- 1 Studenci PG zaprezentowali bolid ósmej generacji (24 opinie)
- 2 Kontrole Uberów i Boltów przy lotnisku (281 opinii)
- 3 Rekordzista dostał 5 mandatów (87 opinii)
- 4 O 40 proc. mniej wypadków i zabitych (49 opinii)
- 5 Wielkie motoryzacyjne święto przy stadionie (38 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (52 opinie)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Drogie mieszkania w Oliwie
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie (359) 5 zablokowanych
-
2024-06-28 21:42
Gdańska władza ma wspaniałych wyborców bo to bezrozumni Powscy fanatycy obojetnie co beda robioc i tak nanich zagłosuja
- 2 0
-
2024-06-28 21:44
Po dwa pasy
Tyle w temacie
- 1 0
-
2024-06-28 21:48
Prosta sprawa (1)
Zamiast świateł z CH Osowa - rondo. Zamiast świateł z Opacką - rondo i po sprawie. Jeszcze tylko nauczyć kierowczyków używania kierunkowskazów i korków nie będzie.
- 0 0
-
2024-06-29 13:45
Dokładnie
- 0 0
-
2024-06-28 22:07
Obecnie kierowca samochodu potrzebuje 10 minut a po wybudowaniu buspasa 45 minut na wjazd Spacerowa
- 1 0
-
2024-06-28 22:22
Dwa pasy na Spacerowej i... Czyżewskiego. Wtedy buspas nie będzie potrzebny, bo nie będzie tam korków. (1)
Ale to się nie wydarzy, bo przebudowa Spacerowej (jeśli w ogóle nastąpi) nie jest po to by ułatwić przejazd lecz po to by zmusić Gdańszczan do korzystania z komunikacji miejskiej. Autofobia wyklucza jakiekolwiek działanie które mogłoby polepszyć przejezdność ulic dla samochodów.
- 2 0
-
2024-07-01 17:56
Dokładnie, te dwie ulice powinny być jednokierunkowe
- 0 0
-
2024-06-28 22:31
Likwidacja świateł przy Auchan
i problem korków do góry sam się rozwiąże
- 1 0
-
2024-06-28 22:45
Tramwaj lepszy, albo kolejka
A może tramwaj albo kolejka??
- 0 0
-
2024-06-28 23:46
Żenada
Robicie to wszystko żeby pracownicy miasta mogli udawać że pracują a zewnętrzne firmy za te same pieniądze podatników (tylko większe stawki) mogły wymyślać miliony wariantów czegoś co i tak nie powstanie.
Hitem jest już w ogóle to co redaktor napisał że "Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej". Dramat ...- 0 0
-
2024-06-28 23:52
Nie wiedząc że ten artykuł powstał jechałem dzisiaj przedłużeniem Spacerowej
czyli dziurawa jak poligon ul. Opata Rybińskiego i w duchu śmiałem się że władze miasta robią sobie jaja z mieszkańców a oni im wierzą w bajki o tunelu pod Pachołkiem gdy władze miasta nie potrafią nawet utrzymać w należytym stanie ulicy która jest dla nich rzekomo raka ważna
- 1 0
-
2024-06-28 23:52
To są dwie antykoncepcje
Korkuje się na końcach Spacerowej nie na niej samej. Zwiększenie jej przepustowości w obecnym śladzie tylko pogorszy sytuację.
Jedynie tunel omijający Oliwę i całkowita przebudowa skrzyżowania przy centrum handlowym mogą cokolwiek poprawić.
No ale czego się spodziewać po gdańskim ZDiZ i antysamochodowej prezydętce miasta - wybitnym specjalistom w antydziedzinie antyzatok i antywiat...- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.