• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: buspasem po Małokackiej dwa razy szybciej niż w korku

Patryk Szczerba
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas. Buspas na ul. Małokackiej pozwala pasażerom i kierowcom linii jadących na Witomino zaoszczędzić czas.

Dzięki buspasowi na ul. Małokackiej zobacz na mapie Gdyni autobusy linii 192 w kierunku Witomina w godzinach szczytu jadą dwa razy szybciej. Na większą częstotliwość i dodatkowe kursy trzeba będzie jednak poczekać co najmniej pół roku.



Czy obecnie istniejące buspasy w Gdyni sprawdzają się?

Buspas na Małokackiej pojawił się w październiku zeszłego roku. Jego utworzenie wymusił zwiększający się ruch w kierunku Witomina i dalej Chwarzna oraz Wiczlina. Z powodu korków, autobusy popołudniami często jeździły nawet objazdem, co powodowało nieporozumienia wśród oczekujących na przystankach.

Buspas na Małokackiej po staraniach mieszkańców



Urzędnicy przed buspasem na Małokackiej długo się wzbraniali, bo oponowali kierowcy, ale pod naciskiem mieszkańców i Zarządu Komunikacji Miejskiej zmienili zdanie. Buspas powstał na kilometrowym odcinku ulicy.

Czytaj też: Buspas na Małokackiej funkcjonuje od października

Autobusy jadą nim od skrzyżowania z ul. Olimpijską i przy stacji benzynowej włączają się do regularnego ruchu. W tym miejscu z dwóch pasów na jezdni robi się jeden, przeznaczony dla wszystkich pojazdów, by później ponownie na skrzyżowaniu rozdzielić się na trzy.

Linia 192 na ul. Małokackiej szybciej o 5 minut



Dane z listopada z zamontowanych w autobusach urządzeń systemu Tristar pokazują, że pojazdy na linii 192 pokonują odcinek z buspasem dwa razy szybciej niż wcześniej, stojąc w korkach na Małokackiej.

Do porównania wybrano dni pomiędzy 2 a 6 października oraz 20 a 24 listopada. W pierwszym okresie autobusy jechały w korku, w drugim korzystały z buspasa.

Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej. Dane dotyczące przejazdu 192 buspasem po ul. Małokackiej.
W godzinach popołudniowego szczytu o godz. 16 i 17 autobusy zaoszczędzały nawet 5 minut. Choć przejazd zajmował nadal więcej, niż przewiduje rozkład jazdy, to czas podróży skrócił się o połowę.

Na razie nie wiadomo, jakie ma to przełożenie na liczbę pasażerów wybierających dojazd na Witomino i dalej ul. Małokacką zamiast np. ul. Kielecką, gdzie również autobusy jadą buspasem, ale dojście do przystanku ze stacji SKM zajmuje dużo więcej czasu.

Czytaj również: Buspas na Kieleckiej

- Nie przeprowadziliśmy do tej pory odpowiednich badań, gdyż byłoby to sprzeczne z metodologią, która zakłada, że sprawdzanie efektów popytowych zmian w rozkładach jazdy i innych usprawnień powinno następować po upływie kilku miesięcy od ich wprowadzenia - najlepiej po około pół roku - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przedstawiciele ZKM Gdynia wstrzymują się też z deklaracjami co do zwiększenia liczby kursów bądź uruchomienia nowych linii.

- W najbliższym czasie nie ma takich planów. Autobusy korzystające z ul. Małokackiej miały do tej pory sporą rezerwę miejsc. Liczymy więc przede wszystkim, że wprowadzone usprawnienie poprawi ich wykorzystanie - dodaje Gromadzki.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni w tym roku



Przypomnijmy, że w tym roku mają też powstać odcinki buspasów na ul. Morskiej w obydwu kierunkach. Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia a Zespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych.

Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi. Całość jest realizowana w ramach projektu współfinansowanego przez UE, w którym planuje się m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia.

Opinie (168) 2 zablokowane

  • tu szybciej tam wolniej (3)

    dzięki bus pasom na Małokackiej samochody wyjeżdżają z miasta Wielkopolską, Morską, Wiśniewskiego - tam autobusy jadą trzy razy wolniej niż przed wprowadzeniem bus pasa na Małokackiej jak również na Władysława IV. Wystarczy wiedzieć co to jest- system naczyń połączonych, ale do tego potrzebna jest wyobraźnia, której brakuje twórcom wszelkiego rodzaju udogodnień komunikacyjnych w Gdyni.

    • 22 1

    • Co do ogółu zgoda

      Często decyzje w Gdyni podejmują debile bez wyobraźni, ale ten pas na Małokackiej raczej nie przeszkadza - ilość pasów dla samochodów bez zmian. Autobus raz na 10 minut wpuszczany poza kolejką wiele nie zmienia.

      • 2 0

    • Jak to policzyłeś?

      I jak mogłoby to być możliwe?
      2 autobusy na 15 min na Małokackiej powodują, że jedziesz 3 razy wolniej na Wielkopolskiej?

      • 0 2

    • Łooot? :D

      Przecież przed namalowaniem buspasa samochody stały w jednym rządku i teraz też stoją w jednym rządku. Jakiś żarcik.

      • 2 0

  • patrząc na całość można dojść do wniosku...

    ...że nic nie dezorganizuje komunikacji tak, jak komunikacja publiczna.

    • 14 3

  • a może miast paraliżować miasto buspasami...

    ...urealnić rozkład? A pasażer, gdy chce zdążyć na czas, to musi - podobnie jak kierowca samochodu - wyjść wcześniej z domu?

    • 16 5

  • Może tam, ma sens. Ale na estakadzie autobus albo musi wpuszczać wszystkich co wjeżdżają na skręt w prawo, albo jak robi większość kierowców, kończy się bus pas wjeżdzają na lewy mijają sznur samochodów i przed światłami na obłużu się wciskają- jaki sens tego bus pasa?

    • 12 2

  • (1)

    Teraz nowa linia: Wiczlino Niemotowo-Wiczlińska-Chwarznieńska-Małokacka-Stryjska(ZAJAZD NA PĘTLE REDŁOWO SKM)-Łużycka-Sportowa-Górskiego-Władysława IV-Jana z Kolna-Pl.Konstytucji-Dworcowa-Podjazd-Morska-Obwodnica(powrót Kcyńską)-Chylonia Tesco

    • 6 1

    • To żart ?

      Poniosło co..

      • 3 1

  • Tylko idą na łatwiznę

    No, ale farba mniej kosztuje, niż asfalt...

    • 9 3

  • Szczególnie super (4)

    było na Małokackiej podczas opadów 5 cm śniegu w ten słynny wtorek. Zero odśnieżania, pasów nie było widać na jezdni już ok 14stej, co tam się działo pod górę ... każdy jechał jak chciał, środkiem jezdni, buspasem, bokiem. Pełen dramat ale przede wszystkim bardzo niebezpiecznie. Wykonanie tej drogi z buspasem jest żenujące, środkowy pas do jazdy pod górę jest dziurawy jak popękane ciasto, pasów przy gorszej pogodzie nie widać, mega wąsko ale co tam ... ważne że jest buspas dla 2 autobusów jeżdżących co pół godziny a w weekendy nie jeżdżących wcale np 192. Jak już to trzeba było zrobić jakos rotacyjnie żeby buspas działał pod górę tylko od 14 do 18 a poza tymi godzinami jazda jak dotychczas. No i ta "ścieżka rowerowa" prawie po krawężniku pasa w dół- kto to wymyślił?

    • 27 2

    • "Ścieżka" była wcześniej, kiedy pas ruchu były jeszcze szerokie (2)

      Ktoś zapomniał jej zamazać, albo zabrakło farby.

      • 2 1

      • Jeżdżę tam codziennie, "ścieżka" w postaci namalowanych rowerów powstała po buspasie (1)

        • 3 1

        • A ja za to

          pamiętam kiedy tam w ogóle nie było asfaltu i droga była brukowana.

          • 2 0

    • 4 cm śniegu spadło

      • 2 0

  • Buspas trzeba było wygospodarować z tego wyleniałego kawałka trawy, a nie zweżać jezdnię.

    Zrobiło się tam bardzo niebezpiecznie. Samochody prawie ocierają się lusterkami. Wystarczy, że z lasu wybiegnie dzik i nie ma gdzie zrobić uniku. To samo, gdy jedzie ktoś z szeroką przyczepą i ścina zakręty. A wisienką na torcie jest ta wysepka, którą trzeba omijać jadąc z dołu i chcąc skręcić w lewo na stację benzynową. Muszę zjechać na prawy pas w momencie, gdy wszyscy się na niego pchają po to aby za pięć metrów znów zmienić pas na lewy. A te rowerki namalowane przy krawężniku jadąc w dół co mają oznaczać?

    • 25 3

  • Bus pas (4)

    Moze kierowcom zaczniecie ulatwiac życie. Tworzycie trasy rowerowe bus pasy po których zaiwania co cwanszy taksiarz bo nie ma ochoty stac w korku wrzuca koguta i proszę. To kierowcy utrzymuja drogi a wy macie ich gleboko gdzies wszystko co potraficie to zrobic jednokierunkowa postawic maszynke do dojenia kasy za parkowanie a potem opowiadanie jest jaki to urzad jest wspaniały i dba o kierowców. Porazka i wstyd

    • 13 9

    • Wstydem to jest twoja głupota i to ze sie nią chwalisz (3)

      kierowcy buraku nie utrzymuja drogi koszty i remonty bezmózgowcu co zaledwie 1 % tego co płacisz

      • 0 4

      • Ogółem blisko 1/5 budżetu państwa pochodzi z kieszeni kierowców. Dla Ministerstwa Finansów są to po prostu dochody, którymi można dowolnie dysponować. Tak samo jak wpływy z mandatów. Nie wiadomo, co się z nimi dzieje, poza tym, że część jest przeznaczana na… skuteczniejsze ściąganie mandatów!

        Czytaj więcej: http://www.polskatimes.pl/artykul/550255,podatki-uderzaja-w-kierowcow-podwojnie-bo-maja-isc-na-remonty-drog-ale,2,id,t,sa.html

        • 3 2

      • Ankieta
        Czy fanatyk buspasów jest w stanie napisać post bez bluzgów
        A. Nie
        B. Na pewno nie

        • 4 2

      • Kultura

        Kultura wypowiedzi obowiązuje wszedzie nie prxypominam sobie zebym kogos wyzwal od burakow i debili natomiast forma Twojej wypowiedzi swiadczy o poziomie Twojej kultury.

        • 2 0

  • Bus pasy sprawdzaja sie doskonale wszedzie dlatego najwiecej jest ich w zachodniej europie!

    W Polsce to nadal jest nowość.

    • 11 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane