• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą. Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą.

Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.



Czy w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem powinny partycypować gminy na zachód od obwodnicy?

Symbolicznie na platformie widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska prezydenci Gdańska i Sopotu przypomnieli o woli współpracy przy budowie Drogi Zielonej (na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska) oraz ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem. Na początek na ten cel miasta przekażą po pół miliona złotych. Rada Miasta Sopotu przyjęła stosowną uchwałę już w lipcu, Gdańsk planuje podobną uchwałę podjąć w sierpniu.

Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.

- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.

Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".

Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.

Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek. Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji. Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji.
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.

Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.

Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.

Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości. Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.

- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.

Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą. Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska, wymagający przebudowy.

- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • A może inaczej ?

    Tunel pod Pachołkiem jest rzeczywiście bardzo drogi w stosunku do oferowanych korzyści ( nieproporcjonalnych np. w porównaniu do Tunelu pod Martwą Wisłą ) . Proponowałbym przeanalizowanie raz jeszcze , albo dodatkowo , następujących wariantów :
    1. a/ Tunel , po przekroczeniu Al.Niepodległości , po ok. 500 m skręca w prawo, w kierunku Sopotu i następnie idzie skrajem doliny świemirowskiej do rejony leśnictwa Sopot , dalej po wyrąbanej przecince pod linię wysokiego napięcia dochodzi do rozety ze Spacerową w rejonie Centrum Handlowego - dalej - nowa kielneńska itd.
    b/ tunel budowany jest ( całkowicie lub częściowo ) przez wkopywanie półki w zboczu góry , położenie silnego podłoża , i jezdni , przykrycie łukowatątymi elementami , zasypanie ziemią , posadzenie z powrotem drzew - by minimalnie ingerować w środowisko. - powinno być taniej .
    2. Dawna spacerowa ( z wyłączeniem ul. Opata hackiego , ale z dołączeniem ewentualnej przebitki Czyżewskiego - Al.Niepodległości , obsługuje jedynie ruch
    jednokierunkowy - z dołu do osowej .
    Tunel , tylko z dwoma pasami , zbudowany jak w pkt. 1 jw. obsługuje ruch z góry na dół . Na górze oba ciągi łączą się przy obwodnicy .

    Powinno załatwiać sprawę, być dużo tańsze i w proporcji do potrzeb
    Poza tem - czy Sopot zawsze musi tak .. na cudzej d...pie do raju ? A z siebie dać coś innym to nie ?

    Może ktoś w administracji miejskiej zacznie główkować , a nie rzucać się na projekty które kosztują nieproporcjonalnie drogo ?

    • 0 0

  • Nareszcie coś dla ludzi !!! Niestety malkontentów nie brakuje.

    Inwestycja potrzebna jak tlen do oddychania.
    Wolę jeden taki tunel niż 100 ECS i Teatrów Szekspirowskich.

    • 2 0

  • Budować ten tunel i nową spacerową !!!!

    • 3 0

  • maruda (1)

    To jakis chory pomysł z tym tunelem, bo gdzie leży Pachołek a gdzie początek Zielonej Drogi na Grunwaldziej ? to trzeba prawie kilometr ciągnąć powyżej Czyżewskiego. Wystarczy popatrzeć na mapę i na wprost przez las i wchodzimy w Spacerową prawie kilometr od Pachołka. To nie jest Park Narodowy, gdzie nie można budować takiej drogi.
    Wogóle nie rozumiem przebiegu tunelu pod Pachołkiem, może ktos mi wyjaśni ?

    • 0 5

    • wiesz ile mozna wybudowac za te 2mld?

      Poza tym tunel to nie wszystko, będzie trzeba rozbudowywać układ w mieście.
      Rozkopać tereny rekreacyjne.
      Stworzy się obwodnica obwodnicy S6 przez najgęściej zaludnione tereny miasta i tereny rekreacyjne. Niech spadają.
      Są ważniejsze inwestycje których koszt to promil tego, a nie mogą zrobić.

      • 1 2

  • (3)

    Napiszę tylko, że mam nadzieję, że ta inwestycja nie dojdzie do skutku. Nie wyobrażam sobie tego ruchu przez Przymorze.

    • 35 23

    • (2)

      ... ja też nie wyobrażam sobie tego ruchu. Uważałem do tej pory Tych Prezydentów za poważnych ludzi, a tymczasem nie wyobrażam sobie rozdzielenie ERGO ARENY od parkingów do niej przyległych. Tylko idiota na taki pomysł mógł wpaść. Dla przykładu: powiedzmy , odbywa się impreza w Ergo Arenie, no i w jaki sposób ludzie mają się do niej dostać, skoro oddziela ją od parkingów głupia droga zielona. Trzeba by byłoby założyć światła: zielone i czerwone, bo inaczej to ludzie nie przejdą na drugą stronę przy tak intensywnym ruchu pojazdów z Osowej do Nowego Portu.

      • 5 6

      • Tam jest kładka ;) od ergo do parkingu jak by ktos nie zauwazyl

        czyli przewidzieli taki bubel

        • 0 0

      • tunelejlo

        bo to byłoby dobre, gdyby tunel zaczynał się za skrzyżowaniem na Hallera i wychodził za Ergo Areną do istniejącego odcinka drogi zielonej. Następnie mamy pachołek i kolejny tunel.
        Jak można budować jednopoziomowo dwupasmową arterię z torowiskiem dla tramwajów w sąsiedztwie Parku Reagana i tuż nad morzem?
        Dodatkowe korkowisko dla dojeżdżających lub dochodzących z miasta (Przymorza, Zaspy, Żabianki) nad morze, bo zanim się tam dostaną będą musieli pokonać drogę zieloną szumiącą swoim rytmem głośniej niż samo falujące morze. Prawdziwy relaks nad morzem się zapowiada...

        • 4 0

  • Super, ze Gdansk i Sopot się rozwijają. (1)

    • 21 14

    • szkoda ze nie w tym kierunku co trzeba

      • 0 0

  • 2 mld za tunel pod Pachołkiem !!!#?#!!! (2)

    Zatrudnić Kaszubów - zrobią za 1/10 tej ceny !!!
    I terminowo, nie tak jak pod Wisłą.

    • 9 2

    • A pamiętacie jak rozebrano górę, gdzie teraz jest plac Zebrań Ludowych w Gdańsku i usypano na bagnach nabrzeża w stoczni (1)

      W 1890 piorunem im to poszło, nawet kolejkę z wagonikami zbudowali nad ulicą. I wcale nie wydali takiej góry kasy. Kiedyś się robiło, a teraz tylko gada i analizuje.

      • 1 0

      • no raczej nie pamiętamy 1890. Ale w tamtych czasach do prac ziemnych wykorzystywano szeregowców

        • 0 0

  • Ekspresówka wzdłuż parku i plaży (3)

    Raczej niespotykane na świecie żeby wprowadzać szybki ruch pod strefę relaksu miasta - czyli pod Park Reagana. Po prostu szacunek za takie pomysły.

    • 9 2

    • to po to, żeby panowie pokroju Pazury i Żaka (właściciele apartamentów w pasie nadmorskim) mogli łatwiej do Warszawki dojechać (2)

      • 1 2

      • Szaleństwo za miliony (1)

        Każdy kto widział jak wygląda odcinek Zielonej od Hali Ergo, może sobie łatwo wyobrazić jak 4 pasy ruchu i ekrany dźwiękowe odetną park Reagana - szaleństwo! Rozumiem, że plany powstawały gdy na Przymorzu rządzili działkowicze i wstęp był tam utrudniony, ale teraz to jedna z największych atrakcji Trójmiasta. Czy Ci ludzie w Ratuszu nie mają wyobraźni?

        • 2 0

        • mają wyobraźnię i mają narzucone z góry jewropejskie plany

          ponieważ POG i ZOT się notorycznie korkują (przez nadmiar samochodów i p***y za kółkiem) - wraca pomysł budowy tranzytówki Via Hanzeatica starym przebiegiem.

          • 0 0

  • Nie stać nas na utrzymanie tunelu więc nie warto go budować (7)

    • 118 51

    • Nie stać nas - wystarczy spojrzeć na tabelkę:

      Koszt jest taki jak -
      Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł
      plus
      Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto)

      może lepiej niech państwo wyda te pieniądze na służbę zdrowia (spróbujcie się zarejestrować do specjalisty).

      I moim zdaniem nie chodzi o mieszkańców gmin - Droga Zielona będzie obsługiwała osiedla wybudowane na terenach wzdłuż niej przy morzu (popatrzcie na te zielone tereny - aż proszą się, żeby je zabudować).
      Panowie prezydenci niech dadzą sobie na wstrzymanie - są ważniejsze sprawy.

      • 2 0

    • (3)

      "ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji"

      Czyli za pieniadze gdanszczan wybudujemy wiesniakom tunel zeby swoimi furami i brykami blokowali miasto . Przy okazji wiecej mieszkancow sie przeprowadzi tam wiec spadna wplywy z podatkow ! Zielona Droge zbudowac z tramwajem ale bez tunelu !

      • 15 7

      • Im wiecej autostrad w miescie tym mniej mam ochote w nim mieszkac. Autostrady zabijaja miasto.

        • 1 2

      • Nie wieśniaki tylko zdrajcy i uciekinierzy z Gdańska, Gdyni i Sopotu i to ci którzy mają dużo kasy.

        • 2 1

      • Takie czasy że w centrum syf a Adamowicz buduje drogi dla ludzi którzy ani nie płacą w Gdańsku podatków ani nie głosują.

        Tak ciężko zrozumieć że kasę trzeba przeznaczyć na poprawę życia w centrum żeby ludzi zachęcić do mieszkania w mieście a nie zachęcać do ucieczki poza miasto.

        Zresztą na tym tunelu to skorzysta wyłącznie Sopot bo Gdańsk ma alternatywne drogi dojazdu do obwodnicy.

        • 17 2

    • takie

      Pier...ze nie stac. stac nas! Robic i to szybko wiejszym kosztem jest stanie w korkach i palenie benzyny. O niszczeniu srodowiska nawet nie wspomne.

      • 5 6

    • A po co ty masz go trzymać

      bez przesady polacy potrafia budowac :D

      • 8 14

  • "Czy w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem powinny partycypować gminy na zachód od obwodnicy?" (6)

    buhahaha, dobre dobre. POkraki szukają frajera na dziurawy kajak, czy oni myślą, że za obwodnicą mieszkają idioci? Sami budujcie i utrzymujcie swoją infrastrukturę.

    • 12 39

    • ? (5)

      skoro mieszkasz w Bojanie, to pracy szukaj w Szemudzie, słoju...

      • 23 5

      • a ty jak mieszkasz na Orunii (4)

        to miejsca na weekendowy wypad szukaj na Szadułkach śmierdzielu :)

        • 5 14

        • na Szadółki Jabłoniową trzeba jechać.

          ... a dzisiaj byłem na plaży między Sopotem a Gdynią. Na Kaszuby w zasadzie wszędzie rower + bana wystarczy. Dalej nie kumam po co ładować w infrę 2 mld, która nic nie. Już taniej przez 20 lat zrobić bezpłatną komunikację w Szemudzie i Dobrzewinie :)

          • 1 0

        • (2)

          A co jeśli mieszkam we Wrzeszczu, a paraduje na Orunii...?

          • 3 1

          • na razie to dobrze by było skończyć choć gimnazjum zamiast tyle "paradować"

            • 2 2

          • "pracuje", "paraduje". Śmierć sr*jfonom...

            • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane