• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Droga Gdyńska powinna zostać przedłużona?

Patryk Szczerba
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa. Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa.

Dokumenty planistyczne wskazują, że Droga Gdyńska prowadząca od Orłowa do SKM WzgórzeMapka może zostać przedłużona do ul. Janka WiśniewskiegoMapka. Najpierw jednak powstanie Droga Czerwona, która jest obecnie dla władz Gdyni priorytetem.



Czy często jeździsz Drogą Gdyńską?

Droga Gdyńska jeszcze kilka lat temu była zwana popularnie "Różową". Nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach. Droga na mapach zaczyna się na skrzyżowaniu z ul. WielkopolskąMapka, a kończy się za Centrum RivieraMapka. Jest alternatywą dla zakorkowanej al. Zwycięstwa. Kierowcy omijają nią korki, zwłaszcza w godzinach rannych i popołudniowych.

Dalej można wjechać w ul. Władysława IV. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. Można jechać także Śląską i później Morską, tyle że tam także tworzy się sporo zatorów.

Plany przedłużenia drogi



Istniejący odcinek Drogi Gdyńskiej kosztował ok. 140 mln zł. Budowa trwała etapami od połowy lat 90., na odcinku od węzła Franciszki Cegielskiej pod wiaduktem na ul. Stryjskiej do skrzyżowania z ul. Wielkopolską.

Droga według zamierzeń może być w przyszłości połączona z Janka Wiśniewskiego. Planiści pracowali blisko dekadę temu nad kilkoma koncepcjami, które zakładają poprowadzenie dwupasmowej drogi średnicowej przez dość mocno zabudowane centrum miasta. Obecność drogi została ujęta w dokumentach planistycznych: strategii rozwoju Gdyni oraz planie miejscowym dla tej okolicy Działek Leśnych.

- Trasa będzie biegła wzdłuż linii kolejowej, ale nie rozstrzygnęliśmy ostatecznie, czy będzie to estakada, czy droga znajdzie się tuż obok torów - mówił w 2012 roku Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Najpierw Droga Czerwona, a później Droga Gdyńska



Wskazywał jednak, że budowa trasy to melodia przyszłości.

- Na efekty poczekamy pewnie z 15 lat. Na razie przedłużenie trasy nie jest bowiem niezbędne - mówił Stępa.
Trasa biegnie wzdłuż torów. Trasa biegnie wzdłuż torów.
I wygląda na to, że się nie pomylił. Po blisko 10 latach po słowach ówczesnego wiceprezydenta Stępy o przedłużenie Drogi Gdyńskiej zapytał w interpelacji Marek Dudziński, radny PiS.

- Obecnie to bardzo istotny ciąg komunikacyjny naszego miasta. Zainteresowanie jej rozbudową w kierunku północnych dzielnic jest jak najbardziej uzasadnione - wskazuje radny.
Władze miasta odpowiadają, że obecnie Gdynia nie prowadzi prac nad przedłużeniem Drogi Gdyńskiej w kierunku północnym.

- Rezerwa terenu pod ewentualną realizację oraz uwarunkowania ewentualnej realizacji są wskazane w dokumentach planistycznych. Dlatego nie istnieje obecnie i nie jest planowana w najbliższej perspektywie czasowej dokumentacja projektowa - odpowiada Rafał Klajnert, sekretarz Urzędu Miasta w Gdyni.
Dodaje, że obecnie wszystkie siły i starania są skupione na budowie Drogi Czerwonej.

- Budowa kolejnych odcinków przedłużenia Drogi Różowej w kierunku północnym będzie możliwa dopiero po wybudowaniu odcinka Drogi Czerwonej - wyjaśnia.
Rok temu Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Droga Czerwona: koszt 1,5 mld zł, koniec prac w 2027 roku



Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze miesiące to prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Jej budową ma zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Droga Czerwona i Droga Trzech Powiatów: więcej szczegółów

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Hutnicza (7)

    W Gdyni na ul. Hutniczej przedałby się buspas. Na pewno wiele osób skorzystałoby z autobusu. Pomimo tego, że istniało wolne miejsce obok istniejącej drogi nie zrobiono tego. Zbudowano wiele wysepek, które ograniczają ruch kołowy. W godzinach szczytu autobusy stoją w gigantycznych korkach. Współczuję tym, którzy muszą z nich korzystać.

    • 102 22

    • nie bus pass a trzeci pas

      w każdym kierunku.

      • 0 0

    • I ścieżka rowerowa

      Koniecznie jako kontra ruch

      • 0 0

    • by przedsiębiorcy, którzy tam się zaopatrują mogli jeździć autobusami

      • 3 2

    • (2)

      To jest dla mnie chyba największa zagadka - dlaczego nie ma buspasa przez całą Hutniczą?

      • 6 7

      • (1)

        Rozwiązanie zagadki jest proste - jest to zbyt oczywiste, żeby mogło być zrealizowane. Lepiej zrobić pięć nie połączonych ze sobą odcinków "buspasa" na Morskiej, które w żaden sposób nie są w stanie przyspieszyć kursowania komunikacji miejskiej, niż jednego kilkukilometrowego odcinka, który byłby realnym "bypasem" dla autobusów i skrócił wydatnie czas ich przejazdu.

        • 2 5

        • Chyba masz rację :-)

          • 0 2

    • jakby jezdzily co 4 minuty a nie raz na dobe to pewnie tak....

      • 6 4

  • Kolejne setki milionów, nawet miliardy na drogi dla samochodów? (9)

    I potem wszyscy się dziwią, dlaczego w Gdyni procentowo więcej osób jeździ samochodami niż w Gdańsku, Krakowie czy Wrocławiu. Skoro miasto dalej ładuje kasę w rozbudowę infrastruktury samochodowej, zamiast w infrastrukturę komunikacji miejskiej, rowerowej i pieszej.

    • 10 47

    • A gdzie stajnie dla eco osiołków

      Jak dojechać do centrum Gdyni na ośle i gdzie go zaparkować?

      • 1 0

    • Do tego to byłaby kompletna degradacja alei 17 Grudnia. (4)

      A także okolic dworca Gdynia Główna, gdzie powstałoby szkaradztwo jak przy rynku w Chorzowie. To miałoby sens jedynie wtedy, gdyby po tej inwestycji wyburzyć węzeł przy ul. Podjazd oraz ucywilizować ul. Śląską.

      • 3 0

      • "wyburzyć węzeł przy ul. Podjazd oraz ucywilizować ul. Śląską" (3)

        Czyli gigantyczne koszty a uzysk zero, a nawet ujemny.

        Bo jak zaczynam rozumieć ścieżki "rozumowania", to "ucywilizowanie" oznacza upośledzenie obsługi Morskiej.

        • 0 2

        • Taki jest cel obwodnic i Drogi Czerwonej, żeby wywalić tranzyt z innych ulic (2)

          Także z Morskiej. Przecież port pokazał pierwsze grafiki, na których chcą rozbudować Janka Wiśniewskiego do kosmicznego przekroju 3x3. Tylko nadal nie rozumiem dokąd ma prowadzić ta droga różowa, bo tunel pod Sopotem nigdy nie powstanie. Natomiast zysk z ucywilizowania Śląskiej oraz zburzenia wiaduktów przy ul. Podjazd będzie oczywisty. Stworzenie przyjaznej miejskiej przestrzeni, gdzie jest miejsce dla pieszych, komunikacji miejskiej i rowerzystów. Dodatkowo Działki Leśne nie będą tak odczuwać bycia oddzielonym autostradą od Śródmieścia.

          • 1 1

          • obwodnice i inne takie nie sluza do "wywalania"

            Ta bardzo negatywna semantyka nie wplywa dobrze na dyskusje.
            Port prezentuje to co moze. A moze, poniewaz Wisniewskiego i Polska to drogi (praktycznie) zakladowe i zarzadzane przez port.
            Stanowiska miasta widzisz na Golebiej i w postaci zakazu ruchu ciezarowego na Jana z Kolna.

            • 0 0

          • Dzialki nigdy nie czuly zwiazku z "centrum"

            A juz na pewno nie czuja sie oddzielone "autostrada". Zawsze byly odrebne i odmienne, bo uksztaltowania terenu nie zmienisz. To jest piekno i klimat tej dzilnicy, ktory tak skutecznie udalo sie zniszczyc w "centrum".
            Nawet zburzenie wezla tego jie zmieni, bo dziura zostanie.
            I dla twej informacji, byla ona tam przed wezlem.

            • 0 0

    • "Skoro miasto dalej ładuje kasę w rozbudowę" (2)

      A gdzie widzisz tę rozbudowę?!

      Weź plan miasta z lat 70 - różnice są śladowe. Cały rozwój komunikacji Gdynia zawdzięcza Gierkowi. Jedyne co zrobiono to właśnie ten ogryzek "drogi różowej".

      • 1 2

      • Dużo tego było. (1)

        Droga różowa, węzeł Wzgórze św. Maksymiliana, rozbudowa Chwarznieńskiej, rozbudowa Kwiatkowskiego do Obwodnicy i rozbudowa Janka Wiśniewskiego, Polska, parking podziemny pod Placem Grunwaldzkim, rozbudowa Unruga. To tak na szybko. Na Węźle Wzgórze kompletnie zignorowano potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych oraz rowerzystów. Na Unruga też polikwidowali przejścia dla pieszych. Dodatkowo niedługo oddanie parkingu podziemnego przy SKM Chylonia za kilkadziesiąt milionów złotych, w kolejce kolejny parking podziemny pod Parkiem Centralnym za 20 mln zł. Miasto już planuje wydać 70 mln zł na Obwodnicę Witomina. Łącznie grube setki milionów złotych, zapewne ponad miliard wydane na samochody.

        • 1 2

        • znaczacym przedsiewzieciem jest droga rozowa

          A raczej jej ogryzek, bo glowne cele (bypass Zwyciestwa) nie zostaly osiagniete.
          Wymuszone dokonczenie estakady jest raczej antywzorcem prowadzenia przedsiewziec i wspolpracy z zarzadca drog krajowych. Wisniewskiego i Polska to drogi portowe. Co miasto dobitnie sygnalizuje na przykladzie Golebiej.
          Dzialki zawsze czuly sie odrevne i w zaden sposob nie maja ochoty laczyc sie z "centrum". Szczegolnie tym "klimatycznym". Pomysly burzenia Wezla Pokoju sa bardziej absurdalne niz estakady na Okopowej w Gdansku. Bo tam istnieje teoretyczna alternatywa i pomysl ten ma szanse na realizacje, ale dopiero !!!po!!! budowie przeprawy na Motlawie i bypass'u Armii Krajowej przez Olszynke. Wtedy mozesz z Podwala robic deptak.
          Polityka faktow dokonanych nigdy nie dala pozytywnych efektow i szczepienie gruszy na debie bardzi rzadko sie udaje. Szczegolnie w atmosferze rewolucyjnej zarliwosci i tfurczego natchnienia (obcymi wzorcami).
          Predzej czy pozniej, jak kazda rewolucja - smietnik historii.
          Ale ile szkody po drodze.
          Wiec dobra rada.
          Najpierw alternatywa a potem zmiany.
          Bo tak to sie robi w miejscach, w ktorych szukacie natchnienia.

          • 0 0

  • Szczurek !!!

    A gdzie nowa droga na Obluze i Pogórze ? Nie będę głosował na twoja Samorządność, za długo przy żłobie jesteście. Rozbudowa starej Wiśniewskiego do ul. Puckiej i aluminiowej do dąbka na Pogórzu albo tunel od Chrzanowskiego na Oksywie. Pomyśl chłopie i zrob coś dla mieszkańców

    • 0 1

  • Przedłużenie Drogi Gdyńskiej (5)

    powinno nastąpić w kierunku ul. Bernardowskiej, a najlepiej do ul. Łowickiej w Kamiennym Potoku.

    • 7 1

    • i co dalej? (1)

      na łowickiej rozumiem ma lecieć 4 pasmowa do?

      • 0 3

      • do tunelu

        A bardziej serio, do Niepodleglosci, Hafnera, Armii Krajowej.

        • 0 0

    • dogodny teren jest własnie zabudowywany (2)

      wakacyjnymi hacjendami.

      A na Łowickiej ma lecieć czteropasmówka do... tunelu.
      Bardziej serio - do Niepodległości...

      • 2 0

      • czyli nie do samej łowickiej tylko do tego terenu przy torach żeby przelecieć (1)

        pod do niepodległości. ale co dalej? nadal przez sopot tylko jedna droga przelotowa. korki się tylko przesuną

        • 1 0

        • to juz komunikuje Gdynie

          I rozwiazuje czesciowo efekt slepej ulicy jaka jest polaczenie Pilotow z Wielkopolska. A to skrzyzomanie powinno stac sie "intermodalne".
          Tak, korki sie przesuna ale tez maja szanse rozmasowac sie przez sopockie ulice.
          Nie da sie utrzymac kurortowego charakteru czesci Sopotu. To tylko kwestia czasu i pieniedzy. Na razie pieniadz jest po stronie sopockiego przemyslu niewybrednych rozrywek...

          • 0 0

  • Jaką kolwiek budowe i rozbudowe dróg w Gdyni nalezy rozpocząć od .... (2)

    Pogonienia Szczurka i jego ferajny ! - Gdynianie mówią ,że w Gdyni mozna było zrobić wiele ,wiele więcej , jezeli chodzi o infrastrukturę komunikacyjną {drogową ! } można po krótce przypomnieć co zrobiono za nie omal ćwierćwiecznej kadencji Szczurka ; - wpierw powstał Węzeł "Bubel" -Wzgórze , tworzy zatory i spowalnia zamiast upłynniać ruch ! - do przebudowy !!! ,Droga Różowa , jest nazywana przez kierowców drogą od ściany do ściany ! - co z tego ,że jedzie się parę set metrów pięknym szerokim hajłejem jak kończy się on na ścianie ! , tak - ul. to dla tej drogi ściana !!! , cały problem tkwi w budowie nie prostych płaskich odcinków ale w budowie wielopoziomowych bezkolizyjnych skrzyżowań i Węzłów ! . Podobnie jest z budową ul. Chwarznieńskiej zrobiona kawałek nic nie dający\ch czterech pasów i ... koniec !? , czyli znowu od ściany do ściany . Węzły, węzły i bezkolizyjne skrzyżowania !!! - tego panowie planiści i urbaniści nam trzeba ! A n ie prowizorek i bylejakości !Tak jest z obecnie budowanym odcinkiem Kwiatkowskiego - tam problem tkwi nie w prostym odcinku od Płk. Dabka do W . Gruny który był i będzie nadal {!} zakorkowany , tylko Tam u góry trzeba zbudować porządny bezkolizyjny Węzeł , a nie jak się planuje - ronda lub kupy ' świateł ! to takie skrzyżowania generują korki i zatory oraz utrudniają i spowalniają ruch ! Taka jak obecnie prowadzona robota -nic nie da i nic nie pomoże , tak budowało się 50 lat temu ! . Przejedżcie się do Europejskich portowych Miast takich jak HH , Rotterdamm czy Antwerpia i zobaczcie jak to wygląda i jak to się robi !!! I na koniec prośba - Nie marnotrawcie Kasy na prowizorki i bylejakość !!! bo za chwile to i tak trzeba będzie zrobić porządnie !

    • 48 6

    • Jakie węzły ? Pod oknami domów ? Mało

      ci jeszcze betonu, smrodu spalin i hałasu ?

      W normalnych krajach burzy się węzły w miastach.

      • 0 1

    • Po co tak daleko. Można do Sierakowic

      Specjalnie wybudowane ścieżki rowerowe z dala od chodników. Drogi równe, pasy widoczne. Parking w centrum wsi. Tak, Sierakowice to wieś mogąca służyć przykładem dla leniuszków z um.

      • 1 1

  • Kiedy autobusy szkolne???! Dlaczego dzieci musza jeździć z podchmielonych lub nacpanymi gośćmi, staruszkami czy po prostu huliganamiCzłowiek wysyła dziecko do szkoły i nie wiadomo co się zdarzy!!! I dlatego rodzice musza podwozić dzieci do szkoły i jest zwiększony ruch, bo czasami trzeba do dwóch szkół!!!

    • 0 1

  • Bądźmy Fair Play (10)

    w Gdyni inwestycji drogowych nie ma lub są pozorne (maziajki farbą na asfalcie). Jedyna konkretna to węzeł przy obwodnicy. Cała reszta zasila deske kreślarska.

    • 98 10

    • Bądźcie dumni

      Macie lotnisko. Musi to wam wystarczyć

      • 0 0

    • z tym że ekipa Szczurka niema z nią nic wspólnego oprócz tego że jest robiona na ich terenie. (1)

      • 22 0

      • to nie jest ich teren

        ...to jest teren powierzony im w zarząd.

        Na którym się moszczą jak zarządy wielu spółdzielni mieszkaniowych. Wielu z tych ludzi ma takie punkty w swoim CV.

        • 0 0

    • A co ty chcesz tutaj kreślić? (1)

      • 0 0

      • ja nic

        Ale planisci kresla suto oplacane wizje i wizualizacje, ktorymi mozna podbic temperature nastrojow i slupki sondazy.

        • 0 0

    • (2)

      Ten węzeł to GDAKA a nie Gdynia - nie rób taniej reklamy Szczurkowi i jego ekipie.

      • 46 3

      • Nie przeszkodzi to Szczurkowi (1)

        w zrobieniu sobie zdjęć na otwarciu trasy.

        • 17 0

        • Heh

          • 3 0

    • Ten węzeł jest częścią Trasy Kaszubskiej

      To inwestycja rządowa. Szczurek nie ma nic z nią wspólnego

      • 19 0

    • Wystarczy być fair.

      • 6 0

  • Nowe drogi w Gdyni - propaganda ! (4)

    A kiedy skończy się codzienny koszmar Witomina, Chwarzna i okolic Gdyni Zachód?

    • 82 10

    • Zapytaj się swojego dewelopera

      Jak to zrobił że wybudował wielotysięczne osiedla w szczerym polu. I ta tablica na wjeździe jesteś w mieście a po drugie stronie ulicy rolnik ora pole Parodia

      • 0 1

    • Kiedy zaczniemy budować ?

      • 0 0

    • i do tego dzielnic północnych....

      • 1 1

    • koszmar się skończy...

      ...jak przeprowadzą się do miasta;)

      • 8 5

  • Pędzel i farby (1)

    Potencjał Gdyni w stosunku do inwestycji jest turbooooożartem. Wiele miejszuch miast robi duuuuuuużo więcej. Dla władz miasta w rzeczywistości (poza deweloperem) ważny jest pędzel i farby. Taka jest prawda!

    • 2 1

    • podobnie jak z organizacjami gospodarczymi, przymiotnik "śrerdni" to synonim pułapki i poważnej bariery

      Nie jest ją łatwo przekroczyć i wymaga to od zarządów znacząco innych kompetencji niż prosta administracja. A ona jest tak wygodna... :\

      • 1 0

  • Chorzów

    W PRLu przecięli estakadą rynek w Chorzowie. Od dwóch dekad zastanawiają się w mieście jak to naprawić. Nie powtarzajmy złych rozwiązań.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?

 

Najczęściej czytane