• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie zbudować stacje do ładowania samochodów elektrycznych?

Krzysztof Koprowski
19 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stacja ładowania samochodów elektrycznych przy siedzibie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni (Partyzantów 36). Stacja ładowania samochodów elektrycznych przy siedzibie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni (Partyzantów 36).

Gdańsk rozpoczyna internetowe konsultacje dotyczące lokalizacji ładowarek dla pojazdów elektrycznych. Wyznaczonych zostało 81 propozycji lokalizacji, z których na podstawie głosów mieszkańców wybranych do realizacji zostanie 68. Urzędnicy na głosy i uwagi mieszkańców czekają do 29 maja.



Czy kupił(a)byś samochód elektryczny?

Realizacja ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych to efekt przyjęcia przez rząd tzw. ustawy o rozwoju elektromobilności.

Zgodnie z jej treścią, do końca roku w Gdańsku musi powstać 210 punktów, gdzie będzie można podłączyć do prądu samochód elektryczny.

- Aktualnie w Gdańsku jest ok. 50 punktów, a kolejne 21 jest w budowie. W związku z koniecznością uzupełnienia liczby punktów do ładowania sporządzony został plan budowy ogólnodostępnych stacji. Dokument przygotowywała grupa robocza składająca się z przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Biura Rozwoju Gdańska oraz Energi Operator SA. Zespół ten wytypował 81 lokalizacji, które spełniają określone kryteria - mówi Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Tabela z 81 propozycjami lokalizacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych (pdf)



Spośród 81 lokalizacji, do realizacji zostanie wybranych 68. O ostatecznej liście zdecydują głosy i uwagi mieszkańców, które można zgłaszać do 29 maja 2020 r.:
  • przez formularz konsultacyjny (.doc), który należy wysłać drogą elektroniczną na adres elektromobilnosc@gdansk.gda.pl lub pocztą tradycyjną na adres Urząd Miejski w Gdańsku - Wydział Gospodarki Komunalnej, ul. Kartuska 5, 80-103 Gdańsk.
  • w trakcie interaktywnych spotkań, których sposób organizacji i terminy zostaną obwieszczone na stronie gdansk.pl co najmniej z siedmiodniowym wyprzedzeniem (obecnie nie jest podany żaden termin).

Stacje ładowania samochodów elektrycznych


Realizacja wszystkich nowych stacji będzie powierzona operatorowi systemu dystrybucyjnego, którym w Gdańsku będzie Energa Operator SA. Większość punktów będzie umożliwiała ładowania jednocześnie dwóch pojazdów ładowarkami o mocy 22 kW.

Materiał archiwalny z 2018 r.



Opinie (68) 2 zablokowane

  • Te stacje to jakiś żart (1)

    Niesamowite przedsięwzięcie, 68 stacji po dwa gniazda i to jeszcze tylko 22kW!!! Tydzień by tam można stać i sie nie naładować do pełna. Te stacje powinny mieć przynajmniej 100kW albo nawet 150kW jak superchargery tesli. Takie słabiutke stacje mają zachecić kogoś do przesiadki na elektryka?

    • 3 1

    • podłączysz samochód i w okolicy światła przygasną?

      • 0 0

  • Gdzie postawić ładowarki do aut elektrycznych xD (4)

    Ależ Panie Hrabio, Pan raczy żartować :D
    Zakup elektryka mija się z celem całkowicie. Ani to tanie, ani ekologiczne, ani praktyczne.

    • 2 1

    • Komu się mija temu się mija (3)

      Tanie nie jest, bo wciąż było nie było nowość, ale tanieje. Ekologiczne - jak masz panele na dachu to jednak nie trujesz powietrza, jak nie masz to i tak na Pomorzu masz w gniazdku 40% energii ze źródeł odnawialnych (wiatr, słońce, woda itd.). Co do produkcji można dyskutować, choć jest to zdecydowanie prostsza konstrukcja i trwalsza, co też trzeba wziąć pod uwagę. Co do praktyczności - myślę że 95% użytkowników samochodów miało by zdanie przeciwne, tam gdzie potrzebują to różnicy nie zauważą, a do tego nie muszą odwiedzać stacji benzynowej, podłączają się tylko po powrocie do domu do gniazdka i tyle :-)

      • 1 0

      • Produkcja baterii jest nieekologiczna, a 90% nie ma paneli, czy turbin wodnych (2)

        Czas ładowania jest absurdalny, co wyklucza używanie takiego pojazdu do powaznych biznesów. Jadę np do Warszawy, musze załatwić szybko sprawę, następnie szybko do Wrocka i wracam do Gdańska. A nie....musze czekać 8 godzin na naładowanie baterii :)

        • 0 1

        • (1)

          I absolutnie każdy właściciel samochodu codziennie jeździ na trasie Gdańsk - Warszawa - Wrocek - Gdańsk? Czy może jednak ludzie jeżdżą do pracy i z powrotem 20 km dziennie? A czekanie 8h gdy śpisz nie robi problemu.

          • 0 1

          • Ten kto jeździ do pracy i wraca do domu nie kupuje elektryka bo go na to nie stać

            Kupują biznesmeni. Kumasz zależności? Gdyby elektryk kosztował np 40k jako małe auto miejskie, do tego Rząd dofinansuje panele fotowoltaiczne, ewentualnie pozwoli stawiać turbinki wiatrowe z prądem w powerwallu NA własny użytek ( a nie do odsprzedaży) to może by się to jakoś opłacało.
            A obecnie nie ma to sensu w ogóle. Ładowanie z gniazdka z sieci wychodzi drożej niż jazda dieslem, że o LPG nie wspomnę

            • 1 0

  • stacje ladowania oczywiscie wszyskie platne (1)

    • 1 0

    • Powinny być płatne, w mojego xlv nikt za darmo benzyny nie wlewa, to nie widzę powodu, aby prąd dla ładujących był darmowy. Skoro stać ludzi na elektryki to na ładowanie też powinni mieć

      • 0 0

  • Niech te cwaniaczki co chciały darmo jeździć to teraz w domach (2)

    sobie podładują z gniazdka - przecież to tylko 8-12h... cud, miód bubel! ;)

    • 6 1

    • Ja śpię, samochód się ładuje, jaki masz problem? (1)

      Jak wielu ludziom potrzeba dziennie więcej niż 50km? Tyle z gniazdka wyciągniesz w 3 godziny. Dalej sobie policz, ile przejedziesz po całej nocy ładowania. A gdybyś więcej potrzebował - to masz szybkie stacje na mieście i po trasie.

      • 1 1

      • He, he naprawdę? Ależ się uśmiałem! ;)

        • 0 0

  • Nigdzie. niech ten co chce wykupi po prostu sobie w domu odpowiednie przylacze od energii (2)

    • 19 3

    • w domu jeśli masz czas (np całą noc) wystarczy zwykłe gniazdko

      chyba że codziennie robisz 300 kilometrów wtedy potrzeba szybkiej ładowarki

      • 1 0

    • Turystom i przyjezdnym też to powiesz?

      Spaliniaki pozwalasz im tankować i smrodzić nimi po ulicach, ale elektryków zabraniasz? Do codziennego ładowania wystarcza zwykłe gniazdko, jakie każdy ma w mieszkaniu, pewien problem zaczyna się, gdy mieszkanie jest na 10 piętrze, a parking jest tylko osiedlowy.

      • 1 1

  • Miasto powinno wpisać w MPZP (8)

    I wymuszać na deweloperach przynajmniej 10 takich miejsc ns 100 mieszkań, a w galeriach handlowych przynajmniej 30 takich miejsc ma 100 miejsc postojowych.

    • 8 15

    • podpowiadam: jedna we Wrzeszczu pod domem sędziego NNW

      kolejna na osiedlu, gdzie powszechnie wiadomo zasiedziane jest gros obecnych, byłych i prawdopodobnie przyszłych władz z układu, inne jak kasy starczy pobudowac plebsowi by nie ujadała i na wybory grzecznie chadzal

      • 0 0

    • Znawco (1)

      Skad bedziesz mial energie? Siec SN juz teraz ledwo zipue

      • 4 0

      • A nie sądzisz, że to "zmartwienie" firm energetycznych?

        Jak byś sprzedawał prąd to byłby dla Ciebie problem, że ludzie chcą go więcej, czy okazja do interesu?

        • 0 0

    • Miasto w ogole nie powinno sie tym zajmowac

      • 0 0

    • a deweloper i tak to przeżuci w koszt (3)

      uważasz ze mieszkania są za tanie?

      • 3 7

      • (1)

        Czemu ma nie przerzucić? Przecież nie jest instytucją charytatywną.

        • 3 3

        • bo moze Gdansk tez jest przeludniony od dobrych 15 lat.

          • 2 2

      • jak "przeżuci" to ok.

        a ty naucz sie pisac.

        • 3 0

  • Proszę nie budować żadnych stacji !!!!!!!!!!! (6)

    Samochody elektryczne to fanaberia i w dodatku bardzo droga . Baterie są budowane w oparciu o pierwiastki ,które są wydobywane w nieludzkich warunkach w afryce. Kolejna sprawa to sprawność i cena baterii . Mamy pierwsze przykłady że auto elektryczne po max 10 latach zamienia się w elektro złom - Nissan Leaf piewszej generacji z zasięgu 150 km po 10 latach do 25 kilometrów przy czym nowa bateria to koszt 35tysięcy pln a ,,sprawnego,, Leafa można kupić za podobną sumę . Kolejna sprawa to koszt prądu oraz czas ładowania , W obecnych czasach bardziej ekologicznym samochodem jest benzyniak +LPG .

    • 25 4

    • (3)

      Zgadzam się z tobą, ale należy jeszcze dodać fakt, że produkcja i przede wszystkim utylizacja takich baterii akumulatorów jest znacznie bardziej szkodliwa dla środowiska, niż samochody spalinowe.

      • 9 0

      • Utylizacją tych od laptopów i komórek się nie przejmujesz? (2)

        A to miliardy sztuk co roku, a póki co samochodowe dostają drugie życie na kilkadziesiąt lat w magazynach energii, problemu póki co więc nie ma, jest czas na dopracowanie technologii.

        • 0 2

        • Mam... (1)

          jednego laptopa od 7 lat i kupłem go już używanego i telefon od 10 lat ten sam ..więc nia mów mi czy się przejmuję bo nie jestem konsumentem jak reszta masy trawiąco wydalajacej .

          • 1 0

          • No widzisz, masz 7 lat i bateria trzyma

            Dlaczego w samochodzie miałoby być inaczej?

            • 0 1

    • Masz rację, są przypadki aż tak dużej utraty pojemności wśród Leafów

      Ale w najstarszych rocznikach, i w najgorszych dla nich warunkach - upały, w międzyczasie co nieco już polepszyli. Do tego to nie jedyny samochód elektryczny :-) Jak już podajesz takie przykłady to wspomnij o Teslach z 0,5mln km przebiegu i wciąż 90% oryginalnej pojemności. Póki co moja Ampera w 8 lat i 150 tys. km straciła ok. 3% pojemności, czego i tak nie widzę, bo producent ukrywa to w zapasie.

      • 1 0

    • zgadzam sie

      PRzyłacza tylko na zamowienie i na wlasna reke w mieszkaniach chetnych i zamawiane u operatora pradu.

      • 8 0

  • Elektryki szybciej znikną z naszych dróg, niż się na nich na dobre pojawią. (4)

    Jeśli ktoś nie ma własnego gniazdka, to koszt ładowania na mieście i przejechania 100 km jest wyższy, niż przejazd tej samej wielkości samochodem spalinowym.

    • 27 7

    • A jak ma własne gniazdko?

      Elektryki kupują praktycznie tylko ci, którzy je mają, chociażby w hali garażowej.

      • 0 0

    • Duży koszt do czasu

      Jak będzie odpowiednio duży rynek na prąd do samochodów to konkurencja zrobi swoje. Póki co najwięcej stacji na Pomorzu ma Energa, i póki co jest najtańsza w Polsce, sprawdzałeś jej cennik?

      • 0 0

    • paliwo jest zbyt tanie (w stosunku do kosztów jakie powoduje jego spalanie) (1)

      jest ukrycie dotowane. Cale społeczeństwo będzie musiało wydawać biliony by powstrzymać niekorzystne zmiany.

      • 2 12

      • 50% podatków w paliwie ?

        to gdzie ta ukryta dotacja? Prąd jest wytwarzany w większości z tak samo drogiego wydobywanego paliwa. Tyle ze bez tak wysokiej akcyzy i podatków. Ale w ładowarkach już tak nie jest.

        • 5 0

  • (4)

    Biorąc pod uwagę koszt zakupu i całościowe koszty utrzymania plus spadek wartości to mała benzynka albo mały dizelek zdecydowanie korzystniejszy dla naszej kieszeni :)
    Chyba że eko furiaci dołożą podatki i posiadania auta spalinowego stanie sie bardzo drogie szczegolnie w duzych miastach.

    • 20 4

    • Maly dizelek (2)

      Jesy wporzo. Tak do 2.5l i 300konikow

      • 2 4

      • (1)

        I tak będzie tańszy w zakupie i utrzymaniu i tankowaniu!

        • 0 0

        • Koszt zdrowia do super eko dizelka doliczyłeś?

          W utrzymaniu chyba nie wygrasz z elektrykiem, chyba że nie zmieniasz oleju, pasków, świec itp. W tankowaniu też nie, zostaje Ci tylko koszt zakupu, a różnica między spaliniakiem a elektrykiem wciąż maleje :-)

          • 0 2

    • duże

      mała benzynka pewnie tak, do czasu jak coś się nie zepsuje ;). ale im większe auto tym różnica w cenie mniejsza a przy ok 200 tys już elektryk tańszy. spadek wartości elektryka jest dużo mniejszy jak spalinówki. zapomniałeś też o serwisie. przy tańszych autach może nie ma dramatu, ale jak auto już segment C to ma to duże znaczenie. w elektryku nie płacisz praktycznie za nic poza prądem i oponami. w spalinówce przeglądy, dolewki, hamulce itd :) .
      dużo mitów o elektryka powstało bazujących na pierwszych autach. pozdr

      • 1 0

  • Wystarczy, że przestaniecie palić śmieciami (1)

    i wunglem, a smog zniknie. Jeszcze wyłapać tych z wyciętymi DPF-ami, kilka nie bitych bezwypadków , z niskim przebiegiem ,po niemcu który plakał jak sprzedawał , a powietrze będzie kryształowe.
    Elektryki to fanaberia dla otumanionych pseudoekologów i pozerów, którzy nie wiedzą że w ogólnym bilansie bardziej szkodzą środowisku niż sprawny samochód spalinowy. Mój spełnia normę E6, czyli praktycznie jest bezwonny. Ale nie ukrywam , że szlag mnie trafia jak jadę za kopcącym dieslem i tu widzę pole do popisu dla policji.

    • 5 1

    • leming fanaberią była twoja edukcja bo kasa stracona .

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane