• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwugłos mieszkańców w sprawie płatnego parkowania w dzielnicy

Joanna, Wojciech
29 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mieszkańcy martwią się, że po wprowadzeniu Strefy Płatnego Parkowania zmniejszy się - i tak niewielka - liczba miejsc parkingowych. Mieszkańcy martwią się, że po wprowadzeniu Strefy Płatnego Parkowania zmniejszy się - i tak niewielka - liczba miejsc parkingowych.

Czy płatne parkowanie w dzielnicach poza centrum ma sens, czy nie? Mieszkańcy na nim korzystają czy tracą? Poniżej prezentujemy argumenty dwojga mieszkańców Działek Leśnych w Gdyni, którzy pomysł oceniają zupełnie inaczej. Przykład z tej dzielnicy można jednak odnieść do wielu dzielnic Trójmiasta.



Czy mieszkańcy mają rację, protestując przeciwko strefie płatnego parkowania?

Czytelniczka: płatne parkowanie w części Działek Leśnych



Ankieta przy ostatnim artykule Trojmiasto.pl na temat płatnego parkowania na Działkach Leśnych pokazuje, jak bardzo uchwała Rady Miasta odbiega od oczekiwań mieszkańców. 74 proc. osób uważa, że parkowanie nie powinno być płatne lub strefa wystarczy w Śródmieściu. My także bez większych problemów zebraliśmy 181 podpisów mieszkańców, którzy mają podobne zdanie.

Treść protestu mieszkańców Działek Leśnych (plik PDF)

Zapłacimy za parkowanie, a miejsc będzie mniej niż teraz



Dla nas, mieszkańców Działek Leśnych, zwłaszcza z ul. SzczecińskiejMapka, Sztumskiej, Olsztyńskiej i Kwidzyńskiej, proponowane zmiany wydają się całkowicie nielogiczne, utrudnią nam codzienne życie, ograniczą liczbę miejsc parkingowych, a czasem nawet uniemożliwią wjazd do niektórych miejsc. Będziemy zmuszeni do zakupu abonamentu, a nie będziemy mieli gdzie parkować.

Nie ma tu biurowców ani nawet sklepów



Wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania w górnej części Działek Leśnych nie spowoduje, że samochody znikną, są to samochody osób mieszkających tutaj. Ta część Działek Leśnych to teren z zabudową rodzinną z kilkoma blokami, bez restauracji, hoteli, biurowców. Nie ma tu nawet większych sklepów spożywczych (jak Lidl czy Biedronka), więc żeby zrobić zakupy, musimy jechać autobusem lub samochodem kilka kilometrów dalej. Dla rodzin z dziećmi z tutejszych bloków samochód jest koniecznością.

Komunikacja publiczna? Jak na wsi



Strefa Płatnego Parkowania w tym miejscu nie zlikwiduje problemu nadmiaru samochodów w Gdyni. Propozycja zmian spowoduje znaczne zmniejszenie liczby miejsc parkingowych, a likwidacja choćby nieznacznej części miejsc parkingowych wpłynie jedynie na eskalację problemów z parkowaniem.

Nie rozumiemy, dlaczego miejsce, w którym częstotliwość jazdy autobusu jest jak na wsi (jeden autobus na godzinę między godz. 7:30 a 18:50), a przystanki autobusowe nie mają nawet wiaty chroniącej przed wiatrem/deszczem, nagle traktuje się jak ścisłe centrum miasta!

Rower? Te góry są wyzwaniem nawet dla sportowców



W mojej najbliższej okolicy w ostatnim czasie sprzedano kilka działek, wybudowano na nich budynki wielorodzinne, zupełnie nie biorąc pod uwagę, że przy większej liczbie budynków w tym miejscu należałoby pomyśleć o parkingach, więc wprowadza nam się płatne parkowanie, co niby ma przyczynić się do zmniejszenia liczby samochodów. Efekt będzie taki, że mieszkańcy Działek Leśnych będą płacić abonament, a nie będą mieli gdzie parkować. Nie ma sensu się łudzić, że opłata 25-30 zł miesięcznie za parkowanie spowoduje, że ludzie pozbędą się samochodów, żyjąc w miejscu, gdzie żeby dotrzeć z zakupami do domu, trzeba czekać godzinę na autobus lub iść pod górę na piechotę dobre 20 minut lub więcej. Nie ma w pobliżu nawet parkingu płatnego, który mógłby być alternatywą dla ograniczonej liczby miejsc parkingowych pod blokiem.

Mieliśmy spotkanie z przedstawicielem Zarządu Dróg i Zieleni, panem Andrzejem Ryńskim. Wysoce niestosowne były jednak jego uwagi podczas sesji rady dzielnicy, które sprowadzały się do tego, by korzystać z komunikacji miejskiej lub jeździć rowerem. Jak mamy korzystać z komunikacji miejskiej, która w tym miejscu prawie nie funkcjonuje, albo z rowerów, gdy górzyste ukształtowanie terenu jest wyzwaniem nawet dla zawodowych sportowców?

Czytelnik: płatne parkowanie na całych Działkach Leśnych



Odmienne zdanie ma pan Wojciech, inny mieszkaniec dzielnicy Działki Leśne. Oto jego argumenty:

Zacznijmy od sprawy finansowej. 30 zł miesięcznie nie jest kwotą, która zrujnuje budżet jakiejkolwiek rodziny. Taka opłata za parkowanie z pewnością przyczyni się natomiast do większej liczby miejsc parkingowych. Dlaczego? Już wyjaśniam.

W naszej dzielnicy - jak w każdej - stoją auta, które od miesięcy nie są używane. Nie są to wraki, ale przeważnie samochody o niewielkiej wartości. Gdy ich właściciele dowiedzą się, że będą musieli ponieść kolejną opłatę, to na pewno część z nich zmotywuje to do sprzedaży często kompletnie niesprawnych pojazdów, które tylko zabierają miejsce.

Druga sprawa to fakt, że po wprowadzeniu płatnego parkowania w jednym miejscu czy dzielnicy od razu jest więcej zaparkowanych samochodów tuż za jej granicami. I nie ma tu znaczenia, że na górnym tarasie Działek Leśnych nie ma biur czy hoteli. Jeśli granica strefy skończy się na bloku A, to siłą rzeczy więcej samochodów stanie przy bloku B. Będą to sami mieszkańcy, ich goście, opiekunki do dzieci czy osób starszych, ekipy remontowe i wielu innych, którzy na co dzień odwiedzają każdą z dzielnic. Przecież każdy sobie przekalkuluje, że lepiej stanąć 50 metrów dalej za darmo niż 50 metrów bliżej za 10 złotych.

Dlatego wprowadzenie płatnego parkowania ma sens na całej dzielnicy, bez żadnego podziału. Jestem pewien, że mieszkańcy Działek Leśnych z czasem docenią tę zmianę, bo będzie się nam żyło łatwiej i przyjemniej. A jeśli do tego niektórzy - choćby ci, którzy mogą - zrezygnują z auta, to będzie jeszcze lepiej.
Joanna, Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (353) 10 zablokowanych

  • Konflikt interesów mieszkańcy kontra urząd.

    Czytelnik Wojciech to przewodniczący rady, który bez skrępowania forsuje pomysły urzędu miasta. Sam ma podwórko na którym może stawiać auto kiedy chce, może niech też z niego zrezygnuje całkowicie i sprzeda? Pseudowyjaśnienia zupełnie jak u radnych - rezygnować z auta. Czyżby planował dostać się do rady miasta? Na to wygląda...

    • 25 4

  • hej, ludki

    czego nie rozumiecie? Tego że miasto was wydyma z kasy?

    • 22 3

  • Dwugłos, doprawdy?

    Jejku, jejku. Płatne parkowanie. Jaki ambaras się zrobił. W takim razie dodam trzeci głos. Proszę spojrzec gdzie zaparkowane są samochody pokazane na zdjęciu. No cóż... W Gdyni to standard, a właśnie takie parkowanie podlega opłacie zgodnie z raryfikatorem mandatów.

    • 7 15

  • Wprowadzenie płatnego parkowania niemal w całym mieście

    jest powrotem do punktu wyjścia

    • 15 3

  • Do wszystkich kierowców, którzy myślą, że są współwłaścicielami terenu mista (6)

    Nie jesteście :) Gdyby tak było, to dostawalibyscie dywidendę z zyku ze sprzedaży nieruchomości i podatków. Wy jesteście jedynie wspóluzytkownikami miejskiej przestrzeni. Tak jak wspołuzywacie windę w waszym bloku. A to oznacza składanie się na jej utrzymanie.

    • 10 30

    • A podatki to na co?

      Na wypłatę dla gryzipiórków? Puknij się w głowę i zawołaj kuku. Składanie na utrzymanie jest, ale utrzymania nie ma.

      • 12 3

    • Tak, opłata za windę jest w czynszu a opłata drogowa jest w paliwie a to oznacza, że składam się na (2)

      utrzymanie tych dróg.

      • 17 4

      • (1)

        od kiedy akcyza trafia do samorzadu?. pliwem utrzymujesz drogi krajowe i to tylko w 24 procentach

        • 0 7

        • 24% ??? Doucz sie i wtedy odezwij!

          • 4 0

    • rowerzysci jesteście jedynie wspóluzytkownikami miejskiej przestrzeni. Tak jak wspołuzywacie windę w waszym bloku. A to oznacza składanie się na jej utrzymanie.

      • 4 2

    • Sa wspolwlascicielami tak dlugo jak Polska rosci sobie prawo do ich osoby. Nie musza nawet placic podatkow, wystarczy ze sa obywatelami.

      • 1 1

  • heheh, słupki postawcie i gipsowe ryby (1)

    i podatek za auto, i 500 plus dla posiadaczy rowerów, no i nowe mewo zainstalujcie, z tymi samymi założycielami to może pobangla kilka miesięcy ze stratą kilku mln...a jak się nie podoba to jak świnie do autobusu albo SKM, w ścisku i syfie w piątkowe wieczory z naćpanymi małolatami, i jeśli będziesz miał latem szczęście to może twoja głowa nie znajdzie się pod pachą jakiegoś spoconego gościa, jak w bangladeszu.....ale władze robią wszystko dla mieszkańców, oprócz tych którzy mają auto, własne, nie firmowe, a podejrzewam że conajmniej 95% uprawnionych takowe posiada, i proszę, proszę nie mówcie mi o Amsterdamie........i innych rozwiniętych krajach, nie porównujcie bangladeszu z Abu Dabi......

    • 26 3

    • Niech mówią o Amsterdamie.

      Tylko się pogrążą, bo każdy kto w tym mitycznym Amsterdamie był, ten wie jak to tam wygląda.
      Zaparkować można wszędzie, nawet przy samych kanałach. Owszem, wielu ludzi jeździ rowerami, ale odległości są znacznie mniejsze. Widać wyraźne podziały na dzielnice, np. dzielnice biznesowe, dzielnice studenckie itd. Ludzie pracujący w korpo przeważnie mieszkają blisko miejsca pracy, więc mogą sobie pozwolić na jazdę rowerem po płaskiej powierzchni. U nas płaskich powierzchni nie ma. Co więcej, Amsterdam przecina autostrada. I nie mam tu na myśli autostrady w rozumieniu aktywistów miejskich (oni autostradą nazywają Władysława IV w Gdyni), tam po prostu biegnie sobie pełnoprawna autostrada.

      • 7 0

  • to jak mają w d*pie mieszkańców?

    ..

    • 17 4

  • Urzad Miasta Gdyni to stan umysłu

    Najpierw likwidują setki miejsc parkingowych w centrum miasta a później rozszerzają płatne strefy parkingowe. A tego urzędnika co mówi, ze należy się przesiąść na rower to chętnie bym zobaczył jak daje przykład i sam pedałuje. Urzędnicy zacznijcie od siebie i zlikwidujcie swój bezpłatny parking na Piłsudskiego a mieszkańców zostawcie w spokoju

    • 25 4

  • Nie rozumiem (2)

    Nie rozumiem dlaczego niektórzy mieszkańcy chcą dobrowolnie się opodatkować. Płacimy już tyle danin na rzecz państwa w różnych formach, że naprawdę nie potrzeba nam więcej obciążeń. Kilka lat temu nie było płatnego parkowania w Gdyni w ogóle i wszystko funkcjonowało bez problemu. Tłumaczenia o rotacji miejsc w centrum jeszcze może mają jakiś sens, ale w dzielnicach, a szczególnie na Działkach Leśnych już niekoniecznie. Jestem zdecydowanie przeciwko rozszerzaniu strefy, ale pewnie i tak tzw "magistrat" zrobi co zechce, żeby choć trochę powiększyć wpływy do budżetu, bo nie ukrywajmy - chodzi wyłącznie właśnie o to.

    • 25 5

    • Zauważ że

      Wszystkie głosy za to głosy radnych lub ich spokrewnionych.

      • 5 1

    • to zrozum, ze nie wszyscy chca sie zrzucac na parkingi, bo nie wszyscy maja auta, a przestrzen w miescie kosztuje i to duzo

      • 0 4

  • Te strefy płatnego parkowania da tylko i wyłącznie po to by kosić mieszkańców.

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane