• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

EQB - kolejny w pełni elektryczny Mercedes

Michał Jelionek
10 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB. Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.

Elektryczna rodzina Mercedesa powiększyła się o kolejny model. To EQB, czyli kompaktowy SUV z miejscem nawet dla siedmiu osób. Poznajcie go bliżej.



Czy podoba ci się elektryczny Mercedes EQB?

Całkiem niedawno mieliśmy przyjemność przetestować jednego z bardziej luksusowych i zaawansowanych technologicznie "elektryków" dostępnych na rynku. Mowa oczywiście o Mercedesie EQS. Tym modelem włodarze niemieckiego giganta mocno naprężyli muskuły. Wskazują pewne trendy i rozwiązania, na których bazować będą pozostałe auta elektryczne z gamy Mercedesa, w tym także bohater tego artykułu - EQB.

Dodajmy, że elektryczna rodzina Mercedesa szybko się powiększa. Już teraz liczy pięć modeli, a za moment dołączy do nich szósty EQE. Skupmy się jednak na najświeższym debiutancie, którego wzięliśmy na warsztat.

  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Mercedes EQB to oczywiście elektryczna wersja znanego już wcześniej modelu GLB. Elektryczny SUV dostępny jest w trzech wersjach: 250, 300 4MATIC i 350 4MATIC. Dealer BMG Goworowski przekazał nam do testów środkową wersję. "Trzysetka" napędzana jest silnikiem elektrycznym, który generuje moc 228 KM i 390 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Auto oferuje napęd na wszystkie koła 4MATIC i automatyczną przekładnię. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8 sekund, a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 160 km/h.

Na papierze przyspieszenie do "setki" nie powala, ale pamiętajmy, że w tym aucie moment obrotowy dostępny jest natychmiastowo, dlatego też masywny SUV do 50-60 km/h rozpędza się bardzo szybko. Dynamikę EQB trzeba ocenić bardzo pozytywnie, podobnie jak same wrażenia z jazdy. Na pewno nie można zarzucić nowemu "elektrykowi" ociężałości. To, na co zwróciłem uwagę, to dość sztywno zestrojone zawieszenie. Cierpi na tym nieco komfort podróżowania, ale zyskuje pewność prowadzenia.

Czytaj także:

GLB - absolutna nowość Mercedesa



  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
W wersjach 4MATIC zapotrzebowanie na siłę napędową pomiędzy przednią a tylną osią jest inteligentnie regulowane, w zależności od sytuacji drogowej, nawet 100 razy na sekundę. Koncepcja napędu Mercedes-EQ skupia się na optymalizacji zużycia prądu poprzez jak najczęstsze wykorzystywanie tylnego silnika elektrycznego.

Więcej artykułów na temat aut elektrycznych



  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Pojemność baterii w testowanym egzemplarzu wynosi 66,5 kWh. Według producenta przy takiej pojemność EQB jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 420 km. Podczas jazd testowych w cyklu mieszanym średnie zużycie energii oscylowało w granicach 23 kWh na 100 km. Gdyby owe "spalanie" utrzymało się do wyczerpania energii zmagazynowanej w baterii - przejechalibyśmy około 290 km. Całkiem przyzwoicie. Żeby osiągnąć deklarowany przez Mercedesa zasięg... trzeba się mocno postarać.

Bardzo dobrze podczas jazdy sprawuje się asystent Eco Assist, który podpowiada kierowcy, kiedy warto zwolnić nogę z pedału przyspieszenia, np. z powodu zbliżania się do strefy z ograniczeniem prędkości. Poza tym asystent wspiera kierującego takimi funkcjami, jak chociażby żaglowanie czy rekuperacja. Samo odzyskiwanie energii działa bardzo efektywnie.

Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB. Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Na podstawie obrazu sytuacji na drodze ECO Assist decyduje, czy poruszać się z najmniejszym oporem, czy też zintensyfikować rekuperację. W swoich zaleceniach bierze pod uwagę zjazdy i wzniesienia oraz ograniczenia prędkości, przebieg drogi (zakręty, skrzyżowania, ronda) oraz odległość do poprzedzających pojazdów.

Kierowca manualnie przy pomocy łopatek za kierownicą może dobrać siłę rekuperacji. Dostępne są cztery opcje: D Auto (rekuperacja zoptymalizowana przez Eco Assist), D+ (żaglowanie), D (słaba rekuperacja) i D- (średnia rekuperacja).

  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Ile czasu potrzeba na naładowanie EQB? Korzystając z bardzo szybkich ładowarek prądem stałym DC o mocy 100 kW ładowanie od 10 do 80 proc. zajmie zaledwie 32 min. (15 min. ładowania wystarczy, aby komputer pokładowy wyświetlił 150 km zasięgu). Pytanie tylko, kto ma dostęp do tak szybkich ładowarek? No właśnie.

Przy wykorzystaniu wallboxów (prąd przemienny AC, moc 11 kW) czas ładowania do pełna wyniesie 5 godz. 45 min. Pełne ładowanie przy użyciu gniazdka domowego to już kilkanaście godzin oczekiwania.

Trójmiejskie salony samochodowe


  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
EQB, choć bazuje na modelu GLB, ma nieco inne wymiary. Rozstaw osi i szerokość są identyczne, natomiast "elektryk" jest o 5 cm dłuższy i minimalnie wyższy. Co ważne, ten kompaktowy SUV jest naprawdę przestronny i jest w stanie pomieścić nawet siedem osób, jednak jak podkreśla sam producent, rząd siedzeń w bagażniku jest przeznaczony raczej dla dzieci.

Kolejna istotna informacja jest taka, że EQB względem GLB nie straciło wiele na pojemności bagażnika. Przy standardowej konfiguracji siedzeń bagażnik pomieści 495 litrów. To zaledwie o 75 litrów mniej niż w przypadku spalinowej odmiany.

  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Zaglądamy do środka. Jak już wspomniałem wyżej - to naprawdę przestronne wnętrze. Sam wygląd to w zasadzie kopia kokpitu ze spalinowego GLB. Nie będę się nad nim rozwodził, bo w mojej ocenie Mercedes od lat komponuje naprawdę świetnie wyglądające, ergonomiczne i dobrej jakości wnętrza.

Oczywiście znakiem rozpoznawczym wnętrz najnowszych Mercedesów jest rozpościerająca się na ponad pół kokpitu tafla z dwoma ekranami. Każdy mierzy ponad 10 cali. Ten bezpośrednio przed oczami kierowcy to pełni funkcję wirtualnych zegarów, natomiast centralny odpowiedzialny jest za multimedia.

  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
  • Nowy, w pełni elektryczny Mercedes EQB.
Ceny Mercedesa EQB rozpoczynają się od kwoty 228 tys. zł (wersja EQB 250). Testowany egzemplarz EQB 300 został wyceniony na 299 tys. zł.

Samochód do jazd testowych użyczyła firma BMG Goworowski.

Miejsca

Opinie (91) 5 zablokowanych

  • Wow kolejny merc na wyngiel ! (2)

    • 1 0

    • Tak jak Twoja lodówka i telewizor :-)

      • 0 0

    • Dokladnie.

      Niemiaszki tną lasy pod kopalnie węgla. Likwidują elektrownie jądrowe i chrzania dyrdymaly o byciu eko. To parszywy kraj z ambicjami na kolejną rzeszę.

      • 0 0

  • Wszystko na jedno kopyto. Merc podobny do Kii i renault. (2)

    Leon podobny do focusa. Bmw do Lexusa i tak dalej. Znaczek wyznacznikiem ceny. Auta z lat pandemi są dużo gorsze jakościowo niezależnie od marki. Za kilka lat może być problem z odsprzedażą.

    • 13 1

    • A baterie jak w Teslach (1)

      Po kilku latach pozwolą na przejazd kilkudziesięciu km hahaaha

      • 0 0

      • W jakich Teslach? Masz na myśli jakieś zabawki zdalnie sterowane dla dzieci?

        • 0 0

  • Kto to kupi w tym biedniejszym smutnym kraju na skraju wojny (2)

    • 3 1

    • (1)

      Fakt, w rosji nikt tego nie kupi.

      • 0 0

      • Ja bym się nie zarzekał, tam sporo bogaczy jest.

        • 0 0

  • pytanie (1)

    czy jak wezme kredyt czy leasing i bedzie wojna taka totalna ja na wschodzie
    to nie bede musial splacac?

    • 3 0

    • Tylko jak na tej wojnie zginiesz.

      • 0 0

  • Ile kosztuje załadowanie na max? Poza tym 6 godzin ładowania? (15)

    A ładowarki są trzy na krzyż.

    • 13 0

    • Wyjazd z Gdańska do Zakopanego zajmie 2 dni (8)

      Dlatego elektryk to o kant.....
      Jedynie do miasta z założeniem że masz gdzie go ładować na każde życzenie.
      Póki co, te auta to kosmicznie drogie gadżety

      • 12 0

      • Na siku + kawa, na coś do zjedzenia, kolejne siku i rozprostowanie kości i tak co 170-200 kilometrów. (2)

        Dodaj wiec około 3 godziny a dojedziesz bez problemów. Można i do Zakopca i dalej.

        • 2 6

        • Moim małym autkiem obecnie jadę do Zakopanego 6,5 - 7 godzin, z jedną przerwą. (1)

          Dzięki czemu mogę np. wyjechać w piątek po pracy i być wieczorem na miejscu.
          Nie potrzebuję stawać 4 razy na takiej trasie.

          • 2 0

          • A ja np. do Zakopca się nie wybieram i jeszcze mniej czasu tracę na podróż niż Ty

            • 0 0

      • (3)

        ale do miasta mało kto kupi auto za 300k cebulionów.
        Jak masz taki budżet to można przebierać

        • 4 0

        • Mając 300k (2)

          Wybieram coś z V8 ewentualnie V6

          • 3 0

          • Brawo - odkryłeś, że masz wolną wolę :-)

            • 0 0

          • np Mustang 5.0

            • 0 0

      • Mi kiepskim elektrykiem zajął koło 10h - skąd Ci się wzięły 2 dni?

        • 0 0

    • Trzy na krzyż to są na Twoim osiedlu, przy drogach jest tyle ile trzeba na tą chwilę, tłoku nie ma.

      W szkole byłeś? Policz sobie ze swojego rachunku za prąd, ile u Ciebie kosztuje kWh - koło 70gr zapewne. Samochód ma baterię 66kWh - z grubsza tyle wciągnie z sieci od zera do pełna. I Ile Ci wyszło?

      • 0 0

    • Tak około 40 pln za 60kWh (2)

      • 2 1

      • Sprawdź najpierw ceny za 1kWh bez abonamentu na stacjach ładowania to się kurcze bardzo srogo zdziwisz bo wyjdzie 180zł za 60kWh

        • 2 0

      • to i tak dużo taniej niż benzyna xd

        • 0 1

    • (1)

      Bo elektryczny samochód ma póki co sens jak masz swoje ładowanie w domu, garażu czy firmie ze ściany, ładujesz sobie w nocy i rano gotowe. Albo jak mało jeździsz i możesz raz na jakiś czas pojechać i gdzieś naładować. Bo póki co w naszych realiach to słabo.

      • 9 0

      • Rzeczywiście słabo. Ewentualnie hybryda miałaby sens,

        I to na dojazdy do stacji benzynowej.

        • 7 0

  • W razie W elektrykiem daleko nie uciekniesz. (2)

    A dobrym dieslem to i 1000 km bez tankowania.
    Tak że ten...

    • 10 1

    • 1000km jak masz pełny bak - czyli jak odpowiednio wcześnie się zabierzesz.

      A jak odpowiednio wcześnie to jeszcze ładowarki też będą działały i elektrykiem też się zwiniesz. Za to jak za późno się zbierzesz to baku możesz nie mieć gdzie zatankować, a elektryk po drodze z niejednego dachu pokrytego fotowoltaiką może skorzystać.

      • 0 0

    • Moze o to chodzi jak sie narod rozlezie. Latwiej wylapac i zagonic gdzie trzeba :)

      • 8 0

  • Boże widzisz to i nic nie robisz (9)

    Suw elektryk. Tylko wolnossąca benzynka

    • 14 10

    • Czasami widać na autostradzie auto za pol banki (1)

      70 na godzinę żeby dojechać do Tczewa

      • 2 0

      • Tak, też nie lubię kapeluszników i niedzielnych kierowców, szczęśliwie na autostradzie łatwo wyprzedzić.

        • 0 0

    • to chyba w latach 90 szukasz wymarzonych pojazdów

      ewentualnie jakąś mazdę albo używaną corollę. Bo z USA jak dolar ponad 4 zyble już się nie opłaca ściągać

      • 0 0

    • A spalanie 12l/100km (5)

      Jak już to ON, osiągi i mała konsumpcja.

      • 5 2

      • (4)

        do tego smród, klekot i x dodatkowych części, które mogą się zepsuć.

        • 1 7

        • bo elektryk się nie psuję (2)

          wieżą w to tylko ci co go nie mieli nigdy / nie użytkowali i mówię to jako użytkownik przechwalonej Tesli 3...

          • 4 0

          • na Teslę wystarczyło, (1)

            a na słownik języka polskiego już nie?

            • 1 2

            • popieram

              do której szkoły chodziłeś synu?

              • 0 0

        • Przestań żyć latami 90 tymi

          I zejdź na ziemię

          • 4 1

  • Kolejny szajs (1)

    • 4 0

    • Szmelcsedes Bęc

      • 0 0

  • niezadowolenie jak zawsze roszczeniowcy w swoich 20letnich gratach tak mozecie sie pluc i tak w zyciu nie bedzie was stac (2)

    a juz niedługo czeka was złomowanie tego szrotu bo tylko elektryki bedą dopuszczone wa wy bedziecie szrotem tramwajowym jechac tylko na to was bedzie stac

    • 2 11

    • czekaj czekaj eko czopku

      zrobia ci że 10 minut po zakupie auta będziesz musiał jż płacić extra bo stare auto to będziesz inaczej piszczał...

      • 0 0

    • Ja mam dwuletniego Dustera 1,3

      • 0 0

  • (5)

    A jaki zasięg bo nie doczytałem czy nie napisali

    • 2 0

    • Nie doczytałeś

      • 0 0

    • (2)

      producent podaje 420, ale zmierzyli tu w teście i wyszło 290

      • 4 0

      • Czyli 200 realnie. (1)

        No chyba że jedziesz autostradą 90 km/h pomiędzy tirami.

        • 2 0

        • no realnie to 290, tak jak zmierzyli w normalnej jeździe

          aż tak źle z nimi nie jest by tylko 200 zasięgu miały

          • 1 0

    • na długość przedłużacza

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane