• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (359)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (359) 5 zablokowanych

  • Platforma nie da na tunel

    Oni mają głosy za darmo w Trójmieście, musza iwnestować na południu bo tam toczy się walka o głosy z Trzecią Drogą i Lewicą

    • 4 0

  • Nie można puścić ruchu z CH Osowa na obwodnicę bezpośrednio, tak jak jest w Matarni? Wtedy światła u góry w stronę Osowy mogą zostać zlikwidowane i kroki znikną. W dół potrzebny bus pas albo tunel pod Pachołkiem

    • 2 0

  • Ja bym zamknął Spacerową dla samochodów (2)

    Zalety:

    1) karetka dojedzie szybciej
    2) można wyznaczyć drogi rowerowe na istniejącej nawierzchni, przy małym natężeniu ruchu autobusy i karetki łatwo wyminą rowerzystów
    3) W Oliwie będzie czystsze powietrze, mieszkańcy będą zdrowsi, będzie można zrobić deptak na Rybińskiego co mocno rozwinie dzielnicę
    4)koszt bliski zera, nawet oszczędności w kolejnych latach związane z niższym kosztem utrzymania drogi

    Wady: ludzie z innych miast niż Gdańsk będą jechać dłużej do Gdańska.

    • 4 4

    • Wode w kranach tez zakrecmy,niech ludzie oija ze zrodelka-beda zdrowsi bo ekologiczna to woda

      • 0 1

    • Zamieszkaj w lesie z dzikami

      • 0 0

  • Specjaliści o głupich pytań

    W razie co to mieszkańcy więźniami miasta.

    • 1 0

  • Jak Gdańsk zamierza się tak rozwijać to w końcu

    każdy kierowca zostanie formalnie taksówkarzem. Żeby z tych inwestycji korzystać.

    • 0 0

  • Dwa buspasy pozwolą na przejazd w obu kierunkach jednocześnie, nad czym się zastanawiać? Tutaj nie jest potrzebna minimalizacja kosztów, po obu stronach jest miejsce na taką inwestycję

    • 0 2

  • Brama Wrzeszcza burzenie Manhattanu

    I wieże po 100 i 200 metròw wzdłuż grunwaldzkiej. Wtedy zobaczycie Korek Tysiąclecia.

    • 3 1

  • Dwa pasy ruchu dla jednym u drugich! (1)

    Jest przestrzeń to wkońcu wypadało by ją odkorkować! Wystarczy po dwa pasy zrobić i bez buspasa... Zero pomyślunku o kierowcach. Pieprzony zarząd... pomyślcie trochę i użyjcie mózgu bo te wasze decyzję i analizy mnie czasem załamują...

    • 2 1

    • Nie czasem a z reguły - myśla tylko jak zrobić dobrze deweloperom i wszyscy wiedza dlaczego !!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Glupota (1)

    Tyle lat tam jeździmy i jest dobrze. Dajcie kasę na mieszkania a nie głupie drogi. A tak poza tym to rowerzysta powinien mieć swój pas na drodze, tak jak to jest na zachodzie. Mniejszy koszt budowy, przyzwyczajanie automobilistów do rowerów, bo nieraz mam wrażenie że pierwszy raz rower widzą jak się pojawiamy na drodze. Oczywiście tam gdzie można.

    • 1 6

    • tytuł adekwatny do treści

      • 1 0

  • Przede wszystkim należy zlikwidować światła przy CH Osowa

    Wyjazd wyprowadzić na obwodnicę a wjazd od strony Osowy. Tym sposobem jeden kierunek mamy rozwiązany. Gorzej w kierunku Oliwy, gdzie jest prawdziwe wąskie gardło.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Porsche?

 

Najczęściej czytane