• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak wciąż kuleje w Trójmieście

Michał Jelionek
13 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Tak wygląda jazda na zakładkę w Gdańsku


Kultura jazdy w Polsce - delikatnie mówiąc - pozostawia jeszcze sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków. Pora to zmienić.



Czy stosujesz się do metody jazdy na zamek?

Szeryf widziany na Jana z Kolna

Polska klasyka gatunku: na prawym pasie ustawia się długi sznur aut. Każdy z kierujących potulnie wyczekuje swojej kolejki, a przy okazji skrupulatnie pilnuje żeby przypadkiem żadnemu delikwentowi nie przyszło do głowy wciśnięcie się przed jego samochód. Jadą zderzak w zderzak.

Na lewym pasie pojawia się kilku "odważnych" zmotoryzowanych, którzy dojeżdżają do samego końca kompletnie pustego pasa. Planują - podobnie jak kierowcy w cywilizowanych krajach - pojechać na tzw. zakładkę czy suwak. To normalne. I wtedy włącza się niezrozumiałe myślenie tych stojących w korku od kilku dobrych minut: trzeba blokować cwaniaków. Wśród polskich kierowców pokutuje przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, to ty też postoisz.

- Tylko, że cwaniakiem nie są wcale ci, którzy dojeżdżają do końca zanikającego pasa, a następnie go zmieniają. Cwaniakami są tzw. szeryfowie lewego pasa, czyli kierowcy - świadomie bądź nieświadomie - łamiący przepisy poprzez blokowanie ruchu na równoległym pasie. Tacy drogowi wychowawcy samozwańczo hamują zmotoryzowanych, którzy chcieliby pojechać na zamek - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Problem w tym, że polscy kierowcy nie zdają sobie sprawy, że jazda na suwak to jedna ze skuteczniejszych metod rozładowywania korków. Zasada jest banalnie prosta - każdy kierowca wpuszcza jeden samochód znajdujący się na ulicy podporządkowanej, albo na bocznym pasie, który się kończy. Jeden wpuszcza, drugi wjeżdża, zębatki się nakładają, a mechanizm działa bez zarzutów. Tak to powinno wyglądać.

Kierowco, jedź na suwak. Kierowco, jedź na suwak.
Kilka prostych zasad jazdy na suwak:

Metoda błyskawicznego zamka ma sens tylko wtedy, kiedy stosują się do niej wszyscy uczestnicy ruchu. W ten sposób korek symetrycznie rozkładany jest na dwa pasy.

Kierowcy aut poruszających się po głównym pasie, na wysokości zwężenia sąsiadującego pasa, powinni zostawiać trochę więcej wolnego miejsca względem poprzedzającego samochodu. Ułatwi to płynną zmianę pasa kierowcom z kończącej się jezdni.

Żeby nie zaburzać płynności ruchu, zmiana pasa powinna odbywać się dopiero na końcu, przy samym zwężeniu.

Każdy kierowca z głównego pasa powinien wpuszczać wyłącznie jedno auto. Również kierowca wpuszczanego samochodu nie powinien wpuszczać kolejnych pojazdów przed siebie.

To nic trudnego. Wystarczy odpowiednie zdyscyplinowanie i współpraca kierowców. Ten nieskomplikowany zabieg drogowy niesie za sobą naprawdę sporo korzyści.

- Przede wszystkim zwiększa się płynność jazdy i zmniejsza długość zatoru. Ponadto, jazda na zakładkę umożliwia bezkolizyjny przejazd przez korek pojazdów uprzywilejowanych oraz motocykli. Dzięki tej metodzie nie są blokowane drogi dojazdowe i pozostałe skrzyżowania dróg - wylicza Ciepliński.

Całkiem płynna jazda na suwak


W Trójmieście jest kilka popularnych punktów, które idealnie wpisują się w kanon nieumiejętnej jazdy na suwak. To zwężenia na końcu: ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, na odcinku al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicą oraz Trasy im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża w Gdyni.

- Mam wrażenie, że na przestrzeni ostatnich lat kultura jazdy w Polsce uległa nieznacznej poprawie. Kierowcy z większą świadomością wykorzystują pasy rozbiegowe. Jednak w dalszym ciągu trzeba edukować zmotoryzowanych w temacie jazdy na zamek - kończy ekspert.
W kilku krajach zachodniej Europy jazdę na suwak regulują przepisy ruchu drogowego. Przykładowo, w Belgii za niestosowanie się do tych zasad grozi mandat w wysokości 55 euro. Polscy "szeryfowie" również powinni mieć się na baczności. Przypomnijmy, że kierowcy za jazdę dwoma pasami naraz mogą zostać ukarani mandatem karnym w wysokości 150 zł albo - w zależności od interpretacji policjantów - nawet 500-złotowym mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Blokowanie pasa ruchu, czyli najczęściej wystawiany w takich przypadkach mandat, kosztuje 250 zł i 5 punktów karnych.

Jazda na suwak to nic trudnego. Jazda na suwak to nic trudnego.

Miejsca

Opinie (361) 2 zablokowane

  • (7)

    Większej bzdury dawno nie czytałem. To co się dzieje przed zwężeniem nie ma żadnego wpływu na korek po zwężeniu. W danym czasie przez zwężenie przejedzie dokładnie tyle samo samochodów. Przez cwaniaków z lewego pasa kierowcy z prawego pasa czekają w korku dwa razy dłużej. To jest zwiększenie płynności jazdy? Suwak ma tylko sens, gdy nie ma korka.

    • 4 8

    • Widac ze nie rozumiesz, a czytasz pewnie nie wiele (3)

      Tobie nie mozna tego napisac czy narysowac. Ty potrzebujesz prezentacji multimedialnej, dzieci tak maja. Brak wyobrazni, a zasada mowi ze kierowca powinien ja miec. Zabrac prawko. Niedorosl.

      • 2 3

      • (2)

        "W danym czasie przez zwężenie przejedzie dokładnie tyle samo samochodów (gdy jest korek)" - za trudne dla ciebie?

        • 1 2

        • oj biedaku biedaku (1)

          jeśli czegoś nie rozumiesz
          to po prostu słuchaj mądrzejszych od siebie,
          myślisz, że po co naukowcy zajmują się badaniem ruchu pojazdów w mieście,
          myślisz, że znaki same się stawiają bez sensu?

          nie kolego, mądrzejsi od ciebie nad tym pracują
          po to, żeby nam wszystkim było lepiej, tobie też.
          przyjmij to na wiarę, w tym wnioskuję jesteś mistrzem.

          • 0 1

          • co do znaków stawianych bez sensu to muszę się ugryźć w język

            w Polsce to jest akurat prawda
            ale przyczyna tego stanu jest znacznie głębsza
            i tkwi w feudalnej mentalności niewolników żyjących w tym watykańskim lennie

            • 0 1

    • the Bill (1)

      ty nie jesteś Polakiem. oni nie są aż tak głupi....

      • 3 2

      • zaczynam mieć wątpliwości

        a dowody na każdym kroku

        • 0 1

    • Hahahahahaha suwak ma tylko sens gdy nie ma korka hahah

      • 1 3

  • kiedy artykuł o przejeżdżających na czerwonym? (2)

    • 3 0

    • (1)

      Albo o tych co dają lewy kierunek na rondzie.

      • 0 2

      • oho, kolega do powtórki egzaminu jak widzę

        • 1 0

  • Kierowców IDIOTÓW, albo mających gdzieś głęboko innych użytkowników - nie chodzi tylko (1)

    o jazdę na zamek, ale również o parkowanie - należy karać dożywotnim zabraniem prawa jazdy. A próbę jazdy bez prawa zabranego idiocie karać DOŻYWOTNIM więzieniem. IDIOTÓW NALEŻY TĘPIĆ.

    • 2 0

    • ale najpierw spróbować edukować

      bo to że będziesz tępił idiotów nic nie zmieni,
      urodzą się następni, całej Polski nie wytłuczesz,
      jedyną szansą jest edukacja,
      ale WORDy są skorumpowane, edukacja niedofinansowana,
      to jak chcecie ten kraj budować?
      na złości?

      • 1 0

  • GDA 81MJ zielony mercedes (1)

    Klasyczny przykład jazdy na suwak w wykonaniu zamiejscowych (i nie tylko). Wcinanie się 100-200 metrów przed końcem pasa. Wystarczy kilku takich i mamy zator. Wina leży również po stronie kierowców jadących właściwym pasem, którzy wpuszczają za szybko auta z drugiego pasa.

    • 3 2

    • daj mu wjechać, co ci szkodzi

      zwolni lewy w ten sposób,
      od czegoś trzeba zacząć, jak go wpuścisz to się zacznie uczyć zaufania
      a jak go nie wpuścisz to albo się nic nie zmieni
      albo nie będzie już próbował na zamek jechać
      i tylko obaj się będziecie złościli,
      z twójej winy

      • 0 1

  • Mam inne obserwacje (2)

    Jazda na suwak nie działa u nas dobrze dlatego, że kierowcy, zapewne bojąc się posądzenia o bycie cwaniakami, jadąc tym lewym pasem, wcale nie dojeżdżają do jego końca, żeby zeń zjechać, tylko włączają migacz i zjeżdżają dużo wcześniej - nawet i 50-100m. I są wpuszczani. W ten sposób blokują ten lewy pas, który mieści przez to mniej aut. Gdyby każdy dojeżdżał do końca, byłoby dobrze.

    I gdy jeżdżę na suwak i dojeżdżam do końca mojego pasa, nigdy nie mam problemu z byciem wpuszczoną na prawy pas. Serio.

    • 9 2

    • (1)

      Dokładnie, najgorsi są kierowcy wbijający się na pas z kontynuacją 50-100 m za wcześnie, bo w ten sposób nie dość, że dają zły przykład, to niszczą równe proporcje między oboma pasami i powodują, że pas z kontynuacją stoi dużo dłużej niż powinien, za to niesłusznie zyskują kierowcy jadący kończącym się pasem.

      • 5 1

      • daj spokój, pozwól mu wjechać

        co ci szkodzi?

        • 0 0

  • Gdynia (2)

    Znak jazdy na suwak jest konieczny na końcu estakady!!!!!!!!!

    • 1 2

    • Takie znaki są nielegalne. (1)

      • 2 1

      • oo, znawca prawa, witamy, witamy

        gdzie mam się zgłosić po poradę prawną od tak zacnej istoty?

        czy aby adresem nie jest szpital psychiatryczny?
        to wy tam macie internet?
        ładnie wam poluzowali sanitariusze.

        • 0 1

  • Czemu powielacie bzdury, ze jazda na zamek jest poprawna ? (3)

    To kpina, policzcie liczbę samochodów przejeżdżająca przez wąskie gardło jedna o druga metoda, zobaczycie ze znacznie lepiej jest jak sie auta ustawia w kolejce znacznie wczesniej. A nie zwalniać i wpuszczać to z lewej to z prawej.

    • 5 14

    • ooo, kolejny specjalista od wszytskiego

      witamy, witamy Noblistę,
      witamy

      • 0 1

    • a stój baranie lewy pas parzy stój i kilometr i dwa i pięć tak samo jak debile turyści w lecie korek do wjazdu na Obwodnicę w Cisowej zaczyna się w Rumi bo każdy debil zmienia pas na prawy bo już zaraz ta obwodnica a lewy jedzie 30-40 km/h

      • 4 1

    • Oddaj prawko i nie jeździj po drogach. Stanowisz zagrożenie z powodu braku wyobraźni. Ale pomogę. Nawet, jeżeli wydaje ci się, że jazda na suwak jest bebe, to pomyśl, że kolejka samochodów, która się tworzy na jednym pasie blokuje kolejne skrzyżowania z tyłu. A wykorzystując wszystkie pasy mogłaby być conajmniej dwukrotnie krótsza.

      • 4 2

  • Polska Jazda w Polsce (1)

    Oprócz fatalnej jazdy na suwak, gdzie malo kto to ogarnia, identyczna sprawa jest z rondem dwupasmowym. Ile już razy musiałem się zatrzymać, bo jakis idiota wjechał sobie na rondo, pomimo, że jade wewnętrznym pasem i skręcam w prawo.
    Czy cos mi grozi jak np wyjde z auta i wyciągne z neigo gościa, co chce byc cwany i jest szeryfem lewego pasa? Czy jak nagram kogos takiego, mogę podesłać filmik na policje? Co by jakis mandat wypisali, zresztą, policja to też frajerstwo jedno wielkie. Łapią ludzi pijących browar, czy inne mało szkodzące czyny, a jak jest korek i mają pilnować, żeby ludzie jeżdzili na SUWAK, a nie blokowali innych, to nigdy, nigdy nie widziałem Policjantów w poblizu.

    • 3 4

    • zwiększyć OC x10

      zwiększyć kary, częsciej dobierać lub wstrzymywac prawko

      • 0 1

  • EnjoyDriving (1)

    to może jest dobry w Anglii.

    • 3 3

    • oj jest, chwalę sobie

      w Polsce powszechne chamstwo psuje humor kilka razy dziennie
      a w Anglii :),
      tutaj jazda to przyjemność,
      za każdym razem jak wsiadam do auta to robię to z przyjemnością
      i z uśmiechem na twarzy,
      czasem nie mogę się doczekać aż będę miał okazję gdzieś pojechać,
      nawet na zakupy, nacieszyć się autem i jazdą

      • 0 1

  • Zachód (7)

    Proponuję popatrzeć sobie jak to funkcjonuje w Anglii. Dla wszystkich, którzy nie kumaja o co chodzi. Tam nie ma głupiego myślenia że to cwaniak. Jeden wpuszcza, drugi wjeżdża. Bardzo płynnie rozladowywuje to korek.

    • 8 3

    • (3)

      Poza tym tam wszyscy bardzo lubią wpuszczać. Nie wiem dlaczego.

      • 3 2

      • (1)

        bo jak NIE wpuszczą to są karani
        u nas są za to nagradzani

        proste?

        • 0 3

        • nieeee, ludzie są po prostu braćmi tam

          oni się traktują jak rodzina,
          to jest właśnie siła narodu,

          natomiast w Polsce kady jest wrogiem dla sąsiada
          dlatego wasze państwo nie istnieje

          • 0 1

      • No i w maliny też .

        • 0 2

    • ale tam jeżdżą lewą stroną (1)

      • 6 2

      • :) za poczucie humoru

        i żart w stylu Monty Python

        • 1 0

    • no ogólnie na zachodzie tak tam jeżdżą .

      Jak jeżdżę po miescie i ktoś mnie przepusci na zamek to często okazuje się, że ma zagraniczna rejestracje. No i oni też przepuszczają pieszych na pasach, a nie jadą nie oglądając się na innych, bo mają zielone.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane