• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stacje ładowania aut na ulicznych latarniach. Prototypowe urządzenia w Gdyni

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Samochód elektryczny można ładować przy słupie oświetleniowym przy ul. Komandorskiej przez całą dobę. Samochód elektryczny można ładować przy słupie oświetleniowym przy ul. Komandorskiej przez całą dobę.

Dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych pojawiły się na słupach oświetleniowych przy ul. KomandorskiejMapka w Gdyni. To prototypowe w skali kraju rozwiązanie. Urządzenia zamontowane przez firmę Energa Oświetlenie mogą działać w zakresie mocy od 3 do 22 kW. Korzystanie z nich jest na razie bezpłatne.



Czy ładowarki na latarniach to dobry pomysł?

Urządzenia zainstalowano w ramach współpracy z Urzędem Miasta w Gdyni. Znajdują się naprzeciwko Hotelu Antares, na Grabówku. Dlaczego tam?

- Mamy wiele osiedli budowanych w dawnych czasach, gdzie brakuje możliwości zainstalowania punktów ładowania. Na osiedlach, tych z wielkiej płyty, nie ma garaży podziemnych czy przeznaczonych miejsc parkingowych. Stacje instalowane na słupach latarni to nie tylko rozwiązanie innowacyjne, ale przede wszystkim praktyczne - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Parkowanie i ładowanie aut elektrycznych w Trójmieście: więcej informacji



Z ładowarek mogą od czwartku korzystać wszyscy chętni. Przez kilka miesięcy usługa będzie bezpłatna, a później zostanie połączona z usługą Orlen Charge. Technicy z Energi będą w tym czasie weryfikować jakość ładowania z lamp ulicznych działających w sprzężeniu i podłączonych w większej liczbie do jednego układu sterowania oświetleniem.

Ładowarki przy Komandorskiej w Gdyni od 3 do 22 kW



Tego typu urządzenie może obsługiwać obwody oświetleniowe od kilku do kilkunastu lamp, więc ważne jest, aby przeanalizować sprawność i niezawodność pracy systemu rozbudowanego o więcej niż jedną stację.

Samochody w ładowarkach przy ul. Komandorskiej można ładować zarówno przy wyłączonym, jak i włączonym oświetleniu ulicznym. W drugim przypadku system weryfikuje pobór mocy przez oprawy i wysyła pozostałą moc do ładowarki. Urządzenia mogą działać w zakresie mocy od 3 do 22 kW, w zależności od bieżącego zapotrzebowania.

Ładowarki na latarniach: tańsze i szybsze w budowie



Przedstawiciele firmy Energa Oświetlenie przekonują, że zaletą rozwiązania jest fakt, że urządzenia montowane na słupach są szybsze w budowie niż wolnostojące ładowarki, których postawienie wymaga prac ziemnych związanych z procedurami i pozwoleniami. Poza tym są nawet czterokrotnie tańsze.

- Budowa stacji ładowania na istniejącej infrastrukturze oświetleniowej jest nowością na rynku polskim. Stanowi przykład połączenia wysiłków na rzecz efektywności energetycznej z promowaniem elektromobilności. Łączenie stacji ładowania pojazdów z infrastrukturą oświetleniową pozwala wykorzystać rezerwy mocy uzyskane dzięki modernizacji oświetlenia oraz zapewnić większy dostęp mieszkańców do stacji ładowania - wskazuje Marcin Stojek, wiceprezes Zarządu Energi Oświetlenia.
Firma, w zależności od zainteresowania, nie wyklucza montażu kolejnych podobnych urządzeń w mieście. Ok. 10 ładowarek pojawi się w tym roku w kolejnych miastach na Pomorzu.

  • Obok ładowarek są miejsca oznaczone kolorem zielonym dla posiadaczy elektrycznych aut.
  • Obok ładowarek są miejsca oznaczone kolorem zielonym dla posiadaczy elektrycznych aut.
W Gdyni docelowo ma być 100 różnego typu urządzeń.

- Systematycznie uruchamiamy kolejne, które są zróżnicowane. Chcemy, by obejmowały całe miasto. W moim przekonaniu musi być tak, żeby ta usługa była łatwa i dostępna. Nie ma co się oszukiwać: obecnie cena aut elektrycznych jest wysoka i pojazdy te są dobrem słabo dostępnym. Przez popularyzację i ułatwianie dostępu do elektromobilności jesteśmy w stanie uzyskać taki efekt, jak w niektórych krajach europejskich, gdzie zielone tablice stają się normą - kończy Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Miejsca

Opinie (240) 5 zablokowanych

  • (7)

    brak spójności w oznakowaniu: rozumiem te o innych kolorach przed przejęciem przez Orlen, ale tu ta w Gdyni oznaczona Energa Oświetlenie a te z artykułu z 27 czerwca już oznaczone Energa grupa Orlen. Wisienką na torcie jest nazwa aplikacji Orlen Charge. Ale chaos.

    brak informacji w artykule kto jest producentem tego cuda na latarni

    • 29 9

    • (3)

      Kogo to obchodzi co skąd i dla kogo.?

      • 5 1

      • Mnie (2)

        Dwie ostatnie próby naładowania auta w sieci Orlen zakończyły się porażką. Infolinia miła ale bezużyteczna. Pani mówi, że powinno działać :) Aplikacja niby przejrzysta ale nie działa jak należy. Albo są kompletnymi amatorami albo celowo opóźniają wejście elektryków. Pomysł zdalnego odpalania ładowania to jakiś koszmar. Czemu nie można zwyczajnie jednego standardu wprowadzić dla wszystkich ładowarek na rynku??? Teraz trzeba mieć sto appek i kart, masakra.

        • 12 2

        • jeszcze (1)

          dodam jeszcze, że nim te same ładowarki zostały przebrandowane na Orlen i były na kartę nie appkę, działały bez zarzutu :)

          • 8 1

          • bo obajtek by na tym tracił

            Orlen podnosi już benzynę prawie do 6zł

            • 1 1

    • (2)

      Napisał jaśnie pan czepialski..

      • 1 7

      • (1)

        słupki stoją w miejskiej przestrzeni publicznej - skoro walczymy z chaosem na bilbordach, reklamach i innego tego typu to warto o spójność również w ładowarkach. ten 1 słupek nie wiele znaczy ale jak będzie na każdej latarni to wtedy zobaczysz co to znaczy koszmar oznakowania. kolorki, loga, świcidełka, kształty i rozmiary - będzie syf

        • 6 4

        • Moim zdaniem właśnie dość spoko są oznakowane. Wiadomo o co chodzi, ale nie krzyczą.

          • 1 0

  • mieszkaniec (12)

    Mieszkam w okolicy i w życiu nie widziałem tam auta elektrycznego, a umiejscowienie jest takie, że nikt specjalnie ładować auta tam nie pojedzie .... zablokowane za to zostały co najmniej 3 miejsca postojowe dla mieszkańców ... po co to wszystko jest robione to ja naprawdę nie mam pojęcia .... wyrzucanie pieniędzy podatników w błoto i nic więcej .....

    • 91 33

    • Stacje powinny powstawać jak najszybciej (1)

      od stycznia 2022 zaczyna obowiązywać ustawa o elektromobilności, która nakazuje wielu firmom posiadanie 10% aut elektrycznych.

      Później 20%, 30% itd.

      Już teraz stacji ładowania jest za mało!

      • 14 5

      • ustawa bedzie obowiazywać ... ale VATouszek już nie

        • 0 0

    • (2)

      Nigdy nie widziałeś auta elektrycznego, bo nie było gdzie ładować. Proszę, wróć tu za kilka miesięcy, i powiedz czy nadal żaden sąsiad nie ma "elektryka" - jak dotąd, gdzie pojawiały się ładowarki, tam wkrótce pojawiały się samochody.

      • 20 10

      • Nie było gdzie ładować? (1)

        Niedaleko, bo na parkingu podziemnym Kauflandu jest stacja (czy nawet dwie) ładowania pojazdów.

        • 0 5

        • zatem masz już odpowiedź, gdzie stoją auta elektryczne

          • 4 0

    • A widzisz, ja bym ładował

      Planowałem zakup elektryka, ale nie szło się dogadać z wspólnoto - komuną: nie wyrazili zgody nawet na zwykłe, opomiarowane (chciałem zapłacić za instalację i późniejszą eksploatację) gniazdko elektryczne. Więc następny będzie już elektryk :)

      • 3 1

    • Ja tam nie mieszkam co prawda, ale ostatnio akurat parkowałam niedaleko i widziałam podłączonego elektryka. Ale nawet jeśli nie mają aut elektrycznych mieszkańcy tej okolicy, to wydaje mi się, że m.in. właśnie dlatego, że nie było wcześniej ładowarki... Kto by kupił elektryka mieszkając w mieszkaniu, bez garażu i opcji instalacji ładowarki... Im więcej w przestrzeni miejskiej będzie tych ładowarek, tym większe zaintresowanie ludzi autami. Logiczne

      • 9 2

    • Nie zgadzam się

      To dziwne. Również mieszkam w okolicy i widziałam podłączone do ładowarki auta. Po co tak kłamać?!

      • 8 4

    • (2)

      Niedługo zabiorą więcej parkingów. Cieszcie się, nadchodzi Unia.

      • 12 9

      • dzięki Bogu :)

        • 0 1

      • zabiorą? pomalują na zielono poprostu - i nadal będą tam parkować samochody

        • 7 0

    • Ładują tam auta ciagle pod wieczór

      Mieszkam obok i ładują tam auta elektryczne zawsze na noc stoi jakieś podłączone :)

      • 17 4

  • Gdańsk w wydawaniu kasy wymiata Mevo1, Mevo 2, ECS, spółeczki od "kultury". kunszt wodny (2)

    i pomniejsze jak rydwan, kurz...

    • 4 2

    • A co ma do tego ECS?

      • 0 0

    • oraz polski, ups sorry, ruSSki ład

      • 0 0

  • (2)

    Korzystanie bezpłatne czyli wszyscy płacimy aby bogacz pod lądował sobie auto

    • 15 1

    • No tak, jak ktoś kupuje samochód elektryczny, żęby oszczędzać to jest bogaczem.

      • 0 1

    • To jest nierówność konstytucyjna - Konstytucja!!! ;)

      • 2 1

  • rossi141

    Prawda jest taka dwie stacje ładowania kosztem 3 miejsc parkingowych, hotel ma darmowa reklamę. A parkowanie na miejscach wyłączonych z ruchu to norma straż miejska spi kryzys parkingowy to nie tylko centrum

    • 0 0

  • Nie skorzystam, bo najciemniej jest pod latarnią.

    • 1 0

  • Dlaczego akurat tam?

    "Urządzenia zainstalowano w ramach współpracy z Urzędem Miasta w Gdyni. Znajdują się naprzeciwko Hotelu Antares, na Grabówku. Dlaczego tam?"
    Tego akurat w artykule nie wyjaśniono.

    • 0 0

  • ale nowość :) takie rozwiązania widziałem 3-4 lata temu na Ukrainie w Odessie

    • 1 0

  • (1)

    lepiej zrobcie na latarniach gniazdka usb

    • 3 2

    • nie da się bo tam za dużo voltów

      • 0 0

  • Zero emisji?

    Cóż za wspaniałą mamy eko Gdynię!! A gdzie produkowany jest prąd dla elektryków i trolejbusów? Większość na południu Polski i tamtych ludzi trujemy spalaniem węgla. Ustawcie lepiej sygnalizację na skrzyżowaniach żeby był płynny ruch i mniej spalin pseudoekolodzy.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane