• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kable rozruchowe - jak je podłączyć prawidłowo?

mJ
6 listopada 2023, godz. 14:00 
Opinie (59)
Jak prawidłowo podłączyć kable rozruchowe. Niby proste, ale... Jak prawidłowo podłączyć kable rozruchowe. Niby proste, ale...

Za moment sezon na "czy ma ktoś pożyczyć kable rozruchowe?" będzie można uznać za otwarty. Póki co w Trójmieście mamy wciąż przyjemną, złotą jesień i raczej mało kto z porannym uruchomieniem pojazdu ma problem, ale przecież zima tuż-tuż.





Czy potrafisz prawidłowo podpiąć kable rozruchowe?

Listopad to ostatnia prosta przed nadejściem zimy, czyli najgorszego i najbardziej wymagającego okresu dla kierowców. O wymianie opon na zimowe już przypominaliśmy, a w najbliższych tygodniach opublikujemy kilka kolejnych porad dla zmotoryzowanych, m.in. jak efektywnie przygotować auto do zimy, jakie akcesoria warto nabyć czy chociażby jak bezpiecznie jeździć w trudnych, śnieżnych warunkach.

Kable rozruchowe - po co?




Gdy spada temperatura, automatycznie spada pojemność akumulatorów w samochodach. W wielu przypadkach kończy się to problemem z odpaleniem silnika w aucie. Frustracja właściciela auta rośnie, bo przecież za moment spóźni się do pracy. Co mu pozostaje w takiej sytuacji? Znaleźć pomocną osobę, która "pożyczy" odrobinę prądu. Jeśli takiej w pobliżu nie ma, to ostatnią deską ratunku będzie taksówkarz, który za kilkadziesiąt złotych powinien bez większego trudu pomóc uruchomić silnik waszego auta.

Teoretycznie najlepszym rozwiązaniem jest pobieranie prądu od drugiej, niezamontowanej w innym pojeździe baterii. Zazwyczaj jednak kończy się poborem prądu bezpośrednio z drugiego auta.

Istotne, aby akumulator dawcy był o podobnej lub większej pojemności niż wasz. "Pożyczanie" prądu od pojazdu z akumulatorem o mniejszej pojemności może doprowadzić do rozładowania baterii w samochodzie dawcy.



Silnik samochodu, z którego pobierany jest prąd, powinien zostać uruchomiony dopiero po poprawnym podłączeniu kabli. Ponadto w obu pojazdach należy wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu (np. radio, światła czy ogrzewanie szyb). Pojazd, od którego będziecie pobierać prąd, warto ustawić stosunkowo blisko waszego - najlepiej maska w maskę.

Niekiedy podpięcie kabli może skomplikować niekorzystne ustawienie pojazdu, utrudniające dostęp do akumulatora. Albo gdy bateria znajduje się np. w bagażniku, a wy zaparkowaliście auto tyłem przy samej ścianie albo innym samochodzie. Bez długich kabli się nie obejdzie (można kupić nawet 5-metrowe kable).

Jak podłączyć kable rozruchowe?



Kluczowa zasada brzmi: zawsze podpinamy plus do plusa, a minus do minusa. Bardzo ważna jest kolejność. Nieprawidłowe podłączenie może skutkować zwarciem i awarią.

  1. Chwyć za czerwony przewód (plus) i w pierwszej kolejności podepnij go do dodatniej klemy akumulatora "biorcy prądu", a następnie do baterii "dawcy".
  2. Pora na kabel czarny (minus). Jedną końcówkę podłącz do minusa sprawnego akumulatora.
  3. Drugi zacisk kabla czarnego podepnij do tzw. masy (uziemienie), czyli do metalowego elementu pod maską niesprawnego auta (np. krawędź blachy w komorze silnika albo głowica cylindrów).
  4. Uruchom silnik "dawcy". Jednostka powinna pracować kilka minut na nieco wyższych obrotach (ok. 1,5 tys. obr./min).
  5. Podejmij próbę awaryjnego uruchomienia pojazdu.

Kable rozruchowe odłączamy dokładnie w odwrotnej kolejności niż przy ich podłączaniu - zaczynając od minusa. Warto - zanim podłączycie kable - starannie oczyścić klemy obu akumulatorów z brudu i tlenku ołowiu. Najlepiej poradzi sobie druciana szczotka.

Co ważne, jednorazowe "kręcenie" rozrusznikiem nie powinno trwać dłużej niż 10 sekund. Po nieudanej próbie odczekajcie kilka minut. Jeśli ok. 5 takich prób nie przyniesie efektu, odpuśćcie dalszą "reanimację".

Jeśli jednak operacja zakończy się sukcesem, pamiętajcie, aby po powrocie do domu akumulator doładować prostownikiem. Jeżdżąc jedynie na krótkich odcinkach, po mieście, możecie być w zasadzie pewni, że alternator nie będzie w stanie optymalnie podładować baterii.



Jakie kable rozruchowe kupić?



Kable rozruchowe zawsze warto wozić w bagażniku auta. Pamiętajmy, że kable powinny mieć odpowiedni przekrój - nie mogą być ani zbyt cienkie, ani zbyt grube. Do podładowania akumulatora w aucie z silnikiem benzynowym wystarczy grubość 25 mm kw., natomiast dla jednostek diesla - 35 mm kw.

Istotne jest także, jaki prąd rozruchowy kable są w stanie przenieść. Najtańsze przewody oferują maksymalne natężenie na poziomie 100-200 A, natomiast droższe i lepsze - ok. 1000 A.

Dobrej jakości kable rozruchowe to wydatek rzędu 100-200 zł.
mJ

Opinie (59)

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Slowo klucz: kable rozruchowe to wydatek rzędu 100-200 zł. Wszystkie tansze to elektrosmiecie. (5)

    • 21 1

    • jak sie je kupuje w listopadzie, to cena i tych byle jakich wzrasta. Wystarczaja dobre kable kupione przed laty...i to takie za

      • 1 2

    • najlepsze kable to te trakcyjne, polecam

      • 1 0

    • za 200zl mozemy juz miec urzadzenie rozruchowe. wtedy nie porzebujemy drugiego samochodu. warto miec to urzadzonko naladowane w domu albo jak gdzies jedziemy w podroz.

      • 3 1

    • Można też zbudować samodzielnie

      Wtedy mamy pewność jakości elementów. Kabel spawalniczy masowy OS OnS CU 16mm2 (2x po 5 metrów) i "krokodylki" zaciski 600A (2 czarne i 2 czerwone). W sumie około 220 zł.

      • 1 0

    • Ja mam te tańsze bo za 50zł i nigdy nie zawiodły.

      kilka razy na przestrzeni lat korzystałem. Nie potrzebuję nic lepszego.

      • 1 0

  • (8)

    "Bardzo ważna jest kolejność."

    To jak jest taka ważna to co się stanie jak najpierw podłączymy masę a potem plusa? Bo nic się nie stanie.
    Chyba że chodzi o tę kolejność, że najpierw podłączyć kable a potem odpalać, to tak, zgoda.

    "nie mogą być ani zbyt cienkie, ani zbyt grube"

    aa to ciekawe. dlaczego nie mogą być zbyt grube?

    • 26 3

    • Kwestia bezpieczeństwa. (1)

      Jesli zrobisz to prawidłowo to oczywiście nic złego się nie stanie.
      Ale jesli masz już podłączoną masę i podłączając plusa upuścisz końcówkę na blok silnika lub dotkniesz nią karoserii to masz masz zwarcie.
      Jesli najpierw podłączasz plusa i go upuscisz to nie zamkniesz obwodu, a jeśli masz już podłączonego plusa i dotkniesz karoserii minusem to nic się nie stanie, bo kompletujesz poprawny obwód.

      Mnie też strasznie wkurza, jak w takich artykułach pojawiają się "prawdy objawione" ale autor nawet nie wspomni o tym skąd i dlaczego.

      • 23 1

      • Możę nie wie tylko przepisał?

        • 0 0

    • Dawno dawno temu, akumulatory nie były szczelne i podczas ładowania wydzielał się z nich wodór. (2)

      Dlatego też dolewało się do nich wody destylowanej i też dlatego ostatnia klema, która ma szansę zaiskrzyć przy podłączaniu, musiała być podłączana do masy z dala od akumulatora.

      Czasy się zmieniły, akumulatory też, a instrukcje zostały :)

      • 4 1

      • (1)

        Akumulatory nadal nie są szczelne, nadmiar wodoru wydzielonego w trakcie ładowania uwalniany jest przez zawór bezpieczeństwa. To że akumulatory stały się bezobsługowe oznacza tylko, że nie trzeba uzupełniać w nich elektrolitu.

        • 3 1

        • pokaż mi w akumulatorze AGM zawór bezpieczeństwa :D

          • 3 1

    • nie moga byc zbyt grube, bo doczepione auto moze byc wywrocone przez sztywny gruby kabel

      • 10 0

    • (1)

      Kolejność jest ważna. Rozbija się o prąd wyrównawczy, który pojawia się przy różnicy napięć miedzy dwoma źródłami. Kończąc łączenie minusami, łaczysz elementy na wspólnym potencjale. Robiac na odwrót przy dużym rozładowaniu akumulatora i jego pojemności kable pójdą dosłownie z ogniem i z dymem.

      • 1 4

      • śmieszne rzeczy opowiadasz. możesz narysować schemat?

        • 3 1

  • (2)

    Najważniejsze to że kable sprzedawane w marketach itp nie nadają się do niczego.

    • 5 4

    • czyli lepiej nie miec kabla z marketu ale miec za to wiedze objawiowna aczkolwiek polowiczna?

      • 2 3

    • Jak to się nie nadają jak korzystałem wielokrotnie i efekt osiągnąłem.

      • 0 0

  • wszyscy sie tak podniecaja w temacie gurbosci/jakosci kabla ale jakos nikomu nie przychodzi do glowy, ze przy zlym (3)

    zalozeniu/osadzeniu szczek, gruby kabel pomaga jedynie na ego

    • 13 0

    • widziałem przypadek jak przy odpalaniu diesla po kilku sekundach izolacja dymiła na całej długości kabla :D (1)

      oczywiście pod gruba izolacją krył się przewód max 1mm2, taki chińczyk zdolny. lampek choinkowych bał bym sie tym zasilić...

      • 5 0

      • Dlatego lepiej zrobić samemu

        Kupić zaciski i przewody w markecie budowlanym i polutować

        gwarantowana grubość + znacznie taniej

        • 5 1

    • "zalozeniu/osadzeniu szczek" - o czym ty piszesz i jeszcze wszyscy ci łapkę w górę dają? chyba miałeś na my sli klemy czy zaciski a to nie to samo, oj nie.

      • 1 0

  • plakiem w dolot i kręcić długo nie trzeba :-)

    • 1 1

  • Haha..... A myslałem że dla Europejczyków nie trzeba robić instrukcji obrazkowych jak dla Amerykanów:)

    A jednak myliłem się ...bo można nie wiedzieć jak podłączyć kable, czy gdzie wlać płyn do spryskiwaczy:)

    • 3 5

  • (3)

    Kable rozruchowe? A na co to komu? Od 20 lat nie miałem ich w ręku, więc jak widać można się bez nich obyć. Wystarczy sprawny samochód i sprawny akumulator. Kable rozruchowe to jak leczenie syfa pudrem. Lepiej wziąć się za przyczynę problemu zamiast maskować skutki problemu.

    • 13 22

    • Każdy taki cwaniak dopóki akumulator nie dostanie zwarcia wewnętrznego i nie umrze sam z siebie, albo nie zostawi się włączonych świateł na noc. Ja mam boosterka w bagażniku zawsze, mały wydatek a poprawia spokój ducha.

      • 8 3

    • Niemasz nawet zielonego pojęcia

      • 2 0

    • Ale do czego mam te kable podpinać, do własnego rozrusznika?

      • 1 0

  • elektryk po studiuach (1)

    w aucie "dawcy' podłączamy kable na minus w aucie biorcy do plus drugi kabel analogicznie
    i wtedy zapali jeden i drugi tez

    • 2 2

    • Twój mózg jako pierwszy.

      • 5 0

  • dobry art , kazda dobra rada to jest +++++++

    dawajta dalej dobre rady . pozdroooo ;)

    • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    W dzisiejszych czasach (3)

    Lepiej kupic booster rozruchowy z opcja powerbanka, wszystko odpali i nie potrzenujemy pomocy, a i na wyjazdach mamy super powerbank

    • 34 2

    • (1)

      Taaa pojeździ z tobą w bagażniku i poleży parę nocy na mrozie to sie okaże że będzie tak samo wydojony jak aku auta i nici z odpalenia ;)

      • 6 10

      • polecam

        "starter kondensatorowy" - ładuje się przed akcją w minutę albo dwie z rozładowanego akumulatora, bo rozładowany to taki co ma nadal napięcie ale np. "tylko" 11 V ale ma (byle minimum 5 V)

        • 0 0

    • Ale to też trzeba wiedzieć jak podłączyć ;-)

      • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane