• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.

Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.



Czy w Trójmieście powinno być więcej autobusów hybrydowych i elektrycznych?

Volvo 7700 Hybrid, bo taką pełną nazwę nosi nowy gdański autobus, wyposażony jest w silnik diesla wspomagany silnikiem elektrycznym.

Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.

Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.

Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus. Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus.

Autobus testowany na terenie całej Polski



Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.

W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.

Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie

Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie GdańskaZakoniczynem zobacz na mapie Gdańska.

Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie



Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.

Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Materiał archiwalny z 2013 r.

Opinie (116) 2 zablokowane

  • Zgodnie z obecnym trędem (11)

    powinniśmy korzystać z autobusów na Polski węgiel.

    • 127 24

    • zgodnie z obecnym trendem (1)

      zakup sobie słownik ortograficzny

      • 15 18

      • Odezwał się polonista piszący z błędami.

        • 6 3

    • oby nie trądem...

      • 14 0

    • zgodnie z trędem

      walisz byki jak nie wiem co...

      • 4 3

    • Polski węgiel nie spełnia żadnych norm (1)

      Górnicy strajkują, żeby dalej można było palić tym syfem...

      • 10 3

      • I jeszcze do niego w podatkach wszyscy dokladamy. Kopalnie maja umarzane zaleglosci w ZUS i US.

        • 8 1

    • (4)

      Lepiej hybrry gaz albo alko niż dzieł bo u nas sporo busów. W Skandii miasta kieszonkowe z jednym busikiem na krzyż z drugim. W Stockhlm jeżdżą kolejką a w Oslo mieszka 5 osób i 3 Migranten. W Kopenhadze juz nie ma aut bo są tylko rowery. U nas dzieł x 120 tysięcy dziennie samych busów nie licząc ok pół miliona wariatów drogowych w puszkach z plastiku i folii śniadaniowej napędzanych dizlem lub dizel turbo ltrzy wierzą że ich egzystencja ma 85 letnie gwarancję z opcją wydłuzenia..

      • 1 12

      • Dizel nie dzieł

        • 1 0

      • Piles, nie pisz.

        • 6 0

      • (1)

        w Szwecji przede wszystkim Autobusy i TIR-y nie jeżdżą na dieslu i nie ma czarnych chmur, a powietrze pachnie a nie śmierdzi

        • 0 4

        • ?

          Z ciekawości. Jakim paliwem są zasilane ciężarówki w Szwecji?

          • 5 0

  • A będą tańsze Bilety na elektryki i hybrydy? ;-) (3)

    Paliwa nie spalają więc oszczędność jest!

    • 42 21

    • znajac zycie to jeszcze podrozeja zeby kupic wiecej takich autobusow

      • 11 2

    • Jak dołączysz koszt wymiany akumulatorów

      To jeszcze dopłacisz.

      • 5 0

    • Ale koszt zakupu dużo większy w porównaniu z normalnym spaliniakiem

      • 2 0

  • dlaczego nie na gaz? to najczystsze paliwo. (17)

    • 53 18

    • (3)

      Gaz jest nieodnawialny. Chyba, że by go zbierać od pasażerów do słoików.

      • 20 9

      • (1)

        prąd z węgla też

        • 21 1

        • ale z wody czy powietrza juz nie

          • 11 3

      • hybryda też jest nieodnawialna ;)

        • 12 2

    • (4)

      bo się trudno tankuje, potrzebny jest do tego specjalny pojazd i wyszkolona obsługa, a autobus lata kilkanaście godzin dziennie i trochę tego paliwa zeżre. Już lepszym rozwiązaniem byłby w pełni elektryczny autobus wyposażony w ogniwa paliwowe i tankowany wodorem - tutaj tankowanie zajmie tyle samo czasu i jest równie proste co zalewanie benzyną

      • 9 3

      • Troszkę się zapędziłeś (3)

        Wodór tankuje się dużo trudniej niż LPG, w dodatku ma wredne właściwości, jak przeżeranie zbiorników i przeciekanie przez nie.

        • 5 1

        • (1)

          Chodzi o ogniwa paliwowe, ktore sie po prostu wymienia na stacji. W samochodzi osobowym ma to wielkosc 1,5l butelki.

          • 1 1

          • Ogniwa paliwowe to generatory prądu, nie zbiorniki paliwa :)

            1.5l Wodoru przy 700bar ma około 15MJ.
            To tyle, co 0.5l oleju napędowego.

            Daleko byś na tym nie zajechał :)

            • 5 1

        • Toyota już parę lat temu uwolniła swój patent na szczelne zbiorniki na wodór

          • 2 0

    • Na jaki gaz, człowieku. Transport publiczny powinien być wyłącznie wodorowy (7)

      Jest miejsce na instalację, sposób transportu za pomocą amoniaku został niedawno opracowany. Uważam, że wszystkie spółki publiczne i państwowe powinny kupować wyłącznie pojazdy na wodór.

      • 7 2

      • Wszystko fajnie, ale skąd weźmiesz wodór? (6)

        Trzeba go najpierw wyprodukować, do czego potrzeba elektrowni.

        • 3 6

        • jak to skąd?

          ze stacji wodorowej :) przecież to takie proste.

          • 2 2

        • Rafinerii! (4)

          Potrzeba rafinerii (nie elektrowni). Tak się przypadkiem składa, że mamy w Gdańsku rafinerię i są w stanie podjąć się produkcji.

          • 4 0

          • O ile zgadzam się co do Lotosu (3)

            To jak chcesz robić wodór w rafinerii?
            Wodór się robi puszczając prąd przez wodę...

            • 2 0

            • Obecnie wodor w skali przemyslowej produkuja tylko rafinerie i tylko z metanu

              Elektroliza wody wychodzi kilka razy wiecej.

              • 3 0

            • można przez elektrolizę (1)

              ale taniej wychodzi w koksowni przy podgrzewaniu węgla

              • 3 0

              • Ale co to za interes?

                Możesz wtedy wrócić do palenia tego węgla ;)

                • 2 0

  • za 10 lat sprzedadzą go do Gdyni:) (10)

    • 64 20

    • A my w Gdyni podłączymy go patykami do sieci. (3)

      Oczywiście elektrycznej.
      Nie mylić z rybacką.

      • 13 2

      • (2)

        Lepsze patyki w korkach niż codziennie korek na szynach.

        • 6 3

        • Lepsze masło maślane (1)

          Niż słoma słomiana

          • 1 1

          • Lepiej jest pić w Spale

            niż spać w Pile.

            • 0 0

    • (1)

      Czemu wszędzie są upośledzeni ludzie którzy muszą wcisnąć politykę i porównanie Gdyni z Gdańskiem. Wszędzie.
      Kowalski pierdnął, ale w Gdyni pierdzi więcej osób.
      Deszcz padał w Gdańsku, ale w Gdyni padał deszcz bardziej i do tego wiało.
      Ludzie! Dobrze się czujecie?

      • 23 5

      • dla nich ten portal właśnie powstał

        nasze ładne trójmiejskie bagienko

        • 6 1

    • Chciałbyś. Słyszałem, że Gdańsk zainteresowany jest 35 letnimi tramwajami z Niemiec. (3)

      • 8 5

      • (1)

        Godzina 13 tego dnia.
        Raport trójmiasta.
        Tramwaje na Hallera stoją.

        Pozdrawiam

        • 3 3

        • Czyżby znowu jakiś geniusz zerwał trakcję?

          Chyba serio taniej postawić tam na stałe patrol policji...

          • 2 2

      • Lepszy 35letni tramwaj

        Niż 20letni kopcący paserati

        • 3 1

  • Szkoda, że to takie drogie (2)

    ale w mieście mamy smród z tych dieseli, nieważne czy mają 2 a może 4dpfy i inne takie filtrony. Smród to smród. Cng, lpg to jest ekologia, tańsze niż wszelkie hybrydy. Są mądrzy we władzach niech coś wymyśla bezsmrodowego i taniego

    • 35 6

    • Większość tych dpf jest tylko na papierze, a w rzeczywistości usunięte przy pierwszej awarii.

      • 6 2

    • Podziękuj lobby samochodowemu z bylego EWG

      a obecnie z UE. Kto szedł w diesle TDI - oszczędne Niemiaszki. To okazało się ślepą uliczką. Doprowadzenie diesla, żeby spełnił jakieś normy jest bardzo skomplikowane i kosztowne. TDi było nawet zakazane w 2 stanach w USA.
      Sam bym wolał kupić 3l camry V6 benzyna z automatem ale Japończycy na Europę zrobili avensis. Do tego dochodzi oakcyzowanie paliwa w UE. Jednak kij ma 2 końce i VW będzie w plecy z hybrydami. Dla nich masowa produkcja w sensownej cenie i jakości to czarna magia. Toyota sprzedaje seryjne hybrydy od 1995 roku.
      Nawet BMW kupiło technologie hybrydową od toyoty. Tak jest taniej...

      • 2 1

  • W mitologii też były hybrydy (1)

    ....i gitara.

    • 22 1

    • I klub

      • 0 0

  • Boże... (3)

    GDAIT nie radzi sobie z naprawami Solarisów i autobusów MAN które są stosunkowo prostymi konstrukcjami.. Jak zaczną naprawiać ten pojazd za pomocą taśmy klejącej i trytek tak jak to mają w zwyczaju to więcej będzie stał jak jeździł...

    • 52 17

    • Autobus został kupiony przez BP Tour. Gdzie można przypuszczać że pracują mechanicy, a nie naprawiacze -druciarze

      • 20 3

    • Powinni kupić 100% elektryczne

      Są proste jak cep. Bateria (0 ruchomych części) -> sterownik (0 ruchomych części) -> silnik (1 ruchoma część).

      • 1 2

    • Boże...

      SuHy nie radzi sobie z czytaniem ze zrozumieniem zwykłego artykułu na portalu 3m... jak zacznie czytać jakąś książkę to dopiero mu się mózg zlasuje od braku zrozumienia.

      • 5 1

  • Naprawdę....? (4)

    A w Wawie jeżdżą od kilku miesięcy MANy.
    Warszawa ma najlepszą komunikację w Polsce. Bilet na 3 miesiące 280 pl na wszystko.
    Skład skm lub km o 21 ej wieczorem pustawy co prawda ale 3 x dłuższy niż skmka Gdańsk-Gdynia, a przecież to główny szlak odciążający drogi
    Częstość kursowania i jakość taboru komunikacyjnego w Gdańsku to dno.

    • 63 11

    • Podziękuj Lisickiemu

      Zamiast pracować
      -Wchodzi tu i ówdzie panu Budyniowi
      -Siedzi i pachnie na loży Lechii, i nie chce ujawnić ile naszej kasy na nią wydaje
      -Świruje i zbiera bilety na KM
      -I w ogóle to nim gardzę

      • 14 2

    • Z iloma innymi miastami Warszawa ma wspólny bilet?

      Radom? Łódź?

      Jak już chcesz porównywać, weź Katowice, ale tam już 168/mc za bilet...

      • 2 2

    • Przestań pitolić. Najlepszą komunikację w Polsce ma Kraków nie Warszawa!

      fakty, fakty nie opowieści z sandałowego drzewa.

      • 1 5

    • To wypad do Warszawy!

      • 4 4

  • (3)

    Autobusy zamiast tramwaju na Nowej Świętokrzyskiej. Brawo. To tylko Adamowicz potrafi wymyślić takie zachęty do transportu, które wymuszają kolejne przesiadki i jazdy w ścisku.

    • 37 13

    • marudy start 123 (1)

      • 3 13

      • Lisicki won 123

        • 16 0

    • Ciekawe czy firma Mosty Katowice dostała całą kwotę z przetargu za projekt tramwaju, skoro tramwaju nie zaprojektowała. To rażące zaniedbanie ze strony władz Gdańska, które w przyszłości odbije się na całym Gdańsku południu.

      • 0 0

  • No super Volvo autobus w gdańsk brak scania (3)

    Autobus Volvo lepiej tak samo scania na hybrydowy lepiej niż Mercedes

    • 2 6

    • Widzę brak słownik.

      • 6 0

    • Ale nie na nasze drogi

      • 0 0

    • Tak ja też w sandały ze skarpety w zimo.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane