- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (71 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (263 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (359 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą , wymagający przebudowy.
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-14 22:39
nie ma pieniedzy? nie ma sprawy - zróbmy to jako projekt metropolitarny jak PKM
to ze nic z metropolia nie bedzie miało wspólnego... niewazne byle UNIA dała pieniadze
-
i jak PKM tez 'metropolii' to nie uwzgledni
:))- 7 3
-
2015-08-14 22:39
nie zdążą barany tego zrobić, bo kryzys przyjdzie i ich zeżre. to mogła być jedyna sensowna inwestycja, a nie jakaś kretyńska kolejka wokół parku teatr sarkofag dla stojących muzeum styropianu tunel "łączący port morski z portem lotniczym" czy stadion większy od stadionu juventusu
- 4 3
-
2015-08-14 22:42
Zrobić tylko sam tunel
Bez przebudowy Spacerowej taki sam jak jest na S69 przed Zwardoniem. Będzie taniej a efekt końcowy będzie podobny dodatkowo nie będzie aż takiej ingerencji w okoliczne lasy ,które w tej okolicy są bardzo ładne.
- 1 8
-
2015-08-14 22:43
tunel (2)
dajcie żyć......zwierzętom.... mało już ich zabijamy i żremy? jeszcze im tunel chcemy zrobić.....ale co tam.....d*pę trzeba przewieżć ....i wyciąć drzewa....ale ale... my przecież pępkiem świata... ale i tak wszyscy zdechniemy ....haha ..piękni, młodzi, starzy, garbaci , bogaci i biedni..wszyscy we wspólnej mogile ...
- 9 15
-
2015-08-14 22:47
(1)
proponuje ci uwolnić wszystkie zwierzęta z rzeźni i z ferm. i nie waż się żreć roślin bo one też mają prawo rosnąć ile chcą
- 1 3
-
2015-08-14 22:57
tunel
hehe gdybyś trochę pomyślał to byś zrozumiał....ale .....masz racje......głupim jest...
- 2 2
-
2015-08-14 22:48
Taki mój pomysł:
Zamknięcie ramy drogą zieloną - TAK
Poszerzenie Spacerowej - TAK
Tunel - NIE, ktoś już to argumentował i słusznie.
Poszerzyć spacerową do 2 pasów w każdą stronę, ale na 1 nitce od skrzyżowania z Czyżewskiego. Ukierunkować ruch w Oliwie - Zostawić dolny odcinek Opackiej do góry, ale Rybińskiego w dół obydwoma pasami, wtedy odwrócić kierunek na Kanapariusza i Cystersów w kierunku Czyżewskiego, albo poszerzyć odcinek Opackiej od Stary Rynek Oliwski do Czyżewskiego. I się Oliwa odetka a będzie grubo taniej niż 2mld.- 14 8
-
2015-08-14 22:49
..szukajcie a znajdzecie
niech adamowicz razem z lechem walesa wybuduja nastepny koszmar pod tyt. ecs,ale tym razem za swoja kase,bo te maszkary sluza tylko im i ch rodzinkom i kolesiom a sa pobudowane za publiczne srodki i dotacje unijne,ktore mogly by posluzyc np na budowe tunelu pod pacholkiem .
- 20 5
-
2015-08-14 22:50
Małe szanse na ten tunel
- 4 3
-
2015-08-14 22:59
niech zrobią sondę między mieszkańcami (1)
Ja nic takiego nie mówiłem że chcę!!! Jak zwykle,ktoś za mnie decyduje i potem moje pieniądze będzie wydawał,ja się nie zgadzam do cholery a jak ktoś ma jakiś problem to niech napisze do mnie...
- 18 10
-
2015-08-15 17:44
A ja chcę tej inwestycji. Też mieszkam w Gdańsku i co teraz? Słowo przeciwko słowu.
- 1 1
-
2015-08-14 23:06
Nie chce mi się czytać bzdur typu masło maślane.....
Niech ktoś krótko mi napisze, będzie tunel, czy to kiełbasa wyborcza???
- 10 2
-
2015-08-14 23:14
(1)
Budyń jaki męski jak mu ten zarost wyrósł
- 14 3
-
2015-08-15 13:17
Budyń jest zawsze męski
tylko trzensie siem jak galareta
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.