• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydom brakuje promocji, ale ich ceny spadają

BaWO, Mart
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Samochody hybrydowe - kiedyś ciekawostka, niedługo motoryzacyjna codzienność.



Najnowsza Honda CR-Z dostępna jest wyłącznie z napędem hybrydowym. Najnowsza Honda CR-Z dostępna jest wyłącznie z napędem hybrydowym.
Toyota Prius - chyba najbardziej rozpoznawalna na świecie hybryda. Toyota Prius - chyba najbardziej rozpoznawalna na świecie hybryda.
Hybrydowy Peugeot 3008 - wersja limitowana z napędem na obie osie. Hybrydowy Peugeot 3008 - wersja limitowana z napędem na obie osie.
Mercedes klasy S, też dostępny z napędem hybrydowym. Mercedes klasy S, też dostępny z napędem hybrydowym.

Jeszcze do niedawna traktowano je jak skomplikowane technicznie zabawki dla sfiksowanych na punkcie ekologii bogaczy czy miłośników nietypowych rozwiązań. Obecnie coraz więcej marek ma w swojej ofercie przynajmniej jedną "hybrydę". Auta tego typu coraz częściej trafiają też pod strzechy przeciętnych kierowców. W Polsce przeszkodą w ich ekspansji są głównie wysokie ceny.



Hybrydowy wyścig rozpoczął koncern Toyoty. A raczej na początku sam w nim wystartował. Na hybrydowe napędy pod maskami Lexusów i Toyot świat motoryzacji patrzył jak na niegroźne dziwactwo, a po cichu zazdrościł Japończykom. Bo hybrydy były też pokazem technologicznych możliwości koncernu.

Na przekór wszystkim, Toyota długo i konsekwentnie promowała hybrydy jako ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych silników. Nawet gdy większość koncernów motoryzacyjnych zaczęła promować coraz to nowsze rozwiązania w silnikach diesla czy oszczędniejsze jednostki benzynowe, japoński producent wciąż doskonalił hybrydy.

Ten upór się opłacił. Do hybryd w końcu przekonali się też inni producenci. Początkowo zaistniały głównie w segmencie premium. Po rozwiązania zastosowane w Lexusie sięgnęło BMW. Także Mercedes zaproponował hybrydową wersję S-klasy. Najpoważniejszy konkurent Lexusa, Infiniti zaprezentował właśnie model M35h o wręcz piorunujących osiągach. Na najbliższym salonie genewskim Volvo pokaże hybrydę z dieslem. Rozwiązania hybrydowe można też znaleźć w tańszych samochodach, chociażby Hondzie Jazz. Także najnowsza Honda CR-Z to hybryda. Połączenie diesla z hybrydą proponuje Peugeot w limitowanej serii modelu 3008.

Wszyscy producenci oferujący hybrydy mocno akcentują, że są to auta bardzo "eko". Emitujące mniej CO2 i zużywające mniej paliwa, zwłaszcza w miejskich korkach. Do zakupu hybryd przekonują też rządy państw Unii Europejskiej, oferując nabywcom liczne ulgi czy zwolnienia podatkowe. Śladem rządów idą też władze europejskich metropolii. Na przykład w Londynie kierowcy hybryd nie płacą za parkowanie w centrum miasta. Także tam ruszył ostatnio wspólny program Toyoty i jednej z rządowych agencji, promujący hybrydy wśród służb i instytucji publicznych. We Włoszech np. do centrum Mediolanu nie można zaś wjechać autem innym niż ekologicznym.

Jedynym krajem, który oficjalnie całkowicie pominął promocję hybryd jest... Polska. Dlatego warto odnotować parę "oddolnych" inicjatyw, np. samorządów i przedsiębiorców. W Warszawie ruszył projekt multimedialnych taksówek hybrydowych. Jedna z korporacji wprowadziła na drogi hybrydowe Priusy z m.in. hot spotami na pokładach aut. Przez pewien czas gdańska straż miejska testowała także Priusy. Przedstawiciele gdańskiego magistratu zapewniają, że są otwarci na nowe pomysły, wzorowane na tych z europejskich miast.

W Europie hybrydy sprzedają się coraz lepiej. U nas najmocniejszą przeszkodą w ich promocji są też wysokie ceny. Mimo iż hybrydowa Honda Jazz jest droższa tylko o kilka tysięcy niż model z tradycyjnym silnikiem, to w przypadku np. hybrydowego weterana Priusa, różnica w stosunku do konkurentów z segmentu kompaktów to już ponad 20 tysięcy złotych. Sprzedaż hybryd w Polsce "ciągną" do góry głównie marki luksusowe, np. w przypadku Lexusa hybrydy niedługo będą miały aż 50 proc. udział w sprzedaży.

Hybryda: jako to działa?

Napęd hybrydowy w samochodach to połączenie silnika spalinowego i silnika (lub silników) elektrycznego. Dzięki takiemu układowi można odzyskiwać część energii, która w konwencjonalnych autach jest tracona m.in. podczas hamowania. Energię odzyskiwana podczas hamowania czy jej nadwyżki wytworzone podczas pracy silnika spalinowego magazynują akumulatory o dużej pojemności. Dzięki temu auto może np. przejechać pewien dystans (np. W korkach) korzystając tylko z napędu elektrycznego. Dzięki temu mniej pali.

Obecnie na rynku funkcjonuje wiele rozwiązań stosowanych przez różnych producentów. Najbardziej zaawansowaną formą tej technologii jest tzw. "pełna hybryda" pozwalająca na wybór między napędem elektrycznym a spalinowym czy jednoczesne korzystanie z obu rodzajów napędu.


Celebryci w służbie hybrydy

Początkowo auta z napędem hybrydowym najmocniej promowane były w Stanach Zjednoczonych, gdzie kierowcy mimo umiłowania do dolnozaworowych silników benzynowych o olbrzymich mocach, otwarci są też na rozwiązanie proekologiczne. Do hybryd, oczywiście za słonym wynagrodzeniem przesadzano gwiazdy filmu czy sportu. I ten trend trwa nadal.

Obecnie twarzą najnowszego, hybrydowego Lexusa CT200h została pochodząca z Australii, księżniczka popu Kylie Minogue. W Polsce samochód promuje zaś Paweł Małaszyński. Po raz pierwszy auto tej klasy nie jest też koszmarnie drogie. Podstawowa wersja Lexusa CT200h kosztuje 106 tysięcy złotych.
BaWO, Mart

Opinie (74) 9 zablokowanych

  • Ekoterroryzm wkroczył do motoryzacji... (8)

    Całe te "EKO, zielone drzewka" itd to jeden wielki MARKETING. Szczytem frajerstwa jest chyba zakup ekologicznych opon :) Pozdrawiam wszystkich zielonych... green - peace!

    • 34 15

    • bzdury piszesz (2)

      auta o napędzie elektrycznym nie tylko są bardziej ekologiczne, ale przede wszystkim elektryczność jest znacznie TAŃSZA od benzyny. może Ty wolisz tracić kase na paliwo, ale ja nie...

      • 9 0

      • A moze od innej strony?! (1)

        Owszem, ja również jestem zwolennikiem poprawienia silników aby były bardziej ekologiczne.
        Jeśli chodzi o pełną hybrydę, to niestety ale jestem przeciwny. W Polsce to gorsze rozwiązanie niż auta spalinowe.
        Dlaczego niby tak jest?
        O to odpowiedź:
        Auto które posiada tylko i wyłącznie silnik elektryczny trzeba ładować.
        1) Brak sieci stacji przystosowanych do ekoładowania
        2) Nie zapominajcie, że w Polsce ponad 85% zapotrzebowania na energie elektryczną pochodzi z elektrowni węglowych.
        Prosty rachunek, zwiększmy ilość odbiorników prądowych, będzie wiecej zanieczyszczeń.
        W Polsce powinni najpierw ruszyć z alternatywą dla elektrowni węglowych. Wiatraki, Słoneczne, Jądrowe.
        A później pomyśleć o tym gdzie można w kolejnym etapie zmniejszyć emisje CO2

        • 1 1

        • chyba nie rozumiesz pojęcia " hybryda "

          jest to zastosowanie dodatkowe napędu elektrycznego, którego akumulatory ładowane są podczas jazdy alternatorem napędzanym przez silnik spalinowy oraz prądnicami podczas hamowania. Nie potrzeba stacji do ładowania akumulatorów, a w korkach tanio i ekologicznie pomykamy na napędzie elektrycznym, na trasie jeździmy na spalinowym, doładowywując tym samym akumulatory

          • 3 0

    • (2)

      czyli co, twierdzisz że silniki spalinowe nie są szkodliwe dla środowiska?

      to polecam ćwiczenie - zamknij się w garażu z włączonym silnikiem.

      • 7 9

      • (1)

        czyli co, twierdzisz, że twoje bąki nie są szkodliwe dla środowiska?

        to polecam ćwiczenie - zjedz śliwki, zapij mlekiem, wejdź do autobusu i puszczaj bąki...

        p.s. nie zapomnij o kasku.

        • 7 7

        • prymitywizm to wszystko na co Cię stać?

          • 7 4

    • ignoranto-terroryści wszędzie komentują... (1)

      ...

      • 5 11

      • Pan ekolog musi coś robić (szukać dziury w całym) bo inaczej by nie istniał w mediach i nie miałby pieniążków.

        • 5 3

  • moja znajoma pani z warzywniaka obok nie kupi sobie takiego, ja też nie,
    pracujemy uczciwie

    • 1 1

  • Miasta powinny promować komunikacje zbiorową i rowery

    a wypedzic z centrum samochody szczególnie z silnikami większymi niż 1.6 litra w wypadku benzyny i 2.0 diesel oraz wszystkie stare jeżdżące śmietniki.
    Jak jesteś biedny to wsiadaj do tramwaju a nie smrodzisz i olejem polewasz ze swojej pełnoletniej polewaczki.
    A hybrydy a szczególnie ich produkcja powoduje większe zagrożenie dla srodowiska naturalnego niż produkcja radzieckiej łodzi podwodnej o napędzie atomowym.

    • 2 0

  • Wszystko pieknie wyglada na papierze (7)

    ale skoro to smao auto co hybryda ale z silnikiem diesla jest tansze w zakupie i eksploatacji to po co hybryde kupowac. Poza tym po kilku latach kiedy baterie trzeba bedzie wymienic (przebieg albo czas eksploatacji) koszt wymiany siegnie kilkudziesieciu tysiecy (prius ok 25tys pln), w drozszych autach troche wiecej. I niech mi ktos powie, ze ten 2 czy 3 wlasciciel np Priusa bedzie szczesliwy, ze mu pali 4L/100km przy takim wydatku na baterie! Poza tym co to za ekologia, a prad niby kto produkuje, a wytworzenie bateri i ich utylizacja to niby nie szkodzi srodowisku?? Tylko producenci maja interes w tym aby sprzedawac drozsze auta. Na Swiecie tylko jedna firma produkuje baterie do aut osobowych japonski Hitachi i wszyscy kupuja od niego. Wiec i ceny sa wysokie. W Tczewie w firmie Eaton robia baterie do ciezarowek i autobusow i dopiero tam maja one sens, tam gdzie auto co chwile przyspiesza i zatrzymuje sie!

    • 20 5

    • Cena baterii do Priusa III generacji (1)

      kosztuje ok 4500 zł mozna samemu sprawdzić w serwisie. Gwarancja na ukł elektr to 5lat. Baterie są cały czas te same nawet w najstarszych priusach z roku 1998.
      Auto hybrydowe jest przyjaźniejsze dla ludzi w dużych miastach, diesle niestety nie są (emitują tlenki azotu), stąd w niektórych krajach jest większy podatek na auta z silnikiem diesla. Po za tym diesle z normą euroV są trudniejsze w eksploatacji przez filtry cząstek stałych (nie można jeździć na krótkich odcinkach).

      • 1 0

      • Prius

        Gwarancja na Priusy z 3 generacji była 7 lat, do nowych dają 5 lat.

        • 0 0

    • Prius

      Ciekaw skąd te ceny masz baterii, chyba sam je wymyśliłeś :) Cena baterii to ok 10-12 tyś, ale że od 3 generacji priusów (2004 rok) nie było jeszcze przypadku wymiany akumulatorów, nawet w poprzedniej generacji % wymienionych baterii jest mały. Są też Priusy na taksówkach amerykański co mają ponad 300 tyś przejechane bez żadnych problemów. A co do recyklingu baterii to każda bateria jest skupowana przez Toyote i poddawana recyklingowi, więc akurat aspekt środowiskowy nie jest problemem.

      Jedynie problemy są z "małym" akumulatorem, który należy wymieniać co 4 lata (ok. 250zł) ponieważ odpowiada on za całe sterowanie autem.

      • 0 1

    • zgodzę się prawie ze wszystkiem (2)

      ale nie mów, że silniki Diesla są tanie w eksploatacji - bo są, ale do pierwszej awarii wtryskiwaczy, turbiny czy filtra DPF.

      • 1 1

      • Akilia (1)

        Każdy inaczej szanuje swoje auto. Mialam 306 od nowości silnik XRDT (stary diesel turbo) 0 awari, jedynie to co w czasie ekspoatacji sie zużywa czyli na nszych drogach zawieszenie :-) obecnie posiadam 307 HDI iiiii...0 awari. Jedyna usterką było BSi po wyciagnieciu nieumiejętnie akumulatora. Jak ktos o auto dba i szanuje to dlugo nim pojezdzi.

        • 1 1

        • Ja mam ROVER rocznik 95'

          Leję tylko benzynę bezołowiową, czasem dolewam olej... nic nie stuka nic nie puka... przejechane 500kkm, i 0 (czytaj ZERO) awariiiiiiiiiiii Juuuupie :) a wy tam dbacie o swoje dizle, coś się spieniacie, dolewacie, naprawiacie.... a ja NIC! tankuję, płacę OC i jaaaadę. Proste!

          • 2 1

    • Zgodze się w 100% moj Peugeot 307 2.0 HDI/90km pali w trasie 4,3-4,5l, (predkosc od 90 do 140)km/h a w miescie max 6,5.

      • 1 2

  • Ekologiczny = paliwożerny (4)

    Jeździłem "ekologicznym" Priusem. W mieście, w normalnej korkowej eksploatacji spalił ponad 10 l/100 km. Do tego wykończenie wnętrza - porażka! Za to cena "godna" Mercedesa.

    • 15 8

    • (1)

      Coś Ci się pomieszało z tym spalaniem. Osobiście jeżdżę Priusem od grudnia 2010 i nie widzę innego auta do jazdy miejskiej. Do tej pory jeździłem Yarisem 1.0 i Prius mi pali tyle samo co Yaris czyli 6.0 nawet 5.7 - więc z tym 10l/100 to przesada!!

      • 3 1

      • Prius

        W zimę spalanie około 5.7-6.0, tylko w mieście i krótkie trasy koło 7. Jak tylko pojawiły się dodatnie temperatury to spalanie spadało o litr do poniżej 4,5. Kolega wyżej raczej nie jeździł Priusem tylko pisze głupoty.

        • 1 0

    • ...łżesz jak pies, to auto najbardziej lubi korki i miasto...wylacza wtedy silnik i lata na baterii ...natomiast w trasie potrafi i 8 spalic ale 10 to grubo wymysliles...

      • 5 1

    • w mieście? to miałeś coś nie teges.

      Hybrydy działają tylko w mieście (na trasie nie da się tego odczuć) i znacząco obniżają spalanie - na zdrowy rozum, skoro to odzyskuje traconą energię, to musi palić mniej.

      • 4 1

  • Pamiętam, jak w TOP GEAR robili testy Priusa i BMW M3. (1)

    Jeździli w kółko ze stałą prędkością... W efekcie Prius spalił więcej paliwa niż M3 :) Wszystko przejrzyście i namacalnie, żadnej ściemy. A marketingowcom z ich zielonymi pomysłami dziękujemy.

    • 28 6

    • Drag

      Jak poczytasz na czym polega hybryda to będzie jasne że jadąc w kółeczko spalą tyle samo. Energia z baterii jest głownie wykorzystywana do ruszania (przemieszczania się z mniejszymy prędkościami) i utrzymywania prędkości - tak w skrócie. Na trasie lub w mieście te wyniki porównanai by wyglądały zupełnie inaczej, a Top Gear to raczej show i robią tak aby uzyskać wynik jaki zaskoczy publiczność.

      • 4 0

  • czemu nikt nie pisze,ile CO2 wytwarzaja elektrownie,ktore robia prad do tych

    "ekologicznych" hybryd! TO CHORE!!!!!!!!!!!

    • 2 1

  • POLACY POWINNI JEŹDZIĆ POLSKIMI SAMOCHODAMI

    NIE POWINNI TEŻ WYPOWIADAĆ SIĘ NA TEMAT AUT
    BO POLONEZ TO MAX CO OSIAGNĘLI ;)

    • 1 0

  • a może podatek w Buszpospolitej od emisji CO2 niż pojemności ... pelnoletniego diesla...

    i troche świadomości... terenówki, vany V8 w kurortach i po miastach i inny wiejski szpan z kompleksami małego ... samochodu?

    • 2 0

  • Ale Audi A2 1.2 TDI żadna hybryda nie przebije (1)

    W mieście spalanie zimą 4,5l/100km, na trasie 3-4l (wg komputera) przy normalnym użytkowaniu. Do tego można włłączyć tryb eco z funkcją start stop co jescze bardziej redukuje spalanie. Autko bardzo dobrze wyposażone i jak na auto miejskie przy swojej wadze ma dobre osiągi. Więc może zamiast inwestować w skomplikowane i przecenione hybrydy warto skupić się na unowocześnianiu technologii spalinowych?

    • 0 3

    • Kościerzyna to znów nie takie miasto

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane