• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Groźna kolizja na al. Grunwaldzkiej. Kto zawinił?

mJ
31 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

12 sierpnia na al. GrunwaldzkiejMapka w Gdańsku doszło do groźnie wyglądającej kolizji dwóch aut. Poprosiliśmy policjantów o wskazanie sprawcy tego zdarzenia.



Czy w tej sytuacji zawinił kierowca opla?


Film pochodzi z wideorejestratora świadka zdarzenia, który w momencie kolizji poruszał się lewym pasem al. Grunwaldzkiej w kierunku Gdyni.

W pewnym momencie autor nagrania został wyprzedzony środkowym pasem przez opla. W tym samym czasie w oddali widać wyjeżdżającego ze stacji paliw "dostawczaka", który dość powolnie zmieniał pasy. Okazuje się, że chciał ze skrajnie prawego pasa znaleźć się na skrajnie lewym pasie, bo zapewne kawałek dalej planował zawrócić.

Kierowca opla po wyprzedzeniu samochodu autora nagrania musiał widzieć przed sobą samochód dostawczy, który niezbyt pewnie zmieniał kolejne pasy ruchu. Kierujący rozpędzonym oplem prawdopodobnie zastanawiał się, z której strony wyprzedzić dostawczego forda. Wybrał pas lewy. Kierowca "dostawczaka" zrobił dokładnie to samo - zmienił środkowy pas na lewy i doszło do groźnie wyglądającego zderzenia.

Czyja wina?



O interpretację poprosiliśmy policję z Gdańska.

- Kierujący fordem transitem, jadąc środkowym pasem ruchu, podczas wykonywania manewru zmiany pasa ruchu na lewy, nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu. Kierowca forda doprowadził do zderzenia z jadącym tym samym pasem ruchu osobowym oplem, który zjechał na lewe pobocze i uderzył w słup. Sprawca kolizji został ukarany mandatem karnym w wysokości 2 tys. zł - wyjaśnia asp. szt. Mariusz Chrzanowski z KMP w Gdańsku.
Za sprawcę kolizji uznano więc kierowcę dostawczego forda. Jednak jakaś część winy na pewno leży po stronie kierującego oplem, który jechał dość szybko.

Z pewnością wśród czytelników pojawią się także komentarze uderzającego w autora nagrania, który przez dłuższy czas poruszał się lewym pasem.

Cwaniactwo na drodze czy niezrozumienie? Kto zawinił w tej sytuacji?

mJ

Miejsca

Opinie (230) 7 zablokowanych

  • Przyczyną tej kolizji była nadmierna prędkość samochodu, który rozbił się na latarni. Mam nadzieję, że gość zostanie wyeliminowany z ruchu drogowego raz na zawsze. Poruszając się z tak wielką prędkością w mieście sprowadza on bezpośrednie zagrożenie katastrofy w ruchu lądowym.

    • 5 3

  • Fachowcy kierownicy się zaraz wypowiedzą (2)

    a i tak w świetle przepisów winien kolizji jest dostawczak bo zmienił pas jak ostatnia oferma, wyraźnie widać że jeszcze spał za kierownicą. Nawet gdyby Opel leciał tam 100 km/h to kierowca dostawczaka musi go przepuścić.
    Swoją drogą 2000 zł to śmieszka kara za narobienie takiego bałaganu.

    • 4 8

    • Wojtas, weź coś na uspokojenie.

      • 5 0

    • Z analizy filmu wychodzi że opel jechał 120-130 a nagrywający 100-110

      • 1 0

  • uwielbiam jak polacy zmieniają sześć pasów na raz

    życzę auta stojacego na poboczu

    • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Wniosek z tego jeden: (30)

    zapier... można i nie jest to powodem do ukarania.
    Gdy ktoś wyjeżdża z podporządkowanej na drogę z pierwszeństwem, gdzie ograniczenie jest 50 lub 30 i zajedzie drogę komuś, kto zapier... 100 km/h, bo fizycznie nie miał szansy go zobaczyć, to i tak będzie winny.
    Gdzie ekspertyza o prędkości Opla na podstawie uszkodzeń?

    • 284 44

    • Lepiej się nie wychylać

      albo powołać na słynną "pomroczność jasną"

      • 10 5

    • Czytając ten cytat co mówił policjant mam wrażenie ze ten z opla to jego kolega. "Jechali tym samym pasem ruchu?" I uderzenie poszło w bok auta a nie najechanie na tył? Można sie zgodzić, że bardziej winny jest dostawczy bo on zajechal drogę ale nic o oplu?

      • 28 8

    • To dlatego, że w Polsce przy ocenianiu wymuszeń nie bierze się pod uwagę prędkości. (6)

      Gdy ktoś jadący drogą z pierwszeństwem znacznie przekracza prędkość, to w przypadku wymuszenia z drogi podporządkowanej winę ponosi kierowca jadący drogą z pierwszeństwem, a nie ten z podporządkowanej. Mam nadzieję, że po wejściu czarnych skrzynek, które rejestrują m. in. prędkość w momencie zdarzenia będzie sprawiedliwiej.

      • 26 6

      • masz racje ale czarne skrzynki beda tylko w nowych autach,a Polacy maja złomu 20 letnie czyli poczekamy z 50lat (4)

        i pewnie tego nie dożyjemy :)

        • 7 8

        • w używanych też będą obowiązkowe (3)

          • 0 8

          • (2)

            uzywanych produkowanych po jakims terminie, przed tym terminaem nie beda obowiazkowe bo prawo nie dziala wstecz,

            • 6 1

            • Stare używane będą miały zakaz wjazdu do miasta (1)

              Strefy Czystego Transportu ruszają od stycznia 2023

              • 2 3

              • A temperatury i tak będą rosły!

                • 0 0

      • Jak masz potrzeby inwigilacji to jedź do Chin.

        • 0 2

    • (6)

      Przepisy Ustawy PORD i kazuistyka sądów są jednoznaczne w tej materii, jeśli wymuszamy pierwszeństwo na pojeździe (nie ma znaczenia, czy wyjeżdżając z drogi podporządkowanej czy zmieniając pas ruchu) jesteśmy jedynymi winnymi zdarzenia drogowego. Dlatego zamiast zwalać winę na tego kierowcę w osobowym aucie, co może i i jedzie parę km/h więcej niż dopuszczalna, dwa razy się upewnijmy czy nasz manewr nie spowoduje zagrożenia. Zmienić Pas też trzeba umieć.

      • 18 27

      • parę km/h więcej powiadasz

        skoro tak...

        • 15 5

      • A jak jedzie 80 km/h więcej niż dopuszczalna?

        • 8 4

      • tam jest 50 km/h w w poboęznych ocen jechał powyżej 100 km/h ... winny w osobówce.

        • 9 6

      • (1)

        No opel nie umiał zmienić pasa.

        • 5 3

        • Dokładnie w tym samym momencie włączył kierunkowzkaz co zaczał skręcać na lewy pas a powinien najpierw włączyć kierunkowskaz, by zasygnalizować chęć zmiany pasa.

          • 10 1

      • Opel nie jechał lewym pasem tylko zmienił pas ruchu ze środkowego na lewy

        • 4 1

    • (1)

      Włączając się do ruchu, zmieniając pas, skręcając masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom znajdującym się na drodze z pierwszeństwem przejazdu, nawet tym jadącym nieprawidłowo.

      • 16 4

      • masz tez obowiązek stosować się do ograniczeń prędkości

        • 13 5

    • jest filmik - pasy rozdzielające mają określoną długość (1)

      można policzyć ile minął pasów w ciągu 15 sekund i na tej podstawie obliczyć jego prędkość - dziwne że policja nie korzysta z tej metody...

      • 8 4

      • Do tego musieli by mieć biegłego specjalistę z zakresu matematyki.

        • 11 0

    • Ekspertyza nie ma tu nic do rzeczy (1)

      Pierwszeństwo na pasie ruchu ma pojazd, który się na nim znajduje (osobówka), pojazd wjeżdżający na pas ruchu ( w tym przypadku - lewy) ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa (dostawczak). Kwestia prędkości nie ma tu żadnego znaczenia.

      • 10 13

      • To zależy od momentu oceny

        Jeżeli filmik cofniemy do momentu gdy widzimy oba pojazdy to oba znajdują się na środkowym pasie.
        W tym momencie tylko transit ma włączony kierunkowskaz, a osobówka manewr zaczyna wykonywać później oceniając, że dostawczak zakończy zmianę na środkowym i po prostu mu się kierunkowskaz nie wyłączył.
        Jednakże kwestią pozostaje czy dostawczak nie zajechał drogi wjeżdżając nawet na środkowy, bo jego prędkość była na tyle mała, że można przypuszczać, że i tak wymusiłby przyhamowanie.
        Co by nie mówić dostawczak dostanie karę, ale opel też ją powinien dostać, za zbyt szybką jazdę.

        • 4 0

    • Nie do końca, musi być powołany biegły z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych, kt musi ustalić z jaką prędkością jechał

      Opel i ile czasu miał Transit na reakcję

      • 4 6

    • Przecież tam jest widoczność że 300m

      Nie myl tego dzwona ze śmiertelnym zdarzeniem z Gdyni, gdzie bracia wyjeżdżali z podporządkowanej i byli poszkodowani, bo sprawca grubo ciął przez osiedle l. Bezsprzeczna wina blaszaka, zawrotka jest za pół km więc ma czas na zmianę pasa. Pomijam fakt, że z prędkości "0" ze stacjii od razu na lewy.

      • 8 2

    • jak nie widzisz aut jadacych 100km/h

      to czas na oddanie prawa jazdy. wzglednie na wizyte u okulisty,

      • 5 8

    • Ale on juz był na grunwaldzkiej tym dostawczakiem

      Zmieniał pas z prawego na lewy z przejazdem przez środkowy. Nie wyjechał na pałe z podporządkowanej. Po prostu wolno jechał przy tym bo sie rozpędzał. Ale w tym przypadku to nie jest to wykroczenie o którym piszesz.

      • 3 1

    • Zresztą pokazał to jakiś czas temu syn pana OTUA, niedoszły prezydent Gdańska....

      • 0 0

    • Moim zdaniem wina jest typa z opla

      Dostawczak może był ząładowany dlatego jechał powoli, a pod takim kątem jak zmieniał pasy fizycznie nie mógł widzieć opla z tyłu. Gościu z opla z kolei z daleka widział dostawczaka jak zmienia pasy, powinien przewidzieć, że ten może jechać na skrajny lewy a nie wciskać się na siłę, bo się spieszył

      • 1 0

    • Mogę jechać i 200

      Skoro wjeżdżasz na mój pas musisz być 100% pewny że jest wolny

      • 0 1

    • Temu z opla 10000 liści

      • 0 0

  • Wieśniak z lewego pas

    Gdyby nagrywający nie blokował lewego pasa, być może wszystko by się potoczyło inaczej.

    • 8 4

  • To na pewno nie wysoka prędkość. Wykluczone.

    • 3 0

  • Kiedy kierowca dostawczaka miał czas na reakcję?

    Miał wolny pas a sekundy później," szefa lewej Mańki"
    Kierowca dostawczaka śmiało do sądu może uderzać, wina jest po stronie kierowcy osobówki. Co z tego że policja udzieliła już opinii??

    • 11 1

  • Mandat dla 2

    Dostawczak zmieniał 2pasy na raz.
    Opel smigal ok 80-90na50tce plus sygnał dał w trakcie zmiany ....a nie przed! Na filmie widać że dostawczak ma kierunek cały czas.

    • 5 2

  • Zupełny brak myślenia (1)

    Tak naprawdę nie ważne kto jest winny według Policji. Niestety, Policja po różnych działaniach przedstawionych w mediach straciła u mnie wiarygodność.

    Najważniejszy jest zdrowy rozsądek.

    Kierowca opla miał doskonałą widoczność. Z dwóch powodów powinien zredukować prędkość.
    Jeden to sygnalizacja świetlna, bo jakieś 20 m za miejscem kolizji jest skrzyżowanie i sygnalizacja (widać ją w tle na filmie). Kierowca z opla musiał ją widzieć i być może jechał szybko bo chciał przejechać na zielonym lub "późnym zielonym", co jest bardzo modne a Policja jakoś się tym nie zajmuje.
    Drugi to widok ciężarówki z włączonym kierunkowskazem.
    Przez brak myślenia i takich "mistrzów kierownicy" niszczone są samochody, ludzie odnoszą obrażenia i podnoszone opłaty OC.
    Nikt nie jest doskonały, zdarza się popełnić jakiś błąd na drodze ale wielu zdarzeniom można by zapobiec jeśli druga strona zamiast brawurą wykazałaby się myśleniem i przewidywaniem.
    Niestety z tego co dzieje się na ulicach widać ze wielu kierowców ma duże problemy z myśleniem. Bardzo dobrze to widać w miejscach gdzie jest ulica 2 pasmowa i wjazd na nią z podporządkowanej. Jedzie samochód prawym pasem, lewy jest wolny. Gdyby jego kierowca myślał zjechałby na lewy pas żeby na prawy mógł wjechać ktoś kto czeka na taką możliwość. Niektóre bezmózgi nie zjadą na wolny lewy nawet jak widzą samochód na pasie "rozbiegowym".

    • 7 1

    • Kierowca osobówki przyzwyczajony, że jak zasuwa to inne samochody go puszczają nie pomyślał, że kierowca dostawczaka może go nie widzieć lub po prostu uważał, że zdąży przejechać po lewym pasie przed dostawczakiem. Ewidentnie i**ota, bo miał wszystko przed sobą. Podczas gdy kierowca dostawczaka za sobą.

      • 0 0

  • Kogo wina

    teren zabudowany dostawczak sygnalizował kierunkowskazem zmianę pasa opel był za nim
    nie zgodzę się z opinią policji ,policja nie jest nie omylna ,ja osobiście bym bronił się w sądzie niech powołują biegłych

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Która edycja Verva Street Racing odbyła się w Gdyni w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane