E10

mJ
7 grudnia 2023, godz. 14:00 
Opinie (88)
Lista jednostek napędowych niekompatybilnych z E10 jest całkiem długa. Lista jednostek napędowych niekompatybilnych z E10 jest całkiem długa.

Od nowego roku, 1 stycznia 2024 r., na stacjach paliw w Polsce benzyna E5 (Pb95) zostanie zastąpiona paliwem E10 z większą ilością biokomponentów. Co bardzo ważne - nie każda jednostka napędowa w starszych modelach jest przystosowana do takiego paliwa. Właściciele młodszych aut nie muszą się przejmować.



AKTUALNE CENY PALIW W TRÓJMIEŚCIE



Wczoraj opublikowaliśmy artykuł na temat paliwa E10, które niebawem na stałe pojawi się w Polsce. Teraz, zgodnie z zapowiedziami, publikujemy listę modeli i silników, które nie są kompatybilne z nową benzyną.

Jak podaje niemiecki automobilklub ADAC, w zasadzie do wszystkich samochodów z silnikami benzynowymi, które są oferowane od 2010 r., można tankować E10. Wielu producentów dużo wcześniej, przed 2010 r., oferowało silniki, dla których dodatki biokomponentów nie są straszne.

Dokładną listę modeli i jednostek napędowych kompatybilnych z E10 stworzyło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA). Ostatnia aktualizacja nastąpiła w 2021 r. Brak najnowszej aktualizacji jest bez znaczenia, bo ryzykowne tankowanie benzyny E10 dotyczy aut wyprodukowanych przed 2010 r.

O co chodzi z nowym paliwem E10? Niektórzy nie będą zadowoleni O co chodzi z nowym paliwem E10? Niektórzy nie będą zadowoleni

Alfa Romeo


  • wszystkie silniki wyprodukowane po 1 stycznia 2011 r.
  • wszystkie silniki benzynowe MiTo
  • wszystkie silniki benzynowe Giulietta
  • wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)

Audi


  • wszystkie silniki benzynowe, z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem pierwszej generacji w modelach: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan (2001-2008) i A3 avant (2002-2008) fabrycznie wyposażone w ogrzewanie postojowe

Bentley


  • wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r,. z wyjątkiem Mulsanne

BMW


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Chevrolet


  • E10 może być stosowana w modelach wyprodukowanych od 2006 r., które spełniają normę Euro 4 (modele Aveo i Kalos już od rocznika 2005)

Chrysler


  • wszystkie silniki w modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)

Citroen


  • wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10

Dacia


  • wszystkie silniki benzynowe mogą pracować na E10.

Dodge


  • wszystkie silniki w modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)

DS


  • wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10

Fiat


  • wszystkie modele spełniające normę Euro 3, wyprodukowane po 2000 r. Wyjątki stanowią modele z silnikami: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)

Ford


  • E10 można tankować we wszystkich modelach sprzedawanych w Europie i produkowanych od 1992 r. Wyjątek stanowi tylko jeden model - Mondeo (2003-2007) z jednostką 1.8 SCI

Honda


  • wszystkie silniki benzynowe wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa

Hyundai


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Jaguar


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1992 r. są przystosowane do E10

Jeep


  • do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki następujących modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK) i Wrangler (TJ)

Kia


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Land Rover


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1996 r. są przystosowane do E10

Lancia


  • do tankowania E10 przystosowane są niemal wszystkie modele spełniające normę Euro 3, które zostały wyprodukowane po 2000 r. Wyjątkami są: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) i Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)

Lexus


  • do tankowania E10 przystosowane są wszystkie jednostki benzynowe w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 r., z wyjątkiem: IS 250 (08.2005 - 09.2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS 300 (01.2005 - 09.2007) z silnikiem 3.0 V6, LS 460 (08.2006 - 09.2007) z silnikiem 4.6 l V8

Mazda


  • do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 2002 r.

Maybach


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Mercedes-Benz


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, jak również modele wyposażone w gaźnik i pozbawione trójdrożnego katalizatora

Mini


  • wszystkie modele wyprodukowane od 2000 r. są przystosowane do E10

Mitsubishi


  • problemy mogą się pojawić w modelach wyprodukowanych przed 2007 r. z bezpośrednim wtryskiem

Nissan


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.

Opel


  • do korzystania z benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem aut z silnikiem o pojemności 2.2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)

Peugeot


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.

Porsche


  • benzynę E10 można tankować we wszystkich autach produkowanych od 1998 r. (w przypadku Boxstera od 1997 r). Jedyny wyjątek stanowi Carrera GT

Renault


  • wszystkie modele wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. Wyjątek stanowią: Renault 19, Avantime 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 760 i F4R 761), Espace 4 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 790 i F4R 794), Laguna II 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), Laguna II 2.0 Turbo z lat 2000-2001 (F4R 764 i F4R 765), Megane I 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740) i Velsatis 2.0 l z lat 2000-2001 (F4R 762 i F4R 763)

Rolls-Royce


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych od 2003 r.

Saab


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1986 r.

Seat


  • wszystkie modele są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Altea 2.0 FSI 110 kW (05.2004 - 11.2005), Leon 2.0 FSI 110 kW (07.2005 - 11.2006) i Toledo 2.0 FSI 110 kW (09.2004 - 11.2005)

Skoda


  • wszystkie silniki są przystosowane do E10, z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW, które montowane były w Felicii

Smart


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Ssangyong


  • wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r.

Subaru


  • wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 1991 r.

Suzuki


  • wszystkie modele aktualnie produkowane są przystosowane do E10, w przypadku starszych modeli producent odsyła do... instrukcji obsługi

Toyota


  • paliwo E10 można tankować do wszystkich benzynowych modeli wyprodukowanych od stycznia 1998 r. na rynek europejski. Jest jeden wyjątek - to model Avensis z silnikami 2.0 (1AZ-FSE) i 2.4 (2AZ-FSE), które wyprodukowane były między 07.2000 - 10.2008

Volkswagen


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Lupo 1.4 (08.2000 - 11.2003), Polo 1.4 FSI (01.2002 - 06.2006), Golf IV 1.6 FSI (11.2001 - 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI (10.2001 - 10.2006), Bora 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Golf V 1.4 FSI (11.2003 - 11.2004), Golf V 1.6 FSI (08.2003 - 05.2004), Golf V 2.0 FSI (01.2004 - 05.2004), Touran 1.6 FSI (11.2002 - 05.2004), Touran 2.0 FSI (10.2003 - 05.2004)

Volvo


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1976 r. z wyjątkiem S40/V40 z jednostką 1.8 GDI wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa

Co się stanie, gdy zatankujemy E10 do samochodu z silnikiem niekompatybilnym z tym paliwem? Eksperci zalecają, aby jak najszybciej dotankować czy uzupełnić bak paliwem E5 (czyli Pb98). W skrajnych przypadkach niezbędne będzie opróżnienie i przepłukanie zbiornika. To dokładnie taka sama procedura jak w przypadku zatankowania oleju napędowego do "benzyniaka".

Rządowa wyszukiwarka



To, czy silnik waszego samochodu jest kompatybilny z paliwem E10, można sprawdzić na specjalnie uruchomionej przez rząd stronie e10.klimat.gov.pl. Wiele osób narzeka jednak, że wyszukiwarka nie jest niestety precyzyjna i zdarza się, że wprowadza w błąd.

mJ

Opinie (88) 4 zablokowane

  • Klapa

    Ta wyszykiwarka działa tak jak całe państwo od wielu lat niezależnie czy rządzi prawica czy lewica czy środek (jeżeli taki jest?)

    • 0 0

  • (4)

    To będzie wyglądać tak: spadnie w aucie moc i będzie gorzej przyspieszać za to wzrośnie spalanie. W rezultacie ilość spalin wzrośnie, ilość szkodliwych związków pozostanie podobna ale zapłacicie n stacji więcej niż do tej pory. Kolejny wałek na kasę obywateli.

    • 160 2

    • No i najlepiej sprzedaj stary samochód i kup nowy. (2)

      Za 10 lat wprowadzimy jeszcze nowszą benzynę, jeszcze gorszą w parametrach, żebyś znowu musiał zmienić samochód.

      • 24 0

      • na rower.

        • 0 0

      • Na elektryczny.

        • 5 0

    • I będziesz płacić za paliwo jeszcze więcej, skoro jest mniej wydajne.

      • 21 0

  • (7)

    Durnie sprzedają wam paliwo które może wam zniszczyć silniki i co i nico tak ma być i już najwyżej dolej se 98 mki przecież stopień zbydlęcenia i traktowania was jak śmieci zaczyna już przypominać jakiś psychiatryk a wy co gęby szczęśliwe bo unia kazała więc jak unia kazała to jest cacy wszak unia to dobro demokracja wolność

    • 82 8

    • Część wytresowanych europejczyków nawet nie mrugnie okiem i będzie lała do pełna a pozostali cóż...

      • 1 0

    • Czy Niemcy nie są w Unii? (1)

      W DE to paliwo jest od dawna. Do wyboru, nie chcesz lub nie możesz to tankujesz E5 95.

      • 0 2

      • No a u nas będzie wybór? Słyszałem już opinie tych co właśnie w Niemczech to wlali otóż samochody zamulaja i więcej palą jest to zatem gaaawno a nie paliwo i żaden samochód nie powinien na nim jeździć

        • 1 0

    • Ja dziś coś takiego do ludzi z mordą w pracy powiedziałem, bo sie jaraja sejmem na żywo i radośni jak to nasz kraj sie zmieni w krainę marzeń po wyborach, no to mnie zakrzyczęli, że nie jestem za postępem za nowościami. jak im powiedziałem, że to wy durnie za ten postęp płacicie podwójnie w rachunkach jesteście dymani na prawo ii jeszcze jarzycie japy ze szczęścia. Ludzie są tak durni, ze tego ja nie daję rady zrozumieć.

      • 23 1

    • Proszę nas nie obrażać, będziemy patrzeć w niebo i z uśmiechem oglądać wiatraczki

      • 17 1

    • (1)

      a spalanie tez sie zwiekszy wiec nie dosc ze gorszej jakosci paliwo to jeszcze drozsze w koncowym rachunku

      • 21 2

      • Unia kazała

        więc to musi być dobre. Jakby było złe to by nie kazała.

        • 29 1

  • Wiemy że duza część juz wytresowanych to łyka bez popitki...

    ..ale jest jeszcze spora grupa, która myśli. Jak niby samochody wyprodukowane np 10 lat temu są przystosowane do tego "paliwa"?. Były robione jakieś długofalowe wiarygodne i potwierdzone testy? No ale będzie za to kasa dla serwisów na naprawy silników i większa ze sprzedaży tego gó...na bo wzrośnie spalanie a spadnie moc silnika...dajcie spokoj z tą bajką o ekologii i wpływie cieplarnianym. Klimat zmienia się od milionów lat a chodzi o dojenie gojów z kasy...

    • 3 0

  • W USA od dawna jest E10 i wszystkie roczniki (2)

    Oraz marki i modele na niej jezdza. Jedynie do E15 musisz miec dostosowany silnik.

    • 1 1

    • hmm

      tylko że w Stanach paliwo jest 6 razy tańsze

      • 0 0

    • W USA auta europejskie i azjatyckie w większości były i są sprzedawane z innymi silnikami niż w Europie

      Nie mówiąc już o tym, że na rynek amerykański często idą inne modele, niedostępne w Europie.

      Przykładowo kultowa obecnie Honda CR-X 1 generacji w Europie i Japonii miała silnik 1,6 DOHC 16 zaworowy o oznaczeniu ZC1/D16A1, a w USA nie była dostępna z tym silnikiem tylko 1,3 i 1.5 L typowymi dla tego rynku.

      • 1 0

  • 1.6 FSI (115 KM) (5)

    Jakoś dziwnie - niby w Volkswagenie nie wolno lać E10 - a przy Skodzie ani słowa o tym silniku. A były Octavie II w niego wyposażone.

    • 41 0

    • Kogo obchodzą takie stare rupiecie (3)

      to już dawno powinno być na złomie.

      • 4 26

      • jak na Polskie warunki, to są nówki sztuki

        • 0 0

      • wszystkich którzy czytają ten artykuł

        bo po to weszliśmy tu prawda? Żeby sprawdzić czy nasz samochód jest na liście. Chyba że niektórzy wchodzą tu pisać głupie komentarze. Małostkowi pajace

        • 1 0

      • Ty powinieneś być na złomie.

        • 15 4

    • Jeżeli to silnik od VW to bie lać. E10 nie nadaje się to wszystkich silników FSI, tylko do MPI i TSI.

      • 2 1

  • W E10 jest 5% więcje "biopaliw" a spalanie wzrasta o 2% - czyli w tych 5% prawie połowa to woda (3)

    Te 2% więcej spalane trzeba przewieźć na stacje cysternami, co też zwiększy emisję CO2. W efekcie zysk jest iluzoryczny.

    • 33 2

    • nie to nie woda tylko niższa wartość kaloryczna

      z zalet tego paliwa to bardziej frytkami będzie jechało

      • 0 0

    • E10 nie jest dla redukcji CO2

      Za zwiększaniem zawartości biokomponentów w paliwach od zarania tego pomysłu stoi lobby rolnicze i związane z przetwórstwem płodów rolnych

      • 4 0

    • ...nie, to oznacza realny zysk korporacji

      • 15 0

  • No, to większość szmelcwagenów po niemcu (10)

    który płakał jak sprzedawał, będzie miało problem. Całe Kaszuby staną .

    • 37 28

    • (1)

      Większośc tych samochodów będzie nadal jezdzila. Porownanie z zatankowaniem oleju napędowego do benzyniaka jest glupie. Wlasciwsze jest porównanie do zamontowania LPG. Silnik będzie pracowal w innych warynkach i te silniki, ponoc nieprzystosowane, moga ale nie musza, szybciej się zuzywac. Przy czym szybciej nie znaczy w miesiac ani nawet w rok. Ta panika to zwykle bicie piany byle bylo co napisac i byle wyswietlily się reklamy

      • 6 3

      • dokładnie tak

        większość tych starszych fur i tak ma już po 300-400 przejechane. Nowe paliwo zabije im te auta po kolejnych 2 stówach. Watpię żeby ktokolwiek taką mocno już zdartą furą tyle jeszcze przejechał. A nawet jeśli to i na zwykłym paliwie mu ten silnik padnie. Nie mówiąc o usterkach osprzętu które głównie trapią stare silniki przez co nie opłaca się ich naprawiać. Osobiście mi się to paliwo nie podoba ale uważam tak jak ty że nie stanowi to problemu

        • 1 0

    • (5)

      Tylko, że Kaszuby śmigają na dieselku w 99% przypadków :)

      • 27 4

      • już niedługo. (3)

        Timmermans i kolaboranci już knuja.

        • 17 7

        • (1)

          No wiaodmo, jak można wymagać czystego powietrza.

          • 1 2

          • od dolewania oleju rzepakowego to powietrze nie stanie się czyste, co najwyżej bardziej będzie waliło frytkami

            • 0 0

        • Puki co walczą z alkoholizmem mieszając etylinę z wódą. Na święta będzie drożyzna

          • 5 2

      • dokładnie - tam każdy ma 1.9 tdi po tuningu czipa - urywa łeb

        • 0 0

    • (1)

      No jak.??
      Przecież w większości niemieckich jest napisane, że Wszystkie przystosowane...

      • 3 5

      • Zapomniałeś przeczytać "z wyjątkiem"

        • 5 0

  • Coś chyba z tytułem jest nie tak. (6)

    Do tych modeli aut nie warto "lać" E10 po czym lista aut z tekstem "E10 można stosować we wszystkich autach..." itp.

    • 100 0

    • Z całym artykulem

      • 1 0

    • wiec ta lista to auta w ktore lac czy nie lac tego paliwa? JPDL (1)

      • 7 0

      • czytaj uważnie : do tych można można lać

        ale nie warto :)

        • 1 2

    • Jakby czego nie rozumiesz?

      • 0 16

    • za dużo wymagasz

      :)

      • 9 0

    • No właśnie chciałem To napisać.. ;]

      • 9 0

  • jak sie odlałem w kraki to przysła suka i dala mi mandat wiec nie leje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane