• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Już teraz warto zmienić opony przed zimą. Inaczej postoisz w kolejkach

Maciej Naskręt
13 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni. Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni.

Plus 7 st. Celsjusza za oknem rano? To znak, że nadszedł czas, aby zmienić opony na zimowe. Warto zrobić to wcześniej, przed pierwszymi opadami śniegu, bo utkniemy kolejkach przed warsztatami. W tym sezonie za przełożenie opon wydamy od 50 do 250 zł.



Kiedy zmieniasz opony z letnich na zimowe w swoim aucie?

Sprawdź gdzie w Trójmieście można kupić i zmienić opony w aucie.

Gdy temperatura jesienią zaczyna spadać poniżej 7 st. Celsjusza to znak, aby założyć na koła zimowe opony. Czemu? ponieważ już przy tej temperaturze letnie ogumienie traci właściwości jezdne. Wielu kierowców nie bierze sobie tej zasady do serca, przez co w warsztatach trudniących się zmianą opon ciężka praca i nawał klientów zaczyna się dopiero od opadów pierwszego śniegu. Tworzą się wtedy kolejki.

Wulkanizatorzy ostrzegają właścicieli aut przed odkładaniem wymiany na ostatnią chwilę. - Na zmianę opon tuż po pierwszych opadach śniegu kierowcy mogą poczekać nawet dwa dni. Część kierowców nie z naszej winy odjedzie z kwitkiem. A przecież jazda autem na letnich oponach w zimowych warunkach sprawia, że ryzyko wypadku lub kolizji jest ogromne. Lepiej już zostać w domu - opowiada pan Janusz, który prowadzi warsztat wulkanizacyjny na Olszynce.

Co w tym sezonie będą zakładać na koła kierowcy? - Co roku klienci sięgają po opony średniej klasy, w cenie od 150 do 250 zł za sztukę. Myślę, że niewielu skusi się na popularne za naszą zachodnią granicą opony gwarantujące oszczędność spalania paliwa - mówi pan Janusz.

Większość kierowców wciąż korzysta z opon wielosezonowych. Mało tego, wulkanizatorzy alarmują, że spore grono kupuje też opony używane, których cena - znacząco niższa od nowych opon - zachęca do zakupu. Niestety wybór takiego ogumienia może okazać się nieudaną inwestycją. Warto przed zakupem zasięgnąć wtedy opinii w renomowanej stacji wymiany i naprawy opon.

Wśród kierowców jest grupa osób, które nie przejmują się sezonową zmianą opon. Przekonują, że ich bezpieczeństwo nie zależy od ogumienia na kołach, a od techniki i stylu jazdy. Ilu jest takich kierowców? Trudno powiedzieć, bowiem nikt nie ewidencjonuje liczby aut, w których kierowcy zmienili opony.

Sprawdziliśmy ile kosztuje w Trójmieście sezonowa wymiana opon. Za zdjęcie i założenie opony na cztery koła wraz z ich wyważeniem zapłacimy zapłacimy od 50 do nawet 250 zł. Ceny uzależnione są od rodzaju felgi i kształtu opony.

Przed zakupem opon warto sprawdzić nie tylko ich stan, ale też jej termin ich ważności. Przeterminowane ogumienie ma gorsze właściwości jezdne - szybciej ulega zniszczeniu.

Policja informuje, gdzie i kiedy należy stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe

Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach dozwolone jest tylko na drodze pokrytej śniegiem (art. 60 ust. 3 prawa o ruchu drogowym).

W okresie zimowym należy wyposażyć pojazd w łańcuchy przeciwślizgowe. Na pewno będą niezbędne, gdy będziemy udawać się na wypoczynek w góry.

Na drogach nie pokrytych śniegiem używanie łańcuchów przeciwślizgowych powoduje uszkodzenie nawierzchni oraz brak przyczepności kół pojazdu. Bezwzględnemu zakazowi podlega używanie opon z umieszczonymi na nich trwale elementami przeciwpoślizgowymi - opon z kolcami.

Na niektórych drogach może zostać wprowadzony obowiązek stosowania łańcuchów przeciwślizgowych - znakiem C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych", który oznacza nakaz ich stosowania na co najmniej 2 kołach napędowych pojazdów silnikowych. Pod znakiem może być umieszczona tabliczka oznaczająca pojazd, którego znak dotyczy (tabliczki T-23a do T-23j). Nakaz ten odwoływany jest znakiem C-19 "koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych".

Opinie (130) 7 zablokowanych

  • Opony wielosezonowe?! A co to? (1)

    Jak opona moze byc rownie skuteczna przy +35C i -25 C?!!!

    • 8 4

    • musi, bo tak chce ten co je założył

      • 3 1

  • Co tu gadac o Amerykanach i ich oponach

    Oni nawet nie wiedzą, gdzie leży Europa. A co dopiero wymiana opon itp. Zresztą nie wiem, czy np do Hummera są opony zimowe :))

    • 5 2

  • (4)

    ceny sa uzaleznione od ksztaltu opony??????????to jakie jeszcze sa ksztalty opon ??????

    • 10 10

    • ogrągłe :-)

      1. profil
      2. szerokość
      3. średnica

      • 2 0

    • (2)

      Oczywiście. Okrągłe opony są najdroższe, ale na zimę najlepiej sprzedają się kwadratowe - w miarę tanie i świetnie się na nich rusza.

      • 24 0

      • z ta tepratura bym nie przesadzal

        zalezy jaki region, czy puczi, gwatemalia czy szlachta w trojmiescie ;)

        • 4 1

      • i mają większą powierzchnię styku z jezdnią :)

        • 6 1

  • A ja byłem w Kanadzie i USA (3)

    i tam nikt opon na zimówki nie wymienia. Chociaż zimy są dużo konkretniejsze niż u nas. Dziwili się, że w Europie jakieś opony wymieniamy. Oni mają całosezonowe.

    • 8 3

    • ale tam jest wiecej funka i bluesa

      stoisz na 6 pasie od prawej w kierunku na Detroit (wszyscy stoją) muza gra i po co zmieniać opony?

      • 3 0

    • I dlatego (1)

      na przełomie wiosny i zimy tyle potłuczonych aut przybywa rorowcami zza dalekije wody

      • 5 3

      • myslalem ze po wiosnie przychodzi lato...

        ...a nie zima

        • 6 0

  • (5)

    e..tam,przesądy z tymi zimówkami,osobno ciepła woda,osobno zimna...u nas w Luzinie jedno co zmieniamy to numery nadwozia...

    • 67 3

    • ino jo? (1)

      a olej zmieniacie?

      bo ino te niektore pasaty tak kopca i zostawiaja chmure dymy, ze nic nie widac.
      a moze to wina turbo? ;) :D

      hehe

      • 4 1

      • się wleje uszczelniacza i taki jak ty kupi na giełdzie....

        • 2 0

    • i dziewczyny miastowych.. (2)

      • 10 5

      • haha miastowych (1)

        to jak pasacik z luzina to wyrywa dziewczyny "miastowe" z wejerowa lub krokowej

        • 5 1

        • zdziwiłbyś się.....

          czasem "one" mają dość tych metro-dziewczyno-chłopaków w jedwabnych, różowych koszulkach i błyszczących spineczkach u mankietów, oj dałem do myślenia, prawda?!
          Ech, dlaczego ja się oszukuję, kto z powielających te kretyńskie posty o Luzinach, "tedeikach", Kaszubacj itp. ma szanse na refleksje nad sobą i tym co klepie...

          • 4 0

  • a ja zmieniam kola (9)

    mam dwa komplety, jedne to alumy niemieckej firmy dezemt) na niskim profilu przywiezione okazyjnie z niemczech ( maja lekkie bicie ale dajo rade) a zimowe mam na stalkach. kiedys jakis baran mi powiedzial ze powinnem miec inne sruby do alumków i inne do stalowych felg. niezly idiota co

    • 13 40

    • No wiadomo! (4)

      A opony nalewki, oczywista?

      • 13 1

      • oczywiscie ze nalewki (2)

        bo po co mam przeplacac frajerą w sklepach. mozecie sie smiac ale moj pasat ma 130 peesów. niezlom mam tez lotke ( ławke) docisk musi byc przy takiej mocy !!!
        w srodku mam dywany ala ryfel, swiatla do jazdy dzinnej wsadzilem diody niebieskie a zamiast przeplacac za ksenomy kupilem zarowki niebieskie, dajom bardzo dobrze.
        springi mi kuzyn podciol fleksem bo co mam kupowac nowe, teraz siedze na glebie konkretnie

        • 12 2

        • hehe a to Żelistrzewo to puczi jo? (1)

          i pasacik b5 jo? hehe :)

          • 3 0

          • Pucczi jo

            wiadomo ze moj passat to B5. Przypominam ze czerwone T czerwone D i czerwone I = 130 peesów, skrzynka szostka, gleba, lotka, sibik, kiera w jeżu.

            • 2 0

      • Ja mam alusy, znaczy prawie, srebrzanki nie starczyło...

        Ale daję radę na pasie startowym...

        • 10 0

    • Przeproś Goscia

      Różnica jest w stożkach i w długości .

      • 3 2

    • czerwone, co?!

      • 3 1

    • A ja zmieniam auto zamiast opon

      Na lato rower, a na zimę autobus

      • 21 1

    • wiem, że trudno przetrwać bez tajfuna i żabki,efekt odstawienia nie jest wieczny, za parę dni będzie tobie lepiej

      • 18 4

  • "Przeterminowane ogumienie ma gorsze właściwości jezdne..." (1)

    Skoro tak, to 75 proc. aut powinno natychmiast mieć ogumienie zmienione na nowe.

    • 7 3

    • 75% aut w Polsce powinno zostać zutylizowane!

      • 5 0

  • wielosezonowe są najlepsze (1)

    zawsze miałem wielosezonowe i było ok. Niestety dałem się kiedyś namówić na letnie i teraz jak wszystkie barany muszę zmieniac co pół roku letnie-zimowe-letnie-zimowe...strata czasu i pieniędzy, zupełnie niepotrzebnie. Może jeszcze warsztaty i producenci opon wiosenne i jesienne ogumienie wprowadzą na rynek, plus oczywiście odpowiednia kampania medialna i baranki będą zmieniać opony co 3 miesiące.

    • 14 9

    • To kup

      Dobre wielosezonowe kapcie,daj zalorzyc i po problemie.

      • 4 1

  • "Plus 7 st. Celsjusza za oknem rano? To znak, że ..." (2)

    To raczej znak, że w dzień będzie do +17C i warto jeszcze poczekać ze zmianą opon

    • 63 9

    • (1)

      dokładnie... +15C i po oponach zimowych na dłuższej trasie... ja tak kiedyś dobiłem nie znieniając w kwietniu na letnie... dwie - trzy trasy i było po oponach ( Michelin)

      • 3 3

      • to raczej nie kwestia kwietnia tylko Michelina
        A na poważnie kto w maju jeździ na letnich? Przecież słońce jest na wysokości takiej jak na przełomie lipca i sierpnia. A teraz jest październik.

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane