• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (359)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (359) 5 zablokowanych

  • Bicie piany... (1)

    .. , to tyle, co można powiedzieć o komentarzach tutaj czytanych.
    Największy problem komunikacyjny Trójmiasta od ponad 30 lat, to brak wytarczającej liczby dróg oraz adekwatnie przepustowo dostosowanych do potrzeb połączeń pomiędzy "centrum" metropolii, a obwodnicą oraz górnymi tarasami aglomeracji.
    Każda dodatkowa nitka drogi, każda dodatkowa ścieżka rowerowa, każdy dodatkowy bus pas, to zbawienie dla potrzeb komunikacyjnych tych trzech miast.
    Dodatkowa nitka pomiędzy Węzłem Owczarnia, a Oliwą??? Niech powstaje.
    Cisza i spokój?? Proszę ich szukać na wsi.
    TPK? Deweloperzy nie ruszą i nawet nie będą chcieli ruszać, jeśli będą mogli budować na dobrze skomunikowanych obrzeżach miasta, gdzie ziemia jest znacznie tańsza, niż w centrum.
    Trzeba pamiętać, że my nie jesteśmy ani Berlinem, ani nawet Szczecinem, wokół którego można wybudować ring komunikacyjny, który równomiernie rozłoży ruch w całej Metropolii - tam gdzie inni mogą budować RINGI, my mamy Zatokę, na której nie da się położyć żadnej drogi.
    Dlatego Włodarze - budujcie, budujcie, budujcie - dość czekania na pieniądze z Brukseli, które już nie skapną, dość czekania na inwestycje drogowe ze strony deweloperów, którzy i tak nie pomogą, bo liczą każdą złotówkę swojego zysku.
    Drogie Trójmiasto
    do roboty!!
    w końcu i nareszcie.
    OBY.

    • 0 3

    • Grunty są drogie i szkoda kasy na hektary dróg i jednopoziomowych skrzyżowań.

      Może kasę wydać na tunele pod zabudową. Hktary dróg nie pomogąjeśli są wąskie gardła. Szczególnie tory kolejowe i tramwajowe blokują skrzyżowania.

      • 0 0

  • Wyciać cały las, wybetonować, ..

    ..za kilkanaście lat będziecie pili wodę morską. Smacznego...

    • 1 3

  • Ściepę na tą drogę niech robią mieszkańcy osowyy, którzy nienpatrzac na komunikację chętnie zasiedlali tą wieś

    • 0 0

  • To wszystko to strata kasy i temat dla prokuratora.

    Po co tyle pasów jak u góry i na dole trafiają na wąske gardła!?! Trzeba brzebudować na bezkolizyjny wlot do C.H oraz zjazd do zoo i kilka milionów zostanie w kasie. Dodatkowo przy zoo trzeba zatrudnić naganiacza znanego z chińskego metra , który będzie popędzał święte krowy które nie potrafią dynamicznie ruszyć i jechać . Czasem warto pomyśleć, że ten za mną też chciałby przejechać na tym samym zielonym co ja. Trzeba też tam zwiększyć prędkość dopuszalną + 20 km/ h i po problemie. Pewnie za taki projekt firma wystawiła by fakturę na 200 tyś netto ja to zrobię dla tego miasta w gratisie

    • 1 0

  • Dlaczego tylko bus pas?

    Przecież tam powinny być po dwa pasy w obie strony, a na górze zamiast świateł rondo.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Street Show 2024 (9 opinii)

(9 opinii)
79 - 99 zł
widowisko / show, zlot

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane