• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Michał Jelionek
27 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak w naszym kraju jest obowiązkowa. Trzeba przyznać, że od tego czasu zaobserwowaliśmy sporą poprawę w tym temacie. Jest nieźle, ale może być zdecydowanie lepiej, bo wciąż wielu kierowców popełnia proste błędy, które wpływają na efektywność suwaka.



Czy po wejściu w życie obowiązkowej jazdy na suwak zaobserwowałe(a)ś poprawę w tym temacie?

Podstawowa zasada jazdy na suwak brzmi: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

W przypadku, gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Pamiętajmy również, że obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu.

Poniżej prezentujemy wam kilka błędów, które skutecznie zaburzają rytm zamka błyskawicznego.

Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej. Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej.
Jazda na suwak - błędy


  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety, niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.

Czytaj także: Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

Jak tworzyć korytarz życia?

Od 6 grudnia 2019 obowiązkiem kierowców jest tworzenie korytarzy życia.

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Uwaga na panie!!! (3)

    Nagminna jest taka sytuacja - jeśli za kierownicą jest kobieta prawie nigdy nie wpusci na swój pas. Zawsze gały sztywno wlepione w przód-albo celowo, albo jak zahipnotyzowana, a ręce kurczowo na kierownicy i jak słup soli. i jedzie!!!Niektóre dziadki tak samo,ale już na mniejszą skalę...

    • 19 2

    • (1)

      Jestem kobietą i nie potwierdzam, stosuję się do jazdy na suwak zarówno jako włączająca się, jak i wpuszczająca

      • 2 1

      • stanowisz chwalebne10% niechwalebnej całości

        • 3 0

    • Dziadki i kobiety, to najgorszy sort kierowcy.

      • 2 1

  • W miejscu które pokazujecie na filmie nie powinno być suwaka tylko prosty trzeci pas do lewoskretu na Havla (2)

    Miniimalnym kosztem można odkorkować wyjazd z miasta bo bardzo dużo aut które jadą w kierunku Obwodnicy, na dzień dzisiejszy korkuje się się na ww. bezsensownym zwężeniu

    • 21 0

    • Dokładnie tak. I tym powinno zając się Trójmiasto jako portal, żeby ten lewoskręt wymusić i wybudować

      • 2 0

    • Powinna być estakada to nie potrzebny by był suwak

      • 4 0

  • (1)

    Na Estakadzie dzień w dzień jest masakra z suwakiem (zjazd na Hutniczą w kierunku Gdynia Grabówek -> Rumia). Kierowcy zajmują lewy pas (i prawidłowo), po czym jeszcze na skrzyżowaniu, tj. bezpośrednio pod wiaduktem próbują zmienić pas na prawy, zamiast trzymać się lewego do końca, aż do zwężenia. Lub zmieniają pas zaraz za skrzyżowaniem, tuż za wiaduktem, gdy jeszcze nie ma zwężenia... Stanowczo za wcześnie - jazda jest o wiele płynniejsza, gdy każdy zmienia pas dokładnie w miejscu zwężenia.

    • 7 0

    • Dlatego ja nie wpuszczam takich, tylko pokazuję, że ma jechać do końca

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    Pamiętajmy również, że obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu.

    To zdanie powinno być na samym początku artykułu wytłuszczoną czcionką a nie na sam koniec, którego większość januszy nie doczyta.
    Nagminne ostatnio stało się wymuszanie pierwszeństwa na kończących się pasach rozbiegowych czy na zwężeniach z dwóch do jednego pasa w sytuacjach gdy ruch odbywa się z normalną prędkością. Większość baranów usłyszała tylko w telewizji że jazda na suwak obowiązkowa i nie patrzy już na nic.

    • 105 4

    • To wpuść takiego bo możliwość interpretacji jest spora. (4)

      A z domysłu musisz ustąpić pierwszeństwa

      • 0 6

      • Przestań bredzić.

        "z domysłu" to włączający się do ruchu ma ustąpić pierwszeństwa

        • 4 0

      • (1)

        No jasne. Lecę sobie 110km/h prawym pasem obwodnicy, na lewy nie mogę zjechać bo jadą na nim 130-140 km/h i co? Mam hamować do 60 km/h ryzykując że ktoś mi wjedzie w tył żeby wpuścić kogoś kto nie potrafi się włączyć do ruchu?

        • 10 0

        • Najśmieszniejsze, że Ci na rozbiegówce zamiast rozpędzić się, wlaczaja się do ruchu zaraz gdy pojawi sie linia przerywana i z prędkością spacerową. Takie zachowanie jest nagminne na obwodnicy.
          Nie rozumieją, ze rozbiegówka służy do nabrania prędkości.

          • 15 0

      • No właśnie zgodnie z przepisem wcale nie muszę. Do takich jak ty właśnie był skierowany powyższy komentarz.

        • 6 0

    • dokładnie tak!

      mądre słowa

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Polacy dostali samochody 25 lat temu.

    Wcześniej na drogach nie było takiego ruchu, bo samochodami podróżowali nieliczni. W kraju gdzie 40 latkowie mieszkają jeszcze z rodzicami ciężko wymagać kultury jazdy takiej jak na zachodzie gdzie nastolatkowie mają już swoje samochody i od babci czy dziadka uczą się jak mają zachowywać się na drodze. Jazda na tzw suwak to nic szczególnego. W cywilizowanych krajach to norma.

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Suwak

    Warto podobny przepis zastosować,gdy są korki i ktoś z podporzadkowanej chce wjechać i nie może,
    Podobnie tworzą się korki gdy z szybkiego ruchu dojeżdża do ronda i nikt nie wpusci, bo jadą rozpedzeni i np obwodnicą się korkuje a janusze ....smigaja ,trochę kultury i zrozumienia!

    • 2 0

  • Bardzo często kierowcy, (3)

    Wjazdzaja na chama, przed zderzak... Rozpędzony jedzie i myk, dochodzi do niebezpiecznych sytuacji.

    • 37 1

    • I kto wg przepisów odpowiada w razie kolizji , ten który się wcisnął czy kierowca pojazdu jadący swoim pasem który nie zdąrzył wyhamować ?

      • 0 0

    • I o to chodzi. Ma pierwszeństwo

      W podchody pobawisz się jak dojedziesz

      • 1 2

    • dokładnie tak

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    A kiedy estakada na AK?

    Rozwiązała by wyjazd z Gdańska jak i niepotrzebne były by światła na Łostowickiej i Havla - skrzyżowanie bezkolizyjne pod estakadą... Ale W Gdańsku niema od lat na to $$$$ Nie zbudował to Pan Adamowicz i nie zbuduje tego Pani Dulkiewicz.. .

    • 5 0

  • Jak tu oczekiwać respektowania jakichkolwiek zasad... (1)

    Dziś taki d3bil z Gdańska w białym suvie skody dojeżdżając do zwężenia na obwodnicy koniecznie chciał się wepchnąć przede mnie gdzie za mną była wolna luka to on już wjechał na powierzchnię wyłączoną gdyż tak zależało d3bilowi być przede mną. Nie było korka, ruch odbywał się płynnie i gdyby miał mózg ten facio to by znalazł sobie miejsce za mną na luźno. Stworzył poważne zagrożenie. I jak tu oczekiwać od takich buraków że będą trzymać się zasad? Powinny być odpowiednio surowe kary za chamstwo i cwaniactwo na drodze. Może wtedy będzie wie je kultury i będzie to chodziło jak w zegarku.

    • 11 1

    • kamera i zgłaszać

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Jest wiadukt, jest kamera. Nagrywać tych co robią trzodę i wysyłac im zaproszenia na kursy reedukacyjne

    Za 3-cim razem zaproszenie na ponowny egzamin. I powinno to dotyczyć wszystkich wykroczeń. Przekraczania prędkości, parkowania, chamstwa drogowego. Proste. Tylko tak mozna wrowadzić dyscyplinę na drodze.
    A za takie wysiadanie i "uczenie" na drodze od razu ponowny egzamin

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane