• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma problem z zakupem gazowo-elektrycznych autobusów

Patryk Szczerba
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów. Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów.

Po raz drugi unieważniono przetarg na nowe autobusy gazowo-elektryczne dla Gdyni. Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom sprawiły, że nie było chętnych. Tymczasem do wydania jest 16 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Środowiska.



Jak oceniasz jakość taboru w gdyńskiej komunikacji?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów jak dotąd nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a takie formy transportu są promowane przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Częstochowie się udało

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i w żadnym innym.

66 mln zł otrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Miastu udało się pod koniec ubiegłego roku znaleźć dostawcę: jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców. Wszystkie mają jeździć w mieście do końca roku, a miasto zapewnia, że to świetna inwestycja, bowiem autobusy Częstochowa otrzymała praktycznie za darmo.

Resztę dofinansowania, czyli 14 mln zł, miała dostać Gdynia. Z początku wydawało się, że to sukces, bowiem w kolejce po dofinansowanie stanęły aż 32 miasta.

Tyle tylko, że w Gdyni już dwukrotnie nie znaleziono chętnych na dostawę 10 12-metrowych autobusów. Postępowania były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni - ostatnie z nich kilka dni temu zakończyło się unieważnieniem. Oprócz Solbusa zainteresowanie przetargiem wykazywał również Solaris, ale szybko wycofał się z procedury.

Kolejne warunki odstraszały bowiem oferentów. Przewoźnik domagał się m.in. raportów technicznych z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, choć te jeszcze nie wyjechały na polskie drogi i realizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd.

Zbyt wysokie wymagania

Problemem okazał się też krótki czas testów i dostawy. Od producentów można było usłyszeć, że inwestowanie w produkcję tak niewielu pojazdów po prostu się nie opłaca. W międzyczasie próbowano sondować w Ministerstwie Środowiska możliwość zmiany technologii, na którą przekazana mogłaby być dotacja, ale to oznaczałoby rozpisanie nowego konkursu.

Władze miasta uspokajają, że kolejne postępowanie przetargowe ogłoszą już niebawem. Problem w tym, że pieniądze według obowiązujących zasad powinny być wydane do końca roku.

- Działamy dalej, niebawem powinien zostać ogłoszony kolejny przetarg. Mamy sygnały z ministerstwa środowiska, że zostanie przedłużony czas, w którym mogą zostać wykorzystane pieniądze z programu Gazela, także jesteśmy dobrej myśli. Zapewniam, że chcemy kupić te autobusy - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Jeśli się uda, miasto dostanie autobusy właściwie za darmo, ponieważ kwota dofinansowania pokrywa praktycznie w całości koszt zakupu. Nie wiadomo, czy nie będą ostatnimi z wykorzystaniem napędu gazowego. Przypomnijmy, że na razie po Gdyni jeździ 31 pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Koniec gazowców w Gdyni?

Z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można bowiem coraz częściej usłyszeć, że w czasach, gdy olej napędowy jest coraz tańszy zakup autobusów na gaz CNG wydaje się w tych warunkach coraz mniej opłacalny. Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy, które dzięki zastosowanej technologii mogą bez szelek przejechać kilkanaście kilometrów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. W kolejnym roku będą już cztery.

Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście. To jednak kwestia zapisów w przetargach, które można zmodyfikować tak, by wiadukty i mosty nie były przeszkodą.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Międzyczas

    Czyli poniekąd to wina międzyczasu...

    • 0 0

  • Tymczasem do wydania jest 16 mln zł

    A moze zaoszczedzic? i dac ULGI mieszkanca?

    • 1 4

  • Dziwny przetarg skoro nikt się znowu nie zgłasza. Myśle, że CBA powinna się temu bliżej przyjrzeć (1)

    • 4 3

    • Widać niewiele wiesz o przetargach.

      To częsta sytuacja.

      • 0 1

  • Silniki wysokoprężne (diesle) trują i należy je wymienić na coś innego (3)

    Pokazuje to m.in. ostatnie badanie młodzieży w Krakowie i w Lublinie, cytowane także przez BBC. Spaliny z silników wysokoprężnych zawierają drobne cząstki, które powodują powstawanie stanów zapalnych i to nie tylko w płucach. Zamiast truć ludzi należy kupować autobusy z napędem gazowym, benzynowym, elektrycznym, trolejbusy, tramwaje itd. Jest jeszcze jeden rodzaj zanieczyszczenia, który władze samorządowe mają głęboko: hałas. Autobusy miejskie są wyjątkowo głośne. Ciągłe wystawienie na hałas też powoduje choroby.

    • 4 2

    • Dokładnie tak !

      Wymienić diesle na żagle !!!
      No i jeszcze żeby nie truli nas smrodami biomasy z portu i wieprzowymi (podobno) kupami pod Osową, to te żagle do kompletu i jest raj ekologiczny (bo Łężyce to już chyba przebrzmiała historia - Wielki Wojtek stwierdził, że nie śmierdzi).

      • 0 1

    • A propis hałasu: (1)

      Chyba nigdzie nie kładzie się tak głośnego przy kontakcie z oponą asfaltu co w Gdyni. To właściwie kamienie z dodatkiem mady asfaltowej.

      • 2 0

      • "a propos" oczywiście miało być :-)

        • 1 0

  • CNG i Autobusy alekrtyczne to obecnie standart juz w całej UE!!

    A diesle mają juz zakaz wjazdu do miast w europie!!Cała UE mówi stop dieslom !!A tutaj tekst sponsorowany ideiotyczny by wprowadzac diesle kogo wy zatrudniacie w tym portalu!Tak w Gdańsku powinny byc tylko elektryczne albo na gaz CNG Niechałasują są ciche komfort jazdy lepszy i nie truja srodowiska!!

    • 3 2

  • co tańsze - bez manipulowania (4)

    przeklejam od kogoś kto wyszukał dane - bo widzę jakieś przerzucanie się wpisami bez powoływania się na fakty (jak zwykle)

    wujek google podpowiada

    ModelSilnik
    Rodzaj paliwa
    Moc (KM)
    Zużycie paliwa
    Koszt 100 km
    Cena zakupu (zł)

    B 200 BlueEfficiency1.6 Turbobenzyna
    Benzyna Pb95
    156
    6,1 l/100 km
    33,43 zł (5,48 zł/l)
    102 300

    B 200 CDI1.8 Turbodiesel
    Olej napędowy
    136
    4,5 l/100 km
    24,16 zł (5,49 zł/l)
    104 100

    B 200 NGT2.0 Turbobenzyna
    Gaz CNG
    156
    4,4 kg /100 km
    17,31 zł (3,06 zł/m3)
    129 200

    • 0 4

    • (3)

      No i już kłamiesz.
      Skąd wziąłeś cenę 5,49 zł za litr oleju napędowego?? Ja dzisiaj tankowałem za 3,99.

      • 1 1

      • (1)

        I po co bajki opowiadasz?
        ON można zatankować poniżej 4 zł (i nie mówię o oleju do frytek pod makro), czyli dla wariantu diesel przejechanie 100 km będzie kosztować 18 zł (przy założeniu ceny 4 zł/l, a można zatankować za 3,96). Żeby te 70 gr różnicy zwróciło różnicę w cenie zakupu samochodu to trzeba przejechać ponad 3,5 mln km, powodzenia.

        • 0 0

        • To było oczywiście do pierwszego wpisu, a nie do komentarza.

          • 0 0

      • przeciez napisałem wyraźnie - przeklejam

        • 0 0

  • achetna

    zgłaszam się jako chętna do wydania 16 mln złotych :)

    • 0 2

  • (1)

    Oczgywista bzdura bo miasto nie chce zwiekszyc o 1 wozokilometr trasy ,autobusy na gaz moglyby obiechac wkolo stadion tam jest wystarczajaco wysoki wiadukt

    • 0 0

    • ale ile autobusów tam jeździ, problem może by był gdyby wymienili 100% taboru a nie dokupili raptem kilka.

      • 0 0

  • CNG 3.29zł/m3 Kto to kupi? Brawo PGNiG!

    Nie ma jak zniszczyć rynek, którego nie ma!

    • 0 2

  • (1)

    Nie uwierzę, jak nie zobaczę. Bo Gdynia w wykonaniu obecnych władz to w większości bajdurzenie o rzeczach z kosmosu, w końcu Gdynia to "miasto z morza i marzeń" (w rzeczywistość relatywnie smutno wygląda).

    • 4 2

    • To wkurzyłeś teraz Wojtka, oj wkurzyłeś !

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane