• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak odkorkować parking Forum Gdańsk?

Maciej Korolczuk
12 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Aby wyjechać z parkingu, kierowcy w korku tracą nawet po kilkadziesiąt minut.
  • Problemy z wyjazdem z parkingu Forum Gdańsk powtarzają się głównie w soboty.
  • W czasie najbardziej uciążliwych korków ruchem na parkingu kierują ochraniarze informując kierowców o wolnych miejscach postojowych.

Czasowe wygrodzenie części miejsc postojowych może zapobiec powtarzającym się w weekendy korkom na wyjeździe z parkingu Forum Gdańsk - uważa nasz czytelnik. Przedstawiciele centrum handlowego zdają sobie sprawę z problemów z wyjazdem, ale tłumaczą, że kłopotem jest sygnalizacja świetlna, za którą odpowiada Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Urzędnicy wyjaśniają, że zielone światło już teraz świeci się tam bardzo długo i jego dalsze wydłużanie będzie nieefektywne.



Jak rozwiązać problem z korkami na wyjeździe z parkingu Forum Gdańsk?

Forum Gdańsk dysponuje wielopoziomowym parkingiem, na którym jednocześnie może parkować ok. 1 tys. aut. Lokalizacja i dostępność miejsc postojowych i ich relatywnie niska cena sprawiają, że klienci i turyści chętnie odwiedzają centrum przyjeżdżając do niego własnym autem.

Pierwsza godzina postoju w Forum Gdańsk jest darmowa. Druga i każda kolejna kosztuje zaledwie 4 zł.

W efekcie - zwłaszcza w soboty - na wyjeździe z parkingu tworzą się gigantyczne korki. W ostatnich kilku tygodniach na ten problem uwagę zwracali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Tak było w:



Do dyspozycji kierowców pozostają cztery poziomy parkingu - od drugiego do piątego. W wyjątkowych sytuacjach operator otwiera też szósty poziom, z którego na co dzień korzystają posiadacze karnetów. Do dyspozycji kierowców pozostają cztery poziomy parkingu - od drugiego do piątego. W wyjątkowych sytuacjach operator otwiera też szósty poziom, z którego na co dzień korzystają posiadacze karnetów.

W czym problem?



Problematyczna jest ostatnia prosta przed wyjazdem z centrum. Przed szlabanami kumuluje się bowiem ruch wyjeżdżających klientów z samego centrum, kierowców wyjeżdżających z miejsc postojowych po obu stronach alejki prowadzącej do szlabanów, a także osób poszukujących wolnego miejsca postojowego i korzystających z nawrotki znajdującej się tuż przed szlabanami.

W efekcie pozostali kierowcy, zmierzający do tego samego wyjazdu, stoją w gigantycznym korku także na wyższych poziomach, tracąc w ten sposób nawet kilkadziesiąt minut. Nasi czytelnicy w komentarzach zwracają uwagę, że jest to nie tylko uciążliwe, ale też niebezpieczne, bo w razie zagrożenia, pożaru czy nagłej konieczności ewakuacji na parkingu może dojść do paraliżu i paniki.

Dodają, że na innych parkingach wjazdy i wyjazdy są od siebie odseparowane i kierowcy wjeżdżając i wyjeżdżając z centrum - dosłownie - nie wchodzą, czy raczej nie wjeżdżają sobie w drogę.

Wąskie gardło tworzy się w pobliżu szlabanów, gdzie kumuluje się ruch wjeżdżających i wyjeżdżających z Forum Gdańsk. Wąskie gardło tworzy się w pobliżu szlabanów, gdzie kumuluje się ruch wjeżdżających i wyjeżdżających z Forum Gdańsk.

Czytelnik: wystarczy ustawić barierki



Pomysł rozwiązania problemu z korkującym się wyjazdem podsunął nasz czytelnik. Jego zdaniem w upłynnieniu ruchu na ostatniej prostej przed szlabanami pomóc może wygrodzenie części miejsc postojowych na parkingu.

- Wystarczy na wjeździe na alejkę na poziomie +2 ustawić barierki, które uniemożliwią parkowanie w tej części parkingu. Kierowcy wjeżdżający przez podniesione szlabany od razu wjeżdżaliby na parkingi na górnych piętrach. Dzięki temu na ostatniej prostej przed szlabanami nie będą tworzyć się korki, bo nie będzie tam kierowców szukających miejsc postojowych ani zawracających na nawrotce przed szlabanami - uważa pan Michał.
Jak dodaje, problem najczęściej występuje głównie w sobotnie popołudnia, dlatego, aby zminimalizować straty finansowe wynikłe z wyłączenia miejsc postojowych, barierki miałyby się pojawiać na parkingu w ściśle określonych godzinach np. między 12 a 18.

- Forum musi wiedzieć o problemie, bo występuje zbyt często, by go zlekceważyć. Proponuję, by testowo wprowadzić go na jeden-dwa weekendy i zobaczyć, jakie przyniesie efekty - dodaje pan Michał.
Pomysł naszego czytelnika zakłada częściowe i czasowe wygrodzenie części parkingu, by na ostatniej prostej przed szlabanami nie kumulował się na niej ruch kierowców wyjeżdżających i poszukujących wolnych miejsc postojowych. Pomysł naszego czytelnika zakłada częściowe i czasowe wygrodzenie części parkingu, by na ostatniej prostej przed szlabanami nie kumulował się na niej ruch kierowców wyjeżdżających i poszukujących wolnych miejsc postojowych.

Forum Gdańsk: problem leży gdzie indziej



Przedstawiciele Forum Gdańsk rzeczywiście przyznają, że problemy z korkującym się w weekendy wyjazdem z centrum są im znane i dla kierowców mogą być dokuczliwe, ale nie zgadzają się, że wina leży po stronie niefortunnie zaprojektowanego parkingu.

Ich zdaniem wąskie gardło nie tworzy się przed szlabanami, lecz niżej - tuż przed sygnalizacją świetlną na wyjeździe na ul. 3 Maja, za co odpowiada już nie centrum, a Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Wskazują też na podejmowane działania, które mają zminimalizować uciążliwości dla klientów m.in. w czasie największego ruchu do pomocy kierowcom oddelegowani są pracownicy Forum Gdańsk, by informować o wolnych miejscach postojowych. Kierowcom udostępniana jest też dodatkowa przestrzeń na ostatnim, 6 poziomie, z którego na co dzień korzystają wyłącznie posiadacze karnetów parkingowych.

- Zdajemy sobie sprawę z uciążliwości, jakie sporadycznie występują na wyjeździe z naszego parkingu, ale ich przyczyną nie jest błąd w projekcie parkingu czy niewłaściwa organizacja ruchu, lecz sygnalizacja świetlna na wyjeździe na ul. 3 Maja. Współpracujemy w tym zakresie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, by ustawienia sygnalizacji były optymalne i pozwalały naszym klientom opuszczać parking bez konieczności stania w korkach. Trzeba jednak pamiętać, że na ul. 3 Maja poza ruchem samochodowym odbywa się też ruch tramwajów, pieszych i rowerzystów. Staramy się na bieżąco reagować na występujące problemy. W tym celu umożliwiamy "zapominalskim" kierowcom płatność za parkowanie przy samym szlabanie czy oddelegowujemy pracowników do kierowania ruchem i informowania kierowców o wolnych miejscach postojowych - poinformowało nas biuro prasowe Forum Gdańsk.
Może to dobry czas, by wreszcie miasto i zarządca galerii zrobili użytek ze znajdującego się tuż obok węzła komunikacyjnego Śródmieście? Może to dobry czas, by wreszcie miasto i zarządca galerii zrobili użytek ze znajdującego się tuż obok węzła komunikacyjnego Śródmieście?

Drogowcy: wydłużenie zielonego światła nic nie da



Wywołani do tablicy urzędnicy z GZDiZ odpierają te argumenty i mówią, że w sprawie wydłużenia zielonego światła nie da zrobić się nic więcej i przyznają wprost - wydłużenie zielonego światła dla klientów wyjeżdżających z parkingu nie przyniesie spodziewanych efektów.

- Na przedmiotowym skrzyżowaniu funkcjonuje, w zależności od dnia tygodnia oraz godzin, pięć programów sygnalizacji świetlnej. Wśród nich ten opracowany w grudniu 2019 r., który preferuje wyjazd z parkingu kubaturowego Forum Gdańsk. Długość światła zielonego w omawianym programie wynosi maks. 27 sek. Stanowi to prawie 30 proc. całego cyklu na skrzyżowaniu, co oznacza, że pozostałe relacje (biorąc pod uwagę konieczność zachowania czasów ewakuacji dla relacji kolizyjnych) otrzymują praktycznie niezbędne minimum. Program ten jest uruchamiany w układzie automatycznym od poniedziałku do piątku w godzinach 18:15 - 22 oraz w każdy weekend w godzinach 7-22. Liczne analizy i obserwacje ruchu wykazały, że parametry przedmiotowego programu są optymalne i każde dalsze wydłużenie światła zielonego dla wyjazdu z parkingu nie przyniesie znacznej poprawy warunków ruchu. Wynika to między innymi z parametrów technicznych samego wyjazdu z parkingu Forum Gdańsk, jak również zwiększania się odległości między pojazdami wraz ze wzrostem długości nadawania światła zielonego. Średnio, w czasie pierwszych 10 sek. światła zielonego wyjeżdża dwukrotnie więcej pojazdów niż podczas kolejnych 10 sek. Tym samym dalsze wydłużanie światła zielonego na wylocie z parkingu Forum staje się nieefektywne - mówi Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu drogowego Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jednocześnie urzędnicy przyznają, że w ostatnim czasie problem z wyjazdem z Forum Gdańsk mógł się nasilić w związku z budową naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Obecnie w zakresie sygnalizacji na ul. 3 Maja funkcjonuje tymczasowa organizacja ruchu. I choć długość cyklu świateł została tu wydłużona, to dodatkowy czas przeznaczony został dla jezdni ul. 3 Maja.

- Powodem tych zmian jest zminimalizowanie zatorów w tej części miasta, które powstawać będą w czasie zawężonego przekroju jezdni ul. Wały Jagiellońskie, w czasie budowy wspomnianego przejścia. Po zakończeniu inwestycji zostaną przywrócone docelowe programy sygnalizacji świetlnej - dodaje Krasowski.

Komunikacja alternatywą?



Forum Gdańsk znajduje się w ścisłym centrum Gdańska. Jest oplecione wieloma liniami autobusowymi i tramwajowymi. Przez jego wnętrze przebiega linia Szybkiej Kolei Miejskiej, a przystanek Śródmieście od wejścia do sklepu dzieli kilka minut spaceru. Do samej galerii przylega też ogromny węzeł autobusowo-tramwajowy, z którego ani samo centrum, ani miasto nie potrafi (nie chce? nie umie?) zrobić pożytku np. uruchamiając w weekendy specjalną linię autobusową dowożącą klientów praktycznie pod same drzwi centrum handlowego. Może to jest najlepsza alternatywa dla samochodów i recepta na korki, jakie się tam tworzą?

Miejsca

Opinie (259) 7 zablokowanych

  • A co z Hallera??!!! (1)

    Zamknęli skręt w prawo !!! 14 -17 dramat, żeby ta m przejechać. Dlaczego zamknęli skręt w prawo, jak wszystko dobrze funkcjonowało???

    • 2 1

    • Jakie Hallera, człowieku, to jest artykuł o innej części miasta

      • 1 1

  • Mission Imposible

    Teraz to tylko można próbować zminimalizować negatywne skutki projektu.
    prawda jest taka: trzeba było odpowiednio zaprojektować ciągi komunikacyjne jak chociażby w Galerii Bałtyckiej ale trzeba było to zrobić przy projektowaniu. same światła nie powodują zatorów. a jeśli cokolwiek zmieniać w sygnalizacji to należy brać przykład ze wspomnianej Galerii Bałtyckiej gdzie są cykle krótkie i częste .
    niestety, inwestor tu się nie popisał. a przypominam że to PPP w którym udział bierze Miasto Gdańsk.

    • 2 0

  • Bo posiadacz samochodu musi wjechać na parking Forum, musi być na 1-szyn pietrze i najlepiej na przeciw drzwi wejściowych.. (1)

    A ja parkuje na Targu Węglowym, mały spacerek robi mi dobrze, nie mam problemu ani z wjazdem ani wyjazdem .. Trzeba chcieć ruszyć D

    • 4 2

    • Tam jest drożej

      Weekendy powinny być darmowe, to by rozwiazało problem.

      • 1 0

  • bzdury

    Przecież władze miasta wręcz chwaliły się, że Forum będzie jednocześnie olbrzymim parkingiem dla turystów i mieszkańców, którzy mają sprawy w centrum. A w centrum są szpitale, sądy, Urząd Miasta itp. A miejsc parkingowych w zasadzie brak. Targ Węglowy wyłączany miesiącami z uwagi na imprezy. Urząd miasta czy szpitale praktycznie nie mają parkingu. A forum parking jest całodobowy.
    Komunikacja miejska zaś jest tragiczna i polegać na niej nie można. Oszołomom typu rowerzyści proponuje wieźć chorego rowerem. Może pokumają?

    • 4 0

  • Wielkie zdziwienie po raz wtóry (1)

    A jakież to nasi wspaniali drogowcy mieli modele natężenia ruchu i czemu się dziwią? Ulokowanie przeskalowanego obiektu handlowego z jednym wjazdem/wyjazdem (jakie to znamienne w Gdańsku) i pierdo|ety o separacji i kanalizowaniu ruchu, a efekt zawsze ten sam.
    Gdyby kwartał został zagospodarowany zgodnie z obietnicami czyli jako kwartały miejskiej zabudowy to problemu by nie było.

    • 6 0

    • Otóż to!

      • 1 0

  • Pomysł ze szlabanem jest dobry, ale tylko gdy parking +2 jest już pełny (2)

    i z tego co widziałem to ten sposób już jest czasem stosowany przez Forum Gdańsk. W przeciwnym razie (gdyby parking +2 był na stałe zamknięty) to stracilibyśmy miejsca parkingowe i przenieśli korek na +3

    • 15 2

    • Poziom +2 jest w zasadzie pełen cały czas, bo każdy w pierwszej kolejności chce tam parkować. Szlaban byłby tylko częściowym rozwiązaniem, bo- oprócz zbyt małej częstotliwości zielonego światła na wyjeździe (która to częstotliwość, a nie długość światła zielonego, poprawiła by sytuację, zgodnie z tym, co pisze pan Robert Krasowski), problemem jest wąskie gardło w postaci tego najniższego piętra, które można by poszerzyć właśnie wprowadzając ruch na obu nitkach w kierunku wyjazdu, poświęcając 4 miejsca parkingowe od strony szlabanów na połączenie nitki północnej z wyjazdami, oraz łącząc ją z wjazdem na wyższe piętra. To wąskie gardło tworzy się nie tylko przez samochody, które uparcie próbują zaparkować na najniższym piętrze i- manewrując- tamują ruch do wyjazdu, jak również- już zaparkowane i próbujące wyjechać z miejsca parkingowego, również tamując ruch, ale też przez wzmożony ruch pieszych, który wynika z obecności głównego wejścia i przejścia od niego wychodzącego przez jedyną nitkę wyjazdową. Samochody muszą nieraz zatrzymywać się na kilkanaście/kilkadziesiąt sekund, żeby przepuścić pieszych, a to w zupełności wystarczy, aby zatrzymać ruch do samej góry parkingu. Dodatkowo ruch pieszych generują też osoby kierowane przez ochronę na drugą stronę, do klatki schodowej, co jeszcze bardziej tamuje ruch samochodów.

      • 1 0

    • Odwrócenie ruchu na północnej nitce zwiększyło by dwukrotnie przepustowość na tym newralgicznym piętrze, a w efekcie na całym parkingu.

      • 1 0

  • Nie miałem tego problemu, nie byłem w forum...

    • 4 0

  • Problem można zlikwidować tylko tak , żeby szlachta przyjeżdżająca w soboty , stojąca 2-3h zanim dojada do środmieścia , zaakceptowała że nie zaparkuja na 2 poziomie głownym tylko wyżej i nic im sie nie stanie. Czasem ludzie robią po 3-4-5 kółek na 2poziomie mimo ze juz dawno zaparkowaliby na najwyzszym i z niego zjechali. Oczywiscie 50% to SUVy z jedna osoba w srodku xD

    • 1 1

  • Rozwiązanie jest proste - rondo. (1)

    Wystarczy przy wyjeździe z parkingu, na skrzyżowaniu 3 maja z Rogaczewskiego zrobić rondo turbinowe (wyspa centralna już jest), które zwiększy przepustowość i płynność i dodać zieloną strzałkę/bezkolizyjny prawoskręt z pasem rozbiegowym na AK w górę od strony 3-maja, żeby nie blokowało się tamto skrzyżowanie. It's so simple.

    • 0 3

    • Na ten prawoskręt do forum bedzie tyle ludzi ze to rondo bedzie zablokowane na jednym łuku w piatki i soboty i nikt juz nigdzie nie pojedzie xD

      • 1 0

  • Zburzyć forum

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane