• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak odkorkować parking Forum Gdańsk?

Maciej Korolczuk
12 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Aby wyjechać z parkingu, kierowcy w korku tracą nawet po kilkadziesiąt minut.
  • Problemy z wyjazdem z parkingu Forum Gdańsk powtarzają się głównie w soboty.
  • W czasie najbardziej uciążliwych korków ruchem na parkingu kierują ochraniarze informując kierowców o wolnych miejscach postojowych.

Czasowe wygrodzenie części miejsc postojowych może zapobiec powtarzającym się w weekendy korkom na wyjeździe z parkingu Forum Gdańsk - uważa nasz czytelnik. Przedstawiciele centrum handlowego zdają sobie sprawę z problemów z wyjazdem, ale tłumaczą, że kłopotem jest sygnalizacja świetlna, za którą odpowiada Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Urzędnicy wyjaśniają, że zielone światło już teraz świeci się tam bardzo długo i jego dalsze wydłużanie będzie nieefektywne.



Jak rozwiązać problem z korkami na wyjeździe z parkingu Forum Gdańsk?

Forum Gdańsk dysponuje wielopoziomowym parkingiem, na którym jednocześnie może parkować ok. 1 tys. aut. Lokalizacja i dostępność miejsc postojowych i ich relatywnie niska cena sprawiają, że klienci i turyści chętnie odwiedzają centrum przyjeżdżając do niego własnym autem.

Pierwsza godzina postoju w Forum Gdańsk jest darmowa. Druga i każda kolejna kosztuje zaledwie 4 zł.

W efekcie - zwłaszcza w soboty - na wyjeździe z parkingu tworzą się gigantyczne korki. W ostatnich kilku tygodniach na ten problem uwagę zwracali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Tak było w:



Do dyspozycji kierowców pozostają cztery poziomy parkingu - od drugiego do piątego. W wyjątkowych sytuacjach operator otwiera też szósty poziom, z którego na co dzień korzystają posiadacze karnetów. Do dyspozycji kierowców pozostają cztery poziomy parkingu - od drugiego do piątego. W wyjątkowych sytuacjach operator otwiera też szósty poziom, z którego na co dzień korzystają posiadacze karnetów.

W czym problem?



Problematyczna jest ostatnia prosta przed wyjazdem z centrum. Przed szlabanami kumuluje się bowiem ruch wyjeżdżających klientów z samego centrum, kierowców wyjeżdżających z miejsc postojowych po obu stronach alejki prowadzącej do szlabanów, a także osób poszukujących wolnego miejsca postojowego i korzystających z nawrotki znajdującej się tuż przed szlabanami.

W efekcie pozostali kierowcy, zmierzający do tego samego wyjazdu, stoją w gigantycznym korku także na wyższych poziomach, tracąc w ten sposób nawet kilkadziesiąt minut. Nasi czytelnicy w komentarzach zwracają uwagę, że jest to nie tylko uciążliwe, ale też niebezpieczne, bo w razie zagrożenia, pożaru czy nagłej konieczności ewakuacji na parkingu może dojść do paraliżu i paniki.

Dodają, że na innych parkingach wjazdy i wyjazdy są od siebie odseparowane i kierowcy wjeżdżając i wyjeżdżając z centrum - dosłownie - nie wchodzą, czy raczej nie wjeżdżają sobie w drogę.

Wąskie gardło tworzy się w pobliżu szlabanów, gdzie kumuluje się ruch wjeżdżających i wyjeżdżających z Forum Gdańsk. Wąskie gardło tworzy się w pobliżu szlabanów, gdzie kumuluje się ruch wjeżdżających i wyjeżdżających z Forum Gdańsk.

Czytelnik: wystarczy ustawić barierki



Pomysł rozwiązania problemu z korkującym się wyjazdem podsunął nasz czytelnik. Jego zdaniem w upłynnieniu ruchu na ostatniej prostej przed szlabanami pomóc może wygrodzenie części miejsc postojowych na parkingu.

- Wystarczy na wjeździe na alejkę na poziomie +2 ustawić barierki, które uniemożliwią parkowanie w tej części parkingu. Kierowcy wjeżdżający przez podniesione szlabany od razu wjeżdżaliby na parkingi na górnych piętrach. Dzięki temu na ostatniej prostej przed szlabanami nie będą tworzyć się korki, bo nie będzie tam kierowców szukających miejsc postojowych ani zawracających na nawrotce przed szlabanami - uważa pan Michał.
Jak dodaje, problem najczęściej występuje głównie w sobotnie popołudnia, dlatego, aby zminimalizować straty finansowe wynikłe z wyłączenia miejsc postojowych, barierki miałyby się pojawiać na parkingu w ściśle określonych godzinach np. między 12 a 18.

- Forum musi wiedzieć o problemie, bo występuje zbyt często, by go zlekceważyć. Proponuję, by testowo wprowadzić go na jeden-dwa weekendy i zobaczyć, jakie przyniesie efekty - dodaje pan Michał.
Pomysł naszego czytelnika zakłada częściowe i czasowe wygrodzenie części parkingu, by na ostatniej prostej przed szlabanami nie kumulował się na niej ruch kierowców wyjeżdżających i poszukujących wolnych miejsc postojowych. Pomysł naszego czytelnika zakłada częściowe i czasowe wygrodzenie części parkingu, by na ostatniej prostej przed szlabanami nie kumulował się na niej ruch kierowców wyjeżdżających i poszukujących wolnych miejsc postojowych.

Forum Gdańsk: problem leży gdzie indziej



Przedstawiciele Forum Gdańsk rzeczywiście przyznają, że problemy z korkującym się w weekendy wyjazdem z centrum są im znane i dla kierowców mogą być dokuczliwe, ale nie zgadzają się, że wina leży po stronie niefortunnie zaprojektowanego parkingu.

Ich zdaniem wąskie gardło nie tworzy się przed szlabanami, lecz niżej - tuż przed sygnalizacją świetlną na wyjeździe na ul. 3 Maja, za co odpowiada już nie centrum, a Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Wskazują też na podejmowane działania, które mają zminimalizować uciążliwości dla klientów m.in. w czasie największego ruchu do pomocy kierowcom oddelegowani są pracownicy Forum Gdańsk, by informować o wolnych miejscach postojowych. Kierowcom udostępniana jest też dodatkowa przestrzeń na ostatnim, 6 poziomie, z którego na co dzień korzystają wyłącznie posiadacze karnetów parkingowych.

- Zdajemy sobie sprawę z uciążliwości, jakie sporadycznie występują na wyjeździe z naszego parkingu, ale ich przyczyną nie jest błąd w projekcie parkingu czy niewłaściwa organizacja ruchu, lecz sygnalizacja świetlna na wyjeździe na ul. 3 Maja. Współpracujemy w tym zakresie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, by ustawienia sygnalizacji były optymalne i pozwalały naszym klientom opuszczać parking bez konieczności stania w korkach. Trzeba jednak pamiętać, że na ul. 3 Maja poza ruchem samochodowym odbywa się też ruch tramwajów, pieszych i rowerzystów. Staramy się na bieżąco reagować na występujące problemy. W tym celu umożliwiamy "zapominalskim" kierowcom płatność za parkowanie przy samym szlabanie czy oddelegowujemy pracowników do kierowania ruchem i informowania kierowców o wolnych miejscach postojowych - poinformowało nas biuro prasowe Forum Gdańsk.
Może to dobry czas, by wreszcie miasto i zarządca galerii zrobili użytek ze znajdującego się tuż obok węzła komunikacyjnego Śródmieście? Może to dobry czas, by wreszcie miasto i zarządca galerii zrobili użytek ze znajdującego się tuż obok węzła komunikacyjnego Śródmieście?

Drogowcy: wydłużenie zielonego światła nic nie da



Wywołani do tablicy urzędnicy z GZDiZ odpierają te argumenty i mówią, że w sprawie wydłużenia zielonego światła nie da zrobić się nic więcej i przyznają wprost - wydłużenie zielonego światła dla klientów wyjeżdżających z parkingu nie przyniesie spodziewanych efektów.

- Na przedmiotowym skrzyżowaniu funkcjonuje, w zależności od dnia tygodnia oraz godzin, pięć programów sygnalizacji świetlnej. Wśród nich ten opracowany w grudniu 2019 r., który preferuje wyjazd z parkingu kubaturowego Forum Gdańsk. Długość światła zielonego w omawianym programie wynosi maks. 27 sek. Stanowi to prawie 30 proc. całego cyklu na skrzyżowaniu, co oznacza, że pozostałe relacje (biorąc pod uwagę konieczność zachowania czasów ewakuacji dla relacji kolizyjnych) otrzymują praktycznie niezbędne minimum. Program ten jest uruchamiany w układzie automatycznym od poniedziałku do piątku w godzinach 18:15 - 22 oraz w każdy weekend w godzinach 7-22. Liczne analizy i obserwacje ruchu wykazały, że parametry przedmiotowego programu są optymalne i każde dalsze wydłużenie światła zielonego dla wyjazdu z parkingu nie przyniesie znacznej poprawy warunków ruchu. Wynika to między innymi z parametrów technicznych samego wyjazdu z parkingu Forum Gdańsk, jak również zwiększania się odległości między pojazdami wraz ze wzrostem długości nadawania światła zielonego. Średnio, w czasie pierwszych 10 sek. światła zielonego wyjeżdża dwukrotnie więcej pojazdów niż podczas kolejnych 10 sek. Tym samym dalsze wydłużanie światła zielonego na wylocie z parkingu Forum staje się nieefektywne - mówi Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu drogowego Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jednocześnie urzędnicy przyznają, że w ostatnim czasie problem z wyjazdem z Forum Gdańsk mógł się nasilić w związku z budową naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Obecnie w zakresie sygnalizacji na ul. 3 Maja funkcjonuje tymczasowa organizacja ruchu. I choć długość cyklu świateł została tu wydłużona, to dodatkowy czas przeznaczony został dla jezdni ul. 3 Maja.

- Powodem tych zmian jest zminimalizowanie zatorów w tej części miasta, które powstawać będą w czasie zawężonego przekroju jezdni ul. Wały Jagiellońskie, w czasie budowy wspomnianego przejścia. Po zakończeniu inwestycji zostaną przywrócone docelowe programy sygnalizacji świetlnej - dodaje Krasowski.

Komunikacja alternatywą?



Forum Gdańsk znajduje się w ścisłym centrum Gdańska. Jest oplecione wieloma liniami autobusowymi i tramwajowymi. Przez jego wnętrze przebiega linia Szybkiej Kolei Miejskiej, a przystanek Śródmieście od wejścia do sklepu dzieli kilka minut spaceru. Do samej galerii przylega też ogromny węzeł autobusowo-tramwajowy, z którego ani samo centrum, ani miasto nie potrafi (nie chce? nie umie?) zrobić pożytku np. uruchamiając w weekendy specjalną linię autobusową dowożącą klientów praktycznie pod same drzwi centrum handlowego. Może to jest najlepsza alternatywa dla samochodów i recepta na korki, jakie się tam tworzą?

Miejsca

Opinie (259) 7 zablokowanych

  • Opłaty za wjazd do miasta (16)

    Za wjazd do miasta powinny być pobierane opłaty. Nie rozwiązałby to w pełni problemów związanych z korkami ale na pewno w znaczny sposób by je ograniczyło.

    • 16 15

    • (13)

      A czy wjazdy do Straszyna , Banina czy Miszewa też powinny być płatne ?

      • 11 0

      • (4)

        Jeśli lokalny samorząd tak zadecyduje to tak

        • 1 3

        • (3)

          ale jak ty uważasz?

          • 3 0

          • (2)

            Kwestia wprowadzenia takich opłat powinna leżeć w gestii władz samorządowych, które najlepiej wiedzą, czy ruch uliczny jest na tyle wysoki, aby wprowadzać takie opłaty. W dalszej perspektywie powinno się dążyć do "urynkowienia" korzystania z dróg. Tak jak wchodząc do autobusu płacę za bilet, tak jadąc samochodem płacę za korzystanie z drogi.

            • 1 3

            • (1)

              no i dzisiaj płacimy za drogi np. jest to składowa wkalkulowana w cenę paliwa, kiedyś lata temu to był odrębny podatek, uwielbiam takich ignorantów.....to może ze 3 podatki do masła jeszcze dołóżmy

              • 3 1

              • Ten "podatek drogowy" idzie do wspólnego worka o nazwie budżet państwa, a nie na jakiś budżet drogowy. Warto też zaznaczyć, że nawet jeśli przyjmiemy, że te podatki wliczane w cenę paliwa idą tylko na utrzymanie dróg to nie kompensują one ich utrzymania, a samorządy terytorialne muszą się opierać na subwencji, która i tak na to nie starcza i muszą do "interesu" dokładać.

                • 0 0

      • Oczywiście (4)

        Mieszkam we Wrzeszczu i raz na kilka lat mogę zapłacić za wjazd do Straszyna czy Miszewa.

        Dlatego lepiej martw się o siebie, bo codziennie wjeżdżasz do Gdańska

        • 1 6

        • Rzeczywiście jestem codziennie w Gdańsku bo tu jem mieszkam i śpię .

          • 2 1

        • (1)

          Chyba słabo z wyobraźnią ,to co proponujesz to opłata obowiązywałaby w każdej miejscowości przez którą byś przejeżdżał bo dlaczego nie .Oj by się działo

          • 3 0

          • Nie ma problemu. Jeżdżę głównie A i S.

            • 0 0

        • Czy wy normalni jesteście?

          Tak samo jak ci przy korytach wszystko regulują dodatkowymi opłatami karami naliczeniami. Buraki tak mają

          • 0 1

      • Tutaj jest mowa o dużym mieście (2)

        A nie o miasteczku, a to duża różnica. Małe by padły z głodu bo kto normalny by tam jechał.

        • 2 2

        • (1)

          Mieszkam w małej miejscowości i nie chcę żebyś ty ją rozjeżdżał a rozjeżdżacie , skoro ja mam płacić bo powoduję utrudnienia dla Ciebie w dużym mieście nie widzę powodu dlaczego Ty byś nie miał płacić przyjeżdżając do mojego miasteczka.

          • 2 0

          • Spoko prędzej przejedzie mnie na przejściu pijana zakonnica w ciąży niż wjadę do twojej wioski

            • 0 0

    • (1)

      Śmieszą mnie takie opinie chcemy się równać do Rzymu itp tylko drogi autorze pomysłu dotyczącego wprowadzenia opłat co w zamian ? W Gdańsku nie ma komunikacji miejskiej z prawdziwego zdarzenia, nie ma parkingów z których przechodzisz 3 kroki i jesteś w metrze, tramwaju itp., a za bilet płacisz symbolicznie właśnie dlatego, że zrezygnowałeś z wjazdu autem do centrum na rzecz komunikacji miejskiej. Że też ciągle jest tendencja do wybiórczego stosowania pewnych rozwiązań. U nas po staremu.wciąż się leje beton, ale na Hucisku posadzili kilka drzew, wciąż tragiczna komunikacja miejska, ale zwęża się jezdnię i dorabia przejść naziemnych itd . To miasto już ma zadyszkę, a pomysłu na racjonalne zarządzanie chyba brak

      • 4 1

      • Budowa przejść podziemnych i kładek nie jest rozwiązaniem problemu. Zgadzam się, że wprowadzenie opłat musi być poprzedzone budową parkingów P+R ale takowe już istnieją m.in. przy stacji PKM Rębiechowo, PKM Matarnia, przy Ergo Arenie. Brakuje takowych od strony Pruszcza Gdańskiego. Oczywiście trzeba też przeprowadzić audyt układu komunikacji miejskiej i powierzyć wykonanie go od nowa niezależnej instytucji, która wykona tego w oderwaniu od zapotrzebowań politycznych lecz w oparciu o dane. Niemniej jednak jest to kierunek, do którego trzeba dążyć.

        • 0 1

  • Cały projekt Forum to jakaś porażka

    windą można tylko na 2-gie piętro potem na kadym piętrze szukanie gdzie są schody prowadzące tylko 1 poziom niżej. Masakra

    • 7 1

  • Lockdown

    To najlepszy sposób

    • 3 0

  • realista

    Podnieść opłaty i kazać płacić tym co parkują za darmo z urzędów !!!

    • 2 1

  • zlikwidowac to badziewie forum bedzie draznosc ulic i strumyka

    • 4 0

  • Mam rozwiązanie

    Do Forum jeździć zbiorkomem.

    Dziękuję!

    • 0 1

  • yeck (1)

    1 tysiac samochodow jeden wyjazd chore kto to projektowal

    • 4 0

    • Liczyli na Pruszczan i innych z autobusów

      • 1 0

  • inna głupotą jest że do tego centrum nie da się wjechać i wyjechać z tej drogi co przebiega pod nim

    • 0 0

  • Ta galeria to od początku jedna wielka fucha za dobrą łapówę!

    Na tak duży parking ze względów bezpieczeństwa muszą być co najmniej 3 niezależne wjazdy i wyjazdy.

    • 4 0

  • Po prostu tam nie parkować.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane