• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma problem z zakupem gazowo-elektrycznych autobusów

Patryk Szczerba
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów. Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów.

Po raz drugi unieważniono przetarg na nowe autobusy gazowo-elektryczne dla Gdyni. Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom sprawiły, że nie było chętnych. Tymczasem do wydania jest 16 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Środowiska.



Jak oceniasz jakość taboru w gdyńskiej komunikacji?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów jak dotąd nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a takie formy transportu są promowane przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Częstochowie się udało

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i w żadnym innym.

66 mln zł otrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Miastu udało się pod koniec ubiegłego roku znaleźć dostawcę: jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców. Wszystkie mają jeździć w mieście do końca roku, a miasto zapewnia, że to świetna inwestycja, bowiem autobusy Częstochowa otrzymała praktycznie za darmo.

Resztę dofinansowania, czyli 14 mln zł, miała dostać Gdynia. Z początku wydawało się, że to sukces, bowiem w kolejce po dofinansowanie stanęły aż 32 miasta.

Tyle tylko, że w Gdyni już dwukrotnie nie znaleziono chętnych na dostawę 10 12-metrowych autobusów. Postępowania były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni - ostatnie z nich kilka dni temu zakończyło się unieważnieniem. Oprócz Solbusa zainteresowanie przetargiem wykazywał również Solaris, ale szybko wycofał się z procedury.

Kolejne warunki odstraszały bowiem oferentów. Przewoźnik domagał się m.in. raportów technicznych z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, choć te jeszcze nie wyjechały na polskie drogi i realizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd.

Zbyt wysokie wymagania

Problemem okazał się też krótki czas testów i dostawy. Od producentów można było usłyszeć, że inwestowanie w produkcję tak niewielu pojazdów po prostu się nie opłaca. W międzyczasie próbowano sondować w Ministerstwie Środowiska możliwość zmiany technologii, na którą przekazana mogłaby być dotacja, ale to oznaczałoby rozpisanie nowego konkursu.

Władze miasta uspokajają, że kolejne postępowanie przetargowe ogłoszą już niebawem. Problem w tym, że pieniądze według obowiązujących zasad powinny być wydane do końca roku.

- Działamy dalej, niebawem powinien zostać ogłoszony kolejny przetarg. Mamy sygnały z ministerstwa środowiska, że zostanie przedłużony czas, w którym mogą zostać wykorzystane pieniądze z programu Gazela, także jesteśmy dobrej myśli. Zapewniam, że chcemy kupić te autobusy - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Jeśli się uda, miasto dostanie autobusy właściwie za darmo, ponieważ kwota dofinansowania pokrywa praktycznie w całości koszt zakupu. Nie wiadomo, czy nie będą ostatnimi z wykorzystaniem napędu gazowego. Przypomnijmy, że na razie po Gdyni jeździ 31 pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Koniec gazowców w Gdyni?

Z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można bowiem coraz częściej usłyszeć, że w czasach, gdy olej napędowy jest coraz tańszy zakup autobusów na gaz CNG wydaje się w tych warunkach coraz mniej opłacalny. Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy, które dzięki zastosowanej technologii mogą bez szelek przejechać kilkanaście kilometrów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. W kolejnym roku będą już cztery.

Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście. To jednak kwestia zapisów w przetargach, które można zmodyfikować tak, by wiadukty i mosty nie były przeszkodą.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • No własnie Gdańsk wybuduje jeszcze kilka tuneli pod Wisła, na które Unia kase ma (9)

    natomiast na problemy związane z przejazdem pod wiaduktem w Redłowie, Kolibkach, Chyloni,... nie ma.

    A na dodatek Gdynia budując coś z własnych środków musi się liczyć, że będzie to niedozwolona pomoc publiczna. Mamy dzisiejszą Unie, za która Gdynia tak bardzo tęskniła :(((

    Miejmy nadzieję, że po jesiennych wyborach się to wszystko zmieni.

    Wracając do meritum. Moim skromnym zdaniem w ramach KM Gdynia powinna powołać spółkę i zaprosić pilnie Tesle, która jest zainteresowana i pewnie zainwestuje w autobusy elektryczne oraz gazowe? Tesla wymienia w niektórych miastach USA cały miejski tabor autobusowy na niskoemisyjny. Posiada wiele projektów autobusów zeroemisyjnych a do tego w Kalifornii opracowano TIR-y które korzystają z sieci jak w Gdyni trajtki. Agencja ochrony środowiska wymienia autobusów szkolnych na pojazdy niskoemisyjne. Do tego są zaawansowane prace nad roboto-kierowcą, który nie żąda podwyżek, nie strajkuje, nie choruje,.... a może być sterowany z zewnątrz zresztą po drogach publicznych kursuje już kilkanaście zautomatyzowanych ciężarówek, które jeżdżą bez kierowców oraz auta wyposażone w urządzenia firmy Delphi, czy Daimlera.

    Rozmawiałem z kierownictwem PKM i Zarządem KM i wszyscy są optymistami i chętnie podjęlibyście nowego zadania dla rozwoju. Oczywiście należałoby przeanalizować całe otoczenie takiej spółki oraz ew. perspektywy jej rozwoju ?

    • 5 10

    • (7)

      Znowu bredzisz.
      To Gdańsk ma się starać o dofinansowanie dla Gdyni na modernizację infrastruktury?
      Czemu Gdynia nie aplikowała o środki unijne na realizację ww. inwestycji?

      • 5 4

      • starać to się i może, (6)

        ale prawda jest taka, że straci czas pieniądze a zyska rozczarowanie. Czyż szczerze nie powiedział w 2012 r. min. Nowak, którego Kopacz przywołała przy okazji otwarcia PKM, że "obwodnice tylko dla miast, gdzie rządzi PO?" Takie wnioski już dawno wysnuli samorządowcy poszkodowanych miast, którzy uważają, że są to decyzje polityczne ministra.

        Dziś wszystko budowane jest według partyjnego klucza, a bajeczki trolli o staranie sie i wygrywanie konkursów to żarty dla dzieci lub śmiech na sali :)))
        I taki anonim ma czelność zaśmiecać to forum takimi bzdetami idź ze swoimi mUndrościami gdzie indziej i nie obrażaj mojej inteligencji .

        • 4 5

        • (5)

          Przestań łżeć jak pies. Jakoś inne miasta w Polsce, gdzie rządzi opozycja (do rządu) albo lokalne ugrupowania potrafią efektywnie wykorzystywać programy unijne, tylko w Gdyni wiecznie jakieś problemy macie.

          • 4 4

          • łżesz to ty i twoja partia i tego nic nie zmieni no chyba jedynie jesienne wybory (4)

            Teza o politycznym podtekście decyzji inwestycyjnych jest prawdziwa. Wystarczy wrzucić w statystykę otrzymanych pieniędzy z Unii, rządu itd. - Gdańsk/Gdynie i wszystko jasne cyfry nie kłamią i tego nie zaciemnisz?

            A nazwy Pomorska KM, Pomorska Obwodnica, itd są to słowa wytrychy aby wyciągnąć kasę na PO-MORSKOŚĆ, bo widać na Gdańskość już się nie da ?

            • 3 3

            • (3)

              Cyfry nie kłamią, tylko pokazują nieudolność gdyńskiego magistratu.
              Na 10 miast w Polsce, które najlepiej wykorzystują fundusze unijne, PO ma pełnię władzy tylko w trzech, to jakim cudem te pozostałe miasta potrafią z tego korzystać a Gdynia nie?

              • 4 4

              • no faktycznie Pawełek " nie jest juz z PO" (1)

                Karnowski także :)))

                Idź gdzie indziej trollować i szukać głupich :)))

                • 3 3

              • Weź napisz (...), co mają wspólnego z PO takie miasta jak Rzeszów czy Krosno, które w przeliczeniu na mieszkańca pozyskują o rzędy wielkości większe środki unijne niż Gdynia?

                • 4 4

              • Co prawda to prawda.

                • 0 1

    • 1. Zdziwiło mnie że tylko Hiszpanie mają busy hybrydy CNG-prąd, przecież to włąśnie powinien być najpopularniejszy rodzaj napędu XXIw

      2. Nie Gdynia i nie Gdańsk powinny pierwsze wejść w eko, tylko Sopoćkowo. Powinny takie cudaki puścić ulicą Reja do Osowej.

      • 0 2

  • gdynia wioska rybacka (1)

    • 3 7

    • No i ? Bo chyba nie dokończyłeś myśli.

      • 4 0

  • "problemem wiadukt w Redłowie"

    Przepraszam, ile linii tam jeździ i z jaką częstotliwością? 192 - 4 razy na godzinę a ostatni kurs o 19, w sobotę o 16 a w niedzielę żadnego, 121 - 11 kursów w ciągu dnia tylko w dni powszednie no i jeszcze W, który z podobną częstotliwością jeździ. Żeby to było problemem to musieliby 100% taboru wymienić a tak to jest gadanie w stylu, że niewidomemu kolor ściany nie odpowiada.

    • 4 1

  • brawo patałachy!

    zarządzające Gdynią :)

    • 4 2

  • Brawo Gdynia, brawo Prezydencie (4)

    wydaje się, że Gdynia jako najlepszy przewoźnik miejski w Europie widzi w tym rozwiązaniu sensowny sposób na choćby drobne oszczędności, ale przede wszystkim ogromną wartość dodaną w postaci ochrony środowiska. To, że trudno sprostać gdyńskim potrzeba to wielka zaleta dla włodarzy, a rozstrzygnięty przetarg na autobusy, które w tym roku trafią do naszej nadmorskiej stolicy, będą odpowiednie i zaoferują w pojazdach najwyższy standard. Ja bym rozszerzył właśnie go o panele fotowoltaiczne zamontowane na dachu ( celem poprawy bilansu energetycznego). I to właśnie te autobusy powinny wyznaczać nowoczesność transportu publicznego. To eksperymentalny sposób wykorzystania dodatkowej energii w pojazdach, bo już wykorzystywanie energii hamowania posiadamy. Panele fotowoltaiczne instaluje się na dachach autobusów nie po to, by napędzały pojazd lecz go wspomagały. Od tego jest silnik. Ale podczas jazdy część energii produkowanej przez napęd jest zużywana przez instalacje i urządzenia zamontowane w autobusie, który musi być oświetlony, potrzebuje zasilania dla kasowników, informacji pasażerskiej, klimatyzacji i systemów pomocniczych.
    Można w następnym przetargu poszerzyć go o nowe tak potrzebne elementy.

    • 4 9

    • No nie mogę - co za lizopup. (3)

      Ty Felicjano dopiero starasz się o robotę w U.M. Gdynia, czy już ją dostałeś ?

      • 1 4

      • przecież to marych a wcześnie zdaje się

        bestronny.

        Nick inny ale bredzi lub kłamie zawsze tak samo.

        • 7 4

      • staram sie jako konduktor, (1)

        bo tę fuchę podebrał mi w PKM Paweł Huelle, a dróżnika nijaki Struk - wcześniej "pociągowy samolotów" na Wałęsie. Wysłałem aplikacje czekam na twoje poparcie ?

        • 3 0

        • to nie aplikacje

          tylko znajomości w PO, zobacz afera z NIK?

          • 2 0

  • jeżeli autobusy na gaz są tańsze w eksploatacji (łącznie z zakupem i remontami) od dizli

    to dlaczego nie są masowo kupowane nie na zasadzie dopłaty lub promocji, ale normalnie - wg zwykłych kupieckich (matematycznych) zasad?

    • 1 0

  • Kiedy nowy typ pojazdu po niewykorzystanych torach Dąbrowy- Wiczlino -Główna ?

    Gdynia została zrobiona kolejny raz w konia z PKM, wiec w tej chwili należy rozpocząć dialog techniczny, czyli ustalanie szczegółowych rozwiązań planistyczno-technicznych z zamawiającymi, dzięki czemu powstanie dokumentacja na tę niewykorzystaną nową linie.

    Muszą to być pojazdy bardzo rewolucyjne ekologiczne i ekonomiczne. Władze Gdyni powinny bardzo mocno postawić nacisk na design. Bo przecież Gdynia to miasto design'u. Wcześniej taka wizualizacja, powinna być poddana osądowi społecznemu i korespondować z neomodernizmem i powinien to być produkt zupełnie inny niż jakikolwiek dostępny na rynku.

    Kochany prezydencie liczymy na Pana

    • 3 0

  • Panie Prezydencie Guć, (1)

    może Toyota Fuel Cell Bus się zainteresuje, bo mają już autobus z napędem wodorowym, który pod koniec lipca jeździł po ulicach stolicy Japonii Tokio Sam koncern, niedawno wypuścił na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód z takim napędem Mirai obecnie próbuje przełożyć tę technologię do miejskich autobusów. Wodór w końcu jest bardziej wybuchowy niż gaz, a jednak się sprawdza.

    • 5 0

    • Japonia nie jest członkiem UE

      więc będą trudności :(

      • 2 0

  • Panie Szczurek " Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść..." (2)

    • 6 5

    • no to schodź PiS-owcu, my was tu nie chcemy, oszołomie (1)

      Pan Szczurek bije kolejne rekordy popularności. Każdego dnia podejmuję nie tylko popularne decyzje, ale także b.trudne zwłaszcza w sytuacji osaczenia przez PO i PiS, które w perfidny sposób niszczą Gdynię. Lecz jedno co jest fantastyczne, to że gdynianie potrafią to docenić i jeszcze bardziej kochają swojego prezydenta. Widać, że zdrowy rozsądek się opłaca i w polityce nie trzeba myśleć koniunkturalnie. Każdemu mądremu Gdynianinowi skrzydła rosną, gdy widzę jak mądre podejmowane są decyzje z jaką dalekowzrocznością mimo tylu źle życzących i ciężkiej pracy dla naszego miasta.

      Nasz prezydent z Samorządnością całą uwagę skupia na pracy dla dobra Gdyni. Chcę i lubi wraz z doskonałym zespołem mądrych fachowców pracować dla miasta, i nie zamierza się poddawać i schodzić z sceny, czy realizować się w wielkiej polityce, bo tego byśmy Mu nie wybaczyli.

      • 3 7

      • Jestem w szoku po przeczytaniu tego komentu.

        Mam nadzieję, że to przesadzona ironia.

        • 2 3

  • Pojazdy w Gdyni są OK

    Przydałaby się jednak poważna rewizja rozkładów jazdy. Autobusy w godzinach szczytu są mocno zatłoczone, szczególnie pośpieszne. Za mało kursów.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane