• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

I-Pace: świetny "elektryk" od Jaguara

Michał Jelionek
3 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Elektryczny Jaguar I-Pace. Elektryczny Jaguar I-Pace.

Ma napęd na wszystkie koła, 400 KM mocy, blisko 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a do "setki" rozpędza się w 4,8 sekundy. Do tego na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać ponad 400 km. Poznajcie elektrycznego Jaguara, model I-Pace. Jego cennik otwiera kwota 365 tys. zł.



Jaguar I-Pace choć zadebiutował w 2018 roku, to wciąż jest jednym z ciekawszych elektrycznych modeli dostępnych na rynku. Auto mimo upływu trzech lat wygląda bardzo świeżo i nowocześnie. W ubiegłym roku samochód doczekał się delikatnej kuracji odmładzającej.

Jaguar określa go mianem SUV-a, ale w moim odczuciu bliżej mu... No właśnie, do jakiego nadwozia? I-Pace ma dość nietypowe proporcje bryły z charakterystyczną, krótką maską i muskularnym tyłem, a do tego jest nisko osadzony. To akurat może być zaletą tego auta, bo trudno na drodze pomylić je z innym modelem.

Elektryczny Jaguar I-Pace. Elektryczny Jaguar I-Pace.
Trzeba przyznać, że sylwetka auta wygląda interesująco, bardzo dynamicznie. Stylistyka aut elektrycznych często okraszana jest futurystycznymi dodatkami. Tu takowych brak, i bardzo dobrze. Brakuje także ostrych przetłoczeń, a wygląd nadwozia jest dość subtelny, minimalistyczny.

Charakterystyczne elementy nadwozia to z pewnością krótkie zwisy, wysuwane klamki, spłaszczone lampy z przodu i z tyłu, dość płaska szyba w klapie bagażnika czy napompowane nadkola w pasie tylnym. Nie brakuje także zabiegów aerodynamicznych, jak chociażby spory wlot powietrzna w masce czy spojler dachowy. Minusem jest wspomniana szyba tylna, przez którą kierowca nie widzi praktycznie nic. Z pomocą przychodzi bardzo dobrej jakości obraz z kamer.

  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
Przyznam szczerze, że początkowo wygląd I-Pace'a nie przypadł mi do gustu, ale zmieniłem zdanie. Ten samochód na żywo prezentuje się zdecydowanie lepiej niż na zdjęciach. No i pamiętajcie, że kupując to auto, będziecie musieli przywyknąć do obserwatorów. Ten samochód przyciąga uwagę.

Jaguar I-Pace mierzy 4682 mm długości, 2011 mm szerokości i 1556 mm wysokości. Rozstaw osi liczy 2990 mm. Auto oferuje bagażnik o pojemności 656 litrów. Sporej wielkości baterie umieszczone są pod podłogą, przy obu osiach, dzięki czemu nie zabrano przestrzeni z bagażnika, jak to w niektórych "elektrykach" bywa. Dodajmy, że jest jeszcze drugi bagażnik pod maską. Choć to raczej schowek na kable, a nie bagażnik. Nie zmienia to jednak faktu, że to bardzo przydatne rozwiązanie, bo kable nie zabierają miejsca w bagażniku.

Trójmiejskie salony samochodowe


  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
Same baterie mają pojemność aż 90 kWh. To dzięki nim - według producenta - I-Pace jest w stanie przejechać 480 km na jednym ładowaniu. Tesla może czuć oddech na plecach.

W mojej ocenie realny zasięg przy normalnej jeździe, z włączoną klimatyzacją i radiem, wynosi nieco ponad 400 km. To już bardzo przyzwoity wynik. Podczas jazd testowych "spalanie" oscylowało w granicach 21 kWh na 100 km. To już bardzo przyzwoity wynik. To, czego brakuje mi w kabinie I-Pace'a, to łopatki przy kierownicy służące do kontrolowania poziomu rekuperacji.

Ile trwa ładowanie? Jak sprytnie podaje producent, korzystając z dedykowanej ładowarki ściennej (wallbox) z każdą godziną ładowania zasięg będzie się powiększał o 65 km. W przypadku gniazdka domowego będzie to zaledwie 11 km na godzinę. Natomiast przy wykorzystaniu najszybszych stacji ładujących, przez godzinę ładowania zasięg zwiększy się aż o 270 km.

  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
I-Pace oferuje dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 400 KM - po 200 koni na każdą z osi. Jednostki zintegrowane są z przednią i tylną osią, dzięki czemu moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła. Silnik generuje 696 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Osiągi? 4,8 sekundy do "setki" i 200 km/h maksymalnej prędkości.

Co ważne, równomierne rozmieszczenie baterii pod podłogą zapewnia "elektrykowi" nisko położony środek ciężkości, który wpływa na dynamikę, ale i właściwości jezdne. Jazda tym samochodem sprawia wiele przyjemności. Auto wystrzeliwuje niczym z procy, jest piekielnie szybkie, a do tego rewelacyjnie słucha się kierowcy. Brawo Jaguar.

  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
Warto wspomnieć słowo o elegancko skrojonym i przestronnym wnętrzu I-Pace'a. To jedna z tych kabin, z których nie chce się wysiadać. Nie brakuje w niej sporej wielkości ekranu multimedialnego (jego obsługa mogłaby być nieco bardziej intuicyjna) kompatybilnego z Apple CarPlay czy Android Auto, wirtualnych zegarów, a także dobrej jakości nagłośnienia firmy Meridian, które w niedawnym liftingu wzbogacone zostało o dwa dodatkowe głośniki w podsufitce (aktualnie 16 głośników i subwoofer). Wysoka jakość - z pewnością tak zapamiętam wnętrze Jaguara I-Pace'a.

Czytaj także:

Jaguar F-Pace został odmłodzony



  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
Jaguar I-Pace oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia: S, SE, HSE i Black. Ceny bazowego wariantu rozpoczynają się od kwoty 364 tys. zł.

Samochód do jazd testowych użyczyła firma British Automotive Gdańsk.

  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.
  • Elektryczny Jaguar I-Pace.

Miejsca

Opinie (84) 3 zablokowane

  • a moze argument praktyczny (1)

    jesli nie korzystam z drogiego pradu w niedostepnych drogich i zuzywajacych akumulatory ladowarkach to na 1 godz jazdy przypada 10g ladowania....

    • 0 0

    • Generalnie w samochodach na 1h jazdy przypada ponad 20h stania - więc jaki problem?

      • 0 0

  • Absolutny bezsens jak to elektryki (1)

    Przy obecnej gęstości energii akumulatorów, ich koszcie i prędkości ładowania (która nawiasem mówiąc wcale nie jest niska) - wydaje się, że jedyna rozsądna rola elektryka to samochód miejski/submiejski. 300, 400 czy 500 km teoretycznego zasięgu na trasę to będzie zawsze za mało, jeśli ładowanie trwa godzinę i trzeba sie naszukać, a może i czekać na wolny slot.
    Za to w przypadku auta miejskiego, nawet 100 km zasięgu jest w pełni wystarczające na 1-2 dni jazdy, przy założeniu, że mamy garaż z gniazdkiem, to ładowanie do pełna jest osiągalne w kilka godzin, koszt samochodu niższy. Tylko - ze to wtedy "drugie" auto.

    • 0 0

    • 500km to już jest trasa przez całą Polskę - większość kierowców robi taką raz na kilka lat, to wtedy można się chwilkę wysilić

      • 0 0

  • Świetny i elektryk to antagonizmy (1)

    • 0 1

    • Tak jak świetny i spaliniak

      • 0 0

  • Wyjaśnię niektórym podstawowe prawa fizyki (12)

    w Polsce energetyka oparta jest na spalaniu węgla. Żeby naładować baterie w samochodzie elektrycznym potrzeba wytworzyć co najmniej 2 razy więcej energii ze spalania węgla. Oznacza to, ze samochody elektryczne są mnie Eko niż nawet najstarsze szroty na ropę. O produkcji baterii nawet nie będę wspominać.

    • 16 10

    • Ciekawe te prawa fizyki (7)

      Czy tylko energia z węgla musi być wyprodukowana dwukrotnie większa niż przyjmie bateria? Czy energii ze słońca i wiatru też trzeba zużyć 2x tyle? I jak ktoś ładuje elektryka z mocą 100 kW, to gdzie te drugie 100 kW się podziewa?

      Poza tym, jak zwykle w takich przypadkach, to jest argument przeciw węglowi a nie przeciw elektrykom.

      • 3 3

      • (6)

        sprawność, przecież energię ze spalenia musisz jakoś zamienić na ruch obrotowy prądnicy, musisz ten prąd potem przesłać lub zmagazynować. Jeśli tak jak on mówi taka sprawność wynosi 50% to i tak dużo. Natomiast w reszcie postulatów nie ma racji. Elektrownie węglowe są znacznie czystsze niż silniki spalinowe. Mają bardziej zaawansowane filtry i sam proces spalania jest lepiej kontrolowany

        • 5 2

        • (5)

          Aaa o to mu chodziło :) Sprawność elektrowni węglowej to raczej koło 30-40%. To tym bardziej argument przeciw węglowi. Równie dobrze można twierdzić że zagotowanie wody w czajniku elektrycznym zużywa 2x więcej energii z węgla (właściwie to nawet 3x). I nie ma to absolutnie nic wspólnego z samochodami. Co więcej, do produkcji benzyny potrzeba od groma prądu, do rafinerii idzie kilka linii 110 kV, a rafineria ciągnie średnio około 1 GW energii, czyli 5 x tyle co produkuje elektrownia gdańska.

          • 2 1

          • Najpierw czysta energia (1)

            z atomu, wody, słońca i gazu, później odpowiednia infrastruktura dla samochodów elektrycznych i wodorowych oraz zastępowanie nimi samochodów z silnikami benzynowymi. Ten proces żeby miał sens musi być globalny i rozłożony w czasie. Nie można zaczynać od d strony i zmuszać Europejczyków do złomowania z dnia na dzień swoich samochodów. To jest tylko paliwo dla różnych ekstremistów typu PiS i skrajna prawica.

            • 2 1

            • A może tak jednak równolegle to robićć? Będzie szybciej.

              • 0 0

          • tu się nie zgodzę (2)

            przy ilości paliwa jakie produkuje rafineria to ona tego prądu aż tak dużo nie zużywa. Procentowo

            • 0 0

            • Wliczasz w to energię zużytą przy wydobyciu ropy? (1)

              Wtedy jakby gorzej.... co prawda ta energia powstaje "przy okazji", ale jednak jest to spalanie gazu....
              Czystsze niż węgla, ale jak dodasz do tego ilości gazu wypalane w atmosferę ...
              (Z własnego przykładu - przy wydobyciu 70 tys. Baryłek, w aymosferę wypala się blisko 1 mln m3 gazu + to co spalą turbiny robiące 17 MW do podtrzymania procesu).

              • 0 0

              • tak wliczam, w innym wypadku bilans energetyczny sprawił by że by się ten biznes nie opłacał

                70 tys baryłek to 110 GWh energii więc inny rząd wielkości

                • 0 0

    • Masz pojęcie o elektrykach jak Kaczyński o demokracji

      moja instalacja złożona z paneli słonecznych już się zwróciła, prąd mam za darmo. Tak samo ogrzewanie (pompa ciepła). Także g...o wiesz bo g...o w życiu widziałeś

      • 0 0

    • Pustaku ty nawet nie rozumiesz co czytasz ,a chcesz komuś cos wyjasniac?

      • 0 1

    • a my ci wyjaśnimy

      że elektrownie węglowe są dużo czystsze niż palenie węglem w piecu czy spalanie paliwa w silniku spalinowym

      • 5 0

    • dr

      dziękujemy, szczepionki też są be :p

      • 10 4

  • moda a rzeczywistość

    Warto poważnie się zastanowić przed zakupem modnego "elektryka" i być świadomym co nas może czekać po fascynującym zakupie. Warto obejrzeć coś na przykładzie samochodu Tesla Model S.
    https://www.youtube.com/watch?v=EbrIQioiv8k , od 9 minuty zaczyna się ciekawiej. :)

    • 0 0

  • 400 km zasięgu jak jedziesz emerycko do 80 kmh.

    Przy normlanej jeździe mamy zasięg 300km a przy szybkiej max 250 km.

    • 1 0

  • fajne mieszkanie

    choć wolę mieć za tę kwotę też łazienkę i kuchnię.

    • 0 0

  • (12)

    Za sto lat w Polsce może się uda czy ktoś tam myśli już widzę tysiące przedłużaczy wiszących z balkonów ,nie ma gdzie parkować a myślą o elektrykach ,proszę policzyć ile jest aut a ile potrzeba stacji ładowania to nie CPN że 2 minuty i jest do pełna ,już są awantury o ładowanie a co dopiero będzie potem ,myślę że trzeba myśleć pierw o tym

    • 17 1

    • Elektryka się nie ładuje na stacji tylko w hali garażowej w nocy (2)

      Mocy wtedy nie trzeba jak wiele, wystarczy zwykła "siła" żeby przez noc naładować od 0 to 100%. A ładowanie nie będzie co noc, bo większość ludzi jeździ 50-100 km dziennie. Fakt, trzeba mieć miejsce w hali, ale w większości nowych bloków to nie problem.

      • 6 8

      • Mocy nie trzeba wiele .... (1)

        30 samochodów * 16A * 400V....

        Razy liczba bloków. .

        • 0 0

        • Obiad

          A jak jest jak obiad o 12tej panie domu gotują na kuchence elektrycznej, używając różnych agd, patrząc w telewizor, gotując wodę na kawę :) infrastruktura da radę, a jak nie to się ją wymieni

          • 0 0

    • Standardową cechą każdego osiedla będą stacje ładowania na każdym miejscu postojowym (1)

      Koszt gniazdka elektrycznego jest znikomy. Utrzymywanie całej infrastruktury będzie z funduszu remontowego budynku.

      • 6 8

      • Również infrastruktury doprowadzającej prąd do budynku...?

        • 0 0

    • Integralną cechą każdego osiedla będą stacje ładowania na każdym miejscu postojowym (6)

      Koszt gniazdka elektrycznego jest znikomy. Infrastruktura będzie utrzymywana z funduszu remontowego budynku lub specjalnie stworzonego funduszu na ten cel (dla zmotoryzowanych w formie abonamentu).

      • 2 10

      • (5)

        Ale bzdura. A powiedz: jaka siec wytrzyma takie obciazenie, jezeli Polacy wroca z pracy o 18 i zaczna ladowac tysiace elektrykow na swoich osiedlach?

        • 11 3

        • nowa...

          pamiętam jak jakieś 20 lat temu internet był w akademiku na koncentryku szeregowo podłączany.... i patrz jak się zmieniło, teraz w powietrzu lata :)

          • 1 0

        • (2)

          Tania taryfa jest chyba od 23-ciej do 6 rano, więc dopiero wtedy zaczną, jak już nie będzie obciążenia

          • 3 6

          • Tylko, że wtedy już nie będzie taniej taryfy nocnej, bo obciążenie będzie wysokie przez całą dobę. (1)

            • 6 3

            • Co za bzdura :D

              Jak nie będzie taryfy nocnej, to wszyscy będą ładować w dzień, bo nie będą mieli powodu aby ładować w nocy, a wtedy naprawdę siądzie energetyka

              • 3 1

        • Dzbanie pojecie nie masz o energetyce ale sie wypowiadasz tylko poco ? Takich jak ty zawsze wysyłalismy po faze z wiaderkiem:)

          • 2 1

  • wtf (4)

    Mam z 8 pietra zwieszac przedluzacze i ladowac 15 godzin? wole passata 20 letniego w tdi

    • 6 2

    • (3)

      A kogo interesuje co woli biedota z falowca? masz tramwaj pod nosem.

      • 1 3

      • i spalinowca, więc zgadnij co wybiorę

        • 0 0

      • I morze blisko... i mieszkanie za 12000/m2 (1)

        A ty co masz... na kredyt?

        • 3 1

        • Nie misiu, nie na kredyt i nie jedno, ale nie chce mi się z Tobą gadać :)

          • 1 2

  • na prąd z węgla (2)

    a zasięg realny 250 km, nadaje się wspaniale do lansu w naszym wspaniałym kraju trzeciego świata

    • 5 3

    • W takim razie meduzo proponuje bys sie wyprowadził na pustynie i tam postawił panel słoneczny :) (1)

      • 0 1

      • a ja tobie pantofelku

        żebyś sobie ten panel rozbił na głupim łbie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane