• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą. Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą.

Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.



Czy w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem powinny partycypować gminy na zachód od obwodnicy?

Symbolicznie na platformie widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska prezydenci Gdańska i Sopotu przypomnieli o woli współpracy przy budowie Drogi Zielonej (na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska) oraz ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem. Na początek na ten cel miasta przekażą po pół miliona złotych. Rada Miasta Sopotu przyjęła stosowną uchwałę już w lipcu, Gdańsk planuje podobną uchwałę podjąć w sierpniu.

Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.

- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.

Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".

Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.

Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek. Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji. Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji.
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.

Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.

Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.

Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości. Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.

- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.

Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą. Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska, wymagający przebudowy.

- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Jestem za. Tylko niech teraz Gdańsk zapłaci 10%, a Sopot 90%

    Gdańsk zapłacił prawie całość za Gdańsko Sopocką hale teraz niech będzie odwrotnie. W końcu to Sopot bardziej potrzebuje ten drogi, a w Gdańsku są inne pilniejsze inwestycje

    • 29 15

  • "Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta" - A gdzie jest centrum Trójmiasta? :) (1)

    Trójmiasto ma wspolne centrum ?

    • 36 2

    • do centrum trójmiasta najszybciej dotrze się PKM

      • 7 1

  • kolejny przejaw samochodozy

    teza, że budowa infrastruktury drogowej rozładuje korki to tak jak wiara w to,że popuszczanie pasa jest lekarstwem na otyłość.
    Im więcej ruchu samochodów w mieście, tym większa skłonność do wyprowadzania się podatników za miasto, co nakręca kolejne inwestycje drogowe i miasto się dusi.
    Scenariusze przećwiczone w wielu aglomeracjach świata, ale nasi włodarze nadal uważają, że UE da się nabrać na finansowanie przewymiarowanej infrastruktury, której nie będzie można utrzymać z wpływów podatkowych ze sprzedaży paliwa.
    Te dwa miliardy naprawdę można wydać na bardziej produktywne rozwiązania.

    • 29 19

  • kochamy inwestycje. są z tego zegarki....

    Miasto bez parkingów, z dziurawymi jezdniami i chodnikami itd.
    Ale inwestycje bardzo lubimy. Tylko potrzeba właściwych ludzi. Ludzi na miarę....... Tak właśnie tych...... By żyło się lepiej.

    • 35 6

  • ten projekt jest niezgodny z preferencjami mieszkańców (1)

    w Strategii Gdańsk 2030+ wyraźnie się wypowiedzieli za zwiększeniem nakładów na remonty istniejącej sieci drogowej a nie za jej rozbudową.

    • 41 10

    • a kogo obchodzą mieszkańcy? zresztą z remontu ciężko coś przytulić...

      • 4 4

  • Tylko co ten tunel zmieni??? (5)

    Bez tunelu przez Sopot i drogi czerwonej której mieszkańcy nie chcą ( i prawidłowo) nie ma ten tunel absolutnie żadnego sensu. I tak utkną na grunwaldzkiej

    Chyba że będzie robić za obwodnice obwodnicy przez zabianke przymorze i zaspe do krajowej na warszawe.
    Nie wspominając że odetnie się ludzi od terenów rekreacyjnych i pasa nadmorskiego. Coś genialnego ;)

    • 28 22

    • Droga czerwona jest w planie od 1955,bo dzisiaj to zaprzaństwo by się nawet nie domyśliło,że budować trzeba. (3)

      Czerwona droga to podstawa i każdy chce żeby powstała bo nawet system elektroniczny kierowania ruchem nie rozprowadzi pojazdów bez niej

      • 8 15

      • osobiście strzelę w łeb osobnika, który podpisze realizację tego poradzieckiego zamysłu (1)

        • 6 5

        • już dawno podpisano ale otym nikt wiedzieć nie musi

          • 0 1

      • ten wasz system elektroniczny to nic nie potrafi poza byciem kolejnym misiem

        • 3 1

    • taaak odetnie..i ludzie ktorzy nie zdarza stamtąd wyjsc beda jak simsy w basenie...

      Umecza sie utopią i zgina śmiercią tragiczną, bo zabrali im drabinkę!!!

      Zaiste okropne!!

      Słyszałeś o przejściach dla pieszych i rowerzystów moze??

      • 3 5

  • Tunel (1)

    to się buduje w Alpach i to dopiero wtedy jak nie można obok góry. Bo to zawsze jest obłędnie drogie. A tunel pod góreczką to zwykła paranoja i mania wielkości tzw. władz. Obok od cholery miejsca, wyciąć trochę lasu, trochę splantować, puścić jakąś mała estakadę i mamy piękną drogę. No ale będzie dziesięć razy tańsza a " im to jest droższe to..." No i do tego zniszczymy niezwykle cenne przyrodniczo i kulturowo tereny, że będzie prawdziwy dramat !!! Komuś się wydaje że chyba jesteśmy Szwajcarią i już wszystkie inne problemy mamy załatwione.

    • 44 8

    • Kasa,łapówy,kolesostwo a potem i potem,no i w końcu realia.

      • 12 0

  • Budyń ty się nie baw w kampanie wyborczą a drugą Spacerową to mogłeś wybudować dawno.

    Na diabła był remont starej i męczenie nas 2 lata ruchem wachadłowym zamiast budować nową.

    • 28 4

  • Gdańsk Gdynia (1)

    Dlaczego nikt zdrowo myślący inż nie poprowadzi drogi szybkiego ruchu nad Kolejka SKM od Gdyni do gdańska, ta koncepcja już była rozpatrywana 20 lat temu, nie ma innej drogi dla odblokowania 3 miasto 🌃

    • 20 12

    • Bo się okazało,że za komuny to nie byli tacy idioci jak dzisiaj a ważne było myślenie i dobro miasta a nie łapówki.

      • 17 1

  • A może by tak tunel pod Sopotem ...?

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane