• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne Audi Q8 kontra SQ8. Czy warto dopłacić?

mJ
11 października 2023, godz. 06:00 
Opinie (101)
Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback. Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.

Miałem okazję przetestować dwie odmiany elektrycznego SUV-a spod znaku Audi. Porównaliśmy bazowe Q8 e-tron Sportback z mocniejszym, bardziej zadziornym SQ8 e-tron Sportback. Czy warto dopłacić blisko 100 tys. zł?



Co jest twoim zdaniem atrakcyjniejsze?

Przez kilka dni miałem przyjemnosć porównać dwa - z pozoru - bardzo podobne, ale jednak różniące się auta. To elektryczni reprezentanci Audi - Q8 e-tron i SQ8 e-tron. Oba w nadwoziu Sportback.

Bazowa cena pierwszego to 364 300 zł, natomiast za mocniejszą wersję należy dopłacić ponad 90 tys. zł (ceny rozpoczynają się od 455 600 zł).

Audi SQ8 e-tron



Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback. Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
Zacznijmy od mocniejszej wersji SQ8 e-tron Sportback. Kluczowa informacja jest taka, że SQ8 zostało wyposażone w aż trzy silniki elektryczne. To absolutna nowość i niezwykle ciekawe rozwiązanie. Na przedniej osi pracuje jednostka o mocy 168 KM, natomiast na tylnej znajdują się dwa motory o mocy 133 KM każdy.

Co ważne - silniki z tyłu znajdują się przy kołach, odpowiednio rozdzielając moment obrotowy. I to czuć, zdecydowanie. Nawet przy większych prędkościach w zakrętach, ten sporych gabarytów SUV prowadzi się kapitalnie. Jak po sznurku. W przypadku gdy jedno z kół traci przyczepność - błyskawicznie komputer rozdziela moment tak, aby ustabilizować tor jazdy.

Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback. Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
Łączna moc systemowa w SQ8 e-tron wynosi 504 KM i aż 973 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint do "setki" zajmuje 4,5 sekundy (prędkość maksymalna została ograniczona do 210 km/h). A dodajmy, że ten SUV waży aż 2725 kg. Przyspieszenie robi wrażenie, w sportowym trybie dosłownie wciska w fotel.



Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback. Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
Pojemność akumulatora to 106 kWh netto, a jego maksymalna moc ładowania to 170 kW. W przypadku tak dużej mocy ładowania, bateria od 10 do 80 proc. naładuje się w 31 minut. W przypadku ładowania z mocą 11 kW kompletne naładowanie potrwa 11,5 godz., a przy 22 kW - około 6 godz.

Producent podaje, że w cyklu mieszanym zasięg SQ8 e-tron Sportback wynosi 428 km. Jak jest w rzeczywistości? Podczas jazd testowych w cyklu mieszanym, po przejechaniu blisko 300 km średnie zużycie wyniosło 27,7 kWh na 100 km. Przy takim zużyciu powinienem przejechać na jednym ładowaniu około 380 km. Ten wynik nie rzuca na kolana.



Audi Q8 e-tron



Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback. Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
Jak na tle mocniejszego i droższego wariantu wypada bazowe Q8 e-tron? Całkiem przyzwoicie. Auto co prawda ma dwa silniki elektryczne, a nie trzy, i tę różnicę przy większych prędkościach, przy bardziej dynamicznej jeździe czuć.

Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback. Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
Do testu porównawczego otrzymałem bazową wersję advanced 50 quattro. Układ napędowy generuje 340 KM mocy i 664 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jak widać, różnice w mocy i momencie obrotowym są znaczne - to ponad 160 KM i 300 Nm.

Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback. Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
Q8 e-tron od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. W pierwszym momencie, przdynamicznym ruszaniu nie czuć specjalnie różnicy w mocy. Różnicę czuć przy prędkości powyżej 60-70 km/h. Dodam, że Q8 w porównaniu do SQ8 jest lżejsze o 140 kg.

W przypadku Q8 mniejsza jest też pojemność baterii - wynosi 89 kWh netto. Producent deklaruje, że na jednym ładowaniu auto może przejechać do 410 km. Jak to się ma do rzeczywistego zasięgu? Średnie zużycie prądu przy podobnym stylu jazdy, jak w przypadku SQ8 e-tron, wyniosło 24,8 kWh. Gdyby udało się utrzymać takie "spalanie" dłużej - to na jednej baterii przejechałbym niespełna 360 km. Zatem porównywalnie.

W przypadku maksymalnej mocy ładowania bateria od 10 do 80 proc. naładuje się w 28 minut. Korzystając z ładowarki o mocy 11 kW czas pełnego ładowania wydłuży się do ponad 9 godz.

Czy warto dopłacić do SQ8?



Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback. Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
Jak już wspomniałem różnica w bazowych cenach obu modeli wynosi ponad 90 tys. zł. Czy warto dopłacić do SQ8 za zdecydowanie większą moc, lepsze osiągi, nieznacznie większy zasięg i efektywniejsze właściwości jezdne? Moim zdaniem nie.

Oczywiście SQ8 dostarczy kierowcy więcej emocji "za kółkiem", ale nie są to emocje warte 100 tys. zł. Q8 e-tron, choć nieco gorzej jeździ, jest wystarczająco dynamiczne.

Duże rabaty



Co ważne, jak udało mi się dowiedzieć, dealer Plichta na oba modele nakłada aktualnie bardzo duże rabaty. Na zakup Q8 e-tron Sportback można uzyskać upust do 83 tys. zł brutto od ceny katalogowej. W przypadku SQ8 e-tron Sportback maksymalny rabat wynosi 63 tys. zł brutto dla egzemplarzy gotowych do odbioru.

Auta do jazd testowych użyczyła firma Audi Plichta (Audi City Gdańsk).

  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
  • Test, w którym porównujemy Audi Q8 e-tron Sportback z SQ8 e-tron Sportback.
mJ

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (101)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane