• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach

Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia
28 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.



Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno

Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.

Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:

"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."

Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.

Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.

Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.

Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:

1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.

2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.

Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • Gdańsk

    nie wiem jak jest w Gdynia ale w gdańskiej komunikacji miejskiej nie da się wytrzymać ogrzewanie bucha na maksa i jest jak w saunie. Wolę zdecydowanie chłodniej niż to co nam serwują.

    • 21 4

  • A dajcie spokój z tym ogrzewaniem.

    Jak raz zaczęli grzać to trzeba było pootwierać okna, by schłodzić pojazd. Ogrzewanie autobusów do 20 stopni to porażka - wchodzi się z mrozu do gorącego pojazdu w zimowych ciuchach i po paru minutach się z człowieka leje. Niech lepiej nie grzeją, a po prostu nie wpuszczają do środka zimna. Jak w pojeździe będzie 10 stopni przy zewnętrznej temperaturze -5 to będzie OK.

    • 19 1

  • Napiszcie o gdańskich tramwajach. W Pesach +30, a w Dortmundach na liniach 3 i 8 mróz.

    • 10 1

  • Kurczę, żeby tak wyglądała KM w Gdańsku

    ZTM Gdańsk - patrz i ucz się od najlepszych ;)

    • 10 6

  • tłumaczenia bzdurne jak twarz rzecznika (5)

    Skoro autobus stoi w nocy i rano nie jest w stanie nagrzac sie do wymaganej temperatury na odcinku zajezdnia przystanek, to autobus ten powinien byc odpalany godzine przed wyjazdem z bazy i nagrzany podjechac po pasazerow i w D. mam tu jakies gadki ekilogiczno ekonomiczne. Pasazer mial racje autobus na pewno przez 3km nie rozgrzewal sie do wymaganego minimum.

    • 8 35

    • przecież wykazali że się nagrzał (3)

      • 6 2

      • nie wykazali (2)

        napisali , że w tych dniach
        a nie, że na pierwszym przystanku.
        Bardzo sprytne wywinięcie się od odpowiedzi.

        Nie napisali też, czy ten nawiew czasem naprawdę nie wieje zimnym
        podczas tzw. nagrzewania się.

        Sam pamiętam lata temu, że autobus wiał zimnym
        co było gorsze niżby w ogóle nie wiał.

        • 3 0

        • Czytanie ze zrozumieniem się kłania (1)

          "w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24"

          A jak wieje powietrzem o temp. powiedzmy 20 stopni, to ty mając temp. 36.6 odczuwasz to jako zimno, a pojazd się mimo to nagrzewa

          • 2 3

          • ok, nie widziałem tego fragmentu ale to jeszcze nie wszystko

            odwołując isę do twojego argumentu ale odwrotnie,
            jeśłi jest -5 a wiejesz powietrzem -3 to powinno ci być cieplej stosując twoją logikę.

            Chcę ci powiedzieć, że twoja logika robija się o prawa fizyki,
            powietrze zawiera wilgoć, następuje parowanie na powierzchni skóry,
            nawet jeśłi powietrze będzie cieplejsze (ale za mało ciepłe)
            będziesz czuł zimno i to będzie prawdziwe zimno wynikające z praw fizyki.

            proszę nie stosować pseudoporównań i pseudologiki
            tam gdzie ona nie ma zastosowań,
            dodam, że przeważnie nigdzie nie ma zastosowań
            jak się chłopski rozum przykąłda do skomplikowanych zjawisk

            • 0 0

    • co jest z ogrzewaniem w autobusach gdynskich

      silnik pracujacy powyzej 1 min.kara placisz za nia kolego czy kolezanko

      • 1 0

  • Zaorał... (1)

    ...niezadowolonego klienta :) Brawo Marcin

    • 11 3

    • nie zaorał, na nic nie odpowiedział

      wczytaj się dokładnie co powiedział ten rzecznik,
      wymijająco odpowiedział, rzucił garść wymijających faktów,
      nie napisał o temperaturze na pierwszym przystanku
      i czy autobus wieje zimnym powietrzem

      • 3 3

  • Gdzie Ci mężczyźni? (1)

    Panie Marcinie może ciepłe zimowe spodnie Pan ubierze, zamiast rurek, to nie będzie problemu z temperaturą w autobusie!

    • 28 2

    • Przecież są. Prawdziwi drwale w rurkach i rajbanikach.

      • 3 0

  • Ogrzewanie,klimatyzacja a BUSY (3)

    Ja całkowicie rozumiem frustrację Pana Marcina , nie raz przeżywam to samo w kumunikacji miejskiej w Gdańsku , jeśli na zewnątrz jest temp na plusie lub bliska zeru to można normalnie pojechać , jest zwyczajnie normalnie , jednak jeśli na zewnątrz jest mróz -5, -10 , lub niżej to stercząc na przystanku i wyczekując na busa naturalnie człowiek chce się zagrzać , i niestety muszę stwierdzić na swoim osobistym przypadku a podróżuje liniami 157 i 167 że z czymś takim jak za dużo ogrzewanie to się absolutnie nie spotkałem , w linii 157 w środku raz było tak zimno że leciała para z ust , fotele były tak zimne że aż zgroza było usiąść a wysiadając z tego busa nie czułem palców u nóg. Co do linii 167 miałem ostatnio fajna sytuacją , taką w nawiązaniu do "ciepłego guzika" i trzymania ciepła w busach, wsiadam rano w niedzielę 1-szym busem 4.45 z PKSU , na dworze mróz , więc wsiada się do busa i co robi kierowca ? otwiera drzwi dla pasażerów , ok! I co robi dalej ? Trzyma je przez minute ponad otwarte (nikt nie wsiada ani nie wysiada) i nie czuje sie w ten sposób żadnej różnicy czy sie jest na zewnąrz lub do wewnątrz, pytanie po co to robi ? W jakim celu ? To samo kilkukrotnie zdarzyło mi się w styczniu i grudniu w 157 . ZKM co to jest za metoda aby trzymać uciekające ciepło przez otwarte wszystkie drzwi w busie ? Jakaś nowoczesna technika grzewcza ? Proszę o wyjaśnienia bo jestem mega ciekaw.

    • 8 4

    • Tomaszu, (1)

      ilu pasażerów komunikacji miejskiej, tyle samo opinii. Ty sobie życzysz, żeby na przystanku drzwi zamykać, a ja byłam świadkiem jak pasażer, nie przebierając w słowach, opierniczył motorniczego w tramwaju, za to, że ten stojąc na przystanku (czekając na zielone światło) miał czelność drzwi zamknąć i pasażer nie wiedział czy biec do tramwaju, czy sobie podarować, bo jak drzwi byłyby otwarte, to wiedziałby, że tramwaj na niego czeka. Tłumaczenie motorniczego, że drzwi zamyka, bo jest włączona klimatyzacja (to akurat było lato, ale tu bez znaczenia, bo latem chcemy chłodniej w środku, a zimą oczywiście odwrotnie), a odjedzie wg rozkładu i wtedy kiedy światła mu na to pozwolą, na niewiele się zdało. Pan dobitnie sobie życzył, żeby pojazdy komunikacji miejskiej drzwi zamykały dopiero przed odjazdem, a wzburzony był bardzo i zapewne skargę do ZTM-u wyskrobał, co zostało uwzględnione, może uregulowane jakimś przepisem, a jak nie to podjęto decyzję na zasadzie: klient nasz pan. No i dlatego teraz Ty (zimą) marzniesz przy otwartych drzwiach autobusu.

      • 0 1

      • zadziwia mnie, że wierzysz w reakcję na skargi pasażerów- nie ma takiego czynnika działania w ZTM

        • 0 0

    • A ja zauważyłem taka oto sytuacje na dworze mróz 3 osoby na przystanku przyjeżdża autobus i każda tych 3 osób idzie do innych drzwi co ty na to ?

      • 0 0

  • sauna w MZK (1)

    kierowcy (wielu) serwuje saunę, ale nie tylko. Niektórzy z nich prowadzą misję nawracającą lud na religię jedynie słuszną. Zmuszanie pasażerów do słuchania mszy i innych nabożeństw bardzo głośno oto misja kierowców MZK

    • 3 6

    • to chyba jakiś ponury żart

      • 2 0

  • czy ogrzewanie w autobusie to jedna farelka? (1)

    jakoś nie przemawia do mnie, ze przez 5-10 minut (3,5km) nie da się podnieść temperatury do 10 stopni

    z drugiej strony rzecznik twierdzi, ze 10 stopni było - a to dla nich jest wystarczające - więc nie wiem do czego niby się odnosi

    gabaryt pomieszczenia pokoju (autobus) można ogrzać w ciągu paru minut, no chyba że ustawi się ogrzewanie na MINIMUM - to wtedy ogrzanie tej samej kubatury zajmie parę godzin

    • 3 13

    • czy ogrzewanie w autobusie to jedyna farelka

      te pare twoich minut to se mozesz przy starszych autobusach w gacie wlozyc ,nowe jak najbardziej ok

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbywał się słynny rajd Wrak Race?

 

Najczęściej czytane