• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach

Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia
28 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.



Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno

Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.

Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:

"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."

Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.

Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.

Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.

Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:

1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.

2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.

Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • MZK na swoich stronach chwali się że Mercedes O530G C2
    UKŁAD OGRZEWANIA

    - System ogrzewania przedziału pasażerskiego Ogrzewanie zapewnia utrzymanie temp. w granicach od + 10 do +15 C przy temperaturze zewnętrznej 15 C,
    - Jedno urządzenie dodatkowe podgrzewania cieczy o mocy 35 kW (SPHEROS Thermo 350)
    - Rury grzewcze z miedzi, termoizolowane.

    więc dalsze tłumaczenie niezbyt pasuje , że jeszcze się nie nagrzał , że przejechał tylko 3,5 km itp itd

    Kierowca ma
    Wentylacja wymuszona: klimatyzacja kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej, wentylatory wyciągowe z filtrem powietrza na dolocie. Więc cóż ma się troszczyć o pasażerów

    • 0 0

  • (1)

    Podziwiamy jak ten Gromadzki zorganizował pracowników , wszyscy wiedza gdzie postawić plusa, gdzie minusa, pewnie było szkolenie

    • 6 6

    • jasne:)

      naprawdę wydaje ci się, że ludzie nie mają innych celów w życiu niż łapanie tutaj plusów :)...
      no to trochę taka biedota mentalna z ciebie....

      • 1 2

  • A ja w Gdańsku jeżdżę tramwajami PESA (1)

    Pojazdy są przegrzane. Jest za gorąco. A motorniczy nie ma na to wpływu.
    Mówi, że ogrzewaniem zarządza komputer.
    Staję przy drzwiach i na każdym przystanku łykam trochę świeżego powietrza.

    • 1 0

    • Rozrpnik sie i po sprawie !!!

      • 0 1

  • Wyjście z sytuacji jest jedno, jak się komuś nie podoba to niech jeździ własnym autem i nie narzeka. Wtedy ogrzewanie można włączyć nawet + 30 st. i grzać się we własnym sosie, a zanim się dojedzie do pracy szare komórki się zetną :)

    • 1 2

  • ciepło (1)

    kupujesz bilet i wymagasz ciepła w autobusach.Na lini 173 w godzinach wczesno porannych nie ma z tym problemu w autobusie jest cieplutko.

    • 1 0

    • ble ble

      kupujesz bilet na przejazd ,a jak chcesz grzać dooopsko to se kup węgiel

      • 0 0

  • Pan pewnie mial spiecie w inkubatorze albo starty wlazil mu do wanny podczas kapieli i tak mu zostalo wiecznie niezadowolony melepeta ktoremu przeszkadza wszystko w zyciu :/

    • 2 2

  • Ciepły przycisk - bez sensu i utrudnianie życia pasażerom

    I tak najczęściej otwierane są środkowe i ostatnie drzwi nawet jak wsiada/wysiada tylko 2 pasażerów. Ludzie zapominają , że trzeba samemu otworzyć drzwi. Lub nie chcą tego robić i czekają aż drzwi same się otworzą. Od odrobiny zimna w autobusie jeszcze nikt nie umarł, a przegrzanie jest bardziej niebezpieczne, co właśnie teraz ma miejsce w pojazdach bardzo często. Wolałam stare zasady, że to kierowca otwierał mi drzwi i nie musiałam o tym pamiętać.

    • 3 2

  • Dla zmarźluchów

    Propozycja zmiany godzin pracy zamiast jechać rano to może lepiej pracę w sezonie zimowym podjąć w południe to będzie cieplej

    • 0 0

  • Ciepły ziomek

    Obłóż sie termoforami to będzie ci ciepło.Co za gość.Wstyd facetom przynosisz.Jak ci zimno to idz do wojska tam ci dogrzeja organizm.

    • 0 0

  • ble ble

    mrozów nie ma a tu kolejny nawiedzony społeczniak który chce zaistnieć tacy kiedyś donosili Hitlerowi i Stalinowi - Gdynia to miasto kolaborantów

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane