• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dopłacą nam do nowych samochodów?

Mart
4 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Czy rząd zdecyduje się dopłacać do zakupu nowych samochodów? Czy rząd zdecyduje się dopłacać do zakupu nowych samochodów?

7 tysięcy złotych dopłaty dla każdego, kto kupi nowy samochód i zezłomuje stary - założenia projektu ustawy w tej sprawie jeszcze w tym tygodniu sprzedawcy samochodów chcą przedstawić rządowi i sejmowi. Instytucje państwowe nie ustosunkowały się jeszcze do tej inicjatywy.



Czy dopłaty do zakupu nowego samochodu to dobry pomysł?

Związek Dealerów Samochodów, pomysłodawca inicjatywy, zrzesza 190 firm dealerskich, kontrolujących 45 proc. polskiego rynku. Według ZDS w przyszłym roku czeka nas nawet 20-procentowy spadek sprzedaży nowych samochodów. Program dopłat ma m.in. ratować wpływy podatkowe do budżetu, ożywić rynek, a także zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Oprócz zahamowania spadku sprzedaży, program ma powstrzymać zwolnienia w branży motoryzacyjnej, które w przyszłym roku mają objąć ponad 4 tysiące osób.

Jak dopłaty wyglądałyby w praktyce? Programem objąłby samochody zarejestrowane w Polsce, o maksymalnej wartości fakturowej 70 tysięcy złotych brutto. Wysokość pojedynczej dopłaty to 7 tys. zł. Czas trwania programu przewidziano na 12 miesięcy lub do momentu wyczerpania limitu dopłat - 210 mln zł, co odpowiada 30 tysiącom pojazdów zakupionych w programie.

Aby skorzystać z dopłaty przy zakupie samochodu, należałoby przedstawić zaświadczenie o złomowaniu i wyrejestrowaniu pojazdu w wieku powyżej 15 lat (rok produkcji 1998 i starsze), który zarejestrowano w Polsce nie później niż 30 września 2012 roku.

Na podobny program zdecydowały się Niemcy i Słowacja. W tym drugim kraju program wszedł w 2009 roku, a na dopłaty budżet państwa wydał tam 47,7 mln euro. Przychody wyniosły niemal 66 mln euro. Zezłomowano też 44 tysiące starych samochodów i zahamowano spadek sprzedaży nowych pojazdów.

Ministerstwo Finansów nie zajęło jeszcze stanowiska w sprawie pomysłu ZDS. Pierwsze nieoficjalne komentarze mówią, że większym impulsem do zakupu samochodów byłyby jednak zmiany w przepisach podatkowych czy np. zastąpienie akcyzy podatkiem uzależnionym od emisji CO2.

Pojawiły się też pierwsze głosy krytykujące inicjatywę.
- Rozwiązania tego typu są jak kredyt-chwilówka - twierdzi Adam Małyszko, prezes Forum Recyklingu Samochodów (FORS).- Dużo kosztują, ale niczego nie zmieniają. Tylko długofalowe, systemowe rozwiązania mogą poprawić sytuację rynku motoryzacyjnego Polsce i Europie.
Mart

Opinie (154) 1 zablokowana

  • (3)

    jesli ktos jezdzi trupem do zlomowania, to raczej nie kupi nowego auta.

    • 13 0

    • Tu nie chodzi o ludzi (2)

      tylko o przemysl i producentow, z naszych podatkow beda im doplacac do tego, zeby sprzedaz im rosla. Jakim prawem rzad sobie dotuje za panstwowe pieniadze prywatnych producentow?

      • 12 0

      • Ja bym kupił od razu

        przy pomocy kredytu 3-4 lata i spokój

        • 0 1

      • jakbys odkryl europę

        o to chodzi od poczatku w unii europejskiej. :)
        Moze warto sie juz wycofac?

        • 0 0

  • A co tu tak wszystko napisane italica? (3)

    Poza tym z jakiej racji moje podatki maja isc na doplate do auta dla jakiegos gogusia i tym samym dotowac nierentownych producentow samochodow?

    Wolny rynek sam najlepiej sie wszystkim zajmie i wyznaczy cene. Samochod to nie jest dobro konieczne, wiec nie kazdy musi go miec, tym bardziej nowy.

    • 13 1

    • a nie zanotowales faktu ze politycy z SLD wproadzili Cie do europy w 2003? (2)

      moze nawet ty sam za tym zaglosowales.

      "Poza tym z jakiej racji moje podatki maja isc na doplate do auta dla jakiegos gogusia i tym samym dotowac nierentownych producentow samochodow?"

      z racji solidarnosci z koncernem samochodowym.

      • 0 0

      • 2004, maj (1)

        • 0 0

        • to formalnie juz

          proces wchodzenia trwal juz od ponad roku.

          • 0 0

  • Dopłaty

    I o tyle sprytni sprzedawcy podniosą cenę ...

    • 8 0

  • Nie widzę powodów do dopłat na samochody dla ludzi zamożnych. (1)

    Komuna się podobno skończyła. Widać nie dla wszystkich. Niestety jeśli niemieckie, francuskie czy inne koncerny postanowią opchnąć więcej swoich awaryjnych i tandetnych samochodów w Polsce, to i tak to zrobią. Służalczy rząd im w tym pomoże. Kiedyś jak się kupowało Merca czy Pastucha w dieslu to na setki tysięcy kilometrów. Dziś najwyżej na dziesiątki tysięcy. Ludzie już to wiedzą zatem należy ich jakoś "zachęcić". Szkoda, że kosztem reszty społeczeństwa.

    • 19 1

    • podobno to nie znaczy ze do konca.

      wady komuny i wady kapitalizmu zostaly polaczone w tworze ue

      teraz nie marudz juz i doplacaj bogatym zeby nie zbiednieli. Do pracy!

      • 1 0

  • A zagraniczni producenci samochodów (1)

    -Już dłonie zacierają

    • 14 0

    • po cos bylo to wchodzenie do ue

      teraz sprawdza sie stary plakat jak to pl daje 6UPY

      • 0 0

  • Bzdura (2)

    1. To nic innego jak subwencjonowanie przedstawicieli lobby motoryzacyjnego
    2. Dlaczego dotować samochody, a nie np. tostery - taki sam byłby wynik podatkowy?
    3. Twierdzenie, że to pobudziłoby przemysł, to bzdura, bo po pierwsze te dotacje musiałyby dotyczyć wyłącznie samochodów produkowanych w Polsce, po drugie w Polsce i tak rynek nowych samochodów jest śmiesznie mały w stosunku do innych krajów w Europie
    4. Jest to skrajnie NIEEKOLOGICZNE - zużycie energii do produkcji nowego samochodu i zezłomowania starego są olbrzymie, dodać do tego należy również, że żywotność nowych samochodów jest nieporównywalnie krótsza niż starych
    5. byłaby to kolejna socjalna bzdura, w wyniku której biedni ludzie, których nie stać na nowe samochody dopłacaliby do tego, żeby bogatsi ludzie mogli sobie kupić nowe samochody taniej.
    6. Pewnie skończyłoby się to jak z refundacją leków: po prostu ceny samochodów poszłyby w górę
    7. Zagraniczne przykłady pokazują, że tego typu subwencje nie dają trwałego efektu.
    8. Pominę już tu aspekt, że w ogóle to państwo nie powinno promować transportu samochodowego, z wiadomych względów

    • 25 3

    • bo mieszkasz od 10 lat w ue - tu tak dziala gospodarka (1)

      to powinno wystarczyc za odpowiedz na wszystkie pytania powyzej jesli kiedykowliek myslales to zrozumiesz.

      • 0 1

      • Powyżej nikt nie zadał żadnego pytania, za wyjątkiem retorycznego w pkt. 2 myślicielu.

        • 0 2

  • Dzieci rak (2)

    Dlaczego nie dołożą dodatkowych pieniędzy na leczenie raka. Tam są potrzeby a nie nowe autka . Chore.

    • 15 2

    • Dzieci

      Bo firmy farmaceutyczne doplacaja gruby spaslaka zeby nie wypuszczali na rynek np. witaminy b17 wiec po co maja dawac dodatkowe pieniadze na leczenie raka skoro to niema sensu.

      • 3 0

    • moze doplaca

      jak komisarze z ue beda widzieli w tym interes dla siebie i kolegow poslow.

      • 1 0

  • Pamietajmy że cała ta historia dokonuje się w POlsce.

    że nie chodzi tu o kapitalizm i wolny rynek, ale o POlski kapitalizm i POlski wolny rynek.

    • 6 4

  • Pachnie Mi to drugą Grecją

    • 8 0

  • czy państwo nam dopłaci ?? (1)

    osobiście nie sądzę......, natomiast póki co to podatnik dopłaci do samochodów polityków (jak ostatnio donosili kancelaria sejmu chce kupić pokaźne ilości aut do wożenia posłów);
    po prostu od czasu do czasu wypuszcza się takiego wabika, że niby coś dla ludzi - tymczasem jak dokładnie przeanalizować, to dzieje się dokładnie odwrotnie;

    • 9 1

    • jak to nigdy wiecej tuska?!!

      chcesz zeby przyszedl kaczynski i zaczal wsadzac przestepcow i kombinatorow do wiezien???

      Przeciez ten kaczynski wprowadzi ezgamin z mowy nienawisci na maturze oraz zmieni ulice Niemena na Macierewicza.

      Wiec dozucmy sie te pare groszy zeby dalej rzadzilo PO.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane