• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak odkorkować parking Forum Gdańsk?

Maciej Korolczuk
12 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Aby wyjechać z parkingu, kierowcy w korku tracą nawet po kilkadziesiąt minut.
  • Problemy z wyjazdem z parkingu Forum Gdańsk powtarzają się głównie w soboty.
  • W czasie najbardziej uciążliwych korków ruchem na parkingu kierują ochraniarze informując kierowców o wolnych miejscach postojowych.

Czasowe wygrodzenie części miejsc postojowych może zapobiec powtarzającym się w weekendy korkom na wyjeździe z parkingu Forum Gdańsk - uważa nasz czytelnik. Przedstawiciele centrum handlowego zdają sobie sprawę z problemów z wyjazdem, ale tłumaczą, że kłopotem jest sygnalizacja świetlna, za którą odpowiada Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Urzędnicy wyjaśniają, że zielone światło już teraz świeci się tam bardzo długo i jego dalsze wydłużanie będzie nieefektywne.



Jak rozwiązać problem z korkami na wyjeździe z parkingu Forum Gdańsk?

Forum Gdańsk dysponuje wielopoziomowym parkingiem, na którym jednocześnie może parkować ok. 1 tys. aut. Lokalizacja i dostępność miejsc postojowych i ich relatywnie niska cena sprawiają, że klienci i turyści chętnie odwiedzają centrum przyjeżdżając do niego własnym autem.

Pierwsza godzina postoju w Forum Gdańsk jest darmowa. Druga i każda kolejna kosztuje zaledwie 4 zł.

W efekcie - zwłaszcza w soboty - na wyjeździe z parkingu tworzą się gigantyczne korki. W ostatnich kilku tygodniach na ten problem uwagę zwracali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Tak było w:



Do dyspozycji kierowców pozostają cztery poziomy parkingu - od drugiego do piątego. W wyjątkowych sytuacjach operator otwiera też szósty poziom, z którego na co dzień korzystają posiadacze karnetów. Do dyspozycji kierowców pozostają cztery poziomy parkingu - od drugiego do piątego. W wyjątkowych sytuacjach operator otwiera też szósty poziom, z którego na co dzień korzystają posiadacze karnetów.

W czym problem?



Problematyczna jest ostatnia prosta przed wyjazdem z centrum. Przed szlabanami kumuluje się bowiem ruch wyjeżdżających klientów z samego centrum, kierowców wyjeżdżających z miejsc postojowych po obu stronach alejki prowadzącej do szlabanów, a także osób poszukujących wolnego miejsca postojowego i korzystających z nawrotki znajdującej się tuż przed szlabanami.

W efekcie pozostali kierowcy, zmierzający do tego samego wyjazdu, stoją w gigantycznym korku także na wyższych poziomach, tracąc w ten sposób nawet kilkadziesiąt minut. Nasi czytelnicy w komentarzach zwracają uwagę, że jest to nie tylko uciążliwe, ale też niebezpieczne, bo w razie zagrożenia, pożaru czy nagłej konieczności ewakuacji na parkingu może dojść do paraliżu i paniki.

Dodają, że na innych parkingach wjazdy i wyjazdy są od siebie odseparowane i kierowcy wjeżdżając i wyjeżdżając z centrum - dosłownie - nie wchodzą, czy raczej nie wjeżdżają sobie w drogę.

Wąskie gardło tworzy się w pobliżu szlabanów, gdzie kumuluje się ruch wjeżdżających i wyjeżdżających z Forum Gdańsk. Wąskie gardło tworzy się w pobliżu szlabanów, gdzie kumuluje się ruch wjeżdżających i wyjeżdżających z Forum Gdańsk.

Czytelnik: wystarczy ustawić barierki



Pomysł rozwiązania problemu z korkującym się wyjazdem podsunął nasz czytelnik. Jego zdaniem w upłynnieniu ruchu na ostatniej prostej przed szlabanami pomóc może wygrodzenie części miejsc postojowych na parkingu.

- Wystarczy na wjeździe na alejkę na poziomie +2 ustawić barierki, które uniemożliwią parkowanie w tej części parkingu. Kierowcy wjeżdżający przez podniesione szlabany od razu wjeżdżaliby na parkingi na górnych piętrach. Dzięki temu na ostatniej prostej przed szlabanami nie będą tworzyć się korki, bo nie będzie tam kierowców szukających miejsc postojowych ani zawracających na nawrotce przed szlabanami - uważa pan Michał.
Jak dodaje, problem najczęściej występuje głównie w sobotnie popołudnia, dlatego, aby zminimalizować straty finansowe wynikłe z wyłączenia miejsc postojowych, barierki miałyby się pojawiać na parkingu w ściśle określonych godzinach np. między 12 a 18.

- Forum musi wiedzieć o problemie, bo występuje zbyt często, by go zlekceważyć. Proponuję, by testowo wprowadzić go na jeden-dwa weekendy i zobaczyć, jakie przyniesie efekty - dodaje pan Michał.
Pomysł naszego czytelnika zakłada częściowe i czasowe wygrodzenie części parkingu, by na ostatniej prostej przed szlabanami nie kumulował się na niej ruch kierowców wyjeżdżających i poszukujących wolnych miejsc postojowych. Pomysł naszego czytelnika zakłada częściowe i czasowe wygrodzenie części parkingu, by na ostatniej prostej przed szlabanami nie kumulował się na niej ruch kierowców wyjeżdżających i poszukujących wolnych miejsc postojowych.

Forum Gdańsk: problem leży gdzie indziej



Przedstawiciele Forum Gdańsk rzeczywiście przyznają, że problemy z korkującym się w weekendy wyjazdem z centrum są im znane i dla kierowców mogą być dokuczliwe, ale nie zgadzają się, że wina leży po stronie niefortunnie zaprojektowanego parkingu.

Ich zdaniem wąskie gardło nie tworzy się przed szlabanami, lecz niżej - tuż przed sygnalizacją świetlną na wyjeździe na ul. 3 Maja, za co odpowiada już nie centrum, a Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Wskazują też na podejmowane działania, które mają zminimalizować uciążliwości dla klientów m.in. w czasie największego ruchu do pomocy kierowcom oddelegowani są pracownicy Forum Gdańsk, by informować o wolnych miejscach postojowych. Kierowcom udostępniana jest też dodatkowa przestrzeń na ostatnim, 6 poziomie, z którego na co dzień korzystają wyłącznie posiadacze karnetów parkingowych.

- Zdajemy sobie sprawę z uciążliwości, jakie sporadycznie występują na wyjeździe z naszego parkingu, ale ich przyczyną nie jest błąd w projekcie parkingu czy niewłaściwa organizacja ruchu, lecz sygnalizacja świetlna na wyjeździe na ul. 3 Maja. Współpracujemy w tym zakresie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, by ustawienia sygnalizacji były optymalne i pozwalały naszym klientom opuszczać parking bez konieczności stania w korkach. Trzeba jednak pamiętać, że na ul. 3 Maja poza ruchem samochodowym odbywa się też ruch tramwajów, pieszych i rowerzystów. Staramy się na bieżąco reagować na występujące problemy. W tym celu umożliwiamy "zapominalskim" kierowcom płatność za parkowanie przy samym szlabanie czy oddelegowujemy pracowników do kierowania ruchem i informowania kierowców o wolnych miejscach postojowych - poinformowało nas biuro prasowe Forum Gdańsk.
Może to dobry czas, by wreszcie miasto i zarządca galerii zrobili użytek ze znajdującego się tuż obok węzła komunikacyjnego Śródmieście? Może to dobry czas, by wreszcie miasto i zarządca galerii zrobili użytek ze znajdującego się tuż obok węzła komunikacyjnego Śródmieście?

Drogowcy: wydłużenie zielonego światła nic nie da



Wywołani do tablicy urzędnicy z GZDiZ odpierają te argumenty i mówią, że w sprawie wydłużenia zielonego światła nie da zrobić się nic więcej i przyznają wprost - wydłużenie zielonego światła dla klientów wyjeżdżających z parkingu nie przyniesie spodziewanych efektów.

- Na przedmiotowym skrzyżowaniu funkcjonuje, w zależności od dnia tygodnia oraz godzin, pięć programów sygnalizacji świetlnej. Wśród nich ten opracowany w grudniu 2019 r., który preferuje wyjazd z parkingu kubaturowego Forum Gdańsk. Długość światła zielonego w omawianym programie wynosi maks. 27 sek. Stanowi to prawie 30 proc. całego cyklu na skrzyżowaniu, co oznacza, że pozostałe relacje (biorąc pod uwagę konieczność zachowania czasów ewakuacji dla relacji kolizyjnych) otrzymują praktycznie niezbędne minimum. Program ten jest uruchamiany w układzie automatycznym od poniedziałku do piątku w godzinach 18:15 - 22 oraz w każdy weekend w godzinach 7-22. Liczne analizy i obserwacje ruchu wykazały, że parametry przedmiotowego programu są optymalne i każde dalsze wydłużenie światła zielonego dla wyjazdu z parkingu nie przyniesie znacznej poprawy warunków ruchu. Wynika to między innymi z parametrów technicznych samego wyjazdu z parkingu Forum Gdańsk, jak również zwiększania się odległości między pojazdami wraz ze wzrostem długości nadawania światła zielonego. Średnio, w czasie pierwszych 10 sek. światła zielonego wyjeżdża dwukrotnie więcej pojazdów niż podczas kolejnych 10 sek. Tym samym dalsze wydłużanie światła zielonego na wylocie z parkingu Forum staje się nieefektywne - mówi Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu drogowego Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jednocześnie urzędnicy przyznają, że w ostatnim czasie problem z wyjazdem z Forum Gdańsk mógł się nasilić w związku z budową naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Obecnie w zakresie sygnalizacji na ul. 3 Maja funkcjonuje tymczasowa organizacja ruchu. I choć długość cyklu świateł została tu wydłużona, to dodatkowy czas przeznaczony został dla jezdni ul. 3 Maja.

- Powodem tych zmian jest zminimalizowanie zatorów w tej części miasta, które powstawać będą w czasie zawężonego przekroju jezdni ul. Wały Jagiellońskie, w czasie budowy wspomnianego przejścia. Po zakończeniu inwestycji zostaną przywrócone docelowe programy sygnalizacji świetlnej - dodaje Krasowski.

Komunikacja alternatywą?



Forum Gdańsk znajduje się w ścisłym centrum Gdańska. Jest oplecione wieloma liniami autobusowymi i tramwajowymi. Przez jego wnętrze przebiega linia Szybkiej Kolei Miejskiej, a przystanek Śródmieście od wejścia do sklepu dzieli kilka minut spaceru. Do samej galerii przylega też ogromny węzeł autobusowo-tramwajowy, z którego ani samo centrum, ani miasto nie potrafi (nie chce? nie umie?) zrobić pożytku np. uruchamiając w weekendy specjalną linię autobusową dowożącą klientów praktycznie pod same drzwi centrum handlowego. Może to jest najlepsza alternatywa dla samochodów i recepta na korki, jakie się tam tworzą?

Miejsca

Opinie (259) 7 zablokowanych

  • Czyli krótko mówiać nic się nie da zrobić widzicie. Jak zagłosujecie portfelem i będziecie jeździć gdzie indziej

    obroty im spadną i nagle od razu się znajdzie rozwiązanie. I nawet promocje zrobią nie byle jakie. A tak to pozostaje wam tam stać jak stado..

    • 8 0

  • (1)

    To absurd że tramwaje stoją bo przerośnięci do blachy muszą wyjechać z forum

    • 7 6

    • tramwaje i tak sa zsynchronizowane ze światłami na przejściu dla pieszych

      • 4 0

  • Biedni kierowcy ;) (4)

    • 5 4

    • No rowerzyści tam na zakupy nie jeżdzą fakt.. Oni w ogóle gdzieś jeżdżą na zakupy? ;) (3)

      • 0 1

      • Nie mam pojęcia ale to kierowcy samochodów

        ciągle mają jakieś problemy.

        • 3 1

      • (1)

        Nie widzę problemu, sakwa, plecak i mniejsze zakupy w tygodniu zamiast gigantycznych w weekend.

        • 0 0

        • powodzenia

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ludzie nie potrafią płynnie jeździć. Ruszają dopiero jak mają przed sobą wolne 2-3 długości auta. (28)

    Jestem już za całym skrzyżowaniem a auto za mną dopiero wyjeżdza z budynku Forum...

    To samo dalej na skrzyżowaniach, zostawiają przed sobą całą dlugość pojazdu, a inni nie mogą zająć skrzyżowania bez blokowania przejazdu i korkuje się wszystko wstecz.

    Ale jak to rozwiązać bez odebrania prawa jazdy dla niedzielnych kierowców nie mam pomysłu...

    • 125 14

    • To nie jest problem niedzielnych kierowców. Wręcz przeciwnie, takie akcje tworzą ludzie jeżdżący dość dużo, ale nie widzący dalej niż znaczek na masce własnego auta. O zdolności przewidywania nawet nie wspominam.

      • 23 5

    • (2)

      Ta, a potem zdziwko jak ktoś przyhamuje, dzwon i wtedy to dopiero się korek robi

      • 10 16

      • Trzeba miec oczy otwarte

        I nie wlepione w telefon zamiast robić kilometrowe odstępy. Przez takich jelonkow na zielonym przejeżdża 5 aut zamiast 30. Pozabierać dożywotnio prawko za zmóżdżanie się na drogach i nieumiejętność natychmiastowego ruszania spod świateł.

        • 8 2

      • Jak masz tak wolny czas reakcji to nie powinieneś operować maszynami poruszającymi się > 5km/h.

        • 1 0

    • Myślcie zanim znowu powypisujecie te bzdury o tym że "korki się tworzą, bo kierowcy nie umieją płynnie ruszać" (6)

      Pojeździjcie w życiu kilkoma samochodami, zorientujcie się jak bardzo różnie łapią sprzęgła, jak różnie auta przyspieszają, jakie są różnice w momentach obrotowych i jak to wszystko wpływa na odległości przy ruszaniu. Przyjmijcie do wiadomości, że ktoś przesiadający się z kursowej yariski na inne auto potrzebuje czasu na przestawienie się, że nie wspomnę o tym, że ruszać idealnie też nie będzie od razu, bo to wymaga wielu przejechanych kilometrów, a nie 30 godzin kursu. W końcu - były eksperymenty, gdzie ustawiano samochody jeden za drugim tak, by wypełniły rondo i kazano kierowcom jechać ze stałą prędkością za sobą - można sobie popatrzeć, jak bardzo efekt był różny od waszych wyidealizowanych oczekiwań. Przy forum jest korek, bo układ drogowy jest od samego początku źle zaprojektowany i wiedział o tym każdy, kto się tematem choć trochę interesował, kiedy forum budowano.

      • 8 24

      • i tak 10 lat po kupnie wozu jeździsz tak samo jak w momencie kupna...

        Twoja teoria prysła

        • 14 2

      • kierowcy nie potrafią płynnie ruszać bo im na tym nie zależy i tak potęguje to korki (1)

        Jeździłem w życiu wieloma samochodami, ze skrajnie różnie działającymi sprzęgłami, często z bardzo marnym przyśpieszeniem...

        ... ale zawsze, nawet tuż po ukończeniu kursu, przynajmniej starałem się być przygotowanym i sprawnie ruszać po zmianie świateł, obserwować otoczenie, sygnalizację, inne auta i sytuację na drodze (np. czy za skrzyżowaniem jest korek czy wolna droga), z wyprzedzeniem wrzucić bieg (np. tuż przed zmianą świateł albo chwilę przed tym jak ruszy poprzedzające mnie auto), zacząć ruszać w tym samym momencie co auto przede mną, dodać optymalną ilość gazu gdy sprzęgło już złapie itd.

        Raz wychodziło to lepiej raz gorzej ale dzięki temu, że od samego początku przykładałem do tego uwagę, szybko nabrałem zadowalającej wprawy.

        I owszem, wiele samochodów ma mizerny moment a obsługa sprzęgła, zwłaszcza na początku, bywa trudna ale fizycznie nawet najsłabsze na rynku samochody potrafią ruszyć wystarczająco sprawnie i to bez rozkręcania silnika do wysokich obrotów.

        Problemem nie są świeżo upieczeni kierowcy, to oczywiste, że na początku mogą mieć trudności ale jest ich stosunkowo niewiele.

        Prawdziwym problemem są kierowcy rozkojarzeni albo skupieni co najwyżej na zderzaku jednego samochodu przed nimi, szukający biegu dopiero gdy samochód przed nimi już ruszył itp...

        • 17 1

        • Święte słowa

          Ale cio*y i tak się będą tlumaczyc wszystkim, tylko nie własną nieumiejętnością jazdy.

          • 8 1

      • No nie bardzo

        Można płynnie ruszać nie mając WRX, wystarczy myśleć i obserwować co się dzieje do okola, a nie jeść, scrollować feja czy inne takie

        • 14 0

      • Widzę tu kupę osób jeżdżących szybko i bezpiecznie na zderzaku

        • 2 1

      • piszesz tak jakby

        polowa kierowcow zrobila prawo jazdy wczoraj.... natomiast prawda jest czesc dot. sprzegla - na moim przykladzie, kiedys mialem 1.6 n/a puszczajac sprzeglo auto leniwie ruszalo do przodu - moglem przesuwac sie po 10-20 cm bez obawy ze w kogos wjade. Obecnie mam turbodiesla 2.2 przy nawet lekkim puszczeniu sprzegla auto rwie do przodu, oczywiscie mozna podjechac te 0,5-1 m ale kosztem sprzegla i dwumasy. Dlatego nawet nie probuje i czekam w korku az zrobil sie wystarczajaco duzo miejsca - min. 4-5m

        • 0 0

    • Ruszanie tuz za autem poprzedzającym Cię (4)

      Wiąże się z ryzykiem stłuczki w momencie, gdy kierowca przed Tobą gwałtownie zahamuje. To się nazywa zasada ograniczonego zaufania, nigdy nie wiesz co zrobi inny kierowca.

      • 6 20

      • Bzdura....i szukanie wymowek (2)

        Nieumiejętności ruszania spod świateł.

        • 14 3

        • Nie bzdura, tylko masz obowiązek trzymać dystans (1)

          • 6 16

          • Przy prędkości 20 km/h na godzinę wystarczy 3 m a nie 10 m, wystarczy się skoncentrować

            Prawda taka, że co drugi gapi się w telefon. Problem się skończy jak wejdą samochody autonomiczne dopiero, wtedy będzie przyjemnie patrzeć, jak wszystko rusza na raz. Ale to za ileś lat.

            • 12 2

      • To trzeba obserwować co się dzieje dookoła (a nie ograniczać się tylko do jednego auta przed sobą i ekranu tel.), przewidywać (nikt nie hamuje gwałtownie bez powodu) i utrzymywać bezpieczny ale nie nadmierny dystans (nie, 20 m to nie jest właściwa odległość przy 2 km/h).

        • 9 1

    • To kwestia podejścia, bo korki będą tam zawsze. (1)

      Korki to nieodłączna część rytuału spędzania życia w galerii - robienia zakupów, oglądania, przymierzania, jedzenia, picia, itp. Stanie w korku może budować poczucie przynależności do ekskluzywnej grupy społeczeństwa, którą stać na wszystko, która może się pokazać plebsowi ze swoim bogactwem - może tak należy do tego podejść, to korek przestanie być udręka i będzie postrzegany jako ekskluzywna rozrywka.

      • 9 1

      • :D

        • 0 0

    • Odbiera się komuś, a nie "dla kogoś" (2)

      j. polski się kłania

      • 3 1

      • naleciałości wschodnie

        warmińsko mazurskie i podlaskie

        • 0 0

      • Oj językoznawcy, śmieszni jesteście.

        Jeśli odbieram coś komuś to znaczy, że ten ktoś to traci, jest mu to zabierane :). Jeśli odbieram coś dla kogoś, np. paczkę dla mojej mamy, to znaczy że ten przedmiot zostanie komuś doręczony. Szukajcie dalej najeźdźców z Mazur i potwierdzeń swoich nietrafionych teorii, oczytani Gdańszczanie.

        • 1 1

    • zacznijmy od tego, że pomysł budowy takiego molocha w takim miejscu był niezbyt fortunny (1)

      Układ drogowy w okolicy i tak miał i dalej ma ciągle problemy z przepustowością, nawet gdyby nie było tego forum. Obecnośc tak dużego obiektu handlowego plus nieustannie trwające jakieś wieczne "remonty" w okolicy i mamy to co mamy.

      • 9 0

      • Tez tak uwazam.

        Jakby malo sklepow w Gdansku bylo.

        • 1 0

    • Wyróżnianie takich powierzchownych opinii na tym portalu to porażka

      Poprawa płynności ruszania tylko marginalnie przyczyni się do rozwiązania problemów z wyjazdem z tego przewymiarowanego parkingu przy przewymiarowanym węźle drogowym.

      • 1 2

    • Automatyczna skrzynia biegow

      Jedyne rozwiazanie. Widac na drogach, jak wiele osob nie radzi sobie ze sprzeglem.

      • 1 3

    • i tak gamonie pchaja sie na srodek skrzyzowania i stoją blokując ruch po zmianie świateł.

      • 2 0

    • "bez odebrania prawa jazdy dla niedzielnych kierowców"

      po polsku byłoby "niedzielnym kierowcom". Pan przyjezdny z Olsztyna, czy jeszcze dalej na wschód?

      • 0 0

    • To się nazywa bezpieczny odstep

      Zabierać prawko piratom. Ze zderzaka.

      • 1 0

  • Ten pan

    Chyba nie ma większych problemów w życiu. Widziały gały gdzie auto stawiały

    • 2 2

  • zlikwidować ten parking i po kłopocie

    Tam dojeżdża każda możliwa komunikacja miejska

    • 4 4

  • Komunikacja alternatywą? Większość kierowców, są to ludzie którzy zaparkowali na forum i poszli na starówkę, a wybór forum Gdańsk potem tylko ze względu na parking.

    • 5 0

  • Podwyższyć ceny i po kłopocie. Uzasadnienie: wszyscy podwyższają.

    • 5 2

  • (1)

    Komunikacja miejska? No i co niby mają cebularze z ciuchami w markowych torbach niby do tramwaju z nimi wsiadać? A jak ktoś znajomy zobaczy? Albo jeszcze gorzej: somsiady zobaczą że z zakupów wracają a samochód cały czas stał pod klatką to co wtedy? Czy ktoś pomyślał jaki to wstyd? To już lepiej stać pół godziny w kolejce do wyjazdu.

    • 10 6

    • Skąd u Ciebie tak wielkie kompleksy?

      • 2 2

  • Hm... (1)

    ...propozycja.
    Zrobić 2 h darmowego parkingu.
    Z tego co wiem dużo kierowców wyjeżdża i wjeżdża ponownie bo w przeciągu 1 h ciezko zalatwic coś w Galeri

    • 6 1

    • Nic nie wiesz

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane