• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: buspasem po Małokackiej dwa razy szybciej niż w korku

Patryk Szczerba
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas. Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas.

Dzięki buspasowi na ul. Małokackiej zobacz na mapie Gdyni autobusy linii 192 w kierunku Witomina w godzinach szczytu jadą dwa razy szybciej. Na większą częstotliwość i dodatkowe kursy trzeba będzie jednak poczekać co najmniej pół roku.



Czy obecnie istniejące buspasy w Gdyni sprawdzają się?

Buspas na Małokackiej pojawił się w październiku zeszłego roku. Jego utworzenie wymusił zwiększający się ruch w kierunku Witomina i dalej Chwarzna oraz Wiczlina. Z powodu korków, autobusy popołudniami często jeździły nawet objazdem, co powodowało nieporozumienia wśród oczekujących na przystankach.

Buspas na Małokackiej po staraniach mieszkańców



Urzędnicy przed buspasem na Małokackiej długo się wzbraniali, bo oponowali kierowcy, ale pod naciskiem mieszkańców i Zarządu Komunikacji Miejskiej zmienili zdanie. Buspas powstał na kilometrowym odcinku ulicy.

Czytaj też: Buspas na Małokackiej funkcjonuje od października

Autobusy jadą nim od skrzyżowania z ul. Olimpijską i przy stacji benzynowej włączają się do regularnego ruchu. W tym miejscu z dwóch pasów na jezdni robi się jeden, przeznaczony dla wszystkich pojazdów, by później ponownie na skrzyżowaniu rozdzielić się na trzy.

Linia 192 na ul. Małokackiej szybciej o 5 minut



Dane z listopada z zamontowanych w autobusach urządzeń systemu Tristar pokazują, że pojazdy na linii 192 pokonują odcinek z buspasem dwa razy szybciej niż wcześniej, stojąc w korkach na Małokackiej.

Do porównania wybrano dni pomiędzy 2 a 6 października oraz 20 a 24 listopada. W pierwszym okresie autobusy jechały w korku, w drugim korzystały z buspasa.

Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej. Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej.
W godzinach popołudniowego szczytu o godz. 16 i 17 autobusy zaoszczędzały nawet 5 minut. Choć przejazd zajmował nadal więcej, niż przewiduje rozkład jazdy, to czas podróży skrócił się o połowę.

Na razie nie wiadomo, jakie ma to przełożenie na liczbę pasażerów wybierających dojazd na Witomino i dalej ul. Małokacką zamiast np. ul. Kielecką, gdzie również autobusy jadą buspasem, ale dojście do przystanku ze stacji SKM zajmuje dużo więcej czasu.

Czytaj również: Buspas na Kieleckiej

- Nie przeprowadziliśmy do tej pory odpowiednich badań, gdyż byłoby to sprzeczne z metodologią, która zakłada, że sprawdzanie efektów popytowych zmian w rozkładach jazdy i innych usprawnień powinno następować po upływie kilku miesięcy od ich wprowadzenia - najlepiej po około pół roku - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przedstawiciele ZKM Gdynia wstrzymują się też z deklaracjami co do zwiększenia liczby kursów bądź uruchomienia nowych linii.

- W najbliższym czasie nie ma takich planów. Autobusy korzystające z ul. Małokackiej miały do tej pory sporą rezerwę miejsc. Liczymy więc przede wszystkim, że wprowadzone usprawnienie poprawi ich wykorzystanie - dodaje Gromadzki.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni w tym roku



Przypomnijmy, że w tym roku mają też powstać odcinki buspasów na ul. Morskiej w obydwu kierunkach. Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia a Zespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych.

Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi. Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

Opinie (168) 2 zablokowane

  • Ja hciałem powiedzieć, że nie wiem o co kaman chociaz jezdem aktywistom rowrowym.

    • 6 5

  • szczurek a kiedy jakieś realne inwestycje w mieście???

    • 18 2

  • Trochę tak trochę nie

    Bus pas na małokackiej się sprawdzę bo i tak zawsze od 15 korki które się ciagna z samego dołu po sama górę czy bus pas był czy nie był zawsze były korki a małokacka była na tyle szeroka że się zmieścił jedyne co irytuje to jak jedziemy w dół i zrobili możliwość jazdy rowerem zamiast wyremontować chodnik który też jest szeroki i tam zrobić ścieżkę rowerowa i kierowcy i rowerzyści by sobie nie przeszkadzali.

    • 15 4

  • na Małokackiej ok, ale na Włądysława IV to porażka. Zwłaszcza końcówka która się teraz korkuje (4)

    Auta które czekają do prawoskrętu blokują łącznie 3 pasy !! Część staje na prawoskręcie i wlewa się aż na przystanek autobusowy, też go blokując. Inni nie chcą blokować przystanku, więc stają na końcówce buspasa. Jeszcze inni nie chcą ryzykować wjeżdżania na buspas, więc stoją w oczekiwaniu na wjazd na środkowym pasie do jazdy na wprost. (i w zasadzie jako jedyni postępują zgodnie z przepisami)
    Czy żaden kretyn który to projektował nie wpadł że tak się skończy?

    • 30 2

    • asd (2)

      Zgadzam się w 100%, kompletnie nieprzemyślany buspas. Za każdym razem mam do wyboru stanąć na przystanku albo jechać zgodnie z przepisami i czekać aż ktoś, kto stanął na przystanku mnie wpuści (przy okazji słuchając trąbienia za mną).

      • 11 0

      • Buspas jest jak najbardziej dobrze przemyślany, z priorytetem dla komunikacji. (1)

        Moi drodzy, to jest centrum miasta. Przede wszystkim komunikacja miejska, taxi, itp.

        • 1 13

        • jest debilny bo tylko debil może wymyślić że samochód zmieni dwa pasy na odcinku niecałych 50m

          • 6 1

    • Na Władka jest buspas do omijania korków, których nie było przed namalowaniem buspasa

      • 11 0

  • Bus pas powinien być na środku - wtedy może działać w dwóch kierunkach (1)

    Rano bus pas do centrum, po południu bus pas dla autobusów z centrum

    • 13 2

    • Widziałeś na Małokackiej korek w dół?

      Wątpię, że jesteś z Gdyni

      • 2 0

  • (1)

    A kiedy buspas na spacerowej? Nie dość, że ludzie ściśnięci w autobusie jak sardynki w puszce to jeszcze ogromne opóźnienia przez korki.

    • 11 5

    • na spacerowej...

      ...powinien być tramwaj, nie buspas.

      • 3 3

  • Tak tylko pytam... (1)

    ...o ile zwiększyła się przepustowość drogi po wprowadzeniu buspasa (licząc w osobach/h)? Ktoś to mierzy, czy tylko takie tam majstrowanie przy drogach?

    • 13 2

    • Możesz policzyć

      Pojemność autobusu x liczba autobusów/h x 2

      • 3 0

  • aby wymieniać gniazdko elektryczne...

    ...trzeba mieć uprawnienia (mowa o wykonywaniu czynności zawodowo). A jakie kwalifikacje mają osoby odpowiedzialne za transport i komunikację? Oni coś liczą, czy po prostu powielają jakieś pomysły?

    • 12 2

  • czu buspas utrzymywany będzie z...

    ...biletów?

    • 5 2

  • faktycznie. codziennie tam stoję tam w korku dobre 30min

    i zawsze jeden autobus mnie mija.
    Linie na małokackiej tak jak ten buspas są niestety zbędne.

    Czekam na informacje ile zaoszczędzają rowerzyści na kontrpasie, który również jest na tej samej ulicy

    • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane