• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie "zatankować" auto na prąd w Trójmieście?

Michał Jelionek
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Trójmieście znajduje się kilkanaście punktów, w których bezpłatnie "zatankujesz" auto na prąd. W Trójmieście znajduje się kilkanaście punktów, w których bezpłatnie "zatankujesz" auto na prąd.

Nie da się ukryć, że samochody elektryczne coraz śmielej poczynają sobie na rynku motoryzacyjnym. I choć każdego roku po naszych drogach jeździ ich coraz więcej - to w Polsce jest to wciąż dość egzotyczne zjawisko. Sprawdziliśmy gdzie w Trójmieście można naładować auto "na prąd".



Czy rozważasz kupno samochodu "na prąd"?

W Polsce auta elektryczne to wciąż melodia przyszłości. Rozwój tej innowacyjnej technologii skutecznie blokują nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale też słabo rozwinięta infrastruktura, brak ujednoliconych standardów ładowania i podstawowej wiedzy wśród potencjalnych nabywców takich pojazdów.

Zainteresowani kupnem samochodu elektrycznego nierzadko zniechęcani są brakiem podstawowych i rzetelnych informacji na ten temat. Wciąż padają pytania: gdzie ładować? Jaki zasięg ma auto "na prąd"? Ile taka przyjemność kosztuje? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Na początku sprawdziliśmy gdzie doładujecie swoje "elektryki".

Gdzie w Trójmieście naładujesz auto elektryczne?

Bezpłatne stacje ładujące na terenie Trójmiasta i okolic ze standardami CHAdeMO, Type 1 i Type 2. Bezpłatne stacje ładujące na terenie Trójmiasta i okolic ze standardami CHAdeMO, Type 1 i Type 2.
W Trójmieście, ale i w całym kraju, ogólnodostępnych stacji ładujących samochody EV jest jak na lekarstwo. Powód? Zbyt mała liczba aut "na baterię". Niestety, przez brakującą infrastrukturę - pojazdów elektrycznych nie przybywa. To trochę błędne koło.

Osoby, które posiadają garaż albo wiatę z dostępem do elektryczności - mają tak naprawdę problem z głowy. Wystarczy, że podłączą samochód przedłużaczem ze specjalną wtyczką do prądu, pozostawią na kilka godzin, a rano będą cieszyć się w pełni naładowaną baterią. Problem w tym, że nie każdy użytkownik pojazdu EV ma garaż lub dostęp do "wtyczki".

Taki właściciel mogłby korzystać z publicznych stacji ładujących, ale tych na terenie Trójmiasta jest tylko kilka i to w różnych standardach.

Czytaj także: Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"

Należy je jednak pogrupować według standardów i szybkości ładowania. Obok kilku punktów, w których udostępniane są gniazdka 230 V (jak np. w gdyńskim Centrum Riviera zobacz na mapie Gdyni), wyróżniamy dziewięć ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania. Pięć publicznych terminali ładujących zostało ufundowanych przez Energę, trzy to inicjatywa miasta Gdańska, a jeden należy do firmy Ensto Chago ze Straszyna.

Trzy punkty szybkiego ładowania należące do Energi mają standard CHAdeMO i są zlokalizowane w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 472 zobacz na mapie Gdańska (kompleks biurowy Olivia Business Centre) i al. Zwycięstwa 13 zobacz na mapie Gdańska (stacja Lotos) oraz w Gdyni na al. Zwycięstwa 165 zobacz na mapie Gdyni (stacja Lotos).

Dwa pozostałe terminale Energi - obsługujące standardy Type 1 i Type 2 - znajdują się w Gdańsku przy ul. Nowe Ogrody 6 zobacz na mapie Gdańska (obok Urzędu Miejskiego) oraz w Sopocie przy ul. Kościuszki 25/27 zobacz na mapie Sopotu (obok Urzędu Miasta Sopotu).

Trzy publiczne stacje ładujące postawiło miasto Gdańsk. Żeby jednak z nich skorzystać - trzeba dysponować własnymi przewodami. Trzy publiczne stacje ładujące postawiło miasto Gdańsk. Żeby jednak z nich skorzystać - trzeba dysponować własnymi przewodami.
Publiczny terminal przy siedzibie ZDiZ w Gdańsku. Publiczny terminal przy siedzibie ZDiZ w Gdańsku.
Auto EV można bezpłatnie zatankować również w Straszynie. Auto EV można bezpłatnie zatankować również w Straszynie.
Publiczne stacje ładujące udostępnione przez Miasto Gdańsk zainstalowano na ulicach: Zawodników 1 zobacz na mapie Gdańska (w pobliżu stadionu żużlowego), Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska (przed siedzibą ZDiZ) i Karwieńskiej 3 zobacz na mapie Gdańska (nieopodal oliwskiego zoo). Na tych terminalach również obowiązują standardy ładowania Type 1 i Type 2.

- Publiczne punkty ładowania Miasta Gdańsk są punktami wyposażonymi w gniazdka Mennekes oraz Schuko. Właściciel pojazdu musi posiadać przewód ładujący, aby podłączyć się do ładowarki. Natomiast w punktach ładowania Energa wszystkie punkty są wyposażone we wtyczki. Punkty ładowania udostępnione przez firmę umożliwiają ładowanie szybkie, półszybkie i standardowe. Wszystkie punkty są darmowe, jednak trzeba posiadać specjalną kartę - tłumaczy Jakub Dusza z Grupy Energa.
Ostatni, ogólnodostępny punkt ładujący znajduje się w Straszynie przy ul. Starogardzkiej 17a zobacz na mapie Gdańska. Standard ładowania to Type 2 (Mennekes). Auta ładowane są z mocą 22 kW. Terminal należy do Ensto Chago i można z niego korzystać bezpłatnie w godzinach pracy firmy, czyli od 8 do 16 w dni robocze (dostęp do słupka wymaga użycia karty RFID).

Stacje ładujące w Trójmieście

- W naszym punkcie ładowania znajdują się dwa gniazda: Mode 3 Type 2, czyli Mennekes 3x32A do szybkiego ładowania, jak również standardowe gniazdo 1x16A, dzięki któremu naładować można praktycznie każdy samochód elektryczny w tzw. trybie "wolnym". Stacja umożliwia ładowanie z mocą maksymalną 22 kW. W praktyce oznacza to, że naładowanie do pełna, przykładowo akumulatora do Nissana Leaf o pojemności 24 kWh potrwa nieco ponad godzinę, co wystarczy na pokonanie tym autem ok. 150 km - wyjaśnia Przemysław Droździk z Ensto Chago.
Na terenie Trójmiasta znajduje się kilka punktów, w których udostępniane są zwykłe gniazda 230 V. Zazwyczaj są to biurowce, centra handlowe, ale także posesje prywatnych osób. Co ciekawe, doładowanie samochodu w takich miejscach jest bezpłatne. Właściciele aut elektrycznych, którzy chcieliby "zatankować" swój pojazd, znajdą pomoc m.in.: w gdyńskim Centrum Riviera zobacz na mapie Gdyni, na terenie Instytutu Elektrotechniki przy ul. Narwickiej 1 zobacz na mapie Gdańska, ale również na prywatnych posesjach przy ul. Świętokrzyskiej 56/3 zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Konwalii 9 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

Karta - przepustka do prądu

Dzięki karcie dostępu można bezpłatnie "zatankować" samochód. Dzięki karcie dostępu można bezpłatnie "zatankować" samochód.
Korzystanie ze wszystkich stacji jest bezpłatne. Jest jednak jedno małe "ale" - musimy posiadać kartę dostępową wydawaną przez operatorów. W przypadku punktów ładowania postawionych przez miasto Gdańsk, po kartę należy zgłosić się do siedziby Zarządu Dróg i Zieleni przy ul. Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska. Bezpłatna karta wydawana jest od ręki. Opcjonalnie, wniosek można wysłać drogą pocztową.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku terminali Energi. Kartę otrzymamy po osobistym złożeniu wniosku w siedzibie Enspirion przy al. Grunwaldzkiej 472 zobacz na mapie Gdańska (wniosek można wysłać również pocztą, do pobrania ze strony: emobility.enspirion.pl lub w siedzibie firmy).

Czytaj także: Koniec z benzyną. Pora na prąd

Jak wspomnieliśmy, karta dostępu potrzebna jest również w przypadku stacji Ensto Chago w Straszynie. Po takową kartę dostępu należy zgłosić się do recepcji firmy.

Samo ładowanie jest już operacją prostą. W każdym punkcie ładowania umieszczona jest czytelna instrukcja, w której - krok po kroku - wytłumaczone jest, co musimy zrobić.

W kolejnych artykułach opowiemy o standardach ładowania, wydajności oraz prognozowanej popularności.

Miejsca

Opinie (72) 4 zablokowane

  • Co z eko?

    Kazda ładowarka powinna być na panele słoneczne .lub wiatrak

    • 0 0

  • Gdynia brawo. buahahahahaha (5)

    Gdynia, - super nowoczesne, innowacyjne miasto z morza i marzeń ma aż jedną stację ! Brawo !

    • 33 4

    • (1)

      Latem widziałem taką stację ładowania przed basenem Akademii Morskiej na Skwerze Kościuszki. Czyżby już jej nie było, bo w materiale o niej ani słowa?

      • 0 0

      • Wciąż tam jest

        http://openchargemap.org/site/poi/details/65135
        https://www.google.com/maps/@54.5186174,18.5549902,3a,15y,215.5h,83.75t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHxDtj3DOnXC5qbpjXEzSAQ!2e0!7i13312!8i6656
        Jedna z ponoć 300 takich w kraju, nigdy nie uruchomione, przekręt za unijne pieniądze. Parę w Gdańsku wciąż jeszcze stoi, nanoszę je na OpenChargeMap.

        • 0 0

    • Guwnoburze są najlepsze na świecie, co nie?

      • 0 0

    • Przyszedłeś tu tylko po to, żeby wzniecić znowu podwórkową gunwowojenkę z byle pretekstu? Mama nie posłała cię na zimowisko?

      • 7 2

    • ale od groma ludzi którzy udostępniają własne gniazdko

      • 5 1

  • na osiedlu Wejhera też jest parking z wtyczką

    skrzyżowanie z Gospody

    • 0 0

  • Jak mozna zatankowac auto na Partyzantow skoro ciagle parkuja tam zwykle auta. (1)

    Tak jak na zdjeciu ta stara Mazda 3. Straz Miejska przejezdza ale nic sobie z tego nie robia. Wystarczyloby aby ZDiZ zamontowal kamere i przekazywal zdjecia do SM. Efekt bedzie szybki.

    • 0 0

    • Jeszcze można by przeżyć zajęcie jednego miejsca

      Szansa na pojawienie się dwóch elektryków jest znikoma. Ale zajęcie obu to już przegięcie. Przejeżdżam tam czasem i przeważnie oba są puste, ale czasem jedno jest zajęte przez spalinówki, a raz widziałem zajęte oba.

      • 0 0

  • (1)

    a kto poza urzędnikami (za nasze pieniądze) i burżujami wyzyskiwaczami ma takie "auto"

    • 2 3

    • Ja mam

      Ani ze mnie urzędnik, ani wyzyskiwacz, pracuję na etacie.

      • 1 2

  • (11)

    Auta elektryczne to niewątpliwie przyszłość motoryzacji (i to nieodległa). Niestety na chwile obecną dużym minusem jest zasięg, bo dystans 200 km na pełnych bateriach to wynik bardzo słaby, a współczesne auto ma mnóstwo urządzeń zużywających energię: ekrany, audio, klima itp

    • 21 5

    • Alternatywa - hybryda. (1)

      Dlatego jeżdżę hybrydą, bo ma dużą autonomię.

      • 1 2

      • I ja również :-)

        • 0 0

    • Auta elektryczne zawsze będą przyszłością motoryzacji, z tego względu, że przejście cywilizacji z lepszego środka transportu na gorszy jest niemożliwe. Tak samo jak przejście z lepszego źródła energii (paliwa kopalne), na gorsze (OZE) jest niemożliwe. Nawet energia z elektrowni atomowych okazała się gorsza niż ta węglowa.

      • 0 4

    • (5)

      Te 200 km to pewnie przy wyłączonych wszystkich odbiornikach. W praktyce w zimie masz ogrzewanie a w lecie klimę i zasięg spadnie. Póki co nadaje się na miasto, zakładając że na noc podłączasz do prądu. Coś jak współczesny telefon komórkowy :)

      • 13 1

      • Tylko jak się dobrze zastanowić... (4)

        ...jaki jest większy sens kupowania samochodu, którym będzie się jeździć z/do pracy i na zakupy? Do Chorwacji czy Grecji latem takim autem nie pojadę.

        • 4 3

        • mi się nawet do warszawy nie chce jeździć samochodem

          A kolega pojechałby do Grecji? Po co? Samolot / pociąg i jest wygodniej, szybciej i taniej.

          • 4 1

        • jechać do Chorwacji?!

          Niezły z Ciebie hardcore

          • 0 0

        • Kto chciałby się tłuc do Chorwacji czy Grecji samochodem?

          Przecież ,w razie potrzeby, auto można wypożyczyć na miejscu.

          No chyba że podróż sama w sobie jest celem (a nie miejsce docelowe) ale to specyficzny przypadek.

          Zasięg samochodów elektrycznych jest zwykle nieduży ale dla osób, które poruszają się głównie w obrębie jednej aglomeracji i nie potrzebują raz w tygodniu jechać po słoiki do sąsiedniego województwa albo gdy nie jest to jedyne auto w rodzinie, może być zupełnie wystarczający.

          Wielu osobom, na codzienne przejazdy typu praca - dom - zakupy itp. te 100km w zupełności wystarczy.

          • 4 1

        • Koszt za 100km

          Po mieście wychodzi 3..5 razy taniej niz benzyna :-)

          • 6 1

    • (1)

      Z tym telefonem komórkowym to już nie przesadzaj, mój wytrzymuje kilka dni, a jak mało gadam to dochodzi nawet do tygodnia.

      Zasięg 150-200 km a potem godzina ładowania to niestety jest na tyle słabo, że nawet dla kogoś kto po mieście jeżdzi ale trochę więcej niż z domu do pracy i spowrotem, to będzie to za mało...

      A skoro już o tym mowa, czy ktoś wie, czy te samochody elektryczne mają tak jak tramwaje, że jak jedzie rozpędem, powiedzmy z górki, to silnik robi za prądnicę i doładowuje mu baterię?

      • 2 0

      • Większość tak ma

        Hamowanie regeneracyjne.

        • 4 0

  • może ktoś napisze jaki jest koszt naładowania akumulatora "w garażu" ? , (12)

    bo odnosi się wrażenie, że jazda "na prąd" nic nie kosztuje

    • 23 0

    • (3)

      Faktycznie wychodzi megatanio, podstawowym problemem jest jednak (i obawiam się że długo jeszcze będzie) zasięg. No chyba że tak jak tramwaje, trolejbusy i lokomotywy - nad drogami rozciągniemy sieć elektryczną LOL Miejmy nadzieję że jednak nie!

      • 2 0

      • Ale jak do ceny energii elektrycznej doliczymy

        - podatek drogowy
        - akcyzę
        - rózne podatki specjalne jak dla każdego innego paliwa
        To przestanie być już tak tanio. Co prawda trudno będzie barwić prąd, tak jak barwi się olej opałowy aby odróżnić od paliwa samochodowego.

        • 1 0

      • nie zasięg tylko cena.

        zasięg jest wystarczający. Największy problem to cena tych samochodów.
        400km to zasięg prawie taki sam jaki mam obecnie w samochodzie benzynowym. A koledzy z autami LPG mają zasięg jeszcze mniejszy często (zalezy od butli). Więc nie zasięg jest problemem, tylko wysoka cena zakupu takiego auta. W drugiej kolejności pewnie ilość stacji ładujących. Dla mnie dodatkowo problemem byłoby to że nie miałbym chyba gdzie tego auta ładować, bo w hali garazowej w bloku musiałbym ciągnąć prąd z kasy wspólnej, a to by wymagało dodatkowych uzgodnień.

        • 1 0

      • Ale większość ludzi do pracy przejeżdża w 1 stronę do pracy maksymalnie dziennie 40-50km a zasięg nawet elektrycznego auta zbudowanego w szopie to około aż od 100 do 200 km były o tym kolesiu z audi a3 w telewizji nawet który przejedzie na 1 ładowaniu 200km a tesla S to nawet 400km

        • 5 1

    • (2)

      Tesla S za pół bańki - koszt przejechania 100km wg Energa taryfa nocna 5 zł

      w porównaniu z paliwami kopalnymi to "nic"

      a przy ładowarce ładowanej wiatrem bądź energią słoneczną, to już na serio 0 (zero)

      • 6 4

      • rozumiem, ze w Polsce wiatraki i kolektory rozdaja za darmo.

        • 1 0

      • tak serio to nie zero...

        chyba zapomniałeś, że kolektory słoneczne i wiatraki trzeba utrzymywać - co oczywiście kosztuje nie małe pieniądze. Kolektory się zużywają, części mechaniczne w wiatrakach również. Do tego pracownicy którzy muszą dokonywać przeglądów i konserwacji... Za "Zero" to serio nic nie dostaniesz.

        • 2 0

    • (4)

      Przykładowe auto z artykułu ma akumulator 24 kWh (trochę dziwna jednostka ale niech będzie). Zakładając 50 gr za kWh to będzie 12 zł. Za tą cenę przejedzie się 150 km. Co daje 8 zł / 100 km.

      • 6 0

      • (3)

        Taka dziwna jednostka jest temu, że większość społeczeństwa nie jest w stanie przeliczyć amperogodzin na kilowaty. W sumie mnie to nawet nie dziwi, jakość kształcenia jest jaka jest. Gdyby na matmie w szkole były takie właśnie przykłady, to w trosce o własną kieszeń wszyscy by byli matematycznymi asami.

        • 0 4

        • może dlatrego że amperogodziny to jednostka pojemności ogniwa (1)

          a kilowat to jednostka mocy.

          • 4 0

          • ...a kilowatogodzina to jednostka energii :)

            • 2 0

        • Amperogodziny nie tak łatwo przeliczyć na (kilo)watogodziny kolego.
          A dlaczego? A dlatego ze 1Ah przy 10V napięcia źródła daje 10Wh, przy 100V już 100Wh :)
          Dodajmy do tego jeszcze to napięcie na akumulatorze nie jest stałe tylko zmienia się w funkcji stopnia naładowania i mamy całkiem poważne zadanie.

          • 5 0

  • Tak jest (1)

    Zostaw auto z kablem na wierzchu, wrócisz za godzinę to kabla nie będzie. Tak to jest w Polsce.

    • 7 2

    • Co jest?

      Smoleńsk się skończył i ekspierdzi lotniczy przerzucili się na auta elektryczne?

      Gdybyś miał śladowe pojęcie albo cień wyobraźni to byś się dowiedział że po załączeniu przewodu i zamknięciu samochodu jest on zablokowany w gnieździe. Można go tylko przeciąć, co z twoim IQ zrobiłbyś zapewne bez wahania.

      • 3 0

  • Jeżeli ładowanie takiego samochodu trwa w najlepszym wypadku godzinę... (5)

    ...i wystarcza to na przejechanie 150km, to jest to dość niepraktyczne i rzeczywiście ogranicza grupę użytkowników do posiadaczy garaży.

    • 20 16

    • (2)

      Już są auta, które ładujesz przez 15 minut i osiągasz wtedy 80% poziom naładowania akumulatora. Moim zdaniem auta na prąd to przyszłość, za 100 lat nikt nie będzie jeździł spalinowcami. To dobry prognostyk dla nas ludzi i dla matki ziemi.

      • 7 4

      • Z tą matką ziemią bym nie przesadzał...

        Warto zwrócić uwagę na fakt jaki wpływ na naturę ma sam proces produkcyjny takiego samochodu, potem co z utylizacją akumulatora. No i jeszcze jedno... ten prąd też trzeba wytworzyć! Pytanie w jaki sposób? Czy dobry dla matki ziemi... ha! Krótko mówiąc, autka elektryczne to pomysł dobry, ale nie dajmy sobie oczu zamydlić! ;)

        • 4 0

      • Za 100 lat nikt nie będzie jeździł niczym więcej niż rowerem. Przeanalizuj 20. wiek, to dojdziesz do tego samego wniosku.

        • 0 0

    • jak kogoś stać na auto elektryczne to stać go na garaż :)

      • 1 3

    • Nie do posiadaczy garaży, ale do tych co mało jeżdżą...

      • 4 0

  • czy autor nie mógł sprawdzić ILE takich samochodów jest w Trójmiescie? (2)

    • 3 2

    • w Gdańsku

      Aut ponad 60. Dodatkowo 5 stacji ładowania (4 wolne + 1 Schademo) ul.Sobieskiego 5 przy Laboratorium LINTE^2 Politechniki Gdańskiej

      • 0 0

    • Nie mógł

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane