- 1 A1: kierowcy wciąż mylą się na bramkach (293 opinie)
- 2 7 mln zł na remont ulic "starego" Chwarzna (43 opinie)
- 3 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (370 opinii)
- 4 Wielkie motoryzacyjne święto przy stadionie (11 opinii)
- 5 Koniec z alkoholem na stacjach? (52 opinie)
- 6 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (378 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.
Opinie (359) 5 zablokowanych
-
2024-06-29 18:24
Bicie piany... (1)
.. , to tyle, co można powiedzieć o komentarzach tutaj czytanych.
Największy problem komunikacyjny Trójmiasta od ponad 30 lat, to brak wytarczającej liczby dróg oraz adekwatnie przepustowo dostosowanych do potrzeb połączeń pomiędzy "centrum" metropolii, a obwodnicą oraz górnymi tarasami aglomeracji.
Każda dodatkowa nitka drogi, każda dodatkowa ścieżka rowerowa, każdy dodatkowy bus pas, to zbawienie dla potrzeb komunikacyjnych tych trzech miast.
Dodatkowa nitka pomiędzy Węzłem Owczarnia, a Oliwą??? Niech powstaje.
Cisza i spokój?? Proszę ich szukać na wsi.
TPK? Deweloperzy nie ruszą i nawet nie będą chcieli ruszać, jeśli będą mogli budować na dobrze skomunikowanych obrzeżach miasta, gdzie ziemia jest znacznie tańsza, niż w centrum.
Trzeba pamiętać, że my nie jesteśmy ani Berlinem, ani nawet Szczecinem, wokół którego można wybudować ring komunikacyjny, który równomiernie rozłoży ruch w całej Metropolii - tam gdzie inni mogą budować RINGI, my mamy Zatokę, na której nie da się położyć żadnej drogi.
Dlatego Włodarze - budujcie, budujcie, budujcie - dość czekania na pieniądze z Brukseli, które już nie skapną, dość czekania na inwestycje drogowe ze strony deweloperów, którzy i tak nie pomogą, bo liczą każdą złotówkę swojego zysku.
Drogie Trójmiasto
do roboty!!
w końcu i nareszcie.
OBY.- 0 3
-
2024-06-29 18:58
Grunty są drogie i szkoda kasy na hektary dróg i jednopoziomowych skrzyżowań.
Może kasę wydać na tunele pod zabudową. Hktary dróg nie pomogąjeśli są wąskie gardła. Szczególnie tory kolejowe i tramwajowe blokują skrzyżowania.
- 0 0
-
2024-06-30 07:53
Wyciać cały las, wybetonować, ..
..za kilkanaście lat będziecie pili wodę morską. Smacznego...
- 1 3
-
2024-06-30 10:53
Ściepę na tą drogę niech robią mieszkańcy osowyy, którzy nienpatrzac na komunikację chętnie zasiedlali tą wieś
- 0 0
-
2024-06-30 13:15
To wszystko to strata kasy i temat dla prokuratora.
Po co tyle pasów jak u góry i na dole trafiają na wąske gardła!?! Trzeba brzebudować na bezkolizyjny wlot do C.H oraz zjazd do zoo i kilka milionów zostanie w kasie. Dodatkowo przy zoo trzeba zatrudnić naganiacza znanego z chińskego metra , który będzie popędzał święte krowy które nie potrafią dynamicznie ruszyć i jechać . Czasem warto pomyśleć, że ten za mną też chciałby przejechać na tym samym zielonym co ja. Trzeba też tam zwiększyć prędkość dopuszalną + 20 km/ h i po problemie. Pewnie za taki projekt firma wystawiła by fakturę na 200 tyś netto ja to zrobię dla tego miasta w gratisie
- 1 0
-
2024-07-01 11:03
Dlaczego tylko bus pas?
Przecież tam powinny być po dwa pasy w obie strony, a na górze zamiast świateł rondo.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.