• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (359)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (359) 5 zablokowanych

  • Gdańska władza ma wspaniałych wyborców bo to bezrozumni Powscy fanatycy obojetnie co beda robioc i tak nanich zagłosuja

    • 2 0

  • Po dwa pasy

    Tyle w temacie

    • 1 0

  • Prosta sprawa (1)

    Zamiast świateł z CH Osowa - rondo. Zamiast świateł z Opacką - rondo i po sprawie. Jeszcze tylko nauczyć kierowczyków używania kierunkowskazów i korków nie będzie.

    • 0 0

    • Dokładnie

      • 0 0

  • Obecnie kierowca samochodu potrzebuje 10 minut a po wybudowaniu buspasa 45 minut na wjazd Spacerowa

    • 1 0

  • Dwa pasy na Spacerowej i... Czyżewskiego. Wtedy buspas nie będzie potrzebny, bo nie będzie tam korków. (1)

    Ale to się nie wydarzy, bo przebudowa Spacerowej (jeśli w ogóle nastąpi) nie jest po to by ułatwić przejazd lecz po to by zmusić Gdańszczan do korzystania z komunikacji miejskiej. Autofobia wyklucza jakiekolwiek działanie które mogłoby polepszyć przejezdność ulic dla samochodów.

    • 2 0

    • Dokładnie, te dwie ulice powinny być jednokierunkowe

      • 0 0

  • Likwidacja świateł przy Auchan

    i problem korków do góry sam się rozwiąże

    • 1 0

  • Tramwaj lepszy, albo kolejka

    A może tramwaj albo kolejka??

    • 0 0

  • Żenada

    Robicie to wszystko żeby pracownicy miasta mogli udawać że pracują a zewnętrzne firmy za te same pieniądze podatników (tylko większe stawki) mogły wymyślać miliony wariantów czegoś co i tak nie powstanie.

    Hitem jest już w ogóle to co redaktor napisał że "Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej". Dramat ...

    • 0 0

  • Nie wiedząc że ten artykuł powstał jechałem dzisiaj przedłużeniem Spacerowej

    czyli dziurawa jak poligon ul. Opata Rybińskiego i w duchu śmiałem się że władze miasta robią sobie jaja z mieszkańców a oni im wierzą w bajki o tunelu pod Pachołkiem gdy władze miasta nie potrafią nawet utrzymać w należytym stanie ulicy która jest dla nich rzekomo raka ważna

    • 1 0

  • To są dwie antykoncepcje

    Korkuje się na końcach Spacerowej nie na niej samej. Zwiększenie jej przepustowości w obecnym śladzie tylko pogorszy sytuację.
    Jedynie tunel omijający Oliwę i całkowita przebudowa skrzyżowania przy centrum handlowym mogą cokolwiek poprawić.
    No ale czego się spodziewać po gdańskim ZDiZ i antysamochodowej prezydętce miasta - wybitnym specjalistom w antydziedzinie antyzatok i antywiat...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane