• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak i po czym jeździmy w Trójmieście? Mamy wiele do poprawy

Maciej Korolczuk
7 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dużym mankamentem dróg w Trójmieście są dziury. Zdaniem naszego czytelnika pod tym względem mocno odstajemy od pozostałej części kraju. Dużym mankamentem dróg w Trójmieście są dziury. Zdaniem naszego czytelnika pod tym względem mocno odstajemy od pozostałej części kraju.

Czy jakość dróg i kultury jazdy kierowców w Trójmieście znacząco odbiega od innych regionów w kraju? Czy na tle np. Śląska jeździmy po dużo gorszych trasach a kierowcom - zwłaszcza na obwodnicy - przydałoby się więcej kultury? - zastanawia się Maciej Korolczuk.



Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni lubią się chwalić rankingami dotyczącymi korków i średniej prędkości, z jaką można poruszać się po danym mieście. Co roku - zwłaszcza Gdańsk - w takich rankingach wypada dobrze, a nawet bardzo dobrze.

Gdańsk przyjazny kierowcom - w rankingu serwisu oponiarskiego



Stan dróg i kultury trójmiejskich kierowców na tle kraju jest:

W zestawieniach tych pomijane są jednak dwa aspekty - moim zdaniem kluczowe w ocenie każdego miasta i tego, czy jest ono przyjazne kierowcom czy nie: jakości dróg i kultury jazdy samych kierowców.

Zdaję sobie sprawę, że trudno to jednoznacznie ocenić, no bo jak zważyć, że dana droga w Gdańsku np. Aleja Armii Krajowej jest lepsza od al. Jerozolimskich w Warszawie? Albo jak porównać kulturę kierowców z Gdyni do ich odpowiedników z Krakowa?

W weekend miałem okazję być na południu Polski. W niedzielę wieczorem wróciłem do Trójmiasta z dwiema refleksjami.

Stan nawierzchni naszych dróg mocno odstaje



Po pierwsze: żyjemy w pięknym miejscu i wiele osób zazdrości nam zieleni, dostępu do morza, piaszczystych plaż, zabytków, rynku pracy. Ale pod względem jakości i stanu nawierzchni dróg - mamy wiele do nadrobienia. To jaką siecią i jaką jakością dróg dysponuje np. Śląsk, z którego właśnie wróciłem - rzuca na kolana.

Gładkie jak stół, szerokie jak Wisła autostrady, drogi szybkiego ruchu i obwodnice wyposażone w odcinkowe pomiary prędkości sprawiają, że pokonywanie dużych odległości w bezpieczny i komfortowy sposób to żaden problem. To też jakość, jaką do tej pory znaliśmy tylko z zachodniej Europy. Teraz okazuje, że Zachód już jest i u nas. Tzn. na południu, bo Pomorze pod tym względem zaległości wciąż nadrabia.

Przykładem jest choćby Gdańsk, gdzie przemieszczanie się np. po południowych dzielnicach to prawdziwa gehenna. Jazda po dziurach czy betonowych "tymczasowych" płytach to dla wielu kierowców w naszym mieście smutna codzienność. Nie mówiąc o dostępności komunikacji czy jej konkurencyjności wobec indywidualnego transportu - tu mamy do nadrobienia lata świetlne. I ani ranking korków, ani średnich prędkości tego nie zmieni.

Jezdnia w obrębie torowiska tramwajowego w Gdańsku w wielu miejscach kwalifikuje się do pilnego remontu. Jezdnia w obrębie torowiska tramwajowego w Gdańsku w wielu miejscach kwalifikuje się do pilnego remontu.
O prowizorce, z jaką mamy do czynienia od lat, przypominam sobie za każdym razem, gdy droga rowerowa, którą jadę urywa się nagle i niespodziewanie albo gdy autem muszę pokonać przejazd tramwajowy i za każdym razem boję się, że zgubię zawieszenie albo gdy czekam na spóźniony tramwaj, a ten w końcu przyjeżdża, w środku jest brudno i w połowie trasy okazuje się, że w sieci trakcyjnej nie ma prądu i dalej nie pojedziemy.

A potem jadę do Torunia, Poznania czy Krakowa i okazuje się, że tam jednak można inaczej.

Kultura samych kierowców też do poprawki



Po drugie: oprócz niedostatecznego stanu technicznego dróg w Trójmieście w oczy rzuca się też mierna kultura jazdy samych kierowców.

Wystarczy wyjechać na naszą obwodnicę. Jestem dobrym kierowcą, nigdy nie miałem kolizji, wypadku, nie dostałem nigdy mandatu, na koncie mam od zawsze zero punktów karnych. Ale na obwodnicę boję się wyjeżdżać. Kto z nas nie widział tam nigdy jazdy na zderzaku, wyprzedzania prawym pasem, migania światłami, zajeżdżania i wymuszania pierwszeństwa, a czasem nawet bandyckich napaści na innych kierowców?

Dlatego cieszę się z nowych przepisów, jakie zaczną obowiązywać od 1 czerwca. Mam nadzieję, że odczuwalnie złagodzą zapędy piratów drogowych i w konsekwencji dadzą innym użytkownikom większe poczucie bezpieczeństwa.

Warto też pamiętać, że za mierną jakość dróg i równie złą kulturę jazdy płacimy wszyscy. Nie tylko częściej musimy naprawiać w naszych samochodach zawieszenie czy amortyzatory, ale też przez nasze zachowania na drodze (prowadzące do dużej liczby kolizji i wypadków) więcej niż inni płacimy za obowiązkowe ubezpieczenia OC.

O poczuciu wstydu przed gośćmi za to po czym i w jaki sposób jeździmy - nie wspominając.

Na obwodnicy dochodzi nie tylko do kolizji i korków, ale i do bijatyk kierowców

Opinie (258) 3 zablokowane

  • Jak ktoś narzeka na kulturę Trójmiejskich kierowców, to chyba nigdy nie wyjeżdżał w Polskę (1)

    pomijając fakt, że na Kaszubach całkiem niedaleko można zginąć bo lokalsi latają 150km/h po drogach lokalnych. Warszawiacy to w ogóle inna liga. Agresywna jazda w korku i nie tylko. Wschód Polski jest w miarę bezpieczny bo tam nadal jeżdżą furmankami :)

    • 5 4

    • To prawda, wschód Polski i Bieszczady to ogólnie spokój i zwolniony rytm życia. Jeżdżą też powoli. Jak wróciłem do Trójmiasta i pojechałem na Kaszuby to szoku można dostać.

      • 2 0

  • GZDiZ nie został oznaczony. Jak nigdy. Bo nic nie robią. Nigdy. A z tą zielenią na początku artykułu... wszyscy wiemy jak jest.

    • 4 0

  • nie czepiaj się podatniku

    przecież robimy co możemy, fakturujemy!!!

    • 1 0

  • Pomysł dla redakcji na ranking

    Wybierzcie kilka miast i porównajcie do Gdańska: 1. Długość dróg utwardzonych do ogólnej długości dróg (%). 2. Długość dróg z płyt do ogólnej długości. 3. Długość odcinków dróg z płyt po których poruszają się autobusy. 4. Długość buspasów (na ogólną długość tras). 5. Prędkość komunikacyjna tramwajów. 6. Długość dróg w planach miejscowych ale niezrealizowanych (czekających na realizację). 7. Liczba skrzyżowań z odlicznikami (% z ogólnej liczby skrzyżowań z sygnalizacją świetlną).

    • 4 0

  • Narzekacie narzekacie a i tak pójdziecie zagłosować to na tych samych, miasto zrobi wszędzie strefę 30 postawią progi zwalniające, potem ogłasza ze mieszkańcy to chcą płatne miejsca parkingowe a potem kasa pójdzie do jakiegoś wujka, szwagra czy kuzyna co będzie malował nowe pasy które jednak będzie trzeba jeszcze raz malować bo zła farba a resztę to wyda się nowy rydwan, stronę dla kobiet, walkę o demokrację itp

    • 5 0

  • Złe zarządzanie

    GZDiZ jest źle zarządzany. Pan Dyrektor już dawno powinien iść na emeryturę.

    • 2 0

  • Kultura jazdy na obwodnicy (2)

    W sobotni wieczór (po 21) jechałem po raz pierwszy od dłuższego czasu obwodnicą od Chyloni do zjazdu na Armii Krajowej w Gdańsku. Niestety nic się nie zmieniło w kulturze jazdy na tej drodze. "Pozdrawiam" kierowcę z błękitnego bmw gwe5010L, który po wjechaniu mi prawie na zderzak zaczął mrugać długimi, bo jego zdaniem jadąc 120 km/h (przy ograniczeniu do 100) nadal poruszałem się zbyt wolno.

    • 5 1

    • (1)

      Pozostaje zapytać czy prawy pas był wolny.

      • 3 1

      • Nie rozumkiem. Ktoś wymaga ode mnie respektowania przepisów, gdy sam ich nie respektuje. Czy to już dno dna?

        • 2 2

  • Z większością tez się zgadzam.

    Z jednym wyjątkiem - na obwodnicy według obowiązujących przepisów można wyprzedzać prawym pasem.

    • 2 0

  • Pierwsze zdjęcie to z tego drona na Marsie?

    • 2 0

  • Tytuł artykułu dość przewrotny

    Jak i po czym.. pierwsze skojarzenie to szybko i po alkoholu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane