• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: buspasem po Małokackiej dwa razy szybciej niż w korku

Patryk Szczerba
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas. Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas.

Dzięki buspasowi na ul. Małokackiej zobacz na mapie Gdyni autobusy linii 192 w kierunku Witomina w godzinach szczytu jadą dwa razy szybciej. Na większą częstotliwość i dodatkowe kursy trzeba będzie jednak poczekać co najmniej pół roku.



Czy obecnie istniejące buspasy w Gdyni sprawdzają się?

Buspas na Małokackiej pojawił się w październiku zeszłego roku. Jego utworzenie wymusił zwiększający się ruch w kierunku Witomina i dalej Chwarzna oraz Wiczlina. Z powodu korków, autobusy popołudniami często jeździły nawet objazdem, co powodowało nieporozumienia wśród oczekujących na przystankach.

Buspas na Małokackiej po staraniach mieszkańców



Urzędnicy przed buspasem na Małokackiej długo się wzbraniali, bo oponowali kierowcy, ale pod naciskiem mieszkańców i Zarządu Komunikacji Miejskiej zmienili zdanie. Buspas powstał na kilometrowym odcinku ulicy.

Czytaj też: Buspas na Małokackiej funkcjonuje od października

Autobusy jadą nim od skrzyżowania z ul. Olimpijską i przy stacji benzynowej włączają się do regularnego ruchu. W tym miejscu z dwóch pasów na jezdni robi się jeden, przeznaczony dla wszystkich pojazdów, by później ponownie na skrzyżowaniu rozdzielić się na trzy.

Linia 192 na ul. Małokackiej szybciej o 5 minut



Dane z listopada z zamontowanych w autobusach urządzeń systemu Tristar pokazują, że pojazdy na linii 192 pokonują odcinek z buspasem dwa razy szybciej niż wcześniej, stojąc w korkach na Małokackiej.

Do porównania wybrano dni pomiędzy 2 a 6 października oraz 20 a 24 listopada. W pierwszym okresie autobusy jechały w korku, w drugim korzystały z buspasa.

Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej. Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej.
W godzinach popołudniowego szczytu o godz. 16 i 17 autobusy zaoszczędzały nawet 5 minut. Choć przejazd zajmował nadal więcej, niż przewiduje rozkład jazdy, to czas podróży skrócił się o połowę.

Na razie nie wiadomo, jakie ma to przełożenie na liczbę pasażerów wybierających dojazd na Witomino i dalej ul. Małokacką zamiast np. ul. Kielecką, gdzie również autobusy jadą buspasem, ale dojście do przystanku ze stacji SKM zajmuje dużo więcej czasu.

Czytaj również: Buspas na Kieleckiej

- Nie przeprowadziliśmy do tej pory odpowiednich badań, gdyż byłoby to sprzeczne z metodologią, która zakłada, że sprawdzanie efektów popytowych zmian w rozkładach jazdy i innych usprawnień powinno następować po upływie kilku miesięcy od ich wprowadzenia - najlepiej po około pół roku - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przedstawiciele ZKM Gdynia wstrzymują się też z deklaracjami co do zwiększenia liczby kursów bądź uruchomienia nowych linii.

- W najbliższym czasie nie ma takich planów. Autobusy korzystające z ul. Małokackiej miały do tej pory sporą rezerwę miejsc. Liczymy więc przede wszystkim, że wprowadzone usprawnienie poprawi ich wykorzystanie - dodaje Gromadzki.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni w tym roku



Przypomnijmy, że w tym roku mają też powstać odcinki buspasów na ul. Morskiej w obydwu kierunkach. Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia a Zespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych.

Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi. Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

Opinie (168) 2 zablokowane

  • Każda droga z więcej niż jednym pasem z automatu powinna mieć buspas

    Każda z dróg o kilku pasach (Zwycięstwa, Wielkopolska, Morska, 10 Lutego itd.) powinna mieć z automatu buspas na prawym pasie.

    Jest to sprzeczne z logiką, że autobus wiozący kilkadziesiąt osób obecnie stoi za samochodem w którym siedzi jedna osoba.

    Tak długo jak autobusy są wolniejsze od samochodów osobowych (a w korku są bo nawet jak stoją równo, to autobus traci zawsze kilka pozycji stojąc na przystanku, bo wpychają się jadący za nim), tak długo ludzie wybierają samochody.

    Powszechne buspasy spowodują że w końcu decyzja wyglądać będzie tak że do wyboru będzie jazda autobusem trwająca np. 15min, lub samochodem 30min.
    I dopiero wtedy ludzie podejmą racjonalną decyzję użycia transportu zbiorowego.

    • 9 4

  • Poproszę trolejbuspas na Świętojańskiej.

    Jak wszędzie to wszędzie.

    • 3 2

  • Jak na miasto niby marzeń to biała farba, trochę mało! Miejsca dość na dołożenie przynajmniej jednego pasa, ale ambicjonalne lotnisko Szczurka nie pozwala na ŻADNE poważniejsze inwestycje. Zresztą nawet z mniejszymi jest problem (stan ronda) przy dworcu

    • 3 3

  • kasia

    Bus pas powinien pojawić się również na wielkopolskiej ...

    • 5 1

  • Nowa trasa 192

    Szkoda tylko, że autor artykułu nie pofatygował się wspomnieć o dzisiejszym badaniu na tej linii. Jakiś geniusz wymyślił aby autobusy trasy 192 zahaczały o przystanek PKM. Szkoda tylko, że pan przeprowadzający ankietę nie wspomina, że dodatkowe 4min na trasie są możliwe JEDYNIE poza szczytem. Powrót w godzinach szczytu ulicą Olimpijską będzie koszmarem i w dużej mierze wydłuży czas wjazdu na Witomino.

    • 5 0

  • Jak mnie teraz dziecko zapyta...

    kiedy do Gdyni przyjedzie cyrk , to odpowiem mu że już jest od 10 lat. To co ten idiota szczur wyrabia , przekracza już wszelkie granice. Nie dalej jak wczoraj idąc Świętojańską , spojrzałem na jedną z ulic , chyba Traugutta i oczom mym ukazała się farba...Ale jaka...? Czerwona. Wszędzie gdzie człowiek nie spojrzy jest farba. Czerwona , żółta i hu.. jeszcze wie jakie inne odcienie i barwy. Dopóki rządziła Pani Cegielska , Gdynia kwitła z każdym dniem.Teraz więdnie z minuty na minutę . Mam nadzieję , że tego idioty i jego popleczników już więcej nie zobaczymy po kolejnych wyborach.Debil sam się pogrążył w swoim chaosie i teraz jest już za pózno , aby zrobić cokolwiek by odejść z honorem.

    • 5 1

  • bardzo niebezpiecznie

    przez niewyraźnie namalowane nowe pasy i prawie nie zlikwidowane stare oznaczenie. Po zmroku masakra. Powinni oznaczyć odblaskami. Miejscowi znają drogę ale jak ktoś jest przyjezdny albo nie jeździ tam często to może mieć duży problem ze zorientowałem się o co chodzi... I druga rzecz czy ktoś mierzył prędkość 192 zjezdzajacego z góry. 50 km na h to nie jest.

    • 4 0

  • Moim zdaniem tam w końcu dojdzie do jakiegos

    grubszego nieszczęścia. Pasy nabazgrane byle jak, stare nieposcierane. Nic nie widać. Bylejactwo. Czuje sie że coraz gorzej się dzieje w tym mieście.

    • 3 1

  • Czy ktos musi zginac ?

    Bus pas Malokacka jest pozyteczny ale to w praktyce wyymalowane pedzlem lnie wydzielajace buspas i dwa pasy ruchu dla samochodow. Zakaz jazdu rowerem w dol Malokackiej po chodniku i jakies dziwne strzalki na pasie jezdni prowadzacym w dol sugerujace ze moga sie po nim poruszac rowerzysci.
    Czy ktos musi zginac aby wladcy Gdyni zrozumieli ze bezpieczenstwo wymaga wybudowania wydzielonej sciezki rowerowej a nie malowania sciezek na istniejacych jezdniach po ktorych poruszaha sie samochody. Przy okazji skrzyżowanie Stryjskiej z Al. Zwyciestwa to jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyzowan w Trojmiescie. Rowezysci dojezdzajacy do skrzyzowania I prawidlowo przejezdzajacy na zielonym swietle sa zaslonieci przez ogrodzenie i infrastructure dla kierowcow prawidlowo skrecajacych na zielonej strzalce.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane