• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grypa silnika, czyli kłopotliwa uszczelka

oprac. Mart
11 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Pęknięta uszczelka pod głowicą silnika zawsze oznacza kłopoty, a te bywają kosztowne. Pęknięta uszczelka pod głowicą silnika zawsze oznacza kłopoty, a te bywają kosztowne.

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika to jedna z najpopularniejszych usterek zespołów napędowych aut. Jednak w tym wypadku "popularna" nie oznacza ani "niegroźna", ani "tania w naprawie".



- Nie ma tygodnia, aby do naszego serwisu nie trafiały samochody z uszkodzoną uszczelką pod głowicą - mówi Krzysztof Janisz z firmy Janisz Usługi Samochodowe z Pruszcza Gdańskiego. - Ta usterka ma w sobie coś z grypy. Jest popularna. Miewa gwałtowne objawy. Wymaga natychmiastowego leczenia i potrafi zabić silnik.

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą to przypadłość, która nie wybiera. Podatne są na nią tak samo stare samochody, jak i te najnowsze, z zaledwie kilkudziesięcioma tysiącami kilometrów na liczniku. W przypadku nowych samochodów uszkodzeniu uszczelki sprzyjają wysokie obroty nowoczesnych silników i oszczędności na materiałach.

- W niektórych modelach nowych aut, nawet segmentu premium, z góry wiadomo, że na przykład po przebiegu 130 tysięcy kilometrów padnie uszczelka. W takich wypadkach wymienia się ją na zamiennik. Ten - będąc znacznie wyższej jakości, wytrzymuje zawsze więcej niż oryginalny element - mówi Janisz.

W przypadku starych aut przyczyną uszkodzenia uszczelki bywa nie tylko wiek i przebieg, ale także rodzaj stosowanego płynu chłodniczego, który potrafi ją po prostu przeżreć. Jak kwas.

Najbardziej typowe objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą, to:

- skoki temperatury silnika
- pękające węże, zbiorniczki i elementy plastikowe układu chłodzenia
- wyrzut wody z chłodnicy
- grzanie się silnika
- woda lub płyn chłodzący, przedostający się do oleju silnikowego
- olej silnikowy w płynie chłodzącym

- W przypadku stwierdzenia takich objawów, pod żadnym pozorem nie kontynuujmy jazdy - ostrzega Krzysztof Janisz. - Znam wielu, którzy myśleli, że "jeszcze trochę pojeżdżą". Kończyło się to zaś kapitalnym remontem silnika. Zostaje nam więc lina, albo - co pewniejsze - laweta.

Większość dobrych warsztatów posiada dziś specjalne urządzenia, pozwalające na wykonanie testu, analizującego obecność spalin w układzie chłodzenia. Ta metoda pozwala w 95 procentach aut postawić skuteczną diagnozę. Jeżeli potwierdzi ona nasze obawy, zaczynają się koszty:
- demontaż osprzętu i głowicy
- planowanie głowicy
- montaż uszczelki
- montaż głowicy i osprzętu
- montaż rozrządu
- zalanie silnika nowymi płynami eksploatacyjnymi

- Koszt wymiany uszczelki to od 1000 do ponad 5000 złotych. To jednak i tak mniej niż wymiana całej jednostki napędowej. Pamiętajmy o tym, zwłaszcza na przednówku. To bowiem okres, kiedy rozpoczyna się sezon na tego typu uszkodzenia. Lepiej od razu reagować niż narażać się na wymianę silnika - podsumowuje Krzysztof Janisz.
oprac. Mart

Opinie (67) 1 zablokowana

  • Omijać CENTRUM na Hallera!! (3)

    Miałem swego czasu nieprzyjemność wymieniać uszczelkę pod głowicą w tym komunistycznym molochu. Wymiana kosztowała 2000PLN, a wymieniona uszczelka wytrzymała 2 tygodnie. Pojechałem do nich żeby ponownie wymienić w ramach gwarancji a oni skasowali mnie nie wiadomo czemu na 600PLN i znów spieprzyli sprawę. Pojeździlem 2 miesiące i znów padła. Pojechałem do innego mechaniora, ktory wymienil mi uszczelke za 1000PLN. Do dziś trzyma :)
    NIE POLECAM CENTRUM!!! Niemili ludzie, drogo, mało fachowo.

    • 8 0

    • Witam

      pisałeś kiedyś, że wymieniłeś uszczelkę pod głowicą. Mam ten sam problem. czy mógłbys mi podać adres zakładu gdzie zrobili to dobrze.
      pozdrawiam
      agd72@wp.pl

      • 0 0

    • Ja też zrezygnowałem z ich usług

      tak mnie chcieli skroić że oj...

      • 0 0

    • podaj namiary !!!!

      • 0 0

  • Ma ktoś namiary na warsztat w Gdańsku który przeprowadza test na obecność spalin w układzie chłodzenia???
    Poza serwisem nissana na Grunwaldzkiej nikogo w Gdańsku nie znalazłem:(

    • 0 0

  • pytanko?? (3)

    nie wiecie gdzie można tanio wymienić przednią szybę w samochodzie? i czy zima nie stoi na przeszkodzie, mam pęknięcie i muszę to zrobić.

    • 0 0

    • zaleceniem przy wymianie szydy jest to zeby auto postalo 8-12 godzin najlepiej w cieplym garazu,niestety mamy zime,a klej musi dobrze zwiazac w dodatniej temp.(wstrzasy,airbagi itp.) Ja wymienialem sobie tydzien temu,koszt materialow jakies 60-70pln plus szyba

      • 0 0

    • an glass na ul. do studzeinki

      • 0 0

    • w Gdańsku na Kochanowskiego przy wylocie na Uczniowską jest zakład. rzeźbili mi na nowo cały bagażnik, solidna robota.

      • 0 0

  • a jak się przepali między kanałem olejowym i wodnym? (7)

    albo pomiędzy dwoma cylindrami??? - to przyrząd do sprawdzania spalin w układzie chłodzenia można sobie wyrzucić

    BTW: oryginalna uszczelka do mojego japońskiego auta kosztuje 150 zł - czyli robocizna (jakieś 8 godzin) kosztuje między 850 a 4850 zł - fajnie :) - też bym chciał tyle zarabiać

    • 24 0

    • taaaa

      ... Pana japoniec ma pewnie z 200tyś. km to zapewne Pan wie ( a jak Pan nie wie ,to proponuję sie coś wiecej dowiedzieć ) ,że przy wymianie uszczelki wypada splanować głowicę , często trzeba "zrobić"zawory ,gniazda, prowadnice.... tak,żeby przypadkiem nie rozbierać silnika za 20tyś km .... bo sie chciało oszczędzić 500zł :) fajnie :) chętnie zlecę Panu taką usługę kompleksową za 850 zł ,żeby mógł Pan sobie zarobić :) ( seat ibiza 1,4) aaaa proszę nie zapomnieć o nowym oleju , filtrze oraz płynie chłodniczym :)

      • 0 0

    • odejmij sobie (2)

      skladki na zus, oplaty za prad, wyplaty dla pracownikow, amortyzacje narzedzi.
      A do mojego japonskiego auta uszczelka kosztuje 2500zl

      • 2 2

      • A do mojego Maybacha

        uszczelka jest pozłacana i płacę 10 tys.

        • 5 2

      • było kupić Mitsubishi - jak ja

        i kupować części w Niemczech - są 4x tańsze niż w polskich ASO

        • 3 0

    • to trzeba było się uczyć ! (2)

      • 3 2

      • skąd tyle jadu???

        jestem podwójnym mgr inż. ale i tak uważam, że niektórzy biorą niewspółmiernie do włożonej pracy - sam zarabiam bdb, lecz znam się na naprawie aut od strony praktycznej (uszczelkę głowicy już wymieniałem - nie u siebie, bo mam porządne auto japońskie) i nadal twierdzę, że min. 1000 zł to kosmos za tą usługę

        • 6 1

      • heheh lubie te odpowiedzi :D podaj mi przyklad osob ktore zarzadzaja duzymi firmami a zrobily studia w wieku 20-25 lat ;)

        • 5 0

  • problem polega na tym (2)

    ze wspolczesne samochody i ich podzespoly w tym jednostki napedowe robione sa z gównolitu czyli z blizej nie okreslonych stopow lekkich.
    kiedys bloki i głowice robiło się z żeliwa- fakt swoje ważyły ale silniki krecily po 1 mln kilometrow bez kapitalnego remontu a silniki np. diesle mialy konstrukcje cepa. jedyna rzecza ktora ulegala zuzyciu w starych dieslachbyly np mechaniczne pompy paliwowe do tego rozrzad na lancuchu a nie na jakis gownianych paskach (bo niby ciszej- raczej taniej a nie ciszej).
    najgorsze co moze sie trafic to dol zeliwny a czapka z gownolitu, tak jak np jest w nissanie patrolu y60 2,8 td. regularnie pekajace glowice wykonane z gownolitu plus niedbalosc uzytkowniwkow czyli chlodnica zapchana blotem na przyklad.
    przyklady mozna mnozyc ....

    • 9 0

    • BENZIN (1)

      Patrol y60 to już "polonez polskiego off-road'u" ;-) Kupujemy benzynowe silniki i mamy spokój...Do tego solidne (podkreslam - solidne)LPG i mamy dwa spokoje;-) A jak coś jest niehalo to za oszczedzoną kasę lupujedmy inny silnik ;-)

      • 3 0

      • Tak, silnik benzynowy jest tańszy

        Ale za to przygotowanie go do jeżdżenia po głębokiej wodzie (takiej po klamki), to już robi się problem. A dizelkowi jedynie snorkel do szczęścia potrzebny.

        • 0 0

  • hmm 1000-5000 - cos drogo strasznie (4)

    • 33 2

    • (2)

      JANISZ jest strasznie drogim warsztatem. Robią co prawda dobrze ale drogo.

      • 12 1

      • (1)

        Dobrze robią???? Chyba dobrze to tylko wymienić żarówkę potrafią. Kiedyś pracowałem w pewnej firmie jako kierowca i firma miała podpisaną umowę na naprawy samochodów z Janiszem i jeden samochód pojechał na warsztat z niesprawnym układem ABS i mechanicy z Janisza zamiast naprawić układ to wyciągnęli żarówkę z kontrolki ABS. Tacy tam są mechanicy.
        Ja osobiście nigdy nie dałem swojego samochodu do naprawy Janiszowi bo słyszałem że jest bardzo kiepskim mechanikiem i kasuje astronomiczne kwoty za naprawę. NIE POLECAM TEGO ZAKŁADU

        • 9 1

        • Byłem już kilka razy u Janisza i na jakość usług rzeczywiście nie mogę narzekać.
          Co do ceny... mają niektóre wyższe, niektóre niższe.
          Wymiana rozrzadu w VW kosztowała mnie 200 zł mniej niż w shellautoserv ( teraz mają nawę feuercośtam)
          Jak mi babka puknęła w auto, to zadzwoniłem do nich, przyjechał pan, który załatwił mi wszystkie formalności, zostawiłem mu kluczyki od auta a po tygodniu odebrałem naprawiony. Bez tych wszystkich nerwów z załatwianiem dokumentów, wycenami napraw, wymianą pism z ubezpieczycielem itd.

          • 0 1

    • Tia

      • 2 0

  • Z doświadczenia (3)

    Z doświadczenia wiem że najczęstrzą przyczyną wypalania uszczelki pod głowicą jest zbyt niski stan płynu chłodzącego(bardzo często w autach z instalacją gazową) , nie polecam tzw planowania głowicy wszelkie naprawy w tej swerze kończą się bardzo szybko kolejną awarią ,nic nie zastąpi fabrycznego zmontowania silnika a dla osób borykających się z takim problemem proponuję zakup całego silnika np. z anglika na pewno wyjdzie taniej a i stary silnik można zostawić sobie na części lub zezłomować.

    • 1 1

    • (1)

      A ja polecam. Ale dodatkowo trzeba śruby zmienić na nowe i jest git :)

      Co do ceny... w moim aucie UPG kosztowała 70 zł + 60 zł planowanie + 20 zł uszczelniacze + 400 zł pierścienie tłokowe + 123 zł za pozostałe uszczelki + 50 zł zestaw śrub + 300 zł robocizna. Za całość ~1100 zł. Czyli za samo UPG można by się zmieścić w 300-400 zł za części i robociznę. Oczywiście poza trójmiastem.

      • 0 0

      • za 2-3 tys można kupić silnik z rozbitego auta.

        Skoro wymieniałeś pierścienie to ten silnik już długo nie pożyje.

        • 0 1

    • "nie polecam planowania głowicy" ale jak nie posiadasz "zapasowego" silnika to jak wyobrażasz sobie montaż nieplanowanej głowicy bo ja sobie tego nie wyobrażam a po za tym przy planowaniu wszelkie peknięcia, uszczerbki są wykrywane więc zakładając planowaną głowice i podkładke o grubość grubszą masz maline.

      • 0 0

  • Są różne silniki, o różnej trwałości (4)

    Jeździłem kiedyś Audi 80 (silnik 1,8 benzyna) i kilkakrotnie udało mi się go przegrzać (miałem wtedy problemy z układem chłodzenia), ale uszczelka pod głowicą wytrzymała - nic sie nie działo. Bardzo trwały silnik.

    • 5 8

    • dokladnie stare silniki wytrzymywaly wiecej. teraz jest wiecej napchane w glowicy roznych urzeczy i jest mniej trwalsza, i wiecej zaworow na cylinder tym glowica slabsza. teraz auta maja pojezdzic 100tys. i klient ma isc kupic nowe auto bo taki jest cel producentow. konczy sie gwarancja i placisz jak za zborze!!!

      • 0 0

    • (1)

      a ja mam od nowości Toyotę corolle 91r 1300 12v 280tys przebiegu i jeszcze nigdy nie miałem problemów z silnikiem

      • 0 0

      • a ja mam lanosa

        blisko 200 tys przebiegu i też nie miałem nigdy problemu z silnikiem. Ludzie co wy za auta kupujecie?

        • 0 0

    • Takich aut juz niestety nie robią

      • 1 0

  • (1)

    Wymienie uszczelkę pod głowicą za 250zł (sama robocizna)!!!

    • 19 0

    • daj namiary

      • 0 0

  • A mi wymienili, za 2000 i co? po miesiącu to samo. Już drugi raz nie pojechałem do tych zdzierców. Pewien warsztat na zaspie... (3)

    Szukam innego.

    • 7 1

    • (1)

      pewnie ab auto kolo stacji shella ???

      • 0 0

      • :) nie, strzelaj dalej

        • 0 0

    • podaj nazwe to nie bedziemy tam jezdzic

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane