- 1 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (277 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 4 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (133 opinie)
- 6 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (34 opinie)
Wielu kierowców zastanawia się, czy to już odpowiednia pora na zmianę opon z letnich na zimowe. Podpowiadamy, czy warto już teraz wybrać się do wulkanizatora.
Zmiana opon w dobrym momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek niespodziewanych opadów śniegu. A po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, gdy już zima... zaskoczy kierowców.
Tak naprawdę nie jest łatwo określić konkretny termin wymiany opon. Nie reguluje tego polskie prawo. Każdy z nas, kierowców, indywidualnie decyduje o tym, kiedy i czy w ogóle wymieniać opony na zimowe. Jedynym wymogiem jest minimalna głębokość bieżnika, która według przepisów wynosi 1,6 mm.
Najlepszym wyznacznikiem do wymiany opon jest obserwacja tego, co dzieje się za oknem. Poranne przymrozki i skrobanie szyb - to wystarczająco mocny argument, który sygnalizuje, że już najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny.
Utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia systematycznie spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Co prawda, w ciągu dnia wciąż utrzymują się dość wysokie temperatury, ale noce są chłodne. Nie jest tajemnicą, że niska temperatura nad ranem może doprowadzić do tworzenia się tzw. czarnego lodu, czyli cienkiej, niewidocznej warstwy zamarzniętej wody.
Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście 7 stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.
Dlaczego w ogóle warto zmienić opony letnie na zimowe? Opony przeznaczone na okres zimowy zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej, mają także inny profil bieżnika niż opony letnie, które poniżej pewnej temperatury twardnieją i tracą część swoich właściwości. Budowa "zimówek" pozwala optymalizować przyczepność pojazdu zarówno podczas ruszania, jak i samej jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania.
Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadają eksperci z Politechniki Gdańskiej
Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu opon zimowych na nowe powinno się pomyśleć, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma parcieje i traci swoje właściwości.
Jak przechowywać opony?
Opinie wybrane
-
2023-11-01 11:49
Co roku ten sam temat. (1)
1. na lodzie, nawet tym czarnym żadna opona nie będzie miała przyczepności.
2. Opona zimowa (o ile ma taki certyfikat) służy do poruszania się po określonej nawierzchni i zazwyczaj jest to śnieg i błoto pośniegowe. W innych warunkach taka opona sprawia tylko kłopot.
3. W naszym klimacie spokojnie dają radę opony całoroczne, śniegu1. na lodzie, nawet tym czarnym żadna opona nie będzie miała przyczepności.
2. Opona zimowa (o ile ma taki certyfikat) służy do poruszania się po określonej nawierzchni i zazwyczaj jest to śnieg i błoto pośniegowe. W innych warunkach taka opona sprawia tylko kłopot.
3. W naszym klimacie spokojnie dają radę opony całoroczne, śniegu jest może łącznie przez 2-3 tygodnie, i przy roztopach, przy mokrej nawierzchni taka opona lepiej poradzi sobie z doprowadzaniem wody niż "zimówka"
4. Żadna z opon, nawet najlepsza i najdroższa, nie zastąpi zdrowego rozsądku za kółkiem.- 11 5
-
2023-11-01 14:59
większy problem na całorocznych to autostrada i 30 stopni. Robią się niebezpiecznie miękkie.
- 6 0
-
2023-11-01 12:14
W zimę tylko zimowe (1)
Każdy ma prawo do swojej opini i decyzji na jakich oponach chce jeździć zależnie od pory roku. Ja osobiście zmieniam opony lato/zima a wielosezonowe nie zdały egzaminu. Stać mnie na auto, to też trzeba liczyć się z kosztami utrzymania pojazdu, niewątpliwie do tego też należy stan odpowiedniego ogumienia. Wszystko oczywiście zależy od preferencji
Każdy ma prawo do swojej opini i decyzji na jakich oponach chce jeździć zależnie od pory roku. Ja osobiście zmieniam opony lato/zima a wielosezonowe nie zdały egzaminu. Stać mnie na auto, to też trzeba liczyć się z kosztami utrzymania pojazdu, niewątpliwie do tego też należy stan odpowiedniego ogumienia. Wszystko oczywiście zależy od preferencji kierowcy lub stylu jazdy, kierowca który przemieszcza się z góry po założonej trasie praca/dom i odwrotnie tylko i wyłącznie po mieście, to w zupełności wystarczą wielosezonowe. W moim przypadku jeżdżę dynamicznie i potrafię na weekend po za miasto,do tego systematycznie co roku w grudniu oraz w ferie do Zakopanego. Podsumowując nie wyobrażam sobie nie mieć opon zimowych na zmianę bo to są żadne oszczędności a o bezpieczeństwie nie wspominając.
- 10 1
-
2023-11-01 18:22
zapomniałeś dodać
że audi ma 20 lat
- 0 0
-
2023-11-01 07:45
Probowalem caloroczne (11)
Niestety dlugo nie pojezdzilem.
Jesli uzywasz pamietaj zeby min raz w roku przekladac przod na tyl! Opony caloroczne musze byc przekladane inaczej posluza maks 2 lata i nie wazne ile robisz kilometrow.- 22 42
-
2023-11-01 13:11
Można cały rok jeździć na zimówkach
I wszystko cacy
- 2 5
-
2023-11-01 09:41
Każdych opon powinno się robić rotację
Dlatego najlepsze są opony asymetryczne. Nie kierunkowe. Bo kierunkowe zużywają się w jednym kierunku.
- 0 10
-
2023-11-01 08:31
(2)
A to ciekawe co piszesz, bo na swoich całorocznych na razie nabiłem 60 tysięcy km, mają się dobrze i bieżnik dalej ponad 4mm. A nawet ich nie dotknąłem od czasu ich założenia.
- 13 6
-
2023-11-01 09:13
(1)
No a co ma pisać wulkanizator. Jakoś musi ratować sytuację i nagonić do warsztatu
- 22 5
-
2023-11-04 22:22
Umiesz ty czytac? Co ma zmieniac u wulkanizatora? Caloroczne opony na inne caloroczne...?! xxxDDD
- 1 0
-
2023-11-01 08:09
Znowu półprawdy (5)
A ja zostawiam tył na 5 lat, a przód zmieniam na nowe co 2 lata. I co? Wolno mi, czy mi zakażesz :))))))
- 7 9
-
2023-11-01 12:44
Chyba odwrotnie
Byloby lepiej. Fizyka
- 2 1
-
2023-11-01 10:40
co 6 lat wymieniam /ok 100tys km/ na nowy komplet całorocznych z górnej półki i nic nie przekładam (1)
... ...jazda po drogach miejskich, utwardzonych
- 9 7
-
2023-11-01 14:56
niezła bajka
- 4 1
-
2023-11-01 08:32
(1)
Wolno ci, ale fizyka mówi, że lepsza opona powinna być na tyle. Żeby Ci nie uciekł kiedyś w zakręcie.
- 11 8
-
2023-11-01 09:12
Ale te na tyle są bardzo dobre i mają dużo bieznika
To przednie się zużywają, bo mam przedni napęd
- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.