• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ford Raptor Ranger: to coś więcej niż pickup

Michał Jelionek
30 lipca 2023, godz. 06:00 
Opinie (72)

Pickup kojarzy nam się przede wszystkim z ciężką pracą. Ale na rynku są pickupy, które oprócz tego, że mogą przewieźć na "pace" większy ładunek i wjechać w bardziej wymagający teren, dodatkowo fundują kierowcy całkiem sporo emocji za "kółkiem", bogate wyposażenie i atrakcyjny wygląd zewnętrzny. Wypisz, wymaluj nowy Ford Ranger Raptor. Poznajcie go bliżej.



Czy podoba ci się nowy Ford Ranger Raptor?

Amerykanie kochają potężne i paliwożerne pickupy, w tym m.in. świetnego Forda F-150 Raptora. Tak duże pickupy nie miałyby racji bytu na Starym Kontynencie, choć w Polsce nie brakuje miłośników tych największych wołów roboczych, którzy na własną rękę importują te samochody zza wielkiej wody. To w zasadzie jedyna opcja, żeby takim pickupem jeździć w Polsce, bo w europejskich salonach nie ma możliwości ich zakupu.

Ford nie zostawił jednak Europy z niczym i zaserwował nam Raptora, ale w nieco mniejszym wydaniu. To nic, bo Ranger Raptor jest świetny. Wcale nie potrzebujemy F-150.

Tym razem redakcyjny test samochodu rozpoczniemy w odwrotnej kolejności niż zawsze, czyli od ceny. Cennik Rangera Raptora z 3-litrowym "benzyniakiem" pod maską startuje od kwoty 377 tys. zł brutto.

Pod maską testowanego egzemplarza Raptora pracuje 3-litrowe, podwójnie doładowane, benzynowe V6, które wytwarza 292 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moment oczywiście rozdzielany jest na wszystkie koła. "Benzyniak" został zestrojony z 10-biegowym automatem.

Mimo tak dużego gabarytu ta jednostka napędowa daje sporo frajdy kierowcy. Jest wystarczająco dynamiczna. Nie zapominajmy też, że Raptor to wciąż... pickup. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km.

Podczas jazd testowych średnie zużycie paliwa oscylowało w granicach 16 l na 100 km.

AKTUALNE CENY PALIW W TRÓJMIEŚCIE



Kierowca ma do wyboru siedem trybów jazdy (normalny, sportowy, do jazdy po śliskich drogach, na piaszczyste drogi, na błoto i koleiny, na skały i "Baja", który przeznaczony jest do wyczynowej jazdy w terenie). Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, rozpoczynając od silnika i skrzyni biegów, przez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji stabilności, uruchamianie zaworów w układzie wydechowym, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy.



Co więcej, mamy do wyboru aż cztery tryby układu wydechowego. Tak, Raptor posiada aktywny układ wydechowy. A to oznacza, że za pomocą przycisku możemy zmieniać jego charakterystykę - od cichego, przez normalny i sportowy, aż po najgłośniejszą "baję".

Raptor to także oczywiście dobra terenówka ze wzmocnioną ramą. W porównaniu do standardowej wersji Rangera posiada kompleksowo zmodyfikowane podwozie, które ma gwarantować wytrzymałość w trudnym terenie. Lista modyfikacji obejmuje: mocowanie słupka C, mocowanie koła zapasowego i konstrukcja ramy, przednie odboje ramy i mocowanie amortyzatora (amortyzatory Performance Fox Live z regulowaną siłą tłumienia), dodatkowe wzmocnienia przednich mocowań amortyzatorów, zmiany w mocowaniach górnych wahaczy i mocowanie tylnych amortyzatorów oraz osadzenie sprężyn.

Nie mogło zabraknąć terenowych "wspomagaczy", jak chociażby elektroniczne blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego. Kąt natarcia Rangera Raptora wynosi 31 stopni, kąt zejścia - 27 stopni, kąt rampowy - 24 stopnie, a maksymalny boczny przechył - 30 stopni. Ranger Raptor może brodzić do 850 mm.

W porównaniu do poprzednika stylistyka nowego Rangera Raptora stała się bardziej zadziorna. Tą największą zmianą są oczywiście reflektory przednie Matrix LED (adaptacyjne, matrycowe) i jeszcze większy napis "Ford" na grillu.



We wnętrzu Rangera Raptora czujemy się jak w dobrze skrojonym SUV-ie, a nie roboczym pickupie. I to właśnie wyróżnia Raptora na tle standardowych pickupów. Oczywiście tym pierwszym elementem wyposażenia, który rzuca się w oczy, jest gigantyczny, dotykowy ekran multimedialny o przekątnej 12 cali (30 cm). Projektanci naprawili to, co zepsuli chociażby w Explorerze, w którym ten wielki tablet wystawał z kokpitu. Wyglądało to brzydko. W Raptorze pionowy "telewizor" jest już zgrabnie wkomponowany w deskę.

Drugi duży ekran znajduje się przed oczami kierowcy w formie wirtualnych zegarów. Nowością w Raptorze jest system Ford SYNC 4 z dostępem do wszelkim multimediów za pomocą kontroli głosowej i gestów.

Projektanci zadbali o komfort podróżowania. Producent chwali się, że nowe fotele są jak te... z myśliwca. Fotele rzeczywiście są dobrze wyprofilowane - zapewniają dobre trzymanie boczne, np. podczas jazdy w głębokim terenie, w koleinach. Dodajmy, że przednie fotele posiadają elektryczną regulację położenia w aż 10 kierunkach.

Elementy wykończenia wnętrza są naprawdę dobre, choć nie brakuje też tych wyraźnie plastikowych. Jednak całościowo kabinę oceniam bardzo pozytywnie. Jest wygodnie i stosunkowo cicho.

Oprócz tego, co już wymieniłem w artykule, na liście wyposażenia Rangera Raporta znajdziemy chociażby: oświetlenie otoczenia 360 stopni, hak holowniczy, bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto, system nagłośnienia Bang & Olufsen, ładowarkę indukcyjną, podgrzewaną kierownicę, częściowo skórzaną tapicerkę, system kamer 360 stopni, podgrzewaną szybę przednią, klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, manetki do zmiany biegów przy kierownicy, a także masę systemów bezpieczeństwa.

Mierzący 538 cm długości Ranger Raptor (327 cm rozstawu osi) posiada "pakę" o wymiarach: 154,4 cm (długość), 158,4 cm (szerokość) i 52,9 cm (wysokość). Można dodatkowo domówić elektryczną roletę na skrzynię załadunkową. To koszt 8,6 tys. zł.

Samochód do jazd testowych użyczył dealer Ford Plichta.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (72)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane