• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: duży parking w Gdyni można zbudować taniej

Patryk Szczerba
20 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat. Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat.

- Jeśli prezydent Wojciech Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej - apelują przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne w odpowiedzi na informację o proponowanych cenach za budowę parkingu pod parkiem CentralnymMapka. I przypominają swoją propozycję sprzed lat.



Co sądzisz o propozycji budowy parkingu kubaturowego w centrum Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Zostały otwarte koperty z ofertami na realizację III etapu parku Centralnego w Gdyni.
  2. Budowa zakładająca m.in. powstanie parkingu podziemnego na 270 aut będzie kosztować od 63 do 67 mln zł.
  3. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym przez Gdynię budżecie - 70 mln zł na budowę III etapu.

Teraz trwa ich analiza, ale suma już zdążyła wzbudzić sporo emocji wśród mieszkańców. Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają, że przed laty proponowali, by stworzyć parking nad pętlą przy węźle Franciszki Cegielskiej.

Parkingi w Gdyni



Miasto Wspólne: większość z kwoty 63 mln zł na parking



- Koordynująca rozbudowę parku Centralnego Agencja Rozwoju Gdyni otworzyła oferty na realizację III etapu parku. Najtańsza ma wartość 63 mln zł. W 2017 r., gdy prezydent Szczurek ogłaszał pomysł przebudowy parku, wszystkie jej etapy miały kosztować 35 mln zł, a sam parking podziemny na 270 aut - 20 mln z tej sumy - przypomina Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że z tej kwoty tylko 20-30 proc. pójdzie na sam park, reszta - na budowę parkingu podziemnego pod nim. Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.

Przypomina, że na koniec tego roku, w przypadku pełnej realizacji budżetu, Gdynia będzie zadłużona na ponad 1 mld zł.

Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.
- W kontekście wysokiego zadłużenia miasta to inwestycja, na którą dziś nas nie stać. Dlatego jeśli prezydent Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej. Cztery lata temu proponowaliśmy budowę parkingu kubaturowego 400 metrów dalej od drzwi urzędu miastaMapka. Wtedy nasz pomysł został uznany przez miejskich urzędników za zły, ale niedawno samo miasto zaczęło go rozważać, tyle że nie jako alternatywę dla drogiego rozwiązania podziemnego, ale jako dodatkową inwestycję w partnerstwie publiczno-prywatnym - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz.

Plany budowy parkingów kubaturowych we współpracy z firmami



Gdynia ogłosiła swoje plany dotyczące budowy parkingów kubaturowych pod koniec 2021 r. W zamierzeniach są dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka.

Gdynia szuka inwestorów do budowy parkingów kubaturowych



Inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 r.

- Na razie rozmawiamy o budowie dwóch parkingów. Przewidujemy, że w przyszłości ich liczba będzie większa, ale te, które powstać mają w pierwszym rzędzie, to parkingi przy ul. Lotników i przy ul. Kieleckiej. Wybór tych lokalizacji podyktowany jest dogodnością przesiadkową takich właśnie miejsc, jak również takim wyborem terenu, aby ograniczał wjazd samochodami do Śródmieścia. Zasadniczo chcielibyśmy, aby podstawową rolę pełniły typowe parkingi park and ride, które powodują, że po całym szeroko rozumianym mieście poruszamy się transportem publicznym, ewentualnie innymi środkami mobilności, które dzisiaj zyskują na popularności, takimi jak rowery czy hulajnogi współdzielone, względnie, w ostateczności, auta współdzielone - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Parking kubaturowy tańszy niż podziemny



Na razie całość jest na etapie zamierzeń, ale społecznicy wskazują, że budowa parkingu kubaturowego na tę samą liczbę miejsc co podziemnego to koszt nawet o połowę mniejszy w przeliczeniu na jedno miejsce.

- To kilkanaście milionów złotych, których brakuje przy wielu innych inwestycjach dotyczących np. infrastruktury dla pieszych, nie wspominając o porzuconych miejskich projektach, jak lodowisko. Za zaoszczędzone pieniądze można też usprawnić przejście między obecnie oddzielonymi przez przeskalowany węzeł drogowy Działkami Leśnymi, Śródmieściem i Wzgórzem św. Maksymiliana - kończy Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Złe miejsce (21)

    Według mnie jest to nie odpowiednie miejsce. Takie parkingi powinny być usytuowane na obrzeżach miasta ale też obok stacji kolejki dalekobieżnej. Jak dla mnie dojazd do Gdańska ze stacji Wzgórze jest bez sensu zajmuje 45 minut już lepiej wsiąść do regio na Chyloni jest szybciej.

    • 38 29

    • Po co parking przy urzedzie miasta? Dlaczego w Gdyni jest taka biurokracja? (11)

      chciałbym móc załatwić wszystko przez internet

      • 14 9

      • pójdźmy dalej (7)

        po co w ogóle parkingi w centrum

        • 6 6

        • Tak by było idealnie. (5)

          Patrz na Londyn. Nikomu nawet do głowy nie przyjdzie wjeżdżać do centrum samochodem.

          • 5 10

          • (4)

            W Londynie nie ma aut??? Inaczej to pamiętam.

            • 8 1

            • są, jest ich nawet wiele, ale wjazd do centrum Londynu jest od wielu lat płatny (1)

              udział przejazdów realizowanych samochodem w Londynie jest dużo niższy niż w Gdyni i dynamicznie maleje, nie tylko w związku z rozbudowaną siecią metra, ale także w wyniku radykalnego postawienia na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów, przez uwalnianie kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów. Parkowanie samochodów na chodnikach jest wykluczone.

              • 3 2

              • Sam sobie odpowiedziałeś

                Zakazy pojawiają się wraz z infrastrukturą. Komunikacja miejska w Gdyni jest niewydolna i nie jest konkurencją dla transportu prywatnego. Zakazać jeździć autem albo wprowadzać dodatkowe opłaty bez pozostawienia alternatywy to zwykłe barbarzyństwo. Wraz z rozwojem marchewki infrastruktury można myśleć o użyciu kija.

                • 0 0

            • Londyn (1)

              to trzecie co do wielkości miasto w europie i ma 9 milionów mieszkańców także nie badz takim gdynskim megalomanem

              • 3 2

              • jest "Lądek Zdrój", nie ma takiego miasto Londyn.

                • 0 0

        • albo pójdźmy jeszcze dalej ....

          ,po co w ogóle jakieś centrum albo mieszkańcy ? sprzedać a resztę wysiedlić jak szwaby w czasie wojny , wtedy ten pomnik Gdynian Wysiedlonych na Starowiejskiej będzie miał realny wydzwięk a historia lubi się powtarzać .....

          • 5 5

      • Przez internet?

        Samo się sprawdzi, rozpatrzy, zatwierdzi, podpisze i nawet wyśle do ciebie. Ciekawa koncepcja.

        • 0 0

      • Przecież UM od 2 lat zamknięty, po co tam parking ?

        • 3 4

      • Bo zaraz pojawiają się krzyki upośledzonych technologicznie staruszków, że oni muszą stać w kolejce do okienka.

        • 3 6

    • A może napiszesz coś na temat bo niewiele osób interesuje się twoimi problemami z dojazdem SKMką

      • 0 0

    • Dobre. Jak ktoś przyjeżdza z górnych tarasów, miejsc gdzie jest problem z komunikacją miejską. (3)

      To tam wysiada, ale jednocześnie by trzeba zadbać o lepsze piesze połączenie z centrum. Bo niestety na mapie to blisko, a w praktyce potworek Węzeł Wzgórze jest niezachęcający do przejścia.

      • 8 3

      • przejcia naziemne ci sie śnią? (2)

        Apage!!!

        • 1 3

        • A jak!

          Tylko wonnerf na torach kolejowych pomoże zlikwidować tę plamę wstydu przecinającą nasze ukochane miasto krwawym sznytem!

          • 0 1

        • Po prostu przejścia.

          • 3 0

    • Perfekcyjne miejsce (1)

      Parking ma być dla kasty rządzącej pod samym miejscem pracy. Nie dla plebsu co SKM jeździ.

      • 13 6

      • Parking dla jeżdżących SKM zaraz zamienia się w parking Januszy z okolicznych osiedli.

        Patrz na Jasień w Gdańsku na przykład.

        • 7 3

    • Bzdura (1)

      O ile dobrze zrozumiałem, ja z centrum mam jechać do Chyloni żeby pojechać kolejką do Gdańska?

      • 6 1

      • Przeciez regio staje na Glownej.

        • 3 1

  • Parking automatyczny

    Za tą cenę jestem w stanie wybudować parking automatyczny na 500 miejsc w tej samej kubaturze co parking konwencjonalny. Zapraszam do kontaktu: marcin.albetzki@stesar.pl

    • 0 0

  • Jestem za budową tańszego parkingu! Dlaczego wydawać pieniądze na coś 2 razy droższego? Optymalizacja wydatków pozwoli na realizację większej liczby inwestycji co skutkuje lepszym komfortem życia w mieście. Zamiast budować jeden podziemny parking przy UM można zbudować dwa, jeden przy WFC drugi przy dworcu PKP. Brakuje miejsc parkingowych w mieście, przydałby się jeszcze taki parking naziemny w okolicy placu Kaszubskiego, są jeszcze możliwości na realizację takiego budynku, który będzie miał fasadę biurowo/mieszkalno/usługową a na tyłach parking wielopoziomowy. Za 10 lat będzie lament, że nie ma miejsca pod budowę takich budowli i tłumaczenie się, że nie ma pieniędzy na parkingi!

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Wiele propozycji środowiska skupionego wokół "Miasta wspólnego" było bardzo sensownych (10)

    Tutaj mamy przykład sensownej krytyki wydawania dużej kasy na parking podziemny, ale propozycja alternatywna : szkieletor wielopoziomowy w pobliżu stacji SKM to porażka. W Gdyni kilka lat temu opracowano "Plan zrównoważonej mobilności miejskiej" (ang. SUMP), w którym znalazło się założenie, że głównym wyzwaniem zrównoważonego rozwoju miasta jest nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości. Bez radykalnego postawienia na inne, mniej terenochłonne rodzaje mobilności miejskiej jakość życia w Gdyni będzie się stopniowo pogarszać, tak jak we wszystkich miastach, w których nie zakwestionowano spokojnie ale zdecydowanie dotychczasowej roli samochodów w życiu mieszkańców. Klimatyczne centrum Gdyni ma sens, ale bez wymiany taboru, rozbudowy linii SKM / PKM do północnych dzielnic Gdyni i zwiększenia częstotliwości połączeń do taktu 5 minutowego niewiele się zmieni.

    • 54 14

    • Szczurek niech juz lepiej nic nie buduje (1)

      Niech odejdzie a miastem niech zajmie się ktoś inny

      • 1 4

      • Likwidują parking - źle.

        Budują parking - źle. Tobie kiedyś ktoś dogodził? Może poprostu ktoś ci płaci za narzekanie?

        • 1 0

    • Kolej nie podlega pod UM Gdynia.

      • 0 0

    • Nie da się planować zrównoważonego rozwoju miasta (1)

      Opierając się na niezrównoważonych pachosmrodziarzach.

      • 2 6

      • pijesz do kierowców uzależnionych od trzech pedałów?

        • 2 2

    • Po co parking podziemny albo szkieletor? Czy teraz jest źle? jak często jeździsz do urzędu miasta? (1)

      za te pieniądze powinny wybudować lodowisko

      • 2 11

      • Ale całoroczne :)

        • 0 0

    • z tego stowarzyszenia pieniaczy?

      niby które?

      • 8 4

    • Wy serio jestescie polapani z UM

      • 0 3

    • Pusty parking na Wzgórzu SKM

      Ciekawe, że chcą budować parking przy Stacji SKM jak po zainstalowaniu parkometrów ten parking co jest stoi prawie pusty.

      • 13 1

  • Efekty roboty społeczników: delfinki przy muzeum gdyni, plamy farby przy akwarium i świetojanska z bsnkami i lumpexami (17)

    I wymarłe centrum. Idzcie sobie

    • 81 21

    • (3)

      idz zobacz co sie w Kosakowie dzieje.

      • 1 8

      • Na początek ty przejedź się do Rumi

        Zobaczysz jak się buduje nowe ulice i tunel pod torami kolejowymi - dla mieszkańca Gdyni to może być szok!

        • 0 1

      • Co sie tam dzieje? Mają delfinki? (1)

        Czy chodzi o lotnisko za 7 mln:)?

        • 11 1

        • za 7 000 000 ;)

          warte 1 20 000 000

          • 2 0

    • centrum wymiera jeśli jest zastawiane samochodami na darmowych parkingach (4)

      żeby je uratować trzeba opracować i konsekwentnie wdrażać (i promować) program stopniowego uwalniania ulic i placów w centrum miasta od parkujących i jeżdżących samochodów a nie budować szkieletory, za które płacą wszyscy, również ci, którzy wiedzą że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i wybierają inne środki transportu.

      • 4 11

      • sam nie wierzysz w te bzdury

        centrum wymiera bo tam sie nic sensownego nie dzieje. wymiera bo srednia wieku mieszkancow rosnie i jest w centrum wyraznie wieksza niz w innych dzielnicach Gdyni. wymiera centrum bo mieszkania sa bardzo drogie i najczesciej dostepne jako wynajem hotelowy. wymiera bo emeryci i rencisci, ktorzy dominuja w centrum maja relatywnie malo kasy i nie generuja popytu na uslugi, restauracje itp. wymiera bo miasto zamiast stworzyc warunki by mlodsi i zasobniejsi przyjezdzali do centrum wydawac kase robi wszystko by tych ludzi od centrum odepchnac. jesli ktos mysli, ze sciezka rowerowa wzdluz 10 lutego odwroci tren 'wymierania' to niestety oszalal. dzialania miasta, ktore nie buduje drog, nie buduje parkingow jedynie napedza trend wymierania centrum - tam po prostu za jakis czas nie bedzie po co jezdzic. bo wszystkie biznesy upadna z braku zasobniejszych klientow.

        • 3 3

      • Filozof się znalazł. (1)

        Rowerem z Chwarzna czy Dąbrowy do centrum aby pospacerować po bulwarze albo Skwerze Kościuszki? No niby można bo jest z górki, ale powrót do domu już z rowerkiem w trolejbusie? A może tak mądralo podygasz sobie rowerem pod górę w deszczu, mądralo?

        • 12 2

        • Stąd te płacze aktywistów, że w pkm, skm, komunikacji miejskiej jest brak miejsca na rowery.

          • 5 0

      • Uwalniac to trzeba miasto od garstki pomyleńców

        • 13 0

    • Cirkawe (3)

      Ile taki społecznik bierze za lobbing?

      • 15 6

      • Inaczej: kto mu placi? (2)

        • 13 5

        • a trollom takim jak ty: kto płaci? (1)

          • 1 9

          • Myslisz ze za frustracje trzeba placic?

            Wystarczy zobaczyc co sie dzieje. Prawda jest taka ze mozna sie uzewnetrznic w komentarzu bo co zrobisz? Opony podpalisz w protescie na ulicy przeciwko glupocie?

            • 2 1

    • Społecznicy chłopcy do bicia (1)

      9ni są w samorządności Wojciecha Szczurka?

      • 2 4

      • A pan Furkal to skad przyszedl

        • 6 0

    • Oni nie podejmują decyzji w Gdyni, za wszystko odpowiada Szczurek

      • 13 1

    • Oraz osrane ławki które są wręcz niezbędne

      Na każdym rogu i puste stojaki ze stali kwasowej na rowery.

      • 16 4

  • Pytanie do pana Piesievicza- czemu nie zatrudni sie Pan w zdiz? Dobre rady to moze dawac henio pod budką z piwem (19)

    Ile mozna sluchac tych wywodow? No i drugie pytanie. Czy ma Pan kumpli w redakcji portalu? Pytam bo cokolwiek Pan nie wymysli to robia artykul a UM robi wiecej absurdow np. Punkt um w rivierze przy giga zadluzeniu itp..

    • 40 17

    • Po co pytać? (9)

      Z tego co wiemy, społecznicy chcieli zamykać dla ruchu samochodowego jednokierunkową Starowiejską i Świętojańską. Udało się na razie tylko zepsuć ruch centrum przez jednokierunkową Świętojańską i przekombinowaną i biegnącą w tę samą stronę ulicę Starowiejską od 10 Lutego, a teraz jeszcze kolejny bubel od Starowiejskiej. Ale co się dziwić skoro szef tej grupy czuje duży sentyment do Starowiejskiej i podobno mieszka w okolicy. Mieszkańcy centrum pamiętajcie więc komu zawdzięczacie niemożność zaparkowania auta pod własnym domem, w którym mieszkacie dłużej niż niejeden tzw. "społecznik" ma lat. Nic za darmo.

      • 10 5

      • (6)

        Ja miszkam w śródmieściu i akurat zmiejszenie miejsc parkingowych to plus i nie jestem jedyna osoba ze śródmieścia i okolic wzgórza która tak myśli. Jak jadę do Chyloni lub Orlowa zawsze wybieram transport zbiorowy. Śródmieście - co widać po knajpach, nadal tętni życiem, często się czeka w kolejce do knajp wiec między bajki można włożyć opowieści, ze biznes splajtuje.

        • 5 6

        • to zapraszam na spacer po śródmieściu..świętojańska to obraz nędzy i rozpaczy. Po godz 18 wszystko praktycznie pozamykane (5)

          zero życia, mnóstwo pustych lokali. Popytaj tam pracujących, to Ci powiedzą jak jest super i ile maja utargu a ile teraz....na władka było 6 fryzjerów, jest 4 a będzie 3...to samo ze sklepikami i kanjpkami. Wysiądz z autobusu i sprawdż. Też mieszkam w Śródmieściu i tak pusto i biednie nie było juz dawno..

          • 11 4

          • I od kiedy tak jest? Od momentu uruchomienia Riviery. (3)

            Nic się nie zmieniło w tym czasie.

            • 3 5

            • UM mocno walczy żeby wygonić klientów z centrum. (2)

              To tyle.

              • 5 2

              • ruch w lokalach i sklepach położonych przy ulicach uwolnionych od parkujących i jeżdżących samochodów (1)

                rośnie, rosną także przychody ze sprzedaży w tych miejscach. Sprawdzone w wielu miastach Polski, Europy i świata.

                • 2 5

              • Niemożliwe, redaktor z TVP ?

                Może zobacz ile witryn 'wynajmę' w centrum i zapytaj jaki mocny jest odpływ klientów ...

                • 1 0

          • To ty chyba mieszkasz w jakimś alternatywnym śródmieściu, małe sklepy i usługi maja pod górkę przez Riviere i to tak od 2016 roku, nie z powodu likwidacji miejsc parkingowych. Restauracje maja się świetnie.

            • 1 2

      • warunki ruchu ludzi w centrum stopniowo ulegają poprawie (1)

        tylko przyspawane mentalnie kierofczyki nie potrafiące uznać, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście nie potrafią pogodzić się z prostymi faktami.

        • 2 3

        • Nikt nie kwestionuje tego, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

          Możesz jeździć na wrotkach, zakazu nie ma. Masz się tylko odpenderolić od wyborów komunikacyjnych innych mieszkańców miasta.

          • 4 0

    • Punkt UM w Rivierze jest super (6)

      Można załatwić sprawę szybciej.

      • 8 10

      • 26 tys zł miesiecznie um płaci koledze szczura za riviere. (5)

        wystarczyłoby zrobić taki punkt na 10 lutego, na dole koło IT. duże , puste powierzchnie, i 2 znudzone panie...

        • 9 1

        • Możesz powiedzieć gdzie tam można zaparkować ? Bo UM zlikwidował wszystkie miejsca parkingowe na (3)

          10 Lutego - 50 miejsc !

          • 5 2

          • A z buta nie można

            • 1 0

          • dzięki temu piesi i rowerzyści zyskali, tak jak i wielu innych mieszkańców tej okolicy (1)

            Jaki jest sens zamiany chodników w centrum na place komisów samochodowych?

            • 2 4

            • Czuc brednie komucha

              • 2 1

        • 100 % racji

          • 0 0

    • Bo zdiz to nie zakład pracy chronionej, a on ma uszkodzony łeb!

      • 4 1

    • super to bylby punkt UM

      Albo nawet caly magistrat w Leszczynkach, przy estakadzie. Oraz filia na Gornym Pogorzu.

      • 9 1

  • Duży parking powinien stanąć w centrum miasta vis a vis Domu Batorego na obcecnym pseudo parkingu .

    • 2 0

  • 233 000

    233 000 zł za 1 miejce brawo tanie sie nie da
    Okazyjna cena.
    I tylko 270 miejsc osiągnięcie Gdyńskie w tym miejscu koło urzędu miasta to przydałby się parking najmniej na 1000 miejsc parkingowych bo i tak nie ma gdzie parkować w całej Gdyni więc byłby to parking buforowy pewno połowa i tak będzie zajęta przez urzędników miejskich a zwykły Kowalski i tak nie będzie miał gdzie zaparkować

    • 2 0

  • szalencow, ktorzy walcza z motoryzacja wyslalbym do odsniezania hulajnog (1)

    ktore stoja w sniegu i jakos nikt nie chce z nich korzystac. Szalency zapominaja w jakiej strefie klimatycznej mieszkamy, rower nie jest calorocznym srodkiem komunikacji w naszej strefie klimatycznej, nawet dla szalencow - a co dopiero ludzi normalnych, posiadajacych rodziny.... Czas najwyzszy odsunac szalencow od wladzy, ta fiksacja rowerowa jest po prostu szkodliwa dla rozwoju miasta.

    • 6 2

    • Kaleko umysłowy ty nie masz podstaw nawet ze szkoły podstawowej Rower jest caloroczny w całej europie zachodniej i skandynawi

      wiec poco sie głupotą chwealisz

      • 0 3

  • Oj wojtek wojtek.

    Historia cie oceni.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane