• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kable rozruchowe: jak je podłączyć prawidłowo?

mJ
5 grudnia 2022, godz. 06:00 
Opinie (46)
Z tego artykułu dowiecie się, jak poprawnie używać kabli rozruchowych. Z tego artykułu dowiecie się, jak poprawnie używać kabli rozruchowych.

Kable rozruchowe - jak je podłączyć? Zima wciąż nie rozkręciła się na dobre, ale już teraz noce bywają mroźne. Można więc "sezon na kable rozruchowe" uznać za otwarty. W tym artykule podpowiadamy, jak poprawnie podpiąć kable.




Czy potrafisz wymienić akumulator w aucie?

Kable rozruchowe: kto "pożyczy" trochę prądu?



Kiedy temperatura spada, automatycznie spada pojemność akumulatorów w pojazdach. W wielu przypadkach kończy się to niestety problemem z uruchomieniem silnika. Zazwyczaj pech dopada w mroźny poranek, gdy jest jeszcze ciemno, a my spieszymy się do pracy. Nie pozostaje nam nic innego, jak znaleźć inny środek transportu albo pomocną osobę, która "pożyczy" trochę prądu.

Jeśli nie uda wam się nikogo znaleźć, rozwiązaniem może być zamówienie taksówki. Taksówkarz bez większego problemu powinien pomóc odpalić samochód. Jeśli sami nie dysponujecie kablami rozruchowymi, zamawiając taksówkę, koniecznie zapytajcie, czy posiada je taksówkarz. Koszt takiej usługi nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych.

Jak przechowywać opony? Jak przechowywać opony?

Kable rozruchowe: trochę teorii krok po kroku



Zimą akumulatory w autach dostają mocno w kość. Zimą akumulatory w autach dostają mocno w kość.
W teorii najlepiej jest pobierać prąd od drugiej, niezamontowanej w aucie baterii. W większości przypadków kończy się jednak na poborze prądu bezpośrednio z drugiego pojazdu. Co ważne, akumulator dawcy powinien mieć podobną lub większą pojemność od waszego akumulatora. Jeśli "pożyczacie" prąd od auta z akumulatorem o mniejszej pojemności, to może to doprowadzić do rozładowania baterii w samochodzie dawcy.

Warto również pamiętać, że silnik pojazdu, z którego pobierany jest prąd, powinien zostać odpalony dopiero po poprawnym podłączeniu kabli rozruchowych. W obu pojazdach należy wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu, takie jak: radio, światła czy ogrzewanie szyb.

Pojazd, z którego pobierany jest prąd, należy ustawić blisko waszego - najlepiej maskę w maskę. Bywa, że podpięcie kabli może skomplikować niekorzystne ustawienie pojazdu, utrudniające dostęp do akumulatora. Albo gdy bateria znajduje się np. w bagażniku, a wy zaparkowaliście auto tyłem przy samej ścianie czy też innym samochodzie. Problem rozwiązują długie kable (nawet 5 m długości).

Sklepy z akumulatorami - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Jak prawidłowo podłączyć kable rozruchowe?



Zasada jest prosta: zawsze podpinamy plus do plusa, a minus do minusa. Bardzo ważna jest kolejność. Nieprawidłowe podłączenie może skutkować zwarciem i awarią.

  1. Chwyć za czerwony przewód (plus) i w pierwszej kolejności podepnij go do dodatniej klemy akumulatora "biorcy prądu", a następnie do baterii "dawcy".
  2. Pora na kabel czarny (minus). Jedną końcówkę podłącz do minusa sprawnego akumulatora.
  3. Drugi zacisk kabla czarnego podepnij do tzw. masy (uziemienie), czyli do metalowego elementu pod maską niesprawnego auta (np. krawędź blachy w komorze silnika albo głowica cylindrów).
  4. Uruchom silnik "dawcy". Jednostka powinna pracować kilka minut na nieco wyższych obrotach (ok. 1,5 tys. obr./min).
  5. Podejmij próbę awaryjnego uruchomienia pojazdu.

Kable rozruchowe odłączamy dokładnie w odwrotnej kolejności niż przy ich podłączaniu - zaczynając od minusa. Warto - zanim podłączycie kable - starannie oczyścić klemy obu akumulatorów z brudu i tlenku ołowiu. Najlepiej poradzi sobie druciana szczotka.

Co istotne, jednorazowe "kręcenie" rozrusznikiem nie powinno trwać dłużej niż 10 sekund. Po nieudanej próbie odczekajcie kilka minut. Jeśli około pięć takich prób nie przyniesie efektu, odpuśćcie dalszą "reanimację".

Jeśli jednak operacja zakończy się sukcesem, pamiętajcie, aby po powrocie do domu akumulator doładować prostownikiem. Jeżdżąc jedynie na krótkich odcinkach, po mieście, możecie być w zasadzie pewni, że alternator nie będzie w stanie optymalnie podładować baterii.

Kable rozruchowe: jakie kupić?



Jeśli nie posiadacie własnych kabli rozruchowych, zalecamy ich zakup. Warto wozić je w bagażniku auta.

Kable rozruchowe powinny mieć odpowiedni przekrój - nie mogą być ani zbyt cienkie, ani zbyt grube. Do podładowania akumulatora w aucie z silnikiem benzynowym wystarczy grubość 25 mm kw., natomiast dla jednostek wysokoprężnych - 35 mm kw.

Istotne jest także, jaki prąd rozruchowy kable są w stanie przenieść. Najtańsze przewody oferują maksymalne natężenie na poziomie 100-200 A, natomiast droższe i lepsze - około 1000 A.

Dobrej jakości kable rozruchowe to wydatek rzędu 100-200 zł.

Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku? Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku?
mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (46)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni Otwarte MAXUSA w Plichta Electric

dni otwarte

Street Meeting Show

pokaz

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane